Train Sim World Recenze Train Sim World

Train Sim World

20. 9. 2018 12:20 4

Nalijme si čistého vína: Tahle recenze není pro každého.

Ale proč by být nemohla? Kamionová doprava plní naše stránky pravidelně, a přitom se málokterý capart touží stát řidičem takového silničního monstra. Zato koleje táhnoucí se do dály a drnčení kol po kolejích má něco do sebe a zeptáte-li se dětí na jejich vysněné povolání, mašinfíru řekne určitě hned několik z nich, ačkoliv se bavíme o generaci Fortnite. Holt je potřeba počítat s tím, že jich také hned několik řekne, že by radši skákalo s padákem a soutěžilo na život a na smrt. Holt taková je realita.

A právě proto není tahle recenze pro každého.

ZENOVÁ ZEMĚ

Simulátory jsou dost specifické sami o sobě, ty železniční jsou ale svým pojetím ještě specifičtější. To, co by mohly dokázat, ukazovalo Train Simulator od Microsoftu, Train Simulator od několika dalších studií, TrainZ, ale i jiné hry, na které člověk po letech z různých důvodů zapomněl. V základu jde ale pořád o to samé – vzít lokomotivu a to, co táhne za sebou, a dostat ji z bodu A do bodu B za přísného dodržování pravidel. Tedy hlavně rychlosti, nic moc jiného se totiž na železnici z pravidel neřeší. Jo, a taky byste měli jezdit včas, ale to souvisí s tím prvním. Tato jednoduchá formule dokázala přikovat desítky hráčů k obrazovkám, ve chvíli, když si nedokázali splnit svůj dětský sen.

Zapomeňte na stavbu, na konzolích zapomeňte i na jakoukoliv pomoc od komunity. Train Sim World nabízí jen tři světy, byť další mají přijít v rozšířeních, po nichž se můžete pohybovat jakkoliv, jen ne svobodně.

Pokud mě znáte, zřejmě víte, že hned vzápětí přijde „ale“. Simulátory hromadné dopravy se od ostatních poměrně liší. Pokud farmaříte, táhnete kamion nebo si hrajete s čímkoliv jiným, co má sobě napsáno simulátor, zpravidla dostanete relativně volný svět, který relativně svobodně prozkoumáváte. Pokud jste vázáni na dané linky, nemůžete uhnout doleva ani doprava jindy, než vám hra řekne, a to platí, ať už řídíte autobus, nebo šinkanzen. Autobusové simulátory vás dokázaly alespoň protáhnout městem po různých cestách, ale až nyní se konečně naučily plánovat vlastní trasy, i když to tu a tam skřípe. Jenže vlaky to uměly už před patnácti lety. Ba co víc, tehdejší simulátory byly populární i pro rozsáhlé editory, na nichž člověk mohl postavit obrovskou mapu a pak se po ní ve vlaku svobodně prohánět a libovolně manipulovat s výhybkami.

To dnešní vlakové simulátory zapomínají.

Zato můžete vystoupit z vlaku. Jéééj!

OTROKEM V KABINĚ

Zapomeňte na stavbu, na konzolích zapomeňte i na jakoukoliv pomoc od komunity. Train Sim World nabízí jen tři světy, byť další mají přijít v rozšířeních, po nichž se můžete pohybovat jakkoliv, jen ne svobodně. Svou rozlohou, co se týče vzdálenosti, nabízejí poměrně slušnou plochu, než dojedete z výchozí stanice do té konečné, ale vůbec nijak se nevětví. Hra nabízí scénáře a rozpis služeb, pokud ale má trať například 15 zastávek, liší se jen tím, zda pojedete z třetí do osmé, nebo z šesté do jedenácté. Scénáře se tuto rutinu snaží zaobalit (poměrně úspěšně) do nějakého kontextu, takže máte třeba přes svátky výjimečně službu a musíte dotáhnout vlak do cílové stanice namísto kolegy a pak jej přitáhnout zpět. Nebo se musíte svézt jednu stanici, než vám jiný kolega předá štafetu a půjde do bufáče pro svačinu, zatímco vám teprve potom začne šichta.

Šichta, během které uvidíte zase prakticky to samé pořád dokola. Ne, že by Německo v okolí Lipska, Velká Británie nebo východní trasa Spojených států nebyly zajímavé, jen postrádají jakoukoliv alternativní větev, po které by se ta či ona linka stočila jinam. Stačí jenom jet a říct si, že je vlastně docela fajn, že koleje člověka tentokrát vezmou doprava, namísto obvyklé cesty skrz tunely v centru německé metropole. Stačí málo, ale fascinující je, že ani jedna z těchto tratí neuhne ani o píď. Možná vás tak vezme na jinou kolej o dva metry tam či onam, ale to rozhodně nestačí. Z nové generace Train Simulatoru se naprosto vytratila svoboda, volnost, ale i pocit nějakého konzistentního světa.

Ono to má totiž dva důsledky. Za prvé, tratě se dříve či později obehrají. Na konzolích není ani jiná alternativa, takže pokud jste fanoušci, budete je hrát do zemdlení a tím spíše vás na nich ale lautr nic nepřekvapí. No ale za druhé tím přicházíte o pocit zasazení do živoucího města. Česko, a že jsme na to experti, je navíc protkáno menšími tratěmi, z každého zapadákova vyjíždí lokálka někam jinam, často na nějakou větší trať. Ve světě to ale zas tak odlišné není, jen je to v menší míře. Ve hře?

Tak tenhle vtip se mi vážně povedl.

Ve hře samozřejmě nic takového není ani naznačené. Aby toho ale nebylo málo, všechny oblasti nabízí minimum odlišných typů lokomotiv. Když si vzpomenu, co všechno bylo bývávalo ve starých, výše zmíněných titulech – od nákladní dopravy až po osobní, od nákladních nádražních stanovišť, až po velké terminály – z nabídky Train Sim Worldu vám bude smutno. Logicky tak budete pořád dokola to samé potkávat i na tratích. Takže řídíte truck v ATS a proti vám jezdí jen tři modely tahačů. Takže jste naskočili do autobusového simulátoru a ve světě jezdí jen tři typy autobusů. Jo, možná byste si připadali jak ve variantě na pražské MHD, ale jednak i tak je realita bohatší (a minimálně by proti vám jezdila obyčejná auta), ale hlavně přesně tohle simulátory dělat nemají. I kdyby se kolem Lipska motaly jen elektrické jednotky S-Bahn, chci mít možnost na tamní trať vyjet i něčím jiným, a zároveň potkat něco jiného.

POTUD DOCELA PRŮŠVIH

Nevypadá to s novinkou dobře, že? Prakticky samá kritika a ani jedno vlídnější slovo. A přesto mě Train Sim World bavilo. Už od dětství mne lokomotivy a obecně železnice láká a fascinuje zároveň – pravděpodobně díky mému dědovi, bývalém strojvůdci – a už od dětství jsem rád hrával i všechny podobné hry. A hrál bych je stejně, i kdyby v něm byly jen tři světy a jen pár vlaků. Train Sim World má chyby i co se týče grafiky a na vybraných místech i problémy s frameratem, přesto se k němu fanoušek vrací rád. Za dobu recenzování jsem byl ochotný odfiltrovávat i katastrofickou dohledovou vzdálenost a neustále doskakování textur... protože jedete 160 km/h po kolejích a musíte brzdit už více než kilometr před stanicí, jinak projedete návěstidlem a celá práce je rázem v prčicích. A o-o-o-o o tom to je.

Docela snadno se naučí soupravu ovládat úplně každý, a to nemusí být v případě simulátorů pravidlo. Pohodlně přijde do ruky i na gamepadu.

Protože jízda vlakem není tak snadná, nestačí zmáčknout trigger/šipku dopředu/W nebo sešlápnout pedál. Protože podobné zážitky nabízí jen málo her. Je to vlastně docela nespravedlivé, protože vývojáři jsou jednookými mezi nikým. Být jakákoliv konkurence, můžeme se bavit o tom, do čeho radši investovat a co je v čem lepší. V případě konzolové verze ale konkurence chybí, v případě počítačů existuje, ale není tak výrazná. Train Sim World je navíc přístupný i hráčům, kteří nejsou na železnici kovaní. Docela snadno se naučí soupravu ovládat úplně každý, a to nemusí být v případě simulátorů pravidlo. Pohodlně přijde do ruky i na gamepadu, i když z lenosti možná po chvíli přestanete ovládat samotné řídící páky, ale přejdete ke klávesovým zkratkám. Povedené ovládání je ale jen drobnou náplastí.

V jádru totiž TSW není moc dobrou hrou, ale pro fanoušky bude i tak zábavnou.

Train Sim World

Spousta chyb, relativně málo obsahu... ale pro fanoušky i tak hodiny poklidné zábavy. Jste-li nenároční a máte-li v povaze odpouštět, přešlapy TSW hodíte za hlavu. To ale neznamená, že je neuvidíte.