Trials Rising Recenze Trials Rising

Trials Rising

Zdeněk Pudivítr

Zdeněk Pudivítr

5. 3. 2019 11:00 6

Série Trials zásobuje své fanoušky adrenalinovou jízdou na motorkách už téměř dvě desítky let a jelikož od posledního úletu s názvem Trials of the Blood Dragon uplynuly už skoro tři roky, je načase, aby nám finští vývojáři z RedLynx zase jednou předvedli, co všechno se dá vymyslet s brzdou, plynem a pořádnou dávkou trpělivosti. Novinka s názvem Trials Rising se oproti zmíněnému spin-offu bude přece jen držet více při zemi a naváže na pět let starý regulérní díl Trials Evolution. To ale rozhodně neznamená, že s sebou nový díl nepřináší pořádnou porci zábavy.

ZPÁTKY DO ŠKOLY

Jestli máte s některou z předchozích her série Trials zkušenosti, pravděpodobně dobře víte, do čeho jdete. Pokud jste ale nováčky a pokusíte se zapojit až s aktuálním dílem, lepší vstupenku jste dostat nemohli. Abychom si Trials Rising nějak definovali, jedná se o závodní hru s motorkami s důrazem na překonávání nejrůznějších překážek a hrátky s fyzikou. Za dobu své existence se vývojářům podařilo ovládání motocyklů dovést téměř k dokonalosti, a právě ovládnutí závodních strojů bude alfou a omegou vašeho úspěchu.

Zkorigovat všechny úkony nemusí být pro začínající hráče úplně jednoduché. S tím naštěstí hra počítá a pro tyto účely nabízí tréninkový režim pojmenovaný University of Trials

Při jízdě totiž nezáleží pouze na dávkování plynu, správném brzdění, ale i na předklonu či záklonu vašeho jezdce a zkorigovat všechny tyto úkony nemusí být pro začínající hráče úplně jednoduché. S tím naštěstí hra počítá a pro tyto účely nabízí tréninkový režim pojmenovaný University of Trials. Jednotlivé lekce vás naučí základní věci jako práci s plynem a brzdou, ovládání motorky ve vzduchu, využívání pohybové energie, ale i pokročilejší techniky – překonávání strmých překážek, jízdu po zadním kole nebo třeba odraz za účelem poskočení s motorkou, zvaný bunny hop.

Přestože je výuka poměrně obsáhlá, nemusíte se bát, že by vám hned zezačátku hru znechutila. Jednotlivé lekce se odemykají v průběhu celé hry, zkrátka až je budete potřebovat. Zpočátku si tedy vystačíte jen se základem, na který budete postupně nabalovat další techniky. Na začátku každé lekce vám váš profesor v krátkém videu vysvětlí, co bude vašim cílem a za své snažení budete vždy odměněni známkou podle toho, jak daleko jste se v dané oblasti dostali. Tutoriál zmiňuji především proto, že je opravdu povedený a po jeho absolvování na některou z vyšších známek půjde váš skill ve hře strmě nahoru. A to bude vzhledem k její pozdější obtížnosti rozhodně potřeba.

EXTREME

Až se do hry pustíte naostro, bude na vás čekat více než stovka tratí, rozřazených do čtyřech kategorií podle obtížnosti – easy, medium, hard a extreme. Jak budete hrou pomalu postupovat, brzy pochopíte, jak přísní na sebe vlastně chcete být a co bude vašim cílem. Pro odemčení dalších tratí bude zezačátku stačit dokončení těch předchozích s klidným využíváním četných záchytných bodů a časem, který bude stačit na některou z méně hodnotných medailí. Tam ale to pravé kouzlo Trials Rising teprve začíná.

Pokud nepatříte mezi hráče, kteří se rádi učí a pomalu zlepšují, obávám se, že si hru prostě tolik neužijete. Navíc dříve či později narazíte na bod, kdy nebudete schopni pokračovat. Hra totiž svou obtížnost stupňuje až do takových extrémů, že trať, kterou si odemknete dokončením všech devíti dostupných turnajů a jejíž překonání by se dalo považovat za dohrání kampaně, zajelo v době psaní recenze pouhé jedno procento hráčů. Ano, hra je sice na trhu pouze více než týden, i tak si ale dovolím tvrdit, že toto číslo v budoucnu nijak dramaticky neporoste.

To ale není na škodu. Jen je potřeba ke hře přistupovat trochu jinak než ke většině mainstreamové produkce. Tady totiž dokončení hry není samozřejmostí, ale to neznamená, že nenabídne dostatek obsahu. Abychom ale byli spravedliví, několik problémů s obtížností přece jen souvisí. Během hraní jsem v turnajích narazil na několik jednotek případů, kdy na překonání počítačem řízených soupeřů nestačilo ani zajetí na platinový čas, což by mi možná ani tolik nevadilo, kdybych u dalších tratí naopak neměl s jejich náročností problém. Že by hra ale obecně trpěla na špatné vyvážení obtížnosti se říci nedá.

ZÁBAVA S PIHAMI NA KRÁSE

Řekněme, že jsme přistoupili na koncept hry a užíváme si drcení tratí za účelem dosažení lepších časů a neskutečně dobrý pocit z toho, že naše jízda začíná vypadat skutečně k světu. Není to málo? Možná by bylo, kdyby hra nebyla zabalena do tak originálního a vtipného kabátku. Tratě kvalitou své grafiky rozhodně nikoho ze židle nezvednou, přesto je obrovská radost je pozorovat. Často se na nich totiž střídají nejrůznější prostředí a především – obsahují tak neskutečné množství vtipných easter eggů, že pro ně možná takové označení ani není úplně vhodné a dalo by se spíše hovořit o plnohodnotné součásti hry než o skrytých vtípcích.

Kromě toho, že vašeho jezdce po dokončení tratě obvykle něco přejede, zavalí nebo katapultuje do vesmíru, se ve hře vyskytují i interaktivnější radovánky. Na ně často narazíte tak, že po začátku tratě zacouváte dozadu, mohou se ale objevovat i v průběhu levelu. Můžete tak v dané úrovni třeba zhasnout světla a pokusit se jí zajet po tmě, projet skrz sněhuláka a dokončit trať s jeho těžkou hlavou, která bude ovlivňovat váš styl jízdy nebo katapultovat vašeho jezdce na výbušný barel a proletět se do skryté části mapy pro některý ze sběratelných předmětů. Samostatnou kategorii potom tvoří arény vytvořené pro různé minihry, třeba basketbal. To vše vás v kombinaci s energickou, převážně rockovou hudbou u hry nějakou dobu spolehlivě udrží.

To, že hra občas na vteřinku zamrzne, bych obvykle nepovažoval za bůhvíjaký problém, ale tady to téměř jistě znamená opakování trati

O to více ovšem zamrzí, když vás ze zábavy něco vytrhne. V Trials Rising toho naštěstí není mnoho, přesto hra není v úplně ideálním stavu. To, že občas na vteřinku zamrzne, bych obvykle nepovažoval za bůhvíjaký problém, ale tady to téměř jistě znamená opakování trati, jelikož každá malá ztráta kontroly nad motorkou většinou vyústí v pád. Obecně má hra problémy při některých větších explozích, u specifických efektů počasí a při velmi rychlé jízdě, což výjimečně končí i tím, že se po záseku proberete s motorkou uvízlou v trati. To vše se ale děje v minimu případů a vzhledem k tomu, že jinak si hra drží i při náročnějších scénách stabilní framerate, bude snad většina z toho časem opravena.

JEŠTĚ JEDEN POKUS

Celkově jsem si hraní Trial Rising opravdu užil. Více než 40 odehraných hodin asi hovoří za vše. To kouzlo, které vás bude ve dvě hodiny ráno nutit zajet trať ještě o kousek rychleji, s větším počtem provedených backflipů či bez puštění plynového pedálu, což jsou příklady výzev, které v jednotlivých úrovních hra nabízí, prostě funguje na jedničku. Pravděpodobně u toho budete trochu nadávat, možná se už ke hře nebudete chtít vrátit, nakonec vás ale stejně přitáhne zpět.

Trials Rising

Abychom se nezasekli pouze u režimu kariéry, nabízí Trials Rising ještě spoustu dalšího vyžití. Velkým lákadlem je třeba editor tratí, který je velmi komplexní a jedná se o ten samý, který k tvorbě úrovní používají sami vývojáři. Pokud jste tedy o něco šikovnější než já, můžete se v tomto směru náležitě vyřádit. Pokud ne, nebojte – ostatní to už udělali za vás a jejich tratě jen čekají na vaše hodnocení. Nechybí samozřejmě ani online multiplayer a možnost střídat se po jednotlivých jízdách s kamarády na jednom gauči v party módu. Perličkou je pak lokální kooperace v podobě jízdy ve dvou na jedné motorce.

Na závěr se ještě sluší zmínit, že Trials Rising přichází na trh s cenovkou, která je lehce pod polovinou běžné ceny dnešních AAA her, což může být celkem pádným argumentem ke koupi. Množství obsahu by jí mohla leckterá hra závidět a je skutečně vidět, že se autoři na tento žánr specializují už hodně dlouho. Málokdo by totiž asi dokázal vymyslet tolik zábavy se třemi tlačítky.

Trials Rising

Další evoluční stupeň adrenalinové závodní zábavy skvěle kombinuje výzvu a potěšení z dosaženého postupu. Za vaši pozornost i přes drobné nedostatky rozhodně stojí.