Uncharted: The Lost Legacy Recenze Uncharted: The Lost Legacy

Uncharted: The Lost Legacy

Maggot

Maggot

17. 8. 2017 08:45 26

Ty nejlepší příběhy začínají na zapadlé tržnici kdesi ve válkou zmítané Indii! Věta, kterou na světě doposud nikdo nevyslovil, přichází k životu v podání badatelky Chloe Fraserhvězdy UnchartedThe Lost Legacy. Značka Uncharted je od samého zrodu tím nejlepším, co v žánru akčních adventur najdete, jakousi Tour de Eplosion, kde tempo hry připomíná tlukot srdce vrcholového atleta a kde hráči za své peníze dostávají XXL porci vzrušení, kterou lze jen těžko vstřebat bez dvojitého balení sedativ. Tam, kde jeden příběh končí, druhý začíná a osm měsíců po odhalení je tu The Lost Legacy, nová kapitola našich životů servírovaná prostřednictvím masivního rozšíření příběhu Uncharted 4: A Thief's End. Že si to bez bratří Nathana a Sama nedokážete představit? Podržte mi pivo, budu vám chvilku vyprávět!

HOLČIČÍ PROBLÉMY

Nakolik je UnchartedThe Lost Legacy finálním rozloučením se značkou nebo jen překlenovacím vyprávěním mezi dvěma hrami, si budete muset odpovědět sami. Bez jakéhokoliv ostýchání je ovšem nutné přiznat barvu, nebavíme se tu o malém přídavku, nýbrž o bezmála šest hodin trvajícím vyprávění dvou ikon ženské nezávislosti, Chloe Fraser a Nadine Ross, odehrávajícím se po událostech v Uncharted 4. Chloe se v sérii vyskytuje od druhého dílu, přičemž Nadine nám lámala žebra teprve až v předchozí instanci značky, obě ve hře ovšem vystupují jako soběstačné hrdinky, které překvapivě dobře nahrazují dosavadní ansámbl v podobě Nathana Drakea a jeho přátel, kteří se stali ikonami moderních akcí z pohledu třetí osoby. Ačkoliv The Lost Legacy zachovává všechny typické rysy a prémiovou prezentaci hlavní hry, až příliš kostnatě se drží všech již minimálně jednou viděných herních mechanismů a dokonce i způsobu vyprávění, kde se jen částečně mění tempo, ale všechny formy zvratů, překvapení a gradace zůstávají.

Aplikovaná turistika #1:
Instagram v extrémních podmínkách

Pravděpodobně nejzábavnější forma sběratelských libůstek hry! Na klíčových místech má Chloe možnost zvěčnit krásy svého okolí, které si můžete kdykoliv prohlédnout na in-game telefonu. Právě na těchto snímcích nejvíce vyniknou krásy prostředí.

Vyznění hry se naopak znatelně změnilo a místo velkohubého a často až arogantního Nathana hrajete za Chloe, která je ve výše zmíněných vlastnostech velmi podobná svému někdejšímu parťákovi. Dcera archeologa má vtipnou poznámku na každou situaci, dokáže si poradit i s prastarými hádankami, umí střílet, kopat, kousat a šplhat. Jejím protipólem je pak Nadine, exotická self-made woman na dně své žoldácké kariéry, která sice nezná historii, ale zato má bicáky velké jako výstavní dýně a její hladinu testosteronu lze měřit jen množstvím natržených slezin. Zkuste si představit například Stephena Hawkinga vedle Dwaynea Johnsona, zhruba takhle kontrastní hlavní dvojice je. Méně vtipu a zbytečných řečí, zato více akce a dramatičtější spád. Zcela typický příběh je totiž vměstnán do bezmála 6 hodin hratelnosti, což je samozřejmě méně, než nabízí plnohodnotná čtyřka.

NOVEJ DEN, NOVEJ PSYCHOPAT

A zatímco budete svědky vývoje přátelství dvou holčin, jejichž vztah pozvolna přerůstá z profesionálního na osobní, okolnosti vaší výpravy a motivace jsou něco, co jste viděli již bezmála čtyřikrát. Chloe pohání její rodinná historie, Nadine naopak její nejistá budoucnost. Za zády máte navíc válečného zločince a nacionalistu Asava, který radikálně rozvrací národní bohatství Indie, aby rozpoutal občanskou válku a „očistil zemi od zbytečné špíny". Asav je jakousi verzí Zorana Lazarevice z druhého dílu a jednotlivé zvraty a okolnosti v tomto ohledu právě druhý díl v mnohém připomínají, přičemž tolik typické situace „už to máme – sakra jsou tady – *bum bum bum* – pád do propasti – uf, to bylo těsný" se pravidelně vracejí. The Lost Legacy je o naplnění osobní povinnosti hlavních hrdinů a odvrácení naprostého zla v podobě peněz chtivého žoldáka. Ano, všechny předchozí Uncharted tituly byly už ve své vlastní době odlehčenou klišé verzí již kultovních příběhů.

HODINKA DĚJEPISU

Uncharted: The Lost Legacy

To je samá akce, ale co vzdělání?! Naše hlavní hrdiny zajímá říše Hoysala, která existovala mezi lety 1026 a 1343 našeho letopočtu, kde hlavní město Belur posléze nahradilo Halebidu, jen aby poslední odolávající říše nakonec zanikla při invazi říše severní Indie. Hádáte správně, mýtický zlatý kel Ganéše se nachází v jednom ze zapomenutých hlavních měst.

The Lost Legacy ovšem vykrádá svou vlastní historii a k tomu ne nikterak starou, což zkušené harcovníky zasáhne zdaleka nejvíce. A to je popravdě největší problém rozšíření! Za tím téměř dokonalým a nadpozemským technickým kabátkem s bezkonkurenční produkční kvalitou se totiž neskrývá ani zdaleka nic nového. Pravda, Indie coby hlavní dějiště hry nabízí řadu úžasných lokací a památných momentů, sama celou vaši pozornost ale neutáhne. Jakmile se totiž vymaníte z válkou rozsekaného městečka a vydáte se hledat bájný obřadní kel indického boha Ganéše, hra vás provede exotickými planinami až do srdce ztraceného města a mnohem dál. Rozšíření hned v druhém aktu experimentuje s konceptem velké otevřené lokace, v níž se mezi cíli volně pohybujete, a dokonce dojde i na vedlejší aktivity. Systém naznačený v Uncharted 4 tvůrci prozkoumávají o něco hlouběji a bohužel bez jasných výsledků.

BEEN THERE, KILLED THAT!

Ačkoliv máte svůj džíp a můžete si jezdit kam chcete, nacházet schované poklady a fotit si památná místa, hře to nijak výrazně neprospívá, ba naopak, návštěva Západního Ghátu, kde hledáte stopy historických měst Belur a Halebidu, v podstatě jen uměle nafukuje hrací dobu. Bez ohledu na neuvěřitelně detailní prostředí, které jako by vzniklo pro instantní vytváření geniálních wallpaperů, postrádá free roaming bez jakékoliv nové míry interakce větší smysl. Pravda, splněním vedlejšího úkolu v podobě hledání starých žetonů si zpřístupníte super odměnu, ale nejde o nic radikálního, zvláště když se hádanky a principy objevování skrytých míst opakují. Touto fází hry naštěstí proletíte velice rychle a poté už jen následuje stará dobrá klouzačka do pekla doprovázená haldou mrtvol, zničených džípů, skákání a šplhání. Po stránce hratelnosti a ovládání se totiž hra taktéž nijak nezměnila a často vás naopak postaví do stejných situací jako v minulosti. Jakmile totiž přijedete do výše zmíněné oblasti, v mžiku se vám vybaví například Madagaskar z předchozí hry.

Aplikovaná turistika #2:
Smetí na každém rohu

100 artefaktů. Proč byste je sbírali? Pro osobní potěchu nebo pro trofeje, vyberte si! Jde samozřejmě o zcela unikátní předměty, které vychází z historických nálezů. Pro snadnější hledání nezapomeňte dokončit vedlejší quest!

Jedna novinka tu přeci jenom je! Chloe coby zkušený zloděj může používat šperhák a otevírat zamčené bedny s výbavou a potenciálně i skrytým pokladem. V rámci příběhové linky se vám tento systém představí časně, posléze už je jen na vás, jak jej využijete, širší uplatnění bohužel nemá. Porce prozkoumávání je tentokrát trošku lépe vyvážená akcí, která je překvapivě náročná. Jelikož jsou i jinak lineární lokace mnohem členitější a nabízí nespočet vertikálních cest navíc, o to hustější jsou patrolující skupinky nepřátelHned první větší přestřelka vás rychle naučí, že bezhlavé střílení bez špetky taktizování se s úspěchem nesetká, jelikož vás nepřátelé prakticky okamžitě obklíčí. A jelikož využívají téměř všech pohybových dovedností, kterými disponujete vy, čímž se kromě šplhání a skákání myslí například slaňování a klouzání, čeká vás slušná dřina.

STARÁ KRÁSA LENIVÍ

Tam kde je razantní převaha je ovšem i adekvátní množství způsobů, jak se s ní vypořádat potichu. Schovávání se ve vysoké trávě je standard, plavání pod vodou a stahování nebohých brokařů pod hladinu si užijete víc, zatímco četnost drtivých loketních dopadů do zátylků nebohých pěšáků pod vámi masivně vzroste. Umělá inteligence není nikterak chytrá, její rutiny při hledání cíle jsou ovšem velmi zrádné a v kombinaci s množstvím působí nesmírně dravě. Na druhou stranu, UnchartedThe Lost Legacy se i v jádru té nejhektičtější akce ovládá stále senzačně a až na drobné potíže s kamerou při pěstních soubojích máte situaci vždy pod kontrolou. Malá výtka směřuje k systému checkpointů, které si hra zapisuje i během akce. Ano, to má své nesporné výhody, protože když po vypětí sil nakonec vypustíte duši, nemusíte se vracet příliš daleko. Zároveň ovšem často dochází při obnovení pozice k podivnému zmatku, jelikož se například objevíte v situaci nebo na místě, kde jste ještě nebyli, jelikož jste se původně vydali úplně jinou cestou.

Jste připravený na náš mistrovskej plán? Tak jo... moment, vyskočila mi na počítači modrá smrt, ozvu se později. - Sully

Pokud se budeme bavit o technickém zpracování, nejenom, že UnchartedThe Lost Legacy vypadá ještě o špetku lépe díky novým efektům a živelným lokacím, stále jde o pravděpodobně nejúžasněji vypadající hru současnosti. Od detailnosti textur prostředí, přes neuvěřitelná panoramata, až po extrémní pečlivost animací a plynulost jakýchkoliv obrazových přechodů ve hře. Nejde o radikální zlepšení, Naughty Dog jen upevňuje svou pozici neoblomné továrny na orgastický software, který z neznámého důvodu stále ještě funguje na aktuálním železe. Hra si je navíc tak jistá sama sebou, že nespoléhá ani na různé obrazové filtry, které by výraznější nedostatky zakryly. Angličtina má pro podobné vývojáře skvělý termín "badass motherfuckers", který pravděpodobně nemusíme překládat. Není ale všechno stříbro, co se blyští. Při hraní pravděpodobně narazíte na řadu malých glitchů v podobě různě hlasitých a překrývajících se zvuků, podivného chování kamery v těsných prostorách a již jednou zmíněné checkpointy. Nejde však o nic zásadního.

ROZKVĚT PŘÁTELSTVÍ

Kromě příběhového režimu v balíku najdete i řadu vedlejších prvků, které byly představeny již v předchozí hře. Foto režim je parádní způsob, jak zachytit ty nejvýznamnější krásy indické historie, Chloe sama může pořizovat snímky na svůj telefon, přičemž se vyplatí prozkoumávat temná zákoutí schovávající 100 artefaktů. I přes to všechno není úplně snadné si cenovku 1199 Kč (fyzické vydání) odůvodnit s ohledem na to, že příběh dokončíte i za 6 hodin v relativně svižném tempu. Co však misky vah převažuje na stranu vývojářů, je přidaný multiplayerový režim z Uncharted 4 se všemi doposud vydanými DLC a řadou novinek navíc. Obě hry samozřejmě sdílí lobby a infrastrukturu, tudíž si zahrajete proti všem. Zásadním důvodem návštěvy online módu je ovšem kooperativní režim Survival Arena, který se mimo jiné podívá s vydáním The Lost Legacy i do hlavní hry a jejíž dosavadní týmový mód ještě více rozšiřuje.

Aplikovaná turistika #3:
Partička ukecaných holek

Čas od času se vám poštěstí trošku více hlouběji rozvinout dialog mezi postavami, musíte ale být ve správný čas na správném místě. Velká část z nich se točí kolem událostí v předešlých hrách nebo například komentuje vztahy mezi hrdiny. A kdo ví, možná přijde i...

Nejde o nic jiného, než o vyladěný a zatraceně zábavný režim hordy, kde se sami nebo v kooperaci s kamarády bráníte sílícím vlnám nepřátel. Seberu odvahu, zhluboka se nadechnu a budu tvrdit, že se svou zábavností a rozsahem vyrovná i legendám v žánru, jako jsou například Horde Mode v Gears of War či Firefight z Halo 5. Neberte jej jako odvar kompetitivních režimů, Survival nabízí vlastní ekonomiku a robustní systém odměn, jehož největší síla tkví právě v hratelnosti samotné, která je výbušná, velmi intenzivní a dává hráči senzační odezvu na jeho akce. Střílení a zabíjení nepřátel je doprovázeno řadou efektů, super ozvučením a všudypřítomnými úkoly, kde kontrolovaný chaos ještě více vyniká s partou kamarádů. Nejde jen o bránění se sílícím bastardům, nicméně co vlna, to jiný úkol. Standardní zabíjení střídá například bránění vybrané lokace, či sbírání předmětů rozesetých po mapě. Co úspěch, to odměna, a tak jste neustále pod palbou emocí. Šetřit si peníze nebo koupit náboje? Uškrtit ho nebo se nechat praštit pažbou? Oživit či neoživit, toť otázka!

VZDÁLENÁ BUDOUCNOST

Survival nabízí vysloveně intenzivní střety a mimo vyhrazenou lobby pro jednoho hráče jde o režim, kde bez týmu těžko pochodíte. Pokud se vám tedy poměr ceny a výkonu doposud nezdál, kooperace je určitě jednou z berliček, která vás nakonec může přemluvit. UnchartedThe Lost Legacy je jedním z must have titulů, senzačně vypadající, a ještě lépe se hrající, nenabízí ovšem nic nového a dokonce recykluje obsah z minulých her, minimálně co se určitých akčních scén týká. Současně postrádá určité hubaté kouzlo předešlých hlavních hrdinů a působí více neutrálně, usedleji chcete-li. Pokud je tohle náznak budoucnosti Uncharted, směle do toho. K absolutní nirváně je ovšem třeba přidat na novinkách a dost možná nechat značku ještě trošku dozrát.

Uncharted: The Lost Legacy

Mocný útok na smysly bez větší přidané hodnoty. Chcete to? Chcete, sice bez velkých novinek, zato s novými tvářemi a s českými titulky!