UEFA Euro 2008 Recenze UEFA Euro 2008

UEFA Euro 2008

Tomáš Nadrchal

Tomáš Nadrchal

28. 4. 2008 22:00 1

Když jsem zhruba před měsícem recenzoval next-gen verzi nové fotbalové hry od EA Sports UEFA Euro 2008, ani ve snu mne nenapadlo, že se mi na desku pracovního stolu dostane i její poněkud méně vyšperkovaný PC bratříček běžící ještě na old-gen enginu FIFA. Má nám ještě co nabídnout, když vody osobních počítačů už přes půl roku brázdí nové Pro Evo běžící na next-gen enginu?

Než na vás vychrlím finální verdikt, pojďme se ponořit do hlubin fotbalového mistrovství Evropy. První výkop, který se odehraje 7. června v 18:00, se blíží mílovými kroky. Fotbalovým fandům dozajista nemusím připomínat, že se v něm střetne výběr domácího Švýcarska s naší národní elitou, a že máme ve skupině krom borců s Helvetským křížem na prsou také zástupce Portugalska a Turecka. Los to není ani lehký, ani těžký, stát se může prakticky cokoli… A protože fandové z celé Evropy se na mistrovství těší jak jalovice na obecního býka, nemůže u toho ziskuchtivé EA Sports přeci chybět.

Jako již tradičně se jim podařilo získat licenci na téměř vše, co bylo k mání. Od stadionů, přes stébla trávy na tréninkovém hřišti až po oficiální soupisky všech evropských týmů. Tedy, téměř – již tradičně chybí správná jména u fotbalistů z Holandska, země tulipánů, dále jsem zpozoroval vymyšlená jména u Srbska a Černé hory a tuším, že ještě u jednoho z týmů jihovýchodní Evropy. Na jednu stranu se jedná o detaily, přeci jen čtveřice týmů není zas tolik, ale rozhodně to zamrzí.

Co se týče samotné náplně hry, pak EURO 2008 prakticky ničím nepřekvapí. Vedle klasických položek, jako rychlá hra či trénink, zde nalezneme hlavní turnaj mistrovství Evropy. V něm si hráč může vybrat, zda se svým mančaftem projde celou předlouhou kvalifikací se všemi zápasy, anebo se vrhne pouze do finálního turnaje v Rakousku a Švýcarsku. Dobře působí fakt, že jak kvalifikační skupiny v dlouhé variantě, tak základní skupiny v krátké variantě obsahují týmy přesně podle skutečného scénáře, a tak si můžete na vlastní kůži vyzkoušet, jaké to je potkat v boji o turnaj pod Alpami Německo, Irsko a Slovensko. Vedle turnaje si můžete vyzkoušet i mód Captain your country, což je jakási variace na Be a Pro z klasické FIFY, kdy ovládáte pouze jednoho hráče v poli po celé utkání. Asi nejzajímavějším modem je European Campaign, v níž spolu se svým vyvoleným týmem procházíte challenge napříč státy starého kontinentu a v každé na vás čeká poněkud specifický úkol – pokutové kopy či nějaké speciální výzvy. Za každý úspěšný pokus získáte pro svůj národní tým několik bodíků do celkového hodnocení a postupně tak budujete jeho prestiž. Tomuto módu se rozhodně nedá upřít nápaditost, škoda jen, že se úkoly postupem času dosti opakují a vzniká tak stereotyp, který pro žádnou počítačovou hru není dobrý.

Až dosud vypadá vše vcelku v pořádku, nezapomnělo se ani na trénink, což se u EA Sports v minulosti občas stalo. Problémy nastanou ve chvíli, kdy se odvážíte spustit zápas, v němž EURO 2008 dosti zaostává za konkurencí. Důvod je prostý – použití několik let starého old-gen enginu, na němž běžela i velmi kritizovaná PC verze posledního ročníku FIFA. Zub času se na enginu podepsal nejen v hratelnosti, ale zejména v technickém zpracování. Textury jsou rozplizlé, ošklivé, diváci na stadionu působí jako placky, fotografové podél hřiště ještě hůře. Bez nadsázky mohu říct, že čtvrté pokračování Pro Evolution Soccer, které vyšlo v roce 2004, vypadá o poznání lépe. Kdyby mělo nové EURO alespoň hratelnost čtvrtého ProEva, tak bych dost možná neřekl ani popel a pochválil tvůrce za dobře odvedenou práci, jenže to se nestalo… Zápasy jsou utahané, stejně jako v next-gen verzi jim chybí náboj, který by je dokázal alespoň trochu oživit. Problematické je nabíhání spoluhráčů – málokdy se stane, že opravdu přečtou vaši myšlenku a vydají se směrem, kam plánujete dát tu nejgeniálnější přihrávku zápasu.

Pozastavil bych se také nad rozhodčími, pro něž autoři vytvořili jakési profily. Není tedy jedno, jestli vám zápas píská Angličan nebo Rus, každý má svůj osobitý styl a osobitý metr hodnocení nedovolených zákroků. Bohužel se ale tento metr nepodařilo alespoň trochu srovnat, a tak vám jednou ponechává sudí neustále nesmyslné výhody a do kapsičky pro žlutý kartonek sáhne až ve chvíli, kdy zezadu sejmete uniknuvšího útočníka, podruhé zase dostanete červenou po nevinně vypadajícím zákroku ve středu hřiště. Vskutku podivné. Abych autorům nekřivdil, že se nesnažili alespoň trochu inovovat, musím ještě uvést nové zahrávání přímých kopů a penalt pomocí pravého analogového kloboučku, kdy jím musíte cuknout v daném směru a případně tak i míči dát kýženou faleš. Tato změna je ale volitelná a rozhodně nejde o nic světoborného, spíše bych to viděl na snahu zjistit, jak bude na tento způsob reagovat širší publikum.

Ač se nám fotbalové EURO blíží kvapnými kroky, na zkrácení čekání bych vám doporučil téměř cokoliv krom PC verze UEFA EURO 2008. Pro bližší představu si stačí vyzkoušet demoverzi, která ukazuje prakticky všechny možnosti, jež tato další dojná kráva z dílen EA Sports přináší. Alespoň že ne za plnou cenu.

UEFA Euro 2008

PC verze UEFA EURO 2008 nepřináší téměř nic, co by mělo fandy fotbalu zvednout ze židle. Toporné, ošklivé, nudné, stále stejné.

Licence, nízké HW nároky, Evropská kampaň, relativně nízká cena