Tom Clancy's The Division: Survival Recenze Tom Clancy’s The Division: Survival

Tom Clancy’s The Division: Survival

16. 1. 2017 14:00 13

Jeden z problémů loňského The Division byl rozdíl mezi premisou hry a její skutečnou hratelností. V nemocí stiženém New Yorku mělo jít o život, měli jsme prohledávat byty kvůli zásobám, zoufale shánět filtry do masek, abychom mohli vstoupit do zamořených oblastí, zvažovat rizika, zda jiným hráčům pomoci, či je zabít a sebrat jejich výbavu a tak podobně. Ve výsledku však bylo sbírání tyčinek a limonád k ničemu, zamořené oblasti brzy žádnou překážkou nebyly a v Temné oblasti jsme se stejně všichni postříleli. O tři čtvrtě roku později však vyšlo DLC přinášející do The Division přesně tu hru, kterou si mnoho hráčů tak přálo. Prostě skutečný boj o přežití.

ZIMA, ZIMA, ZIMA VŠUDE JE VELIKÁ

DLC Survival do hry přidává nový herní režim, který lze hrát jak sólo, tak i v partě s kamarády, a to jak proti AI nepřátelům, tak i v PvP mutaci. V tomto novém režimu, který stojí mimo hlavní hru, se náš agent vydává na nebezpečnou misi za divoké sněžné bouře. Nicméně jeho vrtulník cestou havaruje a on se ocitá uvězněn na Manhattanu v -40 °C a navíc infikován zákeřnou chorobou. Bez zbraní, výstroje, tepelné izolace, ale zato s infekcí v krvi má hodinu na to, aby se dostal do Temné oblasti, našel antivirotika a zavolal si vrtulník k vyzvednutí. Cestou však musí bojovat proti šířící se infekci, všudypřítomné zimě, žízni, hladu a samozřejmě i nepřátelům, kteří Manhattan obývají.

Zuřivá bouře v zasněžených ulicích vás nutí běhat od úkrytu k úkrytu a hledat hořící barely, kde byste se mohli na chvíli ohřát.

New York je v rozšířený trochu jiný a vývojáři zaslouží velkou pochvalu za dotažení spousty prvků ze základu ke zdánlivé dokonalosti. Vezměme si například ty četné průchozí byty, kanceláře, garáže a obchody, ty bedny, tašky, batohy a skříňky s vlastně docela neužitečnými předměty. V Přežití mají konečně svůj důvod, neboť zde nacházíte lahve s vodou proti žízni, konzervy a tyčinky na zahnání hladu či součástky, z nichž si skládáte nové zbraně a zbroj. Nebo oblečení, které je v základní hře výhradně dekorativní, zde představuje obranu před mrazem a vy stále si měníte nově nalezené bundy a kalhoty za lepší, teplejší. Je super, jak nově a hlavně jak dobře to funguje, když se The Division snaží o survival akci. A v mrazivé vánici skutečně jde o život. Zuřivá bouře v zasněžených ulicích vás nutí běhat od úkrytu k úkrytu, hledat hořící barely, kde byste se mohli na chvíli ohřát a běžet nejkratší cestou k dalšímu přístřešku. Stačí totiž chvíli zůstat v mrazu nedostatečně oblečený a začnou se o vás pokoušet omrzliny a smrtelná hypotermie. Hustá chumelenice navíc vypadá setsakramentsky působivě a vyniknou v ní světelné a částicové efekty, třeba když v tmavomodré dáli spatříte jasné odlétávající jiskry ze zapáleného barelu. V takový moment, zvlášť když se po obrazovce už začíná rozlézat námraza signalizující nebezpečí umrznutí, rádi vynaložíte poslední síly na to, abyste se dostali k životodárnému teplu.

ZLATÉ AGENTSKÉ RUČIČKY

Napětí umocňuje fakt, že začínáte pouze s jednoduchou pistolkou a nejzákladnější výstrojí a vše si musíte sami obstarat. Buď u pamětihodností, které obsadily tupy nepřátel a schovávají si tam užitečné zásoby, nebo u havarovaných helikoptér, pod nimiž jsou roztroušeny krabice s puškami a další výbavou. Kromě nepřátel se právě sem shlukují i ostatní hráči, kteří bedny a vaky mohou vybrat před vámi a na vás nic nezbude. V PvP se z takových hráčů okamžitě stává hrozba, neboť jejich lepší výbava znamená jasnou převahu. V PvE je vaší nadějí doběhnout k dalšímu místu dříve než ostatní hráči, případně doufat, že je někde něco zabije a vy si pak vezmete, co po nich zůstane. Ostatně sami tomu můžete napomoci a i v PvE lze agenty v bezvědomí místo oživení raději odpravit a shrábnout pozůstatky.

Když ale nikoho nepotkáte a ani vám nic nevypadne z nepřátel, přichází ke slovu crafting. I ten byl v základní hře docela dlouho nevyužitý, ale zde je zcela nepostradatelný. Z nalezených či vytvořených součástek si budete sestavovat to, co v ulicích New Yorku nenacházíte. Teplé oblečení proti mrazu, lepší zbraně a zbroj, nové modifikace a lékárničky. Dokonce si tak budete odemykat i agentské schopnosti, jako je automatická střílna nebo balistický štít. Cesta za záchranou navíc není přímá a během směřování k Temné oblasti si musíte vytvořit filtr, abyste za plotem mohli dýchat, a následně i světelnou pistoli pro zavolání helikoptéry. Sestavení obojího představuje hlavní úkoly, které je třeba splnit a kvůli nimž je třeba míchat postup do centra mapy s prohledáváním okolí pro nutné součástky.

CO KDYBY...

V Přežití je The Division prostě lepší hra, neboť jsou v ní konečně mnohé herní prvky ze základu užitečné a smysluplné. Z akce s taktickými prvky se v novém režimu stává intenzivní a ne zrovna snadná survival hra. Na úspěšnou extrakci s antivirotiky má agent zhruba hodinu, což určuje šíření smrtelné infekce v jeho těle. Analgetika a léky nástup nemoci na chvíli zastaví, ale tělo si na ně vytváří imunitu a postupně přestávají fungovat. Tento časový limit je akorát tak dlouhý na to, aby vytvářel nutnost postupu a jediný život zas hráče nutí k opatrnosti a rozvaze. Kdo zemře (a není ostatními hráči oživen), odchází z instance, dostává body a odměny za svůj výkon v podobě beden s vybavením do základní hry. Nic jiného si z Přežití zpět neodvážíte, leda by se vám povedlo společně s vámi extrahovat vzácné bedny z Temné oblasti. Ale na to můžete při prvních pár hrách zapomenout. Budete rádi, pokud se do nebezpečného centra Manhattanu vůbec dostanete.

Tom Clancy’s The Division: Survival

Novota a nápaditost režimu Přežití se však při opakovaném hraní trochu vytratí. Nový režim je v podstatě roguelikové pojetí The Division s počátečním spawnem na okraji mapy a nezaručeným vítězstvím. Vždy se ale začíná od píky a vždy se hráč pokouší prakticky o to samé, jen v trochu jiných čtvrtích Manhattanu. Nic jako dodatečná pravidla, která obsahovalo předchozí DLC Underground, zde není a scénář hry je tedy vždy stejný. Režim Přežití tak bohužel není možné považovat za napravení základní hry. Jedná se pouze o vedlejší herní režim, který svým rozsahem a obsahem spadá do kategorie menšího rozšíření. Přijde mi to škoda, protože tento styl The Division rozhodně sedí a pokud by se tak hrála celá hra, mohli jsme tu mít zábavnou a netradičně vysokorozpočtovou survival akci.

Tom Clancy's The Division: Survival

Povinnost pro fanoušky The Division. Nový režim Přežití je téměř jako jiná, lepší hra, která přináší intenzivní přežívací akci pro hráče PvE i PvP.