True Crime: New York City Recenze True Crime: New York City - z gangstera policajtem

True Crime: New York City - z gangstera policajtem

Lukáš Grygar

Lukáš Grygar

26. 4. 2006 22:36 4

Proč se vlastně True Crime jmenuje True Crime (tedy „Skutečný zločin“ nebo „Opravdový zločin“)? Vždyť se skutečným zločinem má společného míň než skautský tábor vedený samotným Jestřábem. Nevyzpytatelné jsou cesty marketingu, ale jasně – tady se nám autoři snaží dát najevo, že jejich zpracování virtuálního zločinu je to pravé ořechové, narozdíl od konkurenčního GTA. Ha ha ha ha ha ha ha ha. Pro statisticky založené čtenáře: to bylo osm ha v řadě. Jenže divte se posměváčkovství u hry, která by tak ráda získala svou porci z koláče popkultury, a vůbec jí není stydno pro tenhle cíl papouškovat všechny svoje soupeře. 50 Cent, 25 To Life, Crime Life, 15 Life Cent To Crime… Bože, říká ekonomickým analytikům herních společností něco pojem „nasycenost trhu“?! A co vy, jste už nasyceni hraním za tvrdé policajty a dvakrát tak natvrdlé gangstery?

Musí se ale nechat, že jednička True Crime nebyla vůbec špatná. Prohánět se po věrně zpracovaných ulicích Los Angeles a rozdávat seagalovské kopy ve stylu béčkových detektivek z devadesátých let mělo něco do sebe. Angličtina pro to má nádherný termín guilty pleasure, provinilé potěšení. Víte, že daná věc je brak, ale užíváte si chvíle strávené v její společnosti. Proč? Stejně jako první díl má i jeho newyorské pokračování STYL. Přitom je náladou někde úplně jinde – zapomeňte na kopírování hongkongských akčních pecek v režii Johna Woo, zapomeňte na poloboha Chow Yun-Fata (a počkejte si na Stranglehold). Tahle věc nabízí s novým městem i nový, špinavější pohled na věc. New York v podání Luxofluxu je noční můrou Giulianiho a jemu podobných nesmiřitelných mravokárců. Tohle je stokrát víc metropole zjizveného Maxe Paynea, než Woody Allena, jakkoliv by si ti dva ohledně žen určitě rozuměli.

Grand Theft Design

Ale nenechte se mýlit, že by snad TCNY byla hrou směšnou. Narozdíl od svých obhroublejších sestřiček moc dobře ví, čeho chce dosáhnout. Není zábavná pro svou blbost a není blbá ve své zábavě. Ve skutečnosti je až překvapivě komplexní a nový systém zatýkání a výslechu zločinců by se vůbec neztratil v nějakém skutečném simulátoru policejní práce (kdy už se nějaký vývojář konečně pustí třeba do takového Serpica, volá frustrovaný autor, který při hrách na četníky a zloděje vždycky zastával roli zákona). Tady jde samozřejmě všechno v intencích již jednou zmíněných seagalovských kopů a zpestření do nich vnáší rozdělení na dobrého a zlého policajta. Je totiž na vás, jestli se stanete právě tím neúplatným Serpicem, nebo naopak zkorumpovaným frajerem, který bere bohatým i chudým a schovává se za placku detektiva. Kromě hlavní příběhové linie je vaší stálou zábavou běžná zločinnost, kdy máte možnost vložit se do probíhajících zásahů, ať už je to loupežné přepadení nebo kdesi tikající bomba.

Tvůrci notně rozšířili záběr činností, kterými se můžete na newyorských ulicích zabývat i "mimo službu", ale vesměs jde o kopírku radovánek z GTA. Hra je tak rozkročená mezi skutečně volnou a nelineární hratelností a pevně vystavěným scénářem. Bohužel, nejde jí to ani zdaleka tak elegantně, jako sérii, ze které přebrala inspiraci. Svoboda konání je tu sice daleko větší, než v prvním True Crime, nicméně pořád je to jen takové popouštění obojku o několik dalších metrů. Ve chvíli, kdy se chce hráč radostně utrhnout, stáhne ho New York zpátky.

A b c d, konzole vede

I tak by ale stálo za to si na černého policajta hrát, nebýt masivních stop konzolového systému, se kterým se v rámci převodu na PC skutečně nikdo nepáral. Na klávesnici je hra k použití až po delším tréninku a vychytávání příkazů, ale ani s gamepadem to není žádná sláva, protože nadefinovat si potřebné klávesy nebo tlačítka je opravdu porod. Po technické stránce není zpracování hry natolik unikátní, aby dalo zapomenout faktu, že současné konfigurace dokáží na monitoru vykreslit daleko pokročilejší světy. TCNY drží realistickou linii klasického produktu, ale čelist k zemi žádnému hráči nepošle. Když budeme ignorovat otázku konverze, jde samozřejmě o poctivý titul na úrovni, která se projeví obzvlášť v dialozích jednotlivých postav. Ty mají charisma na rozdávání a jsou jednou z mála věcí, která dokáže u hry skutečně udržet. Děj nepobral hlavu ani patu, ale hrdinové i gangsteři jím svižně proplouvají a cedí výborné hlášky, které by se opravdu neztratily v dobrém béčkovém filmu.

Soundtrack k němu by pak působil jako rozkošný mišmaš z různých konců hudebního spektra. TCNY samozřejmě dominuje hip-hop, a i když chybí nějaká zajímavější jména, vybrané skladby ostudu žánru rozhodně nedělají (ústřední track je naprostá pecka). Kromě beatů a rýmů tu ovšem nachází prostor i taková jména, jako třeba Ramones nebo Iggy Pop, a na ně autor recenze od přírody slyší. Pokud na ně slyšíte i vy, je ruka v rukávě, ale zase kupovat si hru kvůli tomu, že v ní můžu poslouchat svojí oblíbenou hudbu, to je krapet prkotina, viďme.

Brooklyn, Brooklyn

Je prostě na vás, jak se k True Crime stavíte, a jak se postavíte i k jeho newyorské odbočce. Ta si zaslouží posměšek stejnou měrou, jako hlubší zájem - není špatná, ale není dobrá. Zaplaťpánbůh se alespoň vyhýbá všeobecné nijakosti, s jakou na nás permanentně útočí zbytek gangsterské herní produkce. Takže by se dalo říct, že pokud si chcete zahrát něco dalšího "na způsob" GTA, neměli byste TCNY minout. Nabídne vám spoustu dávno viděného, ale nabídne vám to po svém. A to je v dnešní době čím dál tím větší vzácnost. Mně ale musíte omluvit, přece jen jsem z těch béčkových věcí už krapet odrostl. Bylo to hezké připomenutí, ale přecejen… no, říkal jsem vám už o Serpicovi? Teď si pustím hodně nahlas New York City Cops a třeba se mi jednou tohle zbožné přání vyplní.

True Crime: New York City
Xbox Xbox
Nintendo GameCube GameCube

New York je víc variace na dané téma, než samostatné pokračování, ale přináší toho poměrně dost a v poměrně lákavém balení. Jen to prostě není hra stavěná pro PC a v Aspyru byli příliš líní na tomto faktu cokoliv měnit.

Parádní postavy, spousta nových herních prvků a výborný soundtrack.
Nudná akce a naprosto odfláknutá konverze.