Tomb Raider: Legend Recenze Tomb Raider: Legend

Tomb Raider: Legend

michal.jonas

michal.jonas

5. 4. 2006 22:56 1

Duchovní otcové z Core Design v předešlé premiéře série na PS2 nedokázali ani v nejmenším navázat na velkou oblibu starých dobrých dobrodružství z PSone a tak jejich vydavateli Eidosu došla trpělivost a po obrovské blamáži s nepovedeným dějstvím Angel of Darkness svěřil pokus o vzkříšení zašlé slávy svému domácímu studiu Crystal Dynamic (kde však působí jeden z otců Lary – Toby Gard). A byl to tah hodný Kasparova, protože kupodivu „krystalky“ dokázali již klinicky mrtvé Laře vdechnout nový život.

Návrat ke kořenům

Legenda není o žádných převratných novinkách, nebo prvcích v sérii, nýbrž čestným pokusem o návrat zpět ke kořenům hratelnosti úvodního dílu. Pojetí hry, design lokací i mnoho dalších prvků jasně kopíruje první dějství. A není to na škodu, protože Tomb Raider se tak vrací zpátky na své místo ve vynikající kondici a s mateřskou péčí, jakou si prsatý Indiana Jones bezesporu zaslouží. Nezajímavá zápletka se točí okolo nesmírně cenného artefaktu tajemné moci, který Lara touží získat po nezdařeném pokusu z dětství, jenže do toho se připlete dávný nepřítel se zlými úmysly, takže o cennost musí Lara svést tuhý souboj doslova na život a na smrt.

Zpátky do minulosti

Tento náznak děje uvádí retrospektivní videa, která naznačují kromě jiného i okolnosti smrti rodičů a pozadí událostí ve hře. Občas narazíte i na interaktivní filmy, kdy Lara potřebuje bleskovou pomoc skrze pohotové stisknutí příslušného tlačítka ve chvíli, kdy ji lapí nebezpečná past, nebo překážka. Tyto střihové scény jsou sice standardní kvality, ale grafika herního prostředí je velmi detailní a krásně barevná. Úchvatné světelné hry slunečních paprsků doplňují realistické stíny a zpracování vody si zaslouží také absolutorium.

Chci tě bejby!

Lara je také znovu sexy a zejména ve večerní róbě s výstřihem velikosti obilného sila zajisté vzbudí jisté svrbění ve slabinách. Nicméně i tak působí grafika celkově docela hrubě a „zuby“ jsou dobře viditelné. Jako mávnutím kouzelného proutku se ovšem obrázek dramaticky vylepší a zjemní aktivací progresivního snímkování, kdy se obraz sice mírně zmenší, ale naprosto jemné podání pak nechá vyniknout nuance grafiky, které při normálním pohledu nejsou patrné. Podobně příjemné je i nazvučení, kdy prim hraje podmanivá a skoro uspávající jemná esoterická hudba, která ovšem v dramatických pasážích dynamicky přejde do hutného rifu, aby v návratu do klidna nechala opět vyniknout obklopující švitoření ptactva a vůni větru i vodní tříště. Dokonce pamětníci jistě poznají i několik hudebních motivů z prvního dílu.

Dávno použité nápady

Z počátků série byl převzat i velkolepý zámek rodu Croftů, kde Lara může relaxovat v bazénu a postupně otevírat nové pokoje sídla jako odměnu za dokončení každé úrovně. Zde má pracovnu i technik Zip, neustále doprovázející Laru vtipným slovem a přátelskou radou, což jasně ukazuje na inspiraci pro změnu prvním filmovým zpracováním. Lara je díky Zipovým hláškám kupodivu dosti výřečná, když Zip komentuje vše podstatné, co vidí skrze miniaturní kamerku integrovanou do handsfree na uchu své paní.

Hrazda je dobré nářadí

Tvůrci Laru obdařili ručně animovanými pohyby místo motion capturingu, protože její značný dovednostní rozsah by zaměstnal početnou skupinu kaskadérů, takže tímto způsobem jsou její pohyby více plynulé a jakékoli gymnastické cviky na sebe nyní krásně navazují. Skoky, šplh a hlavně prostná na hrazdách si zasluhují nejvyšší známky od rozhodčích a často tak budete na tyči kroutit Lařino tělo jen pro radost z pohybu a ladných veletočů velmi podobných Princovi z Persie. Díky velmi přesnému enginu pak nebudete mít žádný problém překonat na jeden, dva pokusy každou překážku, což jen dokazuje zaměření Legendy na širokou masu hráčů a ruku v ruce s tím i docela nízkou obtížnost zdejšího dobrodružství.

Cetky do kapsy

Nové hi-tech hračky Laře pomáhají ve zdárné cestě, tudíž pohybem nabíjená diodová svítilna dobře poslouží v temných lokacích a magnetická kotvička zase Laru bezpečně přenese přes hluboké propasti. Stále s sebou má Lara i malý počítač do dlaně, který jí poskytuje přehled o úkolech dobrodružství a nástin vybavení, nicméně jeho úloha je zde dosti povrchní a tudíž i celkem zbytečná. Snad se jen hodí pro počítání nalezených artefaktů, které jsou různě důmyslně ukryty po lokacích, aby za jejich kompletaci Lara obdržela nové sexy prádelko, nebo bonusové materiály.

Obouváme bagančata

Lokace jsou ovšem mistrně navržené a jejich design dává zcela zapomenout slovu nuda. Interiéry v podobě temných kobek, chrámů a jeskyní jsou v dokonalé symbióze s externím světem, takže každý kousek hry je vyplněn krásnou přírodou i tajemnými pozůstatky dávných civilizací. Jako pěst na kuří oko ale působí interaktivní prvky v prostředí, když Lara bez zjevné námahy lehce nakopne velký šutr těžké váhy, nebo bez skrupulí hýbne mnoha tunovou skálou. Reálněji alespoň vypadá rozstřelení skály nad nepřítelem, případně demolice jeho úkrytu. Podobně je dovoleno nechat vybuchnout i dopravní prostředky a nebo výbušné sudy ve vybraných úrovních.

Hrrr na ně!

Zjednodušení na každém kroku má na svědomí i plně automatické míření, kdy Lara jen přepíná cíle a kosí zloduchy buď standardními pistolemi s neomezenou municí, nebo kořistními samopaly, brokovnicemi, či granáty. Možnost ručního zacílení je také přítomna, ovšem její využití je dosti sporadické. Střelba je spolu s kratšími řidičským eskapádami hlavní náplní akčních částí hry, která tvoří celkově asi 20 % herního času a vesměs účinně zpestřují jinak poklidné procházení úrovní. Lara disponuje i vyspělými bojovými technikami, když ovládá skluz, údery a kopy, ovšem výskok s odražením od hrudníku nepřítele v rámci zpomaleného času a s možností stálé střelby vypadá velmi efektně a navíc je i účinný.

Stopky připravit I když je povoleno ukládat pozice kdykoli, hra se uloží jen v místě posledního checkpointu. Ty jsou ale vhodně a poměrně hustě rozloženy v závislosti na volbě z trojice obtížností. Po dokončení každé mise si dotyčné dobrodružství můžete ještě znovu projet v časovém limitu, takže do Bolívie, Peru, Ghany, Kazachstánu a Japonska se můžete kdykoli znovu vypravit a popř. dohledat zbylé artefakty.

Legenda, na rozdíl od stále tápajícího Drivera, dokázala vrátit Laře dřívější slávu a nové dějství tak tvoří skvěle namíchaný koktejl tradičních prvků v novém kabátku. Sice je silně cítit znatelnou inspirací konkurenčními tituly, filmovým žánrem a prvním dějstvím Tomb Raidera s jasnou orientací na herní masy, nicméně zvolená cesta je pro jednu z ikon herního průmyslu velmi důstojná a dosazuje Laru zpět na piedestal, kam kdysi patřila.

Stay tuned: Speciální zhodnocení PC verze a speciál s videorecenzí a dalšími bonusy najdete na Hrej! již zítra!
Tomb Raider: Legend
Nintendo GameBoy Advance
Xbox Xbox
Nintendo GameCube GameCube

Velmi slibné vykročení do nového života lady Croft, které znamená toliko úspěšný návrat k tradičním hodnotám série.

Krásná grafika v neprokládaném režimu, podmanivá hudba, pohybové a bojové schopnosti, design lokací, střídání akce a prozkoumávání, hratelnost prvního dílu.
Hrubá grafika v prokládaném režimu, pokleslá obtížnost a s tím související kratší doba dohrání, některé interaktivní prvky v prostředí, akční vložky nemusí vyhovovat všem, průměrné mezi herní sekvence.