Tony Hawk's Pro Skater 5 Recenze Tony Hawk's Pro Skater 5

Tony Hawk's Pro Skater 5

Jaromír Möwald

Jaromír Möwald

21. 10. 2015 07:55 48

Odmítám věřit tomu, že za vydáním této hry stálo něco víc, než jen snaha urychleně vydělat peníze na značce, která kdysi měla skvělé jméno.  Z každé další minuty, kterou jsem u ní byl ochoten strávit, rostla uvnitř mě frustrace, jež na aktuální, ani minulé generaci konzolí nemá obdoby. S chybami ve hrách jsme se tak nějak naučili žít. Posíláme si vtipné obrázky rozbitých postav v Assassin’s Creed Unity a legračních animací ve FIFA 15. Vývojáři si jich dříve či později také všimnou a nakonec je k všeobecné radosti opraví. Tváří v tvář technickým nedostatkům THPS 5 jsou však takové bugy, bez jakéhokoliv přehánění, drobnosti.

SLIBNÝ ZAČÁTEK

Vložíte disk do mechaniky, hra se nainstaluje a ještě než ji vůbec spustíte, tak vám nabídne update, který je větší, než právě nainstalovaná data. V pořádku, existence Day 1 patchů je nám všeobecně známá. Ještě jsem však neviděl, aby se náležitě aktualizovaná hra zasekla po neuvěřitelných dvou vteřinách, po dalších třech jí začal vypadávat zvuk a nakonec kompletně spadla, berouc sebou i systém (!) konzole (!!). Nejednalo se však o nešťastnou náhodu, takto se chovala (a stále chová) při každém dalším zapnutí, mínus finální spadnutí.

Varováním před úděsně zpracovanou samotnou hrou mělo být už jen to, že v základním menu (jež se pyšní módem „kariéra“ a stavbou skateparku...a ničím dalším) se vše nekontrolovaně trhá. Zasekávání grafiky, hudby i ovládání, kdy jednoduše nemůžete změnit směr bez jakéhokoliv důvodu, je konstantní v průběhu celého herního zážitku a až do konce testování se mi nepovedlo odhalit jiný důvod, než že autoři ze studia Robomodo jsou zkrátka fušeři a/nebo museli pracovat v příšerných podmínkách čínských uranových dolů.

Velmi často budete padat a téměř nikdy to nebude z vašeho vlastního přičinění.

Určité procento viny si na sebe bere konstantní připojování a odpojování od serverů, jejichž jedinou funkcí je otravovat hráče nikoliv svou nestabilitou, ale totální zbytečností. Všechny úrovně totiž fungují jako online huby, do nichž se hráči náhodně připojují a odpojují. Neexistuje ale možnost jak s ostatními interagovat nad rámec standardního pozvání do party a zahájení kooperativní výzvy (přibližně polovinu všech úkolu lze plnit ve více lidech). Pokud do nich zkusíte narazit, nic se nestane. Pokud zkusíte zahájit úkol, u kterého už někdo stojí, nic se nestane. A pokud už najdete nějakého chudáka, s nímž se pustíte do kooperace, tak se možná i něco stane, ale to bohužel nevím. Za celou dobu recenzování se mi nikoho „ukecat“ nepovedlo, a ačkoliv hráčů je v lobby vždy poměrně dost, všichni si hrají na vlastním písečku. Když už se jeden odvážil se mnou spojit do party, hra spadla.

TRHANÉ JAK ŠKUBÁNKY

Samostatnou kapitolou je rychlost hry. Nemyslím tím teď všeobecné zaškubávání bez jakékoliv příčiny i na zcela rovných plochách bez sebemenších speciálních efektů na dohled. Řeč je o něčem jiném. V předchozích dílech jste byli zvyklí, že máme dvě minuty na plnění daných úkolů a pokud se nám zrovna nedaří, stačí zmáčknout pauzu, zvolit restart a okamžitě jsme na začátku dané úrovně s novými dvěma minutami v kapse. Zdejší systém spouštění úkolů, jejich restartování a konec konců i opouštění rozjetých výzev je zkouškou vytrvalosti. Nebo spíš důkazem ultrablbého game designu. Vyberte si.

Na začátku jste vrženi do freeplay režimu. V něm můžete plnit úkoly typu sběr písmen SKATE nebo COMBO, ale ty se vám nezapočítávají do celkového součtu, tudíž jsou ÚPLNĚ zbytečné. Dobře, tak tedy zahájíte úkol „nasbírej co nejvíc bodů za dvě minuty“, to by mohla být legrace. Vlezete do nabídky úkolů (nebo ho najdete na mapě), dle nic neříkajícího názvu zvolíte libovolnou položku. Hra na chvíli přestane reagovat. Po třech vteřinách se objeví nahrávací obrazovka. Vypne se online režim a vy se ocitnete v offline lobby daného úkolu. Hra stále nereaguje. Objeví se nabídka s popisem úkolu, tudíž konečně víte, co máte vlastně dělat. Nic nejde odmáčknout, hra čeká další tři vteřiny, než vám povolí zvolit ano, nebo ne. Zvolíte ano, hra se na vteřinu zasekne a velmi hrubým způsobem vás teleportuje na místo výkonu úkolu.

Během prvních dvou vteřin si rozmlátíte hubu na prvním skokánku, protože se na ploše o výměře deseti metrů čtverečních zapomněl nahrát jeden kužel. Zapauzujete hru, volíte restart. Hra opět nereaguje. Objevuje se nabídka, u které opět nemůžete zvolit ano/ne dříve než za tři vteřiny. Opět teleport, opět drobné zaseknutí, opět si během dvou vteřin rozbijete hubu, jelikož vás ultradementní fyzikální režim katapultoval na Měsíc, protože proč ne. Se supěním se snažíte vypnout hru, ta však blokuje systém vaší konzole a nereaguje vůbec na nic, kromě regulérního vytažení kabelu z elektřiny. Ne, to není dramatizovaný popis jednoho zážitku ze sta. To je realita přibližně poloviny pokusů o plnění libovolného úkolu. Snad ani není třeba říkat, že když se rozhodnete ukončit daný úkol, celý proces musíte absolvovat znovu, tentokrát pozpátku...

GRAFICKÝ KABÁTEK SEŠITÝ HORKOU JEHLOU

Grafika, a s ní se pojící fyzikální režim (pro hru jako Tony Hawk’s zcela zásadní záležitost), je doslova z pekla. Nejen, že Dreamcastová verze druhého dílu z roku 2000 vypadá zhruba stejně (bez přehánění), ale dokonce nabízí několikanásobně více objektů na scéně – pochopitelně bez sekání. Úrovně jsou nudné, bez jakéhokoliv nápadu, bez zajímavých skrytých lokací, zkrátka bez čehokoliv, co by je činilo i tím nejmenším možným způsobem zábavné. Vrcholem kreativity je „pokračování“ klasických School levelů z původních her, zde v podobě různobarevně poskládaných bloků o rozloze poloviny toho, co zvládl první PlayStation. Pamětníci nechávají pozdravovat.

Tony Hawk's Pro Skater 5

Velmi často budete padat a téměř nikdy to nebude z vašeho vlastního přičinění. Odfláknuté úrovně totiž působí jako automaticky generované sledy překážek, které sice občas dovolují navazovat komba i bez revert přepínačů a Manual triků. Zábradlí však velmi často končí natvrdo ve zdi, v tom lepším případě pouze bez možnosti pokračovat v triku, U-rampy vás zase občas vystřelí o tři patra výš, občas vás nechají letět i za roh. Pří freestyle skateboardingu, kdy se dělají triky za použití okolního prostředí, se dá nahrabat slušné skóre, byť na novinku v podobě okamžitého dosednutí v jakékoliv situaci za použití stejného tlačítka, které používáte na grind, si veteráni série nezvyknou zřejmě nikdy. Pokud jste však byli (stejně jako já) zvyklí na to, že za dvě minuty ladnou kombinací triků v U-rampě dosáhnete milionových hodnot, zapomeňte. Navazování vertikálních komb o třech a více tricích je téměř nemožné – vaše postava často odmítne reagovat na povely a „dotáčí“ poslední zvolený trik.

NÉ, PĚTKU NÉ, JÁ JSEM V TOM NEVINNĚ

To vše vynikne zejména u speciálních triků, které je nyní nutné aktivovat pomocí dedikovaného tlačítka. Jakmile se ukazatel speciálu vyčerpá, je nutné jej znovu nabít standardními kombinacemi - udržování speciální energie dalšími a dalšími speciálními triky se tentokrát nekoná. Navíc, dopady na zem jsou v podstatě taková loterie, ze které budete často odcházet s výhrou v podobě mizerně ohodnocených „sloppy“ triků. Částečně za to může zasekávání samotné hry, částečně vinu nese nedobře řešený systém kolizí z Tony Hawk’s Pro Skater HD, který zde slaví nevítaný návrat. Nic to nemění na tom, že ne kvůli svému neumětelství, ale kvůli hře samotné budete pravidelně drhnout zem obličejem Tony Hawka – nikoho jiného si stejně nemá smysl z „plejády“ neznámých tváří vybírat.

Tento sajrajt se zkrátka nepovedl ve všech směrech s jednou čestnou výjimkou, kterou je soundtrack.

A upřímně, ono nemá vůbec smysl ztrácet čas s touto "hrou", která působí jako hnusné plivnutí do tváře všem, kteří měli dříve rádi sérii Tony Hawk’s Pro Skater a chtěli si u pátého dílu oživit vzpomínky. Mé rozčarování však nepramení z toho, že mi někdo pošlapal nostalgickou modlu. Tento sajrajt se zkrátka nepovedl ve všech směrech s jednou čestnou výjimkou, kterou je soundtrack. Ve své podobě může směle konkurovat takovým historickým antipeckám jako Superman 64, E.T. pro Atari 2600 nebo z novější doby Vampire Rain. Neztrácejte svůj čas, nesnažte se ji sehnat jen proto, abyste se o té hrůze sami přesvědčili. Zapomeňte, že tato hra vůbec existuje.

Tony Hawk's Pro Skater 5

Žhavý kandidát na nejhorší hru od roku 2000. Její chyby však nejsou k smíchu, nýbrž k pláči.