Tomb Raider (2013) Recenze Tomb Raider

Tomb Raider

Jiří Bigas

Jiří Bigas

4. 3. 2013 23:21 19

Jestliže jste sledovali seriál Lost, máte velmi dobrou představu, v jakém světě se odehrává nový Tomb Raider. Je to možná lakonické konstatování, ale pravdivé, a tak není důvod se této analogii vyhýbat. Jedenadvacetiletá Lara Croft si odbývá svůj dlouho očekávaný comeback ve velkém stylu, byť ještě ani zdaleka není tou neohroženou lovkyní pokladů, s níž jsme absolvovali nesčetná minulá dobrodružství. Britská studentka, jíž v žilách koluje modrá krev, se vydává po stopách bájné japonské vladařky. Její pověstný instinkt ji však zavede na prokletý ostrov, který skrývá mnohem více než jedno strašlivé tajemství.

Tomb Raider, jak ho neznáte

Pokud jste doufali, že vývojáři z týmu Crystal Dynamics konečně posunou sérii, která si svou premiéru odbyla už v roce 1996, o krok dál, rozhodně nebudete z novinky zklamaní. Pakliže v případě některých starších dílů autoři jen bezradně přešlapovali na místě, případně činili jen ty nejnutnější drobné krůčky vpřed, tentokrát se Lara Croft rozhoupala k obřímu skoku. A nejde zdaleka jen o to, že vývojáři vsadili na koncept prequelu, jehož hlavní protagonistka musí teprve vyzrát v onu neohroženou legendu. Změnila se doslova celá podstata hry, v níž pátrání po ztracených pokladech tvoří tu nejméně důležitou část.

Tomb Raider před vámi rozprostře relativně otevřený svět divokého ostrova, který je však opuštěný jen zdánlivě. Jak ke své smůle záhy Lara i další trosečníci z lodi Endurance zjistí, opak by byl v tomto případě výhrou. Mladinká slečna Croftová padne bezprostředně po krátkém úvodu do zajetí a v následujících minimálně deseti hodinách už jen čelí bezprecedentnímu teroru, který ji donutí sáhnout si až na dno fyzických i psychických sil. Jako protekční děvčátko ze zámožné rodiny utrpí Lara tvrdou srážku s realitou. Nesledujeme stoicky klidnou hrdinku, která si jde tvrdě za svým. Do rukou hráče se dostává vyděšená, emocemi zmítaná a neohrabaná dívka, kterou teprve okolnosti donutí stát se legendou, na niž si všichni pamatujeme. Než se tak však stane, utrpí bezpočet šrámů – těch viditelných i takových, které se podepíší na její duši.

Emocionální jízda

Vývojáři nasadili laťku od samého začátku velmi vysoko a zpočátku se budete na každém kroku obdivovat jejich umu. Mysteriózní ostrov je v jejich podání strašidelný i překrásný současně a úvod hry doslova překypuje emocemi, které zaplaví hráče podobnou silou jako ústřední protagonistku. Lara od samého počátku tvrdě bojuje o přežití a její život máte v rukou jen vy. Mezi hráčem a postavou se v tomto případě může vytvořit neobvykle silné pouto, jehož pevnost utužují vnitřní monology hrdinky, stejně jako její odhodlání dostat se z té zpropadené pasti, do níž nechtě zavedla celou svou skupinu. Ve hře není nouze o chvíle napětí, stejně jako momenty němého úžasu, a Tomb Raider tak patří mezi ty hry, které se v pozitivním slova smyslu dnes nejvíce blíží termínu interaktivní film.

První dobrodružství Lary Croft ale není jen lacinou podívanou bez adekvátního obsahu. Hra má i díky svým temným až děsivým pasážím překvapivě blízko k survival hororu, nebo lépe řečeno survival adventuře. Nejde ale ani tak o hru se strachem jako spíše zranitelnost hlavní postavy, která je vláčena světem, do nějž nepatří. Termín thriller by asi titulu slušel zdaleka nejvíc, a to i s přihlédnutím k tomu, kolika vypjatým situacím budete muset spolu s Larou čelit. Dramatické akční pasáže nebo velice elegantní quick-time eventy jsou jen zlomkem toho, v čem hra vyniká. Tomb Raider dokáže především zahrát na vaše ochranitelské pudy a soucit, který vám nedovolí opustit Laru dokud si nebudete jistí, že dokáže vyváznout alespoň s holým životem. Existuje jen minimum her, jejichž protagonisté trpí srovnatelným způsobem. A ještě méně těch, které v hráči dovedou vzbudit pocit, že s tím musí něco udělat.

Zrodila se hvězda

Lara vám naštěstí vyjde ve vašem snažení vstříc a s každou další odehranou hodinou se s vaší péčí stává pravým dobrodruhem. Zatímco zpočátku se dovede ohánět jen obyčejným lukem, časem se společnými silami dopracujete i k první pistoli, samopalu z druhé světové války nebo brokovnici. Každou ze zbraní si navíc lze upravit podle libosti, díky čemuž nalezení nového smrtícího prostředku automaticky neznamená, že zanevřete na ty původní. Ve skutečnosti je velmi pravděpodobné, že se řada z vás pokusí dojít až na samý konec jen s lukem. A není to nereálný plán. Zvlášť, když uvážíte, že se časem naučíte používat i zápalné šípy a navíc vám luk usnadňuje rovněž pohyb po světě, jelikož třeba v kombinaci s lanem dovede vytvořit cestu i tam, kde zprvu žádná neexistuje.

Ostatně o akrobatické kousky hlavní hrdinky vás i přes její omezenější repertoár vývojáři nepřipraví ani tentokrát. Lara šplhá, skáče, ručkuje i slaňuje se svou legendární elegancí. Tentokrát však i tu nejbanálnější aktivitu doprovází naprosto mimořádná práce s kamerou, která v podstatě jakýkoli pohyb postavy dokáže prezentovat s grácií nehratelných cut scén. Když lezete po žebříku, kamera se elegantně otáčí kolem Lary. Když se s ní utrhne příčka, záběr prudce klesne. Když se ztrápená dívka plaše rozhlíží s pochodní v ruce ztemnělou jeskyní, oko kamery jako by neustále hráče sbližovalo pomocí neuvěřitelně účinných triků s hlavní postavou místo toho, aby jen tupě sledovalo její jinak bezesporu atraktivní pozadí. Lara ale piluje nejen své vybavení, ale také vlastní dovednosti. Ty pro změnu rozhodují o tom, kolik kořisti odhalí po kapsách svých padlých nepřátel, kolik munice unese nebo, jestli dovede cepín použít vedle horolezectví i k boji zblízka, pokud se jí nepřátele dostanou až k tělu. A oni se dostanou.

Archeologie na vedlejší koleji

Věřte totiž, že přítomnost autonomního krycího systému, který postavě sám v podstatě bezchybně radí, kdy a kde se ukrýt za překážkou, není předzvěstí nekonečných přestřelek, v nichž jde jen o to vystihnout moment, kdy protivník naivně vystrčí hlavu ze svého úkrytu. Nepřátelé se vám snaží neustále dostat na kobylku, obklíčí vás z několika stran a z dobře chráněného místa se vás účinně pokoušejí vystrnadit za pomoci zápalných lahví a dynamitu. Naneštěstí s dávkováním akce v druhé půlce hry vývojářům občas trochu ujela ruka a z vítaného zpestření v podobě napínavých kratších přestřelek se dvěma třemi nepřáteli se nakonec častěji vyvrbí proud víceméně rutinní akce. Postěžovat by si právem šlo rovněž na fakt, že Lara se sice pohybuje v částečně otevřeném terénu, ale příběh tu stále hraje prim, a tak vedlejší úkoly nebo pátrání po sběratelských předmětech představuje spíše zpestření pro ty nejoddanější fanoušky. S tím se pojí rovněž fakt, že ubylo klasických puzzlů a i v případě, že se rozhodnete pátrat po zdejších pokladech, vás čekají spíše elementární hádanky na pár chvil.

Někdo by mohl rovněž mylně usuzovat, že dospělá atmosféra hry a práce s emocemi jde ruku v ruce s propracovanou zápletkou. V tomto ohledu ale naneštěstí scenáristé nevybočili z obvyklého videoherního průměru. Již zmíněné logické a akrobatické pasáže jsou navíc v porovnání se staršími díly tak banální, že by to mohlo některé veterány trochu rozladit. Tomb Raider se však evidentně snaží zavděčit i svátečním hráčům a nutno uznat, že povětšinu času se mu to přeci jen daří nikoli na úkor nás ostatních. Multiplayer pak nelze nazvat jinak než zbytečným. Snažit se ho shovívavě popsat jakýmkoli jiným slovem nebo snad chvályhodný pokusit vyjmenovat všechny jeho vlastnosti by ve vás mohl vzbudit krajně nerealistické očekávání a klamnou naději, že jeho přítomnost ve hře má nějaký hlubší smysl a lze ji ospravedlnit alespoň náznakem originálních nápadů. Výhrady naopak nelze mít k technickému zpracování. Po audiovizuální stránce patří Tomb Raider mezi ty nejatraktivnější tituly na současné generaci konzolí, a to i přesto, že tu a tam je znát, že vývojáři tvrdě narazili na technologický strop jejích možností.

Tomb Raider (2013)

Tomb Raider se za nálepku 18+ nemusí stydět. Z hlediska syrovosti a emocí jde o jednu z nejdospělejších her na trhu. Po famózním úvodu sice vývojáři hru zbytečně rozředí naivním zdůrazněním akce, její chytlavou podstatu ale i tak beze zbytku zúročí. Je to nejlepší Tomb Raider od vydání prvního dílu.