TRON: Evolution Recenze Tron: Evolution

Tron: Evolution

Tomáš Nadrchal

Tomáš Nadrchal

19. 12. 2010 23:58 3
Reklama

Zastánci a obdivovatelé filmového snímku TRON, jehož vydání v roce 1982 přineslo řadu kontroverzí a experimentů, mohou zaplesat. Příběh TRON: Evolution se totiž odehrává mezi prvním a druhým dílem, jenž v současnosti běží snad ve všech kinech v republice. Hráč se vžije do role Systémového Monitora s prostým cílem – zastavit Cluovu honbu za co největší mocí. Nebudu již více prozrazovat, ale vězte, že příběhová linie a in-game animace s ní spojené patří k tomu nejlepšímu, co nám Evolution přináší. Tvůrci se tak možná snažili držet rovnice kvalitní příběh = dobrá hra, ale stejně jako nadějný scénář může zbabrat špatná režie nebo mizerné herecké výkony, příběh videohry lze jednoduše zaříznout špatnou hratelností, což se bohužel tentokrát stalo. TRON: Evolution by se dal ve zkratce popsat jakožto kombinace Prince z Persie, Assassin’s Creed, Spider-Mana, možná, že tu a tam najdeme záchvěvy Mirror’s Edge. Grafický styl, ve kterém hrají prim neonová světla spolu s vektorovými linkami, dává přičichnout k něčemu, co nezaujatému hráči jasně říká: „Pojď si sednout a vyzkoušej si mne.“ Ale je proč zkoušet?

TRON: Stereotypion

 

Futuristické město s vymoženostmi všeho druhu spojenými se schopnostmi Monitora doslova vyzývá k dovádění, pobíhání po stěnách, bujaré jízdě na světelných motorkách a k ultimátním zápasům se světelným diskem. Ostatně, samy úvodní sekvence naznačují, že hra přeci musí být zábavná – tutoriál postupně představí skákání po stěnách, přeskoky s využitím magnetického pole, šplhání po zdech. Přičichnete i k soubojům jeden na jednoho, respektive jeden na dvacet, kdy světelný disk létá skrz úroveň jako hypermoderní bumerang a kosí jednoho protivníka za druhým. Avšak ve chvíli, kdy tutoriál končí a kdy už by kdekdo očekával strhující hratelnost, se mašina zadře jako po proražení olejové vany. Prachbídný leveldesign bez špetky nápadu, o volnosti nemluvě, vás nutí neustále dokola opakovat tu stejnou sekvenci činností. A když si odmyslíme přeběhnutí z jedné místnosti do druhé, zabití protivníků, uzdravení se a utíkání do dalších dveří, zarazí nás další ještě úděsnější části levelů. Nesnášel jsem sekvence, kde musí Monitor 4x přeskočit z jedné stěny na druhou, aby se dostal ke kýženým dveřím (skrývajícím další nepřátele). Jednou se to dalo přežít, dvakrát také, ale prakticky totožné části úrovně se opakovaly snad desetkrát, což se nestalo pouze v tomto případě. Ve spojitosti s úděsnou kamerou, jež se jednou za čas zblázní a provádí psí kusy, za které by se nestyděl ani cvičený dalmatin, jde o hodně silný šálek kávy i pro otrlé povahy. Stane-li se chyba, reproduktory krásně zabzučí, obrazovka vám suše oznámí konec programu a import poslední zálohy. Ach můj bože!

 

A ne, abyste se pokoušeli přemýšlet

 

Další možné hráčovy choutky, jako například najít cestu kupředu jinačí, než si vymyslel leveldesigner (který by za některé výstřelky zasloužil minimálně jednu ručně stručně přes displej), jsou hrou rázem odmítnuty a zavrženy jakožto nevyhovující. Nemám nic proti koridorovité hratelnosti, v mnohých případech jsem i zastáncem, ale musí být jasně určená pravidla. Ve chvíli, kdy vás tutoriál obeznámí s během po stěnách, se snad každý pokusí využít tyto schopnosti i jinde, než v místech označených modrými tečkami. Jenže ouvej, milý uživateli, toto se v Evolution nenosí, v tom lepším případě následuje pád na zem, v tom horším protivné zabzučení, konec programu, import zálohy…

Ne, TRON: Evolution rozhodně neudělá díru do světa jakožto peckoidní AAA titul. Neudělá, protože na to zkrátka nemá. Souboje ve third person zobrazení mohou způsobit požitek z akce alespoň na krátkou dobu, rozuměj do chvíle, než se začnou stereotypně opakovat. Hra sice nabídne solidní počet úderových komb, ale jejich využitelnost v praxi padá kamsi k bodu mrazu, a tak si většina hráčů postačí se dvěma-třemi typy. Proč se učit víc, když si s těmito vystačím? Nevyužitý potenciál lze cítit i z dalších herních náplní – světelných motocyklů nebo třeba vylepšování světelného disku. A ač by se z textu mohlo zdát, že se jedná o absolutně nehratelnou záležitost, to bych TRONu křivdil. Do chvíle, kdy se chováte standardně, se hraje poměrně dobře, pokud se tedy dokážete přenést nad opakující se scenérie, úkoly a občas příšernou kameru. Může vás přes ně hnát touha za poznáním rozuzlení příběhu, anebo se vám jen může líbit netradiční audiovizuální zpracování. Nebudete se sice královsky bavit, nicméně potřebného odreagování se vám dostane. Pokud však máte alespoň trošku vyšší nároky na herní mechanismy, dejte od TRON: Evolution ruce pryč, a to hodně daleko…

TRON: Evolution
Windows PC
PlayStation PlayStation 3
Xbox Xbox 360

Verdikt

Příběh napojující první a druhý díl filmu je velkým lákadlem až do chvíle, než se Evolution utopí v temném moři plném stereotypu se zátokou nudy.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama