twisted-metal
Twisted Metal Recenze Twisted Metal

Twisted Metal

Jan Vondrášek

Jan Vondrášek

8. 3. 2012 23:00 8

Twisted Metal se na konzolích těšil veliké oblibě, ovšem doba jeho slávy je nenávratně pryč. Trochu jiný názor mají vývojáři ze studia Eat, Sleep, Play, kteří se rozhodli přivést videoherního dědečka zpět k životu. Výsledkem je restart celé série, který tvůrci jednoduše nazvali Twisted Metal. Přesně tak, žádná číslovka, žádný podtitul, prostě jen Twisted Metal. Tahle hra totiž není nějakou odlehčenou moderní variací na automobilové gladiátorské zápasy, tohle je starý dobrý Twisted Metal, který sice neoplývá současnými trendy herního designu, zato ale přináší vybalancovanou hratelnost, opírající se o principy původní hry.

Připoutejte se, prosím

Krom multiplayeru se hra může pochlubit vcelku slušnou kampaní pro jednoho hráče. Jde sice o pouho pouhý trenažér online hry s počítačem ovládanými protivníky, ale tři příběhové linie jsou dostatečným důvodem, proč si sérii arén projít. Schizofrenní klaun Sweet Tooth, motorkář Mr. Grimm a ex-modelka Doll Face, všichni tři se zúčastní krvavého automobilového turnaje jehož vítězi tajemný pořadatel jménem Calypso splní jakékoliv přání. Zápletka je to jednoduchá, ale je to právě tajemná minulost postav a stylové cut-scény připomínající béčkový horor, které vás donutí kampaň dokončit. Škoda jen přílišné obtížnosti, která i na střední nastavení dokáže pěkně potrápit. Některé úrovně tak budete několikrát opakovat což je vcelku otrava, pokud hrajete kampaň jenom kvůli příběhu.

Zlatým hřebem večera je samozřejmě multiplayer. Osm map, osm herních módů, podpora až šestnácti hráčů a sedmnáct šílených strojů, jako je opancéřovaná zmrzlinová dodávka nebo vrtulník. Hra vám dává i trochu prostoru pro taktizování. Ne všechna vozidla jsou totiž stejná. Rychlý sporťák se otočí na pěti koruně, zato má ale slabší štíty, kdežto opancéřovaný tahač snese mnohem víc palby, ale žádné speciální manévry po něm nechtějte. Mezi herními režimy najdeme klasiky jako deathmatch, nebo team deathmatch, ale dojde i na variace klasických módů jako například Nuke. Nuke je vlastně Capture the flag, kde namísto vlajky kradete protihráči jeho velitele a když ho dotáhnete až k odpalovací rampě, můžete vystřelit jadernou hlavici, kterou pak navedete na nepřátelský monument. Zní to možná trochu ztřeštěně, ale je to velká zábava.

Multiplayerové mapy se různí. Zahrajete si v arénách se spoustou pastí a propadlišť, ale i na ulicích zasněženého New Yorku, nebo na prosluněném kalifornském předměstí. Pokud máte na gauči několik schopných kamarádů, může se pustit buď do mulitplayerou lokálně pomocí split-screenu, anebo online. Zatímco samotné zápasy běžely v podstatě bez problémů, jejich vyhledávání už tak jednoduché nebylo. Chvíli trvá, než systém najde vhodný server a když se to podaří, hra je buď plná, anebo z nějakého jiného důvodu nedostupná. Jindy zase sedíte v herním lobby a čekáte na ostatní. Přesto věříme, že až Twisted Metal oficiálně vyjde v Evropě a na sítí bude víc hráčů, poběží systém mnohem lépe.

Vysoká daň

Bohužel, nejslabším článkem hry je grafika. Je evidentní že prioritou byla maximální stabilita a musíme dát vývojářům za pravdu, že Twisted Metal se hýbe plynule bez jakýchkoliv poklesů framerateu a to i v těch nejexplosivnějších momentech, ale za jakou cenu. Zatímco modely aut vypadají slušně, okolní prostředí jakoby by vypadlo z deset let staré hry. Naopak chválíme zničitelné prostředí. Mapy jsou tak mnohem chaotičtější a je velká zábava krátit si cestu skrz rodinný domek. Škoda jen, že si vývojáři nepohráli s fyzikou světa. Vámi povalená deseti metrová vodní nádrž se tak namísto stylové barikády změní v nehmotnou kulisu, kterou vaši pronásledovatelé v klidu projedou. Pak jsou tu ale vynikající grind-housové filmečky, které dokreslují vyšinutou atmosféru hry a dávkují nové informace o hlavních postavách. Twisted Metal tedy nemá tu nejhezčí grafiku současnosti, ale pro potřeby zběsilého automobilového řádění zcela dostačuje.

Pozdrav z minulosti

Ze všeho nejdůležitější je, že se tenhle nový Twisted Metal hraje dobře. Zkušení veteráni se budou cítit jako doma a úplní nováčci si na ovládání zvyknou během několika minut. Chování vozidel je možná trochu zvláštní, ale bez poctivé arkádové hratelnosti by to snad ani nebyl Twisted Metal. A co že ve hře vlastně děláte? No většinu času kroužíte po mapě, smykujete jak o život, sbíráte power-upy a především pálíte rakety hlava nehlava. Nechybí ani speciální schopnosti některých vozidel, kdy se můžete přeměnit na obřího transformera. To je ale opravdu jediný výstřelek, žádné revoluční inovace nečekejte. Tahle hra je totiž úlitbou starým časům a old-schoolové hratelnosti, přesto nás Twisted Metal doopravdy bavil. Ano, hra není bůhví jakou vizuální lahůdkou a ano singleplayerová kampaň je jen série arénových zápasů s boty. Na druhou stranu ji pojí dobrý příběh, který vzhledem k žánru nemá obdoby a multiplayer je jednoduše zábava. Pro fanoušky Twisted Metalu je tohle jasná volba, ale ani noví příchozí by se neměli nechat odradit retro nádechem téhle akční rubačky.

Twisted Metal

Twisted Metal se vrací v plné síle. Hratelnost není bůh ví jak inovativní a grafika je možná trochu slabší. Přesto je tohle automobilové řádění stejná zábava jako před lety.