Trackmania (Remake) Recenze Trackmania

Trackmania

22. 7. 2020 10:00 4

Málokdy má člověk z recenzování hry strach. Kdybyste se mě zeptali před časem na recenzi Trackmanie, dokonce bych vám řekl že se na ní těším. Duchovní remake Nations, který v průběhu vývoje přišel o svůj podtitul, jsem totiž měl možnost v předstihu hrát a vyzkoušet si jej. Do slibně našlápnutého konceptu ale hodil Ubisoft vidle svou monetizační politikou. Ta bohužel mění úplně všechno.

Částečně se budu opakovat, ale jelikož se oproti preview příliš nezměnilo, pokusím se být stručný. Nová Trackmania působí v základu jako jakákoliv jiná hra ze série. Jejími nejstabilnějšími pilíři, na kterých celý zážitek stojí, je jednoduchý jízdní model a množství obtížných tratí, které budete muset stále dokola pilovat, abyste měli šanci uspět. Pokud však sérii znáte, víte, že v tomto smyslu nejde o překvapení. Trackmania vždy vynikala svou jednoduchostí, prakticky kdokoliv k ní mohl přijít, usednout ke klávesnici nebo uchopit gamepad a jít okamžitě závodit. Hra není připravená na nějaké opatrné zacházení. Neumožňuje přizpůsobit si vozidla k vašemu obrazu. Nastavení je všehovšudy tak prosté, jak jen může být. Neřešíte nic z toho, co lze seřídit v jiných závodních hrách, od obutí gum až po kontrolu trakce nebo ABS. Řešíte jen to, po jakém povrchu jedete, případně jaká bude následovat zatáčka, pokud něco takového vůbec stihnete zaregistrovat.

KDE-TO-JE?!

Remake, možná že ještě trefnější označení by byl reboot, slavné závodní série toho však nabízí poměrně málo. Jestliže poslední iterace disponovala čtveřicí různě laděných seriálů od formulí až po buginy, aktuální Trackmania nabízí jen nejlépe ovladatelné formule. Jestliže každý seriál míval čtyřicet závodů (čili celkem 160), nejnovější hra nabízí jen pouhý zlomek z tohoto čísla. Zatím. V době psaní tohoto článku se totiž nacházíme v letní sezóně hry, která čítá 25 závodů. Vývojáři je ale chtějí měnit, takže čekáme, že jich bude 25 na podzim, nová várka přibude i v zimě a úsilí vývojářů z Nadeo neustane ani na jaře. Tak či tak je pětadvacet po čertech málo, především pokud uvážíme, jak „snadné“ je vytvořit jich víc. Trackmania obsahuje editor, a vzhledem k tomu, že se celá hra odehrává ve známých kulisách stadionu, by se vývojáři ani nemuseli snažit o nějakou dlouhotrvající výzdobu. Dokážu si představit, že hráči uvidí pět nových tratí co každý (tý)den, přesto ještě dnes jezdím na těch, které jsem projel už v polovině května v rámci preview.

Právě v tomto bodě do výsledného dojmu promlouvá monetizační politika hry. Nadeo totiž jistě doufá a věří, že leccos změní komunita. Ta je v případě značky enormně kreativní a sdílná, a díky snadnému editoru není problém hru zaplavit novými tratěmi exponenciálně v poměru počtu dnů od vydání ku celkovému počtu hráčů. Pokud však právě teď zapnete Uplay, začnete stahovat free-to-play verzi hry a následně ji spustíte, nic z toho neužijete. Takzvaný Starter Access totiž umožňuje hrát jen na předvytvořených tratích. Takže reálně: Můžete soutěžit sami se sebou a chronometrem a snažit se zkompletovat medaile, případně si stejné trati projet v rámci multiplayeru a soutěžit na nich s ostatními. Nic proti ničemu, obojí je zábava, multiplayerový element dodává hře patřičný říz a kompetitivnost, ale po čase, když pojedete po dvacáté tu samou trať, to přestává být zábava. Můžete tak maximálně sledovat žebříčky a porovnávat, jak se vám oproti ostatním daří.

STADION, DOBŘE ZNÁMÝ ŠAMPION

Možná, že už teď je potřeba v tomto směru kritizovat i z jiných důvodů. Nejen že je obsahu pro neplatící žalostně málo, ale navíc vás hra absolutně ničím nepřekvapí. Když už na tratě čekáme tak dlouho, mohly by být kreativnější, nápaditější, a určitě i náročnější. To platí ale i pro hru více hráčů. Trackmania totiž historicky staví na tom, že soupeříte proti „duchům“ ostatních. Když vás na uzoučké a nevypočítatelné trati jede dvacet, asi se shodneme na tom, že jde o logické řešení, z druhé strany však chybí trochu střelenější režimy pro menší počet hráčů, v nichž by se dalo závodit kolo na kolo a plech na plech. Kdybych chtěl odkázat do minulosti, nemusím chodit daleko: Trackmania Turbo tohle zvládala na výbornou a i díky tomu jsme s ní v redakci strávili několik pěkných chvil. V kombinaci s nedostatkem obsahu je prakticky nulová variabilita zážitku naprosto smrtící.

Platební model hru zabíjí.

Tu dostanete alespoň částečně ve chvíli, kdy si připlatíte. Stačí alespoň tzv. Standard Access. Nejen, že se v ten moment dostanete alespoň k dennímu výběru map hráčů. Zpřístupní se vám taktéž další aktivity, u kterých by na vás jindy vyskakovalo otravné upozornění, že nejste předplatitel, a tudíž zde nemáte co pohledávat. Co na tom, že vás možná klubové aktivity nezajímají. Zároveň se zkvalitní editor tratí a dostanete i jiné než základní nástroje tvorby tratí. Vtipná je také poznámka, která se nachází na konci popisku předplatného – pokud si roční pass zaplatíte, na konci vám zůstane 100 oficiálních tratí. Prozatím není zřejmé, jak bude obměna tratí fungovat, ale na podzim zřejmě dostaneme dalších 25 závodů, přičemž hráči hrající free-to-play přijdou o aktuální letní nabídku, předplatitelé nikoliv.

Nad rámec stříbrného členství existuje ještě členství zlaté, tzv. Club Access. To si lze zaplatit na rok, nebo dokonce na tři. V tu chvíli vám zůstane buď sto oficiálních tratí, nebo tři sta. Až v ten moment můžete kromě menších turnajů soutěžit i v Open Grand League, až v tu chvíli si můžete nazdobit formulku podle svého, a až v tu chvíli můžete založit vlastní klub. Kouzelné je, že všechny ikony související s těmito aktivitami ve hře jsou od začátku, takže když například zkusíte vlézt do editoru map, hra se vás zeptá, zda chcete tvořit v základním režimu nebo tom pokročilém s větším množstvím nástrojů. A pokud si vyberete druhý jmenovaný, Trackmania vás nekompromisně přesměruje na členství, které je k tomu potřeba (s možností jeho okamžitého nákupu).

VZHŮRU A JEŠTĚ NÍŽ

Jestli Ubisoft v posledních týdnech a měsících hovořil o změně přístupu k vydávaným videohrám, pak si především přeji, aby Trackmania nebyla v žádném slova smyslu vzorovým příkladem této transformace. Platební model hru zabíjí. Přitom si myslím, že by jinak free-to-play politika Trackmanii slušela. Je to ideální hra, kterou by člověk zapnul na půl hodiny denně, odjel pár nových tratí a možná rád zaplatil za skiny nebo růžové pneumatiky. Aktuální přístup naráží především na nechuť vracet se, protože si zkrátka nezahrajete nic nového. I ve standardním editoru lze vytvořit během minuty jednoduchou trať pro kamarády, s nimiž můžete okusit split-screen nebo hrát v hot seatu, už během pěti minut navíc vytvoříte  něco, co vás dokáže potrápit. Spoléhat se ale na (omezené) možnosti DIY obsahu není z mého pohledu vyloženě šťastné.

Znovu bych se přitom opakoval - základ funguje. Když jsem hrál před dvěma měsíci preview, užíval jsem si triviální, ale enormně návykový jízdní model, stejně jako tratě, které ukazují, co dělá Trackmanii Trackmanií. Bylo jich sice málo, ale s trochou snahy si člověk snadno dokáže představit, že nový koncept funguje a že se z rebootu stane takový Rocket League. Tedy hra, kterou díky své příznivé ceně zapne takřka kdokoliv, jakmile se mu naskytne volná chvíle. V tomto směru mohla Trackmania bodovat i na poli esportu. K tomu, aby se jí to povedlo, by podle mého musela zaujmout více hráčů – a to se díky nevhodné politice Ubisoftu prozatím nepovedlo. Třeba se ale pletu. Třeba je rozdělení hry na sezony něčím, co hráči ocení víc než hru prolezlou mikrotransakcemi. Třeba už teď Nadeo nelituje svého rozhodnutí a naopak si mne ruce, jak skvělý nápad vývojáři a vydavatelé ukuli. Pokud to tak skutečně je... tak tleskám. Mě ale odradil a hru zapnu až skutečně nebudu vědět, co dělat s těmi pár minutkami volného času.

Trackmania (Remake)

Váš zážitek se odvíjí od toho, zda chcete investovat ročně 250, respektive 750 korun v závislosti na typu předplatného. Bez něj je Trackmania polovičním zážitkem, který se navíc rychle omrzí. Na vině jsou nejrůznější restrikce, samotné závodění přitom prakticky nemá chybu.