Tony Hawk's Proving Ground Recenze Tony Hawk Proving Ground

Tony Hawk Proving Ground

Martin Strnad

Martin Strnad

15. 1. 2008 23:00

Herní sérii založené na jménu Tony Hawk už pomalu táhne na první kulatiny. Za dobu své existence prošla skrz mnoho platforem od Nintenda 64, přes oba PlayStationy, PC, Dreamcast, Game Boy, N-Gage, Xbox, až po dnešní Xbox 360, Playstation 3, PSP a v neposlední řadě Nintendo DS. Jestli se celá série pomalu dostává ze stabilního věku prvního desetiletí do bouřlivé puberty (naznačené posledním přírůstkem do rodiny s přízviskem Downhill Jam), pak v rámci Nintenda DS dorůstá teprve do třetího roku své existence. Proving Ground si nese mnohé vlastnosti z posledního Downhill Jam, ale také jemu předcházejícího American Sk8land. A jak se povedlo zkřížit geny dvou rodičů?

Staromilská klasika

Kdo někdy hrál jakéhokoliv předchůdce této hry, bude zaručeně v Proving Ground jako doma. Kořenová hratelnost je stále stejná. Panáček na displeji jezdí na skateboardu po rozsáhlém areálu vhodném k různým vylomeninám a může dělat obrovské množství triků, od těch nejjednodušších a relativně reálných, až po ty nejšílenější skoky s krkolomnými vývrtkami. Triky jdou pochopitelně vázat za sebe pomocí komb, která je třeba udržovat jakýmkoliv snadným trikem, než se dostanete k další rampě, jež vás vynese opět do nebe. Za to se pak počítají body, případně lze za splnění požadavku či dosažení určitého počtu bodů získat extra triky, vybavení, odemknout novou lokaci nebo vylepšit váš skatepark.

Opepřit?

Něčím navíc jsou tu nové triky a především možnost zpomalení času či záznam vaší jízdy. Seznam těch několika nových triků nemá smysl vypisovat, jde převážně o variace na staré známé a trojici vzduch-hrana-země. Záznam je sám o sobě příjemný, i když s grafikých omezením platformy ne až tak moc, jako ve verzi hry pro Xbox 360 nebo PlayStation 3. Ono zpomalení času pak není ničím jiným, než možností provést mnohem více triků než při normálním běhu času. V konečném důsledku jde o pěkný efekt a hlavně zjednodušení hry. Nicméně stejně jako nové triky je i zpomalení času třeba nejdříve získat, a to už ke slovu přichází dědictví Americak Sk8land.

Pouliční skater

Hra obsahuje tři singleplayerové režimy. Kromě free skate je tu classic režim, v němž projíždíte různé skateparky a snažíte se splnit úkoly typu posbírání slovíčka S-K-A-T-E z jednotlivých písmen poházených všude kolem, nalezení tajné kazety, či dosažení tří latěk score. Prostě to, co všichni příznivci série hráli již nesčetněkrát a ti noví by to měli znát také. Třetí singleplayer režim je příběhový. Nejde ale o onu lineární story jako u Downhill Jam, stejně tak ztratila hra svou comixovost, kterou právě předešlý díl přímo vyzařoval. Do začátku dostáváte svůj vlastní skatepark a časem, jak budete navštěvovat jiné skateparky, dostanete mnoho příležitostí k jeho zlepšení. V každé lokaci, zpočátku i ve vašem parku, se poflakuje několik kolegů od fochu, kteří pro vás mají různorodé úkoly. Jejich plněním si samozřejmě získáte kromě nových lokací a peněz vhodných pro dovybavení vašeho osobního skateparku nebo vylepšení vašeho prkna či image, i již dříve zmiňované nové triky a lepší vlastnosti. A tady přichází ta veliká novinka. Všichni ti skateři jsou totiž rozděleni do tří kategorií. Hardcore, kteří jezdí pro radost a snaží se dosáhnout extrémních výkonů, neutrálové, kteří jenom rádi koukají, a kariéristi - ti se snaží provádět specifické triky a zachycovat je na fotky či video, shánět sponzory a vůbec dělat všechno pro to, aby byli slavní. Kromě toho, že vám každá skupina zadává jiné úkoly, odemyká vám také jejich plnění vždy různé vylepšení a triky. Spolu s vylepšováním postavy skrze automatický systém přidělující body k vlastnostem podle jejich aktivního používání tak uvádí Proving Ground do série nový prvek ne nepodobný výběru zaměření postavy v RPG hrách. V konečném důsledku také roste znovuhratelnost, neboť ať už hrajete za kariéristu, tvrďáka nebo neutrála, vždy se vám odemknou různé možnosti, ať už jde o triky nebo vybavení, a jiné si tím zablokujete.

Samota zabíjí

To by byly všechny klasické prvky série, spousta vlastností z American Sk8land - a co je tu zachováno z Downhill Jam? Sklon ani omezenost herního prostředí to rozhodně není, co se singleplayeru týče, zůstal Downhill Jam pouhou slepou linií. Ovšem jakmile dojde na multiplayer, lze vypozorovat hlubokou stopu. American Sk8land zavedl sice jakýsi online multiplayer. Ten ale dost visel na tabulkách, takže se hráči mezi sebou moc nepotkali. To se ale teď mění, protože Proving Ground přejímá z Downhill Jam známou hlasovou komunikaci, která sice není úplně v reálném čase, ale i tento princip vysílaček dobře funguje. Stejně tak byly vylepšeny i multiplayerové herní režimy. Těch je tady opravdu přehršel. Většina z nich stojí samozřejmě na bodovém ohodnocení či časovém limitu, ale variabilitx toho, jak jsou tyto prvky použity, je až překvapivá. Navíc nikdy nebudete skejtit jenom tak o samotě, ale s až třemi protivníky pěkně naživo. Tabulky samozřejmě zůstávají, takže kromě vítězství v přímém přenosu si svých triumfů můžete užívat později na serveru hry přes web.

Nejnovější přírůstek do herní rodiny Tonyho Hawka disponuje mnoha přednostmi. Kromě toho, že hra uspokojí všechny pamětníky a staromilce, přináší také dost nových prvků. Až moc, abychom jí vyčetli, že pouze opakuje osvědčené metody. Což sice dělá, ale způsobem dosti vychytralým, v němž kombinuje to nejlepší ze dvou předchozích dílů. Jediné, co se takřka nezměnilo, je technické zpracování, ale to je vzhledem k limitům platformy dost pochopitelné. Tony Hawk Proving Ground je skálopevná jistota pro fanoušky série, které v žádném směru nezklame, a ukázkovým úvodem do problematiky pro zatím nedotčené hráče.

Tony Hawk's Proving Ground

Tony Hawk Proving Ground je skálopevná jistota pro fanoušky série, které v žádném směru nezklame a ukázkovým úvodem do problematiky pro zatím nedotčené hráče. I když se zde znovu vaří mnohokrát převařený čaj, je podáván ve velmi poutavých šálcích a s chutným cukrovím k tomu, které i přes známou podobu překvapí novou chutí.

Přehršel herních módů, zachovává klasickou koncepci a vylepšuje tu novou, komplexní multiplayer, možnost záznamu jízdy, vývoj postavy, zvýšená znovuhratelnost, tradičně kvalitní soundtrack
I když nás to baví, je to prakticky pořád to samé, grafika nikoho moc nenadzvedne