Total War: Warhammer II - Rise of the Tomb Kings Recenze Total War: Warhammer 2 - Rise of the Tomb Kings

Total War: Warhammer 2 - Rise of the Tomb Kings

Adam Zámečník

Adam Zámečník

1. 2. 2018 15:10 4

Že padají hvězdy a rozevírají se tajuplné víry plné magie? To čerstvě probuzené nemrtvé Tomb Kings vůbec nezajímá! Z jejich prastaré říše zbyly jen zakleté pyramidy plné hord kostlivců a na troskách velkolepých palaců stojí doupata ohavných skřetů. Je na čase vyhnat vše živé z Pouště mrtvých a nastolit věčnou vládu Tomb Kings!

POSTRADATELNÍ

Ani nebylo třeba čekat nějak dlouho a Creative Assembly se vytasili s prvním velkým DLC pro Total War: Warhammer 2. Při hraní původního Warhammeru Total War 2 si nešlo nevšimnout zejícího prázdna v jižních pustinách, kde obří pyramidy obývali...upíří Vampire Counts z prvního dílu?! Přestože se DLC politika Creative Assembly příliš nezměnila, Rise of the Tomb Kings rozhodně není zbytečným DLC. Jak už bylo řečeno, prastaré Tomb Kings opravdu nezajímá magický víc, točící se nad elfím ostrovem Ulthuan, či jiné pozemské potíže. Zmrtvýchvtání této Warhammerovské obdoby faraónů starověkého Egypta je totiž celé postavené na honbě za ztracenými knihami nekromancera Nagashe, který kdysi způsobil proměnu celé říše v nemrtvé. A ano, taky je třeba zničit vše živé a hlavně vyhnat upatlané skřety z ruin Nehekarských měst.

Nahraditelnost vojsek a nutnost cestování po těch nejzapadlejších koutech světa dělá z kampaně Tomb Kings mnohem akčnější zážitek než tomu je v běžné Vortex kampani

Zprvu se Tomb Kings mohou zdát jako strana pro znalé, opak je pravdou. Ať už začnete svůj velkolepý návrat do světa živých jako velký vládce Settra v pouštích jížního kontinentu či mocná královna Khalida v džunglích Nového světa, jádro hry za Tomb Kings je vždy stejné – je třeba najít všechny Nagashovy texty roztroušené po celém světě. Ovšem, jakožto strana nemrtvých se není třeba obávat ztrát životů, kostí a těl je totiž vždycky dost. Nahraditelnost vojsek a nutnost cestování po těch nejzapadlejších koutech světa dělá z kampaně Tomb Kings mnohem akčnější zážitek než tomu je v běžné Vortex kampani. Tato postradatelnost kostlivých jednotek je zároveň mnohem přístupnější pro nováčky, prohry v bojích totiž tolik neznamenají, stejně jako krvavá vítězství plná ztrát. Kvůli tomuto přístupu k jednotkám Creative Assembly notně pozměninili výstavbu měst a budov nutných k vzkříšení jednotlivých monster. Peníze ušetřené z rekrutování je často nutné potopit do výstavby každé z budov. Počet jednotek je zároveň přirozeně omezen počtem důležitých budov – bez dostatku pohřebišť a krypt samozřejmě nelze vybudovat obří armádu mumijí. Podobně tomu je i v případě rekrutování generálů a lordů, kterých je ve hře za Tomb Kings výrazně méně. Nutnost výstavby čím dál většího počtu budov přirozeně hráče dál motivuje k rychlé a brutální expanzi, což dál motivuje hráče k akčnějšímu a dynamičtějšímu postupu kampaní. Omezení počtu generálů a silnějších jednotek zároveň z hry nedělá procházku růžovým sadem, vždy se najde nový problém a větší protivník.

HLEDÁNÍ ZTRACENÉHO ČASU

Jakožto několik tísíciletí ztracená říše řeší Tomb Kings spíše hledání zapomenutých artefaktů a vědomostí, než jejich vynaleznutí. V tomto smyslu byl i systém výzkumu výrazně pozměněn. Obzvláště v prvním díle Warhammer Total War si občas nešlo nevšimnout zchudlého stromu výzkumu, kde těch několik technologií měnilo spíše statistiky než přidávalo nové jednotky a budovy. Přestože už Total War: Warhammer 2 přinesl výrazné zlepšení, v Rise of the Tomb Kings strom technologií skutečně prokoukl. Každá znovu objevená technologie přináší nové artefakty či budovy, společně s prohloubením bohaté mytologie světa Warhammeru. Tyto drobné popisky dělají i z těch nejméně důležitých předmětů fascinující okénka do pokřivených dějin Nehekarské říše. Zatímco ostatní strany kouzelné artefakty obvykle nacházejí ve slůjích mocných bytostí, Tomb Kings si vystačí sami a jednotlivé předměty vyrobí z všemožných materiálů rozesetých po světě. I v tomto případě Creative Assembly konečně našli způsob, jak využít jednotlivé zdroje, které dosud sloužily pouze jako lukrativní komodity v dosti chabém systému obchodování. V mnohém Rise of the Tomb Kings dělají z každé partie mnohem ucelenější zážitek, kde hráč pouze nespoléhá na náhodně generovaný loot, ale naopak si jej může sám cíleně vytvořit.

K čemu by ale byl výzkum, kdyby jednotlivé jednotky Tomb Kings stály za starou belu, že? I zde se s tímto DLC Creative Assembly dosti vyřádili. Vyjma základních kostlivců a můmií dojde i na ozubené povozy plné lučištníků či na obří sfingu. Podobně jako hra za ještěry i Tomb Kings oplývají kolosálními jednotkami, se kterými hráč na konci kampaně zdevastuje všechny své soky. Narozdíl však od ještěrů jsou jednotky Tomb Kings o poznání rychlejší, ať už jedná o opravdu hbité povozy se kterými lze zasypat nepřátelská vojska šípy či právě obří sfinga, která se při takovém nájezdu opravdu nezastaví. Nemrtvé armády lze dále podporovat takzvanými Nekrotekty, kteří dokáží znovu vzkříšit zničené jednotky kostlivců, či dokonce obřími škorpióny, jež vyděsí kteroukoli živou armádu. Co je však ještě zajímavější je hra za posledního z hlavních lordů Arkhana, který je v průběhu své kampaně napojen na stranu upírů z prvního dílu. Během hry za Arkhana své pluky lze dále obohatit jednotkami z prvního dílu, což dále dodává na už tak velké pestrosti. Ostatně, Tomb Kings mají se stranou Vampire Counts společný i systém morálky, kde se nemrtvé armády skutečně bijí do opravdu posledního kostlivce...dokud nezemře váš generál. V tom případě se celá armáda velmi rychle zhroutí v prach.

STOJÍ TO ZA TO?

V mnohém jsou Rise of the Tomb Kings dosti nadprůměrným DLC, jehož propracovanost a hloubka hratelnosti nové strany i odůvodně poměrně vysoce nastavenou cenu tohoto přídavku. Přestože se zprvu může nemožnost se zapojit do boje za Vortexem jako velká chyba, během hry samotné opravdu není nouze o velkolepé invaze ostatních kontinentů a litých bojů. Chvílemi mi právě toto odloučení od zbytku frakcí v lecčem přišlo jako osvobozující, hráči je dána do rukou mnohem větší míra nezávislosti. Je tudíž pouze na něm, zda-li pečlivými výpady získá všechny Nagashovy knihy a dokončí příběh, nebo na ně během hodiny zapomene a vydá se do Nového světa s cílem nastolení věčné vlády Nehekarské říše.

Total War: Warhammer II - Rise of the Tomb Kings

Skvělý přídavek pro fanoušky i nováčky série Total War: Warhammer. Navzdory dosti vysoké ceně nabízí dostatek obsahu a nových prvků, které z Tomb Kings dělají jednu z nejzajímavějších stran v sérii.