Turnover Recenze Turnover

Turnover

konfrst.jan@gmail.com

konfrst.jan@gmail.com

7. 2. 2016 11:00 6

První kroky v Turnover dají okamžitě vzpomenout na Hotline Miami. Top down pohled, pixel art, retro přístup i minimalistická hratelnost – to vše mají tyto tituly společné, ovšem tím podobnost také hasne. Kde stylizovaná akce dokázala zprostředkovat jedinečnou osmdesátkovou atmosféru a dlouhotrvající zábavu, tam v Turnover rychle nastupuje skepse a dokonce i frustrace.

Oproti Hotline Miami je Turnover především stealth titulem a střelby se hned tak nedočkáte. Protivníci ale mají stejně rychle reakce jako jejich kolegové v Hotline Miami a pokud vás nachytají, okamžitě pálí a vás tak v roli hráče vrací na začátek úrovně. Ty jsou těžké, dlouhé, a díky neomylným nepřátelům naprosto nekompromisní a jen těžko se najde někdo, komu tento mix frustrující obtížnosti a hry na zapamatovanou přijde zábavný. Ale každé zboží má svého kupce a i Turnover toho má co milovníkům stealthových her nabídnout.

DYSTOPICKÁ BUDOUCNOST

Hra se odehrává ve Spojených státech v blízké budoucnosti, kde vlivem nenasytnosti korporací i politiků došlo k privatizaci ozbrojených i ochranných složek státu. V tomto pro civilistu nepřívětivém prostředí spolu začaly jednotlivé korporace následně soupeřit o absolutní nadvládu. Tím samozřejmě trpí jen ten nejspodnější z nejspodnějších a hráči se tak v roli křehké dámy ocitnou ve středu jednoho násilného korporátního puče.

Po neúspěšném pokusu o převzetí Bartleby Automation konkurenční společností Grand Robotics vtrhávají soukromé ozbrojené složky do sídla Bartleby Automation, obsazují všechna patra výškové budovy a střílejí zaměstnance na potkání. Hlavní hrdinka Clea Holden se tak ocitá v nezáviděníhodné situaci a sama bez zbraní se pokusí o útěk z budovy. Retrospektivně vyprávěný příběh umí být zajímavý a může posloužit i jako varování před možným dystopickým obrázkem budoucnosti, toho si ale zaručeně příliš všímat nebudete.

Vaši pozornost totiž bude poutat především stealth – ve hře se plížíte chodbami z bodu A do bodu B, jedno patro po druhém klesáte a snažíte se uniknout z budovy plné nepřátel. Každá z úrovní začíná náhledem na to, co vás v daném patře čeká. Pak už je to jen na vás. Musíte si zapamatovat, kudy chodí hlídkující ozbrojenci, budete hackovat terminály ovládající obranné věže i kamery, a snažit se schovat pozornosti svých protivníků. Jejich zorné pole je znázorněno světlými trojúhelníky, takže vždy alespoň víte, zda vás mohou spatřit či ne, ale budete si muset dávat pozor kudy chodíte, zda nejste moc hluční či zda vás nevyčmuchají hlídací psi. Těm jediným se lze zprvu ještě jakž takž ubránit, ale často si ty bestie svým štěkotem přivolají pomoc a nepřítel s palnou zbraní znamená okamžitý konec.

Garantuji vám, že klávesnici budete chtít v průběhu hry sežrat, zničit, zapálit, zahodit a ubít s ní toho věčně štěkajícího sousedova psa.

Ten navíc nemusí nastat vaší vinou – pozdější fáze hry obohacují hratelnost o další prvky, třeba i o možnost se aktivně bránit nebo využít dovedností nalezených parťáků. Bohužel i ti občas dokážou nečekaně a ne vaším přičiněním zemřít a i v takovém případě vás hra potrestá okamžitým restartem úrovně.

OPAKOVÁNÍ JE MATKOU MOUDROSTI

A jde se znovu na začátek. Něco jste si blbě zapamatovali, něco nevyšlo dle plánu, musíte se zachovat jinak, a můžete si rovnou před sebe hodit na stůl papír a načrtnout si pohyb patrol i načasování jejich akcí. Protože přesně to po vás zřejmě autor hry chce – Turnover je ryze hardcore hra a jako taková nic neodpouští a vyžaduje zcela pevné nervy a nezničitelnou klávesnici.

A garantuji vám, že klávesnici budete chtít v průběhu hry sežrat, zničit, zapálit, zahodit a ubít s ní toho věčně štěkajícího sousedova psa, neboť vám na nervy najednou toho poleze opravdu hodně. Nepomůže tomu bohužel ani technické zpracování – přenastavit si ovládací prvky nelze a stejně tak je nemyslitelné zkoušet hru na Macu – tam jsem například ztroskotal se snahou změnit rozlišení hry či ji pustit v režimu celé obrazovky. To však nebylo nic proti tomu, že ve verzi pro Mac OS mi náhodně mizely kužely znázorňující výhled nepřátel. Tento nechtěný hardcore mód pak činil hru již de facto nehratelnou.

Podobná frustrace jen podtrhuje můj celkový dojem ze hry – nápad má Turnover dobrý a i zpětně vyprávěný příběh má něco do sebe. I postupem času bobtnající hratelnost umí chytnout. Všechno to ale vyžaduje maximální soustředění a velmi precizní postup. 29 nabízených úrovní je mnohdy až příliš dlouhých (ukládat v nich pochopitelně nelze), nápověda k jednotlivým mechanismům ve hře neexistuje a i díky tomu je hra mnohdy až příliš frustrující a její neochota odpouštět dokáže jen rozčílit. Ale kdo ví, třeba vás právě tento přístup chytne za srdce.

Turnover
Apple Mac

Na první pohled toho Turnover nenabízí hodně, pod minimalistickým designem stealthové hry se ale ukrývá překvapivě hluboká hratelnost. Zásadním nedostatkem je však krvavá obtížnost a nevole cokoli odpouštět.