Tony Hawk's Proving Ground Recenze Tony Hawk's Proving Ground

Tony Hawk's Proving Ground

Jan Vitík

Jan Vitík

18. 12. 2007 23:00 4

„Skating is about skating,“ pronese hned v úvodu jedna z postav a vykřesá malinkou jiskřičku naděje, že se nekonečná série o skatebordingu posune o kousek jinam. Nic takového se však nekoná. Bohužel, či bohudík? Netroufám si odpovědět, ovšem je potřeba vzít na vědomí, že v podstatě poprvé vyrostla Tonymu konkurence v podobě Skate. Tím pádem je na místě srovnávání, z něhož Tony nevychází zrovna nejlépe. Zatímco Skate přišel s novým přístupem realistické simulace, Proving Ground se drží svého kopyta a servíruje křišťálově čistou arkádu se všemi klady i zápory.

Podívaná nic moc

Tony Hawk's Proving Ground
Jestli se něco v novém díle opravdu nevyvedlo, tak je to vizuální stránka. Grafika není vyloženě ošklivá a rozdíl oproti PS2 verzi je patrný na první pohled, ovšem právě Skate ukázal,0 jak podobný titul může vypadat. Potencionál třetího PlayStationu je hrubě nevyužit a podobně mdlá prezentace již nikomu v dnešních časech nextgenu nic neřekne. Nekřičím tu, protože chci co největší počet polygonů tlačící fps na kritickou hranici, ale postrádám jakýkoli styl nebo tvář a vidím jen nic neříkající textury.

Dobrému dojmu nepřidává ani betatesting, který se nebojím označit za odfláknutý. Zbytečné chyby by naplnily velkou nůši a přitom nejde o malichernosti. Není problém proskočit zdí (v tomto případě se nejedná o žádný skrytý bonus), při nájezdech do ramp často skončíte nohama uvnitř a doslova se zastavíte na místě bez ohledu na rychlost. Párkrát se mi dokonce povedlo samovolně teleportovat po výskoku na úplně jiné místo a připadal jsem si jako Hiro Nakamura z Heroes, což bych ale ve sportovní hře neměl.
Dalším, do očí bijícím nedostatkem je použití designérského prvku, jehož neumisťování do moderních her by mělo být v nějakém desateru pro vývojáře. Mluvím o (ne)viditelných bariérách znemožňujících dostat se do ještě neodemčených částí města. K tomu jsou na silnici umístěny betonové bloky, jejichž překonání je pro každého skejťáka dílem okamžiku. Ihned poté však přijde záblesk a další teleportace. Podobné úlety nemají co pohledávat ani v arkádě.

Role Skating Game?

Tony Hawk's Proving Ground
Příběhová linka je zhruba o tom, jak se z ulice dostat na obálky tematických časopisů. Nechybí klasická úvodní vzhledová úprava postavy, kde až na malý výběr obličejů je všeho dosti, hlavně obligátního značkového oblečení. Většina je samozřejmě nedostupná a je nutné si je teprve zakoupit. Poté následuje menší tutoriál, v němž se dozvíte jak získávat úkoly a něco málo k ovládání. To zůstalo beze změn oproti předchozím dílům, takže nechybí speciální režim, v němž ovládáte každým analogem jednu nohu.

Co se samotného zadávání úkolů týče, často dojde na situaci, že není jasné, co se po vás chce. V některých případech obsahuje zadání instruktážní video, které problém z větší části eliminuje, ovšem nenachází se zdaleka u všech úkolů. Pokud víte, co si hra žádá, není větších problému jí to dopřát. V opačném případě nezbývá než stále dokola zkoušet různé varianty a ono to jednou dopadne.

Jednotlivá zadání rozdávají známá jména skatebordingového světa rozházení po městě. Ke každému navíc zhlédnete nějaké to video prezentující jeho um. Bohužel tyto sekvence nejsou nijak zajímavé a postrádají feeling prvních dílů a plní jen funkci vaty, bez níž by se všichni obešli. Úkol jde splnit ve třech úrovních obtížnosti podle dosaženého počtu bodů a tomu také odpovídá i odměna. Kromě skill pointů obdržíte i peníze na oháknutí a jiné doplňky. Možnost rozdělit body máte ve třech dovednostních skupinách (Career, Hardcore, Rigger). V této souvislosti jsem se setkal s označením RPG prvky, což bych se v této souvislosti zdráhal použít, neboť mi nepřijde zrovna nejpřesnější. Vhodněji se mi jeví možnost volby jezdeckého stylu.

S fyzikou či bez?

Tony Hawk's Proving Ground
Jak tu již zaznělo, THPG je po vzoru celé série hlavně arkáda, od čehož se odvíjí pár prvků, které k takovému typu hry patří, ale někomu nemusí vyhovovat. Na mysli mám především míru realističnosti, s jakou je přistupováno k ježdění. Například po použití Aggro Kicku (musíte ve správný okamžik mačkat tlačítko, čímž dosáhnete vyšší rychlosti) uhání postava rychlostí solidního sportovního vozu a po nájezdu na rampu vylétne do výšky horšího sportovního letadla. Ne, teď vážně. Fyzikální zákony ve Philadelphii, Washingtonu D.C. a Baltimoru nefungují tak, jak je známe, čímž však dovolují provádět efektnější kousky. Všechna efektnost však skončí společně s pádem, na který se jednoduše nedá dívat. Z dobře vypadajícího modelu postavy se rázem stane hadrový panák bez kostí. Když se prknaři vůbec nic nestane, ať už sletí ze sebevětší výšky, proč to alespoň nevypadá jako skutečný pád?
Velmi mě potěšila přítomnost možnosti vzít fošnu do ruky a vydat se po svých. To že pohyb je víc než nepřirozený, bych byl ochoten přehlédnout, ale fakt, že tohoto zajímavého prvku není naprosto nijak rozumně a zábavně využito, zamrzí.

Světla...kamera...JEDEM!

Dobře vyřešený je editor videí natáčených přímo ze hry. Kdykoli je možné zapnout nahrávání a posléze sestříhat a upravit záznam pomocí editačních nástrojů (ty sofistikovanější si postupně odemykáte). Výsledek je samozřejmě možné si uložit a pochlubit se kamarádům. Kromě pohyblivých obrázku také jde pořídit obrázky na fotoaparát, jenž lze umístit v podstatě kamkoli. Kreativní jedince jistě potěší i přítomnost editoru, v němž stavíte vysněný skatepark a dokonce i příběhová linka obsahuje mise, ve kterých je potřeba správně rozmístit prvky dráhy k získání daných předmětů.

Co nám z toho tedy vyšlo. THPG je veskrze klasickým pokračováním série s klasickými neduhy a nepřináší nic zásadně nového, ale pro pravověrné fanoušky bude jistě zábavný. Celková hratelnost je solidní, nabídka dostupných triků bohatá, volnost pohybu na celkem rozlehlém prostoru potěší a pár osvěžujících věcí se také najde. Vysoká koncentrace zbytečných chyb společně s nevyužitím potencionálu některých prvků však odradí nového hráče, který již má na výběr. Pokud vás nějakým způsobem oslovuje první věta článku, rozhodně doporučuji konkurenční Skate.

Tony Hawk's Proving Ground

Standard pro fanoušky, který ovšem ve světle přímé konkurence již nevypadá tak dobře.

Editace videa, editor skateparku, spousta triků, volnost pohybu, možnosti vývoje postavy, Rodney Mullen.