Uncharted 4: A Thief's End Recenze Uncharted 4: A Thief's End

Uncharted 4: A Thief's End

Maggot

Maggot

16. 5. 2016 08:00 32
Reklama

Ještě teď si z hlavy přesně vybavím moment, kdy jsem se poprvé seznámil s Nathanem Drakem a jeho partou. Bylo to na Štědrý den v roce 2007, kdy se ostatní radovali ze svých svetrů, připitomělých ponožek a prázdných obálek s přáním od babiček, zatímco já se hladil nad čerstvě rozbaleným Uncharted: Drake's Fortune, vůbec prvním dílem v sérii akcí z pohledu třetí osoby. Nathan coby floutek s velkou pusou nebyl nikterak výjimečnou osobností, jeho ztvárnění ve hře bylo ovšem zcela jedinečné a jinak lehce nadprůměrnou akční adventuru posouvalo o třídu výše nad veškerou konkurenci. O devět let později se kruh uzavírá. Stejně jako Nathan duševně vyzrál do domestikovaného badatele a manžela i hráči se s každým vydaným titulem měniliNaughty Dog staví Drakeovu partu i nás před prozatím nejnáročnější rozhodnutí.

SIC PARVIS MAGNA

Uncharted 4: A Thief's End je na první pohled další přímou evolucí předešlých her, jelikož se opírá o reálné historické události, zatímco čtveřice klaďasů vtipně komentuje jedny z nejneuvěřitelnějších scén v herní historii. Jen při pohledu na průběh vývoje a změny ve tvůrčím týmu je zřejmé, že tentokrát se mezi úsměvy najdou i momenty váhání, smutku a slz. Neil Druckmann, jehož nezaměnitelný styl jste mohli okusit již při hraní The Last of Us, se naplno projevil i v novém Uncharted, zároveň se ovšem podařilo zachovat nadšenou a fantastickou atmosféru předešlých her. Představte si mladšího a divočejšího Indiana Jonese v explozivních scénách, vedle kterých vypadají Transformers jako závěrečný projekt žáka zvláštní školy. 

Ďábel se skrývá v detailech #1 - Navazování konverzací

Jedna z nejbanálnějších změn na implementaci je zároveň jedním z nejefektivnějších řešení, jak herní postavy přiblížit hráči. Když Nate vede konverzaci s virtuálním kolegou, kterou vy přerušíte třeba tím, že vyskočíte z auta a odběhnete, po návratu zpět se druhá postava vrátí k dialogu stylem "Kde jsem to skončil... jo, už vím!" Jednoduché, elegantní a příjemné.

Dle legend a historických zápisků obávaný pirát James Misson v 17. století založil kolonii pirátů, kde měli ti nejobávanější hrdlořezové najít svůj ráj a zároveň zde schovat nezměrné množství uloupených cenností. Místo zvané Libertalia je vlhkým snem bratří Drakeových, nacházející vodítka piráta Henryho Everyho rozesetá po celém světě. Má to ovšem jeden háček, ve vašem závěsu je totiž žoldácká skupina Shoreline, která, věřte nebo ne, chce to samé co vy. Příběh hry je v podstatě 12 hodin trvající sprint za pokladem, kde jedna skupina předhání tu druhou a kde zvraty ze vteřiny na vteřinu mění pořadí potenciálních nálezců pokladu. Je to ovšem právě množství morálních vrstev, které nejenže příběh mocně podpírají, jejich přítomnost dává vašemu jednání nepostradatelnou hloubku. 

Není pochyb o tom, že je Uncharted 4 z hlediska vyprávění mnohem lidštější a dospělejší než předešlá tvorba. Neočekávejte surovost ani emoční vypjatost The Last of UsDrake ovšem řeší celou řadu morálních dilemat plynoucích z jeho životních rozhodnutí. Za prvé, Nathan pověsil hledání pokladů a riskování života na hřebík po událostech v Uncharted 3, načež se usadil v domnění, že jej teplo domova dokáže držet dál od potíží. V ten moment ovšem přichází na scénu jeho bratr Sam, který zamíchá kartami a vcelku násilným způsobem vstoupí mezi dva diametrálně odlišné životy hlavního hrdiny. Převáží se misky vah na stranu bratrské lásky a naplnění dětského snu, nebo na stranu manželství a ochrany milované osoby, která v tom kdysi lítala s vámi? Uznejte sami, kdyby prst ukázal na druhou zmíněnou možnost, příliš mnoho byste toho z hraní neměli. 

MÁ TO NA HÁKU

Hra tak v pravidelných intervalech osciluje mezi procházením zaprášených kobek, vrtěním se na římsách vysoko v horách, odrážením houfů žoldáků a zábles z dětství, díky nimž motivaci bratrů dokonale pochopíte. Samozřejmě, vážnost okolností a potenciální hrozby nepůsobí díky žoviálním dialogům a exotickým lokacím tak kriticky jako u dramatu od základu napsaného za účelem šokovat. Pokud jste ovšem se sérií Uncharted od samotného začátku a vstřebávali jste jisté náznaky o závěru již před vydáním čtvrté hry, budete při hraní cítit zvláštní pocit, který se dá těžko definovat. Část působivosti vyprávění lze totiž svést na sentiment. Osobně jsem si protagonisty oblíbil natolik, že jsem vlastně nechtěl hru dokončit a čelit tak závěrům, ať už budou jakékoliv. A teď se zeptejte sami sebe, umí tohle vaše běžná akce? 

ZRCADLO, ZRCADLO...

Uncharted 4: A Thief's End
i Zdroj: Hrej.cz


...kdo je na světě nejlépe animovaný? Když se podíváte na obličejové rysy hlavních postav, všimnete si neuvěřitelného množství detailů. Zatímco doposud byly veškeré obličejové gestikulace animovány manuálně, s příchodem U4 se přešlo na použití obličejových značek již během nahrávání motion-capture záznamů. Z pece rovnou na talíř!

Je Drake skutečně lovec pokladů, nebo jenom obyčejný zloděj? Co by se stalo, kdyby bratři nepoznali osudy svých rodičů? Je tohle konec Nathana Drakea a série Uncharted? To jsou otázky, na které si budete moci dohrání Uncharted 4 sami odpovědět. Když se ale oprostíme od chytrých řečí a povídání, A Thief's End se hraje jako víno. Kombinuje totiž prvky moderních stříleček a high-endových plošinovek, oba rysy hry jsou navíc maximálně přístupné prakticky všem typům hráčů, čemuž napomáhá intuitivní ovládání a téměř zázračná schopnost hráči ukázat tu správnou cestu bez násilného a umělého označování zdolatelných objektů. Po 5 minutách ve hře budete i přes extrémně členité a detailní prostředí bezpečně vědět, za co se můžete zachytit a kam doskočíte. Stejně tak budete vědět jak zacházet se zbraněmi a jak řešit přestřelky. A Thief's End se ještě více přiklání ke casual publiku, a obětuje tak i část obtížnosti výměnou za plynulejší zážitek. 

Radikální změnou v tempu hry je pak vcelku striktní podíl akce a prozkoumávání. Zatímco v předešlých hrách akce zaujímala majoritní část obsahu, tentokrát budete z padesáti procent likvidovat plevel, zatímco zbylých padesát procent se rozprostře mezi hádanky, šplhání, skákání, trhání, drcení, posouvání, obcházení, ručkování, plavání, houpání a zvedání se z bláta. Zjednodušeně řečeno, ubylo menších střetů s nepřáteli, přibylo povídání a významné akční momenty posunuly laťku o něco výše. A stejně jako si dodnes všichni pamatují objevení válečné ponorky uprostřed džungle, jízdu na vlaku či destrukci letadla v přímém přenosu, do itineráře zážitků přispěje i nejnovější počin mírou vrchovatou. 

BRATRSKÁ LÁSKA

Víte, jak to chodí například na Madagaskaru? Když vašeho bráchu ujíždějícího na motorce nahání žoldáci, nelze přihlížet. Výsledkem je masakr plný bahna, vybuchujících vehiklů, křiku a skákání z jednoho hořícího náklaďáku na druhý. Nathan navíc předvede i hutnou sestavičkou při "bruslení" za autem - když vás na laně vláčí blátem zaháknuté za nárazník, musíte střílet, co to dá. Výsledkem je pohled na hořící trosky přístavu a bušící srdce. Chcete ještě? Pěstní souboj s Nadine, velitelkou zmíněné žoldácké organizace, je důkazem toho, že Nate i Sam mají štěstí v neštěstí. Sled nakopaných žeber a prohozů okny je ukončen totálním kolapsem celého podlaží a (spoiler)! 

Ďábel se skrývá v detailech #2 - Rozdělování rolí umělé inteligence

Chování umělé inteligence má hned několik vrstev rozhodování v závislosti na situaci, jednou z nich, které si nemusíte všimnout, je předávání rolí dvou a více strážných pohromadě. Nepřítel, který má nějaké podezření, se bude snažit přesvědčit svého blízkého kolegu, aby jej jistil. Pakliže je blíž k lokaci, kde jste byli zahlédnuti, bude se jej dokonce snažit přesvědčit, aby tam šel on.

Na straně druhé, jestliže vám vyhovoval akční spád předešlých her, můžete se tentokrát místy trošku nudit. Na vině nejsou ani tak kecací scény a šlapání po starých kostech v kobkách, jako spíše struktura úrovní. Některé z lokací jsou totiž znatelně rozsáhlejší než místa, na která jste byli doposud zvyklí. K jednomu cíli vede několik různých a menších cestiček, jen minimum z nich vám ovšem přináší reálnou taktickou výhodu. Inspirace v level designu The Last of Us je zřejmá, rozdíl je v tom, že zatímco v post-apo hitu vám prozkoumávání postranních uliček přineslo cenné zásoby nutné k přežití, v případě Uncharted 4 naleznete "pouze" nepotřebné poklady případně historické zápisky, které vám dají malý, leč nepodstatný nástin událostí, jichž se snažíte dopátrat. 

Zapomeňte na otevřený svět, stále se tu bavíme o lineární hratelnosti. Pokud si ovšem od prozkoumávání vedlejších cest slibujete cokoliv jiného než nacházení pro příběh nepodstatných informací, budete zklamáni. Kde je naopak variabilita prostředí nejvíce ocenitelná, jsou samotné přestřelky. Mnohokrát se po vás budou vojáci sápat ze všech stran a pokud se chcete vyhnout hlasité konfrontaci, stačí využít nespočtu říms, lan a v neposlední řadě pěstí. A pokud je nevyužijete vy, umělá inteligence vás ráda vystřídá, jelikož i ona využívá možností, které máte vy. 

VÍC... VŠEHO!

Velice příjemnou novinkou jsou pak opravdu rozsáhlé lokace, kde využijete dopravní prostředky. Jednou z prvních zkušeností je právě návštěva Madagaskaru, kde si se Samem a Sullym pronajmete džíp. V této fázi si vyzkoušíte hned několik nových herních mechanismů a zajímavých nápadů aplikovaných v praxi. S ohledem na bahnitý povrch je například nutné některé z kopců vyjet za pomoci lana, jež je potřeba manuálně upevnit. Nemusíme podotýkat, že jakákoliv akce přináší i odpovídající reakci. A nenarážíme tím na scénu, kdy auto vi ze skály pod pravým úhlem vůči zemi. Ani na scénu, kdy s Elenou přejíždíte rozzuřenou řeku, která vás pochopitelně vezme s sebou. Auto občas funguje podobně jako kůň v Skyrimu, lano je totiž váš nový společník z jiné dimenze. 

Pokud jste si mysleli, že je kotvička Ezia z Assassin's Creed tím nejmocnějším nástrojem k infiltraci, kombinace Drakea a kotvičky s lanem působí, jako kdyby se na vývoji hry podílel Marvel. Psí kusy, které na vlastní prsty zažijete, jsou nevídané a hlavní hrdina díky nim působí jako super voják křížený se Spider-Manem. Chápu, s ohledem na vše, co se v sérii děje, je jakákoliv autenticita vedlejším produktem, některé ze situací ovšem působí až příliš uměle a neuvěřitelně. Jeden příklad za všechny! Při hledání kříže Svatého Dismase ve Skotsku se několikrát dostanete do stavu, kdy vám podjedou hnáty a Drake se bude muset ze skluzu zachytit hákem za trám, zhoupnout se, skočit na další skluzavku a celou sestavu zakončit další zaháknutím a 15 metrovým skokem. Tohle není Uncharted, ale Crash Bandicoot! 

BEZ PRÁCE JSOU KOLÁČE!

Uncharted 4: A Thief's End
i Zdroj: Hrej.cz


S ohledem na fakt, že multiplayerová část hry má vydělávat výhradně na mikrotransakcích, bylo vývojáři potvrzeno, že veškerá DLC pro režim více hráčů budou zdarma. Mezi vydáním a jarem 2017 mají přijít minimálně 4 balíčky přidávající nejen mapy, boostery a kosmetické předměty, ale také herní režimy. Potenciální single-playerové rozšíření už bude ovšem zpoplatněné.

Jsou to ovšem právě tyto momenty, které dělají z Uncharted 4: A Thief's End vysokofrekvenční jízdu plnou neuvěřitelných zážitků, na jejímž konci na vaší sedačce zůstanou hnědé rychlé pruhy a stopy škrábanců v opěrce. Ať už se procházíte po aukčním paláci v Itálii, šmejdíte v zamrzlých skotských jeskyních nebo plavete v průzračně čistých vodách kolem Madagaskaru, vždy budete uneseni detailností a rozmanitostí prostředí, které se s každou přibývající kapitolou diametrálně mění. Nechci znít jako ignorant a vězte, že jsem nějakou dobu nad tímto výrokem přemýšlel, ale aktuálně skutečně nenajdete na konzolích hru, která by vypadala tak pekelně dobře jako Uncharted 4. Nemůže za to jen neuvěřitelná péče při výstavbě levelů, scénáře a dialogů, ale také technologická vyspělost titulu. Díky tomu, že hra běží ve 30 snímcích za sekundu, si mohli tvůrci dovolit lokace vyšperkovat do posledního detailu. 

Jakmile dorazíte do Libertalie, spadne vám čelist k zemi. Pokud bylo plenění a zabíjení takové, jaké je vyobrazuje Uncharted, chceme znovu obnovit naši přerušenou pirátskou licenciOnomu silnému zážitku z hraní ovšem přispívají i geniální výkony prakticky všech hlavních protagonistů. Duo Nolana Northa a Troye Barkera v rolích dabérů i motion-capture předloh obou bratrů je naprosto neuvěřitelné a jakékoliv dialogy mezi nimi hráče usvědčují v tom, že se oba herci znají od dětství. Uznání si samozřejmě zaslouží i Sullivan a Elena, kteří po boku Nathana hrají mnohem zásadnější roli a nejsou nadále jen parťáci, kteří vás mají krýt, když je to třeba.

BYLO NÁM POTĚŠENÍM

Ačkoliv vám první průlet hrou zabere minimálně 10 hodin (k dispozici je i režim Speedrun a trofej za dokončení hry pod 6 hodiny), trvanlivost hry má zajistit multiplayer. A věřte nebo ne, ten je od příběhové kampaně mnohem odlišnější, než by se mohlo zdát. Samozřejmě, využívá všech charakteristik enginu, ovládáním a animacemi počínaje, střelbou konče, zároveň ovšem přináší řadu nových mechanismů a ve srovnání s instancemi druhého a třetího dílu i rezolutní ukončení potíží s předáváním košatého obsahu hráčům. Začněme třeba tím, že díky sesekanému množství detailů běží multiplayer v 60 snímcích za vteřinu, což má na záživnost hraní blahodárný vliv. Díky plynulosti obrazu a bleskové odezvě jsou veškeré akrobatické kreace kombinované s akcí neuvěřitelně uspokojivé a efektivní. 

Ďábel se skrývá v detailech #3 - Větvení dialogů

Jakmile se s vámi dá kamarád do řeči, buďte pozorní, mnohdy to totiž znamená, že budete moci konverzaci prohloubit volitelným dialogem. Nedozvíte se sice nic zásadního, ale často se pobavíte nad vtipným hláškami, případně rozšířenými názory na události z předešlých her. Pokud lovíte trofeje, budete se povídání navíc muset věnovat povinně.

Každá z map je symetrická co se proporcí týká, jejich architektura ovšem nabízí celou řadu vertikálních příležitostí jak vyzrát nad nepřáteli. Budete kňourat pokaždé, když na vás někdo skočí z výšky, budete nesnášet hráče houpající se na lanech a zcela určitě vykašlete krev za každého šmejda, který vám zabodne hák do krku. Otevírání nového obsahu a rozvoj postavy je nyní mnohem lineárnější, jednotlivé akce jsou na sebe napojené a smyčka je nastavená tak, abyste měli motivaci se každý den do hry vracet. Za plnění denních úkolů a vyhrávání získáváte měnu, za níž si pořizujete boostery, vizuální serepetičky a další obsah. Nakolik je aktuální systém, částečně postavený na mikro-transakcích, efektivní, se ukáže již po třech měsících fungování hry. 

Pakliže se mám ještě jednou ohlédnout za celou sérií a reflektovat můj vztah k ní, navzdory tomu jak úsměvně může něco takového znít, Uncharted 4 není tak zásadním nábojem v zásobníku studia, jakým byl například druhý díl, který představoval skutečnou revoluci nejen v žánru, ale i v herním průmyslu jako takovém. Co i přesto staví novinku nad veškerou aktuální konkurenci, je neuvěřitelné dílenské zpracování a produkční hodnoty z jiného světa. Není pochyb o tom, že i s Nathanem a Samem narazíte na hluchá místa, ta jsou ovšem vykompenzovaná emocionální horskou drahou, jež vás udrží při vědomí po celou dobu trvání hryA co bude se značkou Uncharted dál? Záměrně vás nechám si na tuto otázku odpovědět samotné. Ať už je budoucnost série jakákoliv, výkop na aktuální generaci konzolí představuje jasnou koupi, kterou byste si neměli nechat ujít.

Uncharted 4: A Thief's End
PlayStation PlayStation 4

Verdikt

Bylo to úžasných 9 let po boku jedné z nejzábavnějších akčních adventur současnosti. Uncharted 4: A Thief's End vám připomene, jak dobře jste udělali, když jste se rozhodli začít hrát hry.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama