Total War: Shogun 2 Recenze Total War: Shogun 2

Total War: Shogun 2

Dalibor Franta

Dalibor Franta

13. 3. 2011 23:00 11
Reklama

Náš klan se jmenuje Date. Je to tichá a spořádaná parta ze severu. Zimy jsou tady dlouhé, malá údolí světu uzavřená, po večerech není na práci nic lepšího než vyrábět nejostřejší katany a porcovat manželky kvůli rozlitému saké. Není divu, že tihle ledovými větry ošlehaní drsňáci došli pověsti nejhouževnatějších japonských válečníků. Mají i své problémy. Hlava klanu se nedávno rozhádala se svými syny a nyní starý Tanemune stanuje s hrstkou loajalistů na levém břehu Kitakami, očekávaje nevyhnutelný střet s armádou nejmladšího syna Yoshinori. Klan Mogami chřestí na západě zbraněmi, infrastruktura nestojí za zlámané Kobundō a pozice na odlehlém severu nenahrává ani diplomacii, ani rozvoji námořního obchodu. Z devíti hratelných klanů, které vám druhý Shogun strčí na začátku singleplayerové kampaně pod nos, má jen hrstka tak nepříznivé startovní podmínky jako Date. Je jaro 1545, pod bedlivým dohledem jiskřivě zasněženého vrcholku hory Iwate kvetou první třešně a mladý, zoufale nezkušený Daimjó Harumune se pouští do tažení, které mu má přinést titul japonského Šóguna.

Moderní klasika

Od prvních okamžiků s novým Shogunem je jasná jedna věc; tahle hra má vpravdě japonského ducha. Nemluvíme o kouzelných japonských kaligrafiích, úžasně trefném a přesto vkusně citlivém „engrish“ dabingu, o gejšách o ninjích a samurajích. Jde o to, jak se v druhém Shogunovi pojaponsku spájí staré s novým. To nejlepší z bohaté desetileté tradice s novinkami a zlepšeními. Když přivřete obě oči, stojí tu před vámi starý dobrý Total War. Jako by se, kromě všech těch polygonů navíc, vůbec nic nezměnilo. A přece se hraje jinak.

Novinky se týkají převážně managementu země. Do systému správy měst a provincií s mimořádnou důležitostí promlouvá obdoba technologického stromu. Má dvě základní větve: válečnou (Bushido) a civilní (Chi). Větev Bushido poskytuje výhradně vojenský pokrok – naleznete zde technologie obecně zlepšující výkon armády, konkrétní bojové dovednosti (palba zapálenými šípy apod.) či nové jednotky a vojenské stavby. Civilní větev zas časem odkrývá možnosti ke zlepšení efektivity ve výběru daní, zlepšení morálky obyvatel, technologie k výstavbě nových budov klíčových pro rozvoj ekonomiky (např. tržiště) nebo tréninkových center pro agenty. Vtip je v tom najít ve vývoji rovnováhu – když jsme se v první hře soustředili výhradně na Bushido, přišli jsme během pěti let dočista na buben, protože základní daně nedokázaly pokrýt náklady na armádu a rozdovádění obyvatelé nově dobytých území platit v žádném případně nehodlali. Když jsme se soustředili na rozvoj civilních technologií, přišel hodný pán se spoustou elitních samurajů a udělal nám z armády necvičených sedláků sekané nudličky s červenou polevou.

Selská čest

Se sousedy je vůbec potíž. Zlepšené AI jim konečně přivála zdravý selský rozum, proto už se nesetkáte s tím, že by do boje posílali příliš malé síly. Popravdě, za celé naše válečné tažení od severu k jihu jsme se nesetkali s tím, že by nám nějaká bitva jen tak spadla do klína. Vždy bylo třeba vybojovat minimálně jedno epické střetnutí s hlavní nepřátelskou silou, která byla takřka pokaždé znatelně větší, než naše invazní vojska. Bitvy čtyřtisícových armád jen pár hodin po začátku hry nejsou absolutně žádná výjimka. AI se zlepšila i v diplomacii - chováte-li se příliš agresivně a příliš často jednáte v rozporu s kodexem cti, velmi rychle se vaše počínání roznese po celém Japonsku. Za chvíli nebude jediná frakce ochotná uzavřít s vámi cokoliv od sňatku přes výměnu surovin. Více než kdy jindy se proto vyplatí nedobývat území za každou cenu, jako spíš vytvářet síť loajálních vazalů – opět lekce, kterou jsme vykoupili krví mnoha statečných samurajů.

Čest je ovšem mimořádně důležitá i v interních klanových záležitostech. Zprotivit se jí znamená ztratit důvěru generálů, a to je v okamžiku, kdy mohou tyto mocné herní postavy nově levelovat a tím mnohonásobně zvětšovat svou cenu na bojišti, extrémně nežádoucí záležitost. Jednou se nám takhle po „nešťastném“ nápadu vypálit dobytou pevnost i s… ehm… všemi obyvateli podařilo ztratit důvěru nejzkušenějšího čtyřhvězdičkového generála, toho času v čele makabrózní invazní síly hluboko v nepřátelském území. Výsledek byl devastující. Kdybychom jeho zpupnost tolerovali, znamenalo by to věčnou hanbu na diplomatickém poli (a tím i menší šanci, že kdy prosadíme svou vůli nevojenskými prostředky). Druhým východiskem z nešťastné situace však byla pouze výzva k čestné sebevraždě. Tak se stalo, že generál, shodou okolností náš mladší bratr, zemřel vlastní rukou a gigantická armáda bez velitele byla tah na to v zimní bitvě rozprášena nepřítelem. Netřeba dodávat, že pak už to šlo s klanem Date „dole vodů“ a hlavní město padlo do tří let za oběť zlotřilé invazi z moře. Strategický management je zkrátka komplexnější než kdykoliv předtím a sebemenší nepozornost, sebemenší diplomatická chyba či neuvážený vojenský krok vede k jisté záhubě. Náhodné události se střídají s drobnými misemi, hlídat je třeba rovnováhu ve vývoji, ve výdajích na infrastrukturu a armádu, pozor musíte dávat na obsazení důležitých postů v domácí politice, na čest a morálku velitelů a rodinných příslušníků a aby toho snad nebylo málo, jakmile shromáždíte pod svým praporem větší část Japonska, spojí se všichni zbylí Daimjó do koalice, aby vám tu cestu do Kyota pokud možno s nožem mezi lopatkami vymluvili. V době, kdy všemi žánry rezonuje tendence zjednodušovat, působí Shogun 2 jako balzám na kuří oko stratégovo.

Kudla, šíp, bojuj líp

Zlepšení je znát i na bojištích, ačkoliv tady už se – snad z povahy věci – projevují i drobné nedostatky. Brání-li se, AI většinou vyhledává na mapě nejvhodnější pozice, pokud možno vysoké kopce s dobrým rozhledem na bojiště. Schválně říkáme většinou, protože občas prostě „posamurajsku“ zaútočí nehledě na rovnováhu sil. Nevyrovnanost v bojových výkonech je ale znát i jinde. Na jednu stranu je tady třeba úžasně propracované nasazování jízdy, kdy AI postupuje s ledovým klidem šachového hráče, sonduje vaše plány, aby pak bez varování udeřila v nejslabším bodě linie… a na straně druhé nepochopitelné situace, kdy se mnohonásobně početnější armáda uprostřed sebevědomého útoku zastaví, rozdělí se na dvě půlky, otočí se obráncům zády a pak se bez ladu a skladu rozprchne do krajiny. Někdy za to může překážka v postupu (nezdolatelný útes), někdy jako by prostě nepřátelskému generálovi přeskočilo. Často se to ale naštěstí nestává a když vše funguje jak má, bez důkladné taktické přípravy se neobejdete. Když pak poprvé zadrnčí tětivy japonských luků a nad linií kopiníků se zvedne černý oblak šípů mířících k nepříteli, dostaví se hřejivý pocit pravého stratégova domova – místa, kde fungoval Total War nejlépe, a které neměl nikdy opouštět. Ten pocit bohužel nefunguje u tradičně slabých námořních bitev, které oproti minulým dílům ještě víc zjednodušily a změnily se na zdlouhavé a nudné klikání bez náznaku strategie – po dvou takových střetnutích už jsme ostatní boje na vodě řešili výhradně automatickým tlačítkem a dál už nás tento drobný nedostatek netrápil.

O druhém Shogunovi by se dalo mluvit ještě dlouho. O krvavých HW nárocích, které vám, pakliže se před nimi skloníte, zprostředkují ty nejkrásnější bitevní panoramata. O krutých nahrávacích časech, co vám z nich vlasy prokvetou stříbrem. O epických historických bitvách a ještě epičtějším online režimu, který by vydal na jedno samostatné povídání. A třeba i na dvě. Stačí ale uzavřít jednoduchým konstatováním. Shogun 2: Total War je nejlepší díl v celé desetileté historii série. Je to vzácný a extrémně ohrožený exemplář příkladné válečné strategie, která vám nejdřív vybije všechny zuby, než vám dovolí se usmát. Není to návrat ke kořenům. Je to cesta pod kořeny. A budete ji milovat.

Total War: Shogun 2
Windows PC

Verdikt

Fenomenální strategie v nejlepší formě, opojné spojení starého s novým a povinnost každého armchair generála. Kde jiní zjednodušují, Shogun 2 přitvrdil. A každé další zbytečné slovo je zbytečné.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama