TrackMania 2: Canyon Recenze Trackmania 2: Canyon

Trackmania 2: Canyon

Erik Omar

Erik Omar

4. 10. 2011 22:00 3

Francouzské studio Nadeo ve spolupráci s Ubisoftem přichází na trh s pokračováním oblíbené závodní sandboxovky Trackmania. Tentokrát však nejde o další datadisk nebo rozšíření, nýbrž o plnohodnotný druhý díl s poditutlem Canyon, který má v plánu nastartovat další úspěšnou sérii.

Arkáda nade vše

Předem je potřeba nezasvěceným osvětlit, co od Trackmania 2 čekat. Rozhodně totiž nejde o titul vyvíjený pro milovníky volantů a realistického závodění, ba právě naopak; Trackmania 2 je určena všem těm, kdo se chtějí příležitostně, ale za to náramně pobavit kombinací čistokrevné arkádové hratelností s angličáky doslova plachtícími po absurdních závodních okruzích. Právě ti, kteří takový styl zábavy vyznávají, nebudou litovat, jelikož Trackmania 2: Canyon ho servíruje po hektolitrech.

Ve dvou (a více) se to lépe táhne

I když, řeč je především o multiplayeru, protože právě na tom již tradičně značka staví. Tentokrát šli vývojáři dokonce tak daleko, že se rozhodli implementovat vlastní online službu nazvanou Maniaplanet. Ta vedle spojování hráčů, porovnávání jejich výkonů a organizování online klání obstarává - respektive v budoucnu hodlá obstarávat - i distribuci dalších dílů série (nadcházející ponese název Valley).

Je tedy celkem logické, že právě ve hře více hráčů tkví jádro pudla. Na druhou stranu i novou Trackmanii je možné hrát sólo. Tento způsob však slouží primárně jako forma tutoriálu a později tréninku pro hráče, kteří jsou z různých důvodů v offlinovém režimu.

Singplayer tedy nabízí (podobně jako multiplayer) závodění na čas (tj. Timetrial), v němž sice nemůžete předjíždět umělou inteligencí ovládané protivníky, ale i v přetahování se o cenné setinky s duchem nejlepší zaznamenané jízdy (vaší, vašich přátel nebo světové) se člověk náramně pobaví. Vývojáři navíc pro základní verzi připravili vcelku bohatou sadu bláznivých okruhů, mezi kterými samozřejmě nechybí ani ty situované do nového prostředí arizonských (?) kaňonů. Závodní okruhy jsou dle zajetého času bodovány, načež je vám uděleno hodnocení ve formě hvězdiček. Jakmile omrzí předpřipravené tratě, je tu editor - hlavní devíza série Trackmania.

Budiž světlo a dostatek benzínu

Díky editoru se totiž hra může těšit obrovské životnosti. Lidská blbost i kreativita je nekonečná, a tak se už teď na serverech válí neskutečné množství zajímavých i méně zajímavých okruhů či vehiklů. V selekci těch nejzábavnějších samozřejmě pomohou filtry (i když mírně nepřehledné). A jestli si náhodou myslíte, že to nikdo nezvládne lépe než vy, můžete se do tvorby vlastních tratí a aut pustit sami. To buď ve velmi komplexním editoru pro spíše zkušenější návrháře, nebo příjemně zjednodušeném základním editoru, jehož nástroje okamžitě pochopí kterákoliv průměrná hráčka série The Sims; ano, tak jednoduché to je.

Hravá hratelnost

V momentě, kdy máte staženou nebo vytvořenou trať, vám už nic nebrání pustit se do jejího pogumování a co víc, tentokrát i s kamarády ve split-screenu. Francouzi si vedle tradičně perfektně odladěného online mutliplayeru dali záležet i na tom lokálním, a tak se už vámi pořádané pařanské večery nebudou muset omezovat pouze na evergreeny typu FIFA, NHL nebo Guitar Hero. Trackmania 2 totiž může těmto party titulům bez problému konkurovat.

A to i díky jízdnímu modelu, který je přívětivější než postarší blonďatá hosteska v těsných minišortkách. Fanoušek série Forza či Gran Turismo teď pravděpodobně namítá, že bude i stejně “chytrý”, ale pochopte to: Někteří lidé ve svém volném čase nevyhledávají výzvy, chtějí si prostě zablbnout. A právě pro ty je tu Trackmania 2, i když nutno podotknout, že i ona umí být i frustrující; více však z důvodů obtížnosti některých super bláznivých tratí než nedostačujících řidičských schopností.

Naleštěná dálnice

Co se týče audiovizuální stránky, jde o ryzí nadprůměr. Světelné efekty jsou působivé, modely aktivních objektů dokonalé a nakonec ne tak vyšperkovaného okolního prostředí si ani nevšimnete díky úžasnému pocitu z rychlosti.

Výchozí soundtrack pak pravděpodobně nikoho zajímat nebude, jelikož samozřejmě nechybí možnost vlastního výběrů skladeb. A věřte, že není nic lepšího než mířit v obrovské rychlosti po silnici, která končí nad obrovskou propastí, za riffů nestárnoucí pecky Highway to Hell od skupiny AC(blesk)DC.

Trackmanie 2 pravděpodobně neuspokojí hardcore závodníky, kteří si potrpí na volant, realistické chování auta a obsáhlé singplayerové kampaně. Uspokojí však všechny hráče prahnoucí po nekonečné zábavě ve vehiklech s chováním angličáků prohánějících se v labyrintech písečných kaňonů (které jste si navíc sami vytvořili).

TrackMania 2: Canyon

Velmi zábavné závodění, jež staví především na komunitě a jejím fištrónu. Hráče bez stálého připojení k internetu Trackmania 2 pravděpodobně časem omrzí, nadšenci do multiplayerového srovnávání sil však budou mít co dělat nejméně do vydání dalšího dílu.