Two Worlds Recenze Two Worlds

Two Worlds

taltos

taltos

22. 5. 2007 22:00 3

Malá RPG již dnes nejsou v módě, čehož je jasným důkazem i seznam vydaných titulů za minulý rok. Hráči měli co dělat, aby jednotlivé AAA hry vůbec stačili dohrát, a bohatý RPG rok se neobešel ani bez neustálých dohadů o to, kdo je tedy pomyslným králem tohoto náročného žánru. Gothic III, Oblivion nebo snad Neverwinter Nights 2 doprovázený akčněji laděným Titan Quest? U každého stolu hráčů bychom pravděpodobně nalezli jinou odpověď, takže se nyní soustřeďme na současnost. I přes aktuálně chudší období je poptávka po podobných hrách stále vysoká, což si uvědomili i autoři ze studia Reality Pump a na stříbrném podnose nám přinášejí další lahůdku o celkové rozloze větší než třicet kilometrů čtverečních. Nepřevládá ale kvantita nad kvalitou?

Dobře vyprávěná klasika

I když na vás autoři nevytasí nikterak originální a dech beroucí příběh, u děje tohoto rozsáhlého dobrodružství se budete velmi dobře bavit. Kvalitní napínavou atmosféru podporují časté in-game filmečky a celkové pochopení hrdinovy nelehké situace. Jeho sestra byla totiž záhadně unesena a vy se do jeho kůže dostáváte o několik týdnů později, kdy vás konečně únosci kontaktovali. Vydáváte se tedy do nekonečného světa Antaloor, kam vás vedou všechny stopy. Pátrat v tak obrovském světě však nebude lehkým oříškem, navíc když okolím stále zmítají zbytky války staré celých tři sta let, kdy se orkové pod velením boha zkázy Aziraala vydali na smrtící pochod celým světem. Aliance trpaslíků, lidí a elfů sice tehdejší hrozbu odvrátila, ale legendy mluví o tom, že Aziraal byl pouze uvězněn na přísně tajné místo, kde dodnes čeká na vysvobození a opětovné tažení proti lidské rase…

Každému zkušenějšímu hráči již pravděpodobně došlo, že děj nezůstane jen u tak dílčího úkolu, jako je záchrana vaší sestry, ale do všeho se ještě zamotají orkové, toužící po vysvobození svého mocného pána. A vzhledem k tomu, že právě vaši předkové vlastnili artefakt, díky kterému by mělo jít toto vězení otevřít, jde vám po krku spousta mocichtivých protivníků. Pod hrozbou smrti vaší sestry se tedy vydáte na výpravu za nalezením pěti částí artefaktu, které obklopuje kletba, jejíž síla nepůsobí pouze na vás, jako člena rodiny. Jednoduchý, chytlavý a do posledního detailu promyšlený příběh, jaký by měl být v každém správném dobrodružství.

Hrdinou během okamžiku

Do hry jste doslova vhozeni po hlavě a tak sotva vejdete do druhé místnosti, už tasíte meč a ženete se na skřety. Podobný styl jsme zažili už i v Gothic III a pokud na hru natrefí méně zkušený hráč, bude mít prvních pár hodin co dělat, aby vše pochopil. To bude mít pravděpodobně každý, protože z pěti stručných vět na začátku se toho příliš o zapeklitých systémech hry nedozvíte.

Vašemu bezejmennému hrdinovi při tvorbě postavy nastavíte jen vizuální podobu a rysy jeho charakteru a schopností již budete dotvářet během samotného hraní. Chcete mít mága? Spoléhejte se na kouzelnou hůlku, plášť přinášející vám magické bonusy a nezapomeňte na dostatek many pro svá kouzla. Základními atributy je profláknutá čtyřka - zdraví, mana, obratnost a síla, přičemž si asi každý dokáže představit, co se pod jednotlivými políčky nachází. O mnoho zajímavější již bude celková nabídka 37 schopností, které si budete s každým levelem vylepšovat. Na začátku hraní jich mnoho k dispozici nemáte a až při setkání s některým z trenérů se můžete za nemalý obnos skill naučit a následně ho vylepšovat. Těchto unikátních postav je ale ve hře opravdu velmi málo, a tak budete pěkných pár hodin hrát se základními dovednostmi. V těch nechybí klasické vylepšování boje (damage), obrany štítem, berserku (všechna síla do útoku) nebo nejrůznějších aktivních schopností, jako zlomení protivníkova meče, shození na zem nebo skilly spojené s magií a lukostřelbou. I pokud je váš hrdina čistokrevným bojovníkem, neznamená to, že by musel zapomenout na magii nebo lukostřelbu. Stačí si dát alespoň pár bodů do jedné z magií (ohně, vzduchu, země, vody a nekromancie) a již můžete vesele kouzlit firebally nebo minimálně se během boje uzdravovat. I se svou postavou založenou na klasické bojové vřavy s mečem v ruce jsem neustále používal pasivní kouzla pro zvýšení mého útoku, zdraví nebo obrany.

Pořádný nášup hrací doby

Pokud jsme mluvili o tom, že pro přeběhnutí celého světa Gothic III, by bylo zapotřebí 45 minut reálného času bez zastávek, u Two Worlds jsem si téměř jistý, že běh by vám zabral minimálně hodinu. Antaloor je obrovský svět (po kterém jsou naštěstí dobře rozmístěny teleporty), ve kterém žijí stovky NPC, narazíte na sedm obrovských měst a desítky jiných lokací, jako osady, jeskyně, různá společenstva, gildy obchodníků nebo jednoduché tábořiště banditů. Málokdy se vám stane, že byste během toulání se krajinou nenarazili na nějakého toho vlka, medvěda nebo osamělou osadu s jedním, dvěma questy na splnění. Vedlejších úkolů je podle oficiálních informací více než tři sta (sám jsem je nepočítal), což rádi autorům uvěříme. I kdybyste se drželi striktně hlavní dějové linie, hra vám dobrých třicet hodin čistého hraní vezme, což je pořádný nášup.

Questy se většinou skládají z klasického kolotoče najdi / zabij / ochraň / přines nebo zjisti. Dočkáte se ale i o něco zajímavějších prvků a nesčetněkrát se dostanete i do temného podzemí, kde na vás čekají nejtužší protivníci v podobě obrů, kostlivců nebo nemrtvých. Osobně jsem měl největší problémy s velmi dotěrnými lukostřelci (s neskutečně přesnou muškou a silnými střelami!), kteří při bližším kontaktu uháněli na míle daleko. Jediným řešením pak bylo použití kouzel nebo právě luku. Pokud od nepřátel očekáváte nějaké taktické výstřelky, nechte si zajít chuť. Jejich jedinou starostí bude ubrat vám alespoň píď z vašeho červeného ukazatele a pak hrdinně padnout pod ostřím vašeho meče. Velkým zklamáním pro mě byly odměny za splněné questy, které se většinou skládaly jen z prosté peněžní almužny a navíc vám bylo přidáno až hanebně málo zkušeností. Pokud tedy chcete rychle levelovat, vydejte se raději na lov vlků do lesa, kde během chvíle dostanete mnohem více zkušeností než plněním jednoho úkolu za druhým.

Bez boje a chyb by to nešlo

V každém správném RPG si také pořádně zabojujete a Two Worlds není v tomto ohledu žádnou výjimkou. Smrt budete rozsévat na každém kroku a to stylem klasického cvičení vašich prstů. Souboje jsou tedy ve stylu „kdo toho druhého rychleji ukliká“, což je sice škoda, ale alespoň má hra rychlý spád a dobrou atmosféru bojové vřavy. S bojem je také spojeno hned několik nepříjemností. Za prvé, hra je na dnešní poměry jednoduchá (jen zpočátku se budete trápit s několika prvními potvorami), což je také zaviněno umíráním bez postihu a následným zjevení se velmi blízko vašeho předchozího úmrtí. Ještě o něco podstatnějším problémem je zcela nepřehledný a pro mě do nynějška nepochopený quickbar pro vyvolávání kouzel, lektvarů a schopností. Nemožnost pořádně zvolit si schopnost, jakou chcete používat, vás nakonec může donutit k absolutnímu ignorování aktivních skillů a vsázení na permanentní vylepšení některých schopností.

Velkým zklamáním je pak celková stabilita a chybovost hry, která by si i po dvojici patchů zasloužila další záplatu. Časté zadrhávání hlavní postavy, prolínání NPC, procházení skrz objekty nebo občasné zatuhnutí hry je jen zlomkem veškerých problémů, které na vás ve hře čekají. Autoři si měli dát větší práci s konečným testováním a pak by se mohli vyhnout rychlému vydávání patchů, opravujících vždy jen kousek celého problému.

Bezchybné audiovizuální zpracování

Po stránce zvuku, prostředí a celého vizuálního zpracování není hře co vytknout, což můžete sami posoudit na okolních obrázcích. Příjemnou zprávou je také nízká hardwarová náročnost, takže i na dnes již průměrných strojích (minimum i s rezervou by mělo být procesor 2GHz, 512MB RAM a grafická karta 128 MB), si bez větších problémů zahrajete na střední detaily. A věřte, že střídání dne s nocí, efekty změn počasí nebo úžasné východy a západy slunce si budete pořádně užívat.

Two Worlds je velmi dobrým komplexním celkem, který nabízí nespočet možností pro dlouhé a zábavné hraní. Můžete klást pasti, plížit se k nepříteli a překvapit ho, udělat si vlastní lektvar, projet se na koni nebo dokonce i ještěrovi (sice je tato zajímavost prezentována zcela nepoužitelným ovládáním, ale ta možnost tu je). Dokonce ve hře nechybí multiplayer, tolik neobvyklý v tomto žánru. Ze hry prostě budete mít dobrý pocit a pokud vás dokáže chytnout příběh, budete se u svižných bojů, rozvětveného vývoje postavy a stovek vedlejších úkolů bavit desítky a desítky hodin. A tím se může pochlubit jen několik málo her. RPG pozitivní hráči si k výslednému hodnocení mohou přičíst jeden bod.

P. S.: Multiplayeru se v historicky krátké době budeme věnovat samostatnou recenzí, nezapomeneme vás také zásobit nezbytnými tipy a triky.

Two Worlds

Two Worlds je obrovským RPG s velkou škálou různorodých možností. Zábavu by si v této nabídce měl najít každý a díky naprosté volnosti světa si opravdu budete dělat co chcete. Škoda technické nedotaženosti, kterou by ale naštěstí měly již brzy opravit další patche.

Výtečné audiovizuální zpracování, chytlavý příběh, obrovský svět, akčně laděné souboje, rozvětvený vývoj postavy a spousta schopností, dlouhá hrací doba, živost celého světa a absolutní volnost
Technické nedodělky a zbytečné bugy, otřesný quickbar na vyvolávání rychlé volby, možná až příliš jednoduché, později malá motivace pro plnění vedlejších questů, špatné ovládání koně