Torchlight III Recenze Torchlight III

Torchlight III

25. 10. 2020 11:00 4

Pro první díl série Torchlight mám stále slabost. Stylová jednohubka od původních tvůrců Diabla, kteří zformovali (dnes zaniklé) studio Runic Games, byla naprosto výborná. Nechyběl jí šmrnc, patřičná brutalita, smysl pro humor a především naprosto božsky návyková hratelnost, která v sobě skloubila všechno, co máme na Diablovkách rádi. Druhý díl od stejných autorů už mě příliš nebavil a po pár hodinách jsem ho navždy odložil, a k trojce jsem choval snad ještě větší nedůvěru. Autoři totiž původně plánovali vytvořit izometrické MMORPG s rozsáhlým otevřeným světěm. To “naštěstí” nevyšlo a Runic Games jejich mateřská společnost Perfect World rozpustila, třetí Torchlight ale přece jen vznikl.

Za trojkou stojí tým Echtra Games a nápad na MMORPG naštěstí opravdu zmizel v propadlišti dějin. Torchlight III je prostě klasickým izometrickým hack’n’slash RPG. To ale neznamená, že je dobrý.

ŘEZNIČINA

Příběhové pozadí Torchlightu příliš přibližovat nebudu. Ne snad, že by bylo nějak přelomové nebo alespoň zajímavé. Spíše proto, že příběh ve hře spíše vegetuje a hráče nedokáže nijak zaujmout. V roli jednoho ze čtyř povolání bojovníků se vrháte do světa Novastraia, který opět čelí invazi příšer Netherimu. Narozdíl od jedničky už v rámci tříaktové kampaně neprolézáte jednotlivá patra obřího, měnícího se dungeonu, autoři tentokrát sází na dnes moderní systém na sebe navazujících povrchových lokací. Postupem času se tak podíváte do lesů a řek posetých gobliny, do smrdutých, jedovatých bažin s pavouky nebo roboty okupovaného pohoří.

Nepřátel se na vás sice žene celkem požehnaně, jsou ale velmi tuctoví.

Ve výsledku je ale celkem jedno kde zrovna pobíháte, důležitý je ten fakt, že vaší rukou umírají desítky a stovky nepřátel. A hle, narážíme na první zásadní problém. Nepřátel se na vás sice žene celkem požehnaně, jsou ale velmi tuctoví. Nedá se říct, že by jejich druhů bylo zoufale málo, ale i tak prostě nedokážou překvapit, potrápit a upřímně řečeno ani moc bavit. Nekonečné zástupy nezajímavých goblinů, zombií, kostlivců a pavouků jen občas naruší kreativnější nepřátelé, kteří disponují zajímavými schopnostmi. V rámci zhruba patnáctihodinové kampaně jich ale potkáte pomálu.

KLIK KLAK

V tom případě tedy musí bezpodmínečně perfektně fungovat samotná hratelnost. Inu, tady je to na pováženou. Základy izometrického hack’n’slash fungují docela obstojně, i když je na Torchlightu III naprosto evidentní moderní směřování na konzole. Na gamepadu se prostě ovládá výrazně lépe, než na klávesnici a myši. Odpovídá tomu i nátura boje, hlavní hrdina má k dispozici řadu velmi mocných schopností, které může používat celkem hbitě, mana se totiž doplňuje velmi rycle, schopnosti téměř nic nestojí a nemají téměř žádný cooldown. V rámci nepříliš rozvětveného RPG systému tak stačí pořádně vypiplat dvě nejoblíbenější, používat speciální amulet, který volíte při tvorbě postavy a vlny nepřátel smést jako figurky.

Já jsem takhle s čarodějným Dusk Magem notně vylepšil schopnost sesílat z nebe jakési sluneční výbuchy a střílet z rukou světelné projektily, do toho vypiplal elektrickou bouři vyvolanou amuletem (nazývaný Relic) a boj se omezil na nekonečné spamování schopností, občas proložené stisknutím tlačítka pro obyčejný útok. Nevylučuji, že jiná povolání umožňují o něco kreativnější hratelnost, vzhledem k uživatelským recenzím na Steamu o tom ale silně pochybuji. Podobným, jen ještě nudnějším způsobem mimochodem lze sejmout i sebesilnějšího bosse nebo partu elitních nepřátel.

MŮJ DŮM, MŮJ HRAD

Je to škoda, protože nad rámec genocidy Netherimu vlastně hra nic nenabízí. Tedy, nabízí, je tu ještě silně propagovaná možnost piplat si svou vlastní pevnost, do které pak můžete zvát své spoluhráče. Pevnost je překvapivě intuitivní a nabízí spoustu možností pro přeskládávání nábytku, stromů, chapadel a podobně. Problém je ale v tom, že vyjma truhel, craftovacího stolu a jakýchsi květináčů, kterým můžete obětovat předměty a získávát trvalé bonusy, je celá pevnost jen čistě kosmetickým doplňkem. Ve výsledku v ní tedy strávíte jen pár vteřin na cestě za dalším dobrodružstvím, a hra vás nijak nemotivuje k zkrášlování.

Asi jediným skutečně povedeným prvkem hry zůstává loot.

Pozitivem zůstává zvířátko, které vás v boji vždy neohroženě doprovází. Psa a kočku postupně doprovodila sova, lama nebo drak (kočka už ani není v nabídce při tvorbě postavy a musíte ji najít). Zvířata mají své schopnosti, občas umí celkem účinně fungovat jako tank, stále ale slouží především jako kurýři, které vysíláte do města s nepotřebným lootem. A že ho tu je!

Asi jediným skutečně povedeným prvkem hry zůstává loot. Z nepřátel se ho sype nepřeberné množství, a i když už dávno není tak cool, jako v prvním díle, stále umí v hráči probudit hromadící vášeň.

PROČ?

Z hlediska grafiky i zvuku Torchlight III neurazí ani nenadchne. Uživatelské rozhraní je ale trochu zmatečné a trvá velmi dlouho, než si na řadu záložek a nadbytečných menu zvyknete. Palčivým problémem je pak technický stav. Hra sice na výkonném počítači běžela naprosto bez problémů, haprovalo ale ovládání, které čas od času hrdinu zaseklo v cyklickém sesílání kouzel, případně na moment přemapovalo funkce tlačítek. Nešlo sice o nic pravidelného, v některých momentech se ale frekvence podobných problémů nebezpečně zvyšovala.

Torchlight III

Torchlight III jsem označil za zbytečnou Diablovku, a stojím si za tím. V principu je celkem zábavný, nabízí celkem slušnou dávku obsahu, ale jinak je tuctový až to bolí. Snaha být kreativní ve výběru povolání (jedním z nich je jakýsi obtloustlý robot) nevyvažuje velmi standardní herní náplň i silně nevyvážený boj. Torchlight III alespoň není vyloženě jednoduchou hrou a čas od času umí i na normální obtížnost trochu zatopit, i tak ale nevidím žádný výraznější důvod pro koupi. Možná, až bude ve slevě, případně v Game Passu, ale i v tomto případě doporučuji sehnat kamarády a vrhnout se do boje společně. A nebo počkat na Diablo 4.

Torchlight III

Celkem solidní hratelnost sráží nepříliš rozmanitá nabídka obsahu, nevyvážené schopnosti a obecně velmi tuctové podání hry. Torchlight III není nijak špatý, ale ani nijak dobrý.