Tom Clancy's Splinter Cell: Double Agent Recenze Tom Clancy's Splinter Cell Double Agent

Tom Clancy's Splinter Cell Double Agent

michal.jonas

michal.jonas

2. 11. 2006 23:51 12
Reklama

Stupeň utajení: Přísně tajné! Třída I.
Věc: Souhrnná operační správa jednotky Third Echelon, krycí jméno Splinter Cell.
Subjekt: agent Sam Fisher, operace Double Agent.
Předkladatel zprávy: plukovník Irvin Lambert, Národní bezpečnostní agentura USA.
V následujících řádcích předkládám Výboru pro národní bezpečnost Kongresu USA souhrnnou zprávu o stavu operace Double Agent. Abych řekl pravdu, nevěřil jsem senátoru Doylovi, že pro tuto velice riskantní akci dobrovolně získá alespoň jednoho agenta, ale pomohla nám jedna velmi smutná náhoda.

Tragický začátek

Agent Sam Fisher byl v týmu se svým mladým kolegou vyslán na rutinní misi (Island), kde měl tento mini-tým prozkoumat biotermální elektrárnu. Satelity u ní hlásily podezřelý ruch a dopravu velkého množství raketového paliva. Sam a jeho parťák zjistili, že je elektrárna maskované odpalovací silo s balistickou raketou, připravenou k odpálení, jemuž bylo úspěšně zabráněno. Mladší agent bohužel při plnění mise zemřel. Sam si jeho smrt začal vztahovat na sebe a přestal komunikovat s okolím. Po návratu z akce jej navíc stihla rodinná tragédie, když jeho jedinou dceru smrtelně zranil jedoucí automobil. Okamžitě jsme ho stáhli ze všech misí. Když jsem pak za ním přišel s návrhem operace Double Agent, překvapivě souhlasil a dobrovolně na sebe vzal to obrovské riziko.

Nejtěžší mise vašeho života

Operace Double Agent se stala největší výzvou jeho kariéry od chvíle co nastoupil k jednotce Third Echelon. Ve spolupráci s FBI a správou nápravných zařízení v Kansasu, jsme Sama odvezli do věznice, kde měl podle plánu napomoci k útěku zde zadržovanému teroristovi Jamie Washingtonovi. Tento recidivista je členem nebezpečné odbojové organizace John's Brown Army (JBA), která dle špionáže CIA připravuje vážný útok na naši zemi a tím i celý demokratický svět.

Léčka se Samovi podařila, a tak jej Jamie uvedl přímo do velení JBA, kde agent započal s výcvikem a záškodnickou činností. Jeho svědomí dostávalo řádně zabrat, když na jedné straně musel plnit rozkazy teroristů (někdy i v časovém limitu) a na straně druhé vše mařit plněním úkolů pro svoji agenturu. Například v jedné z akcí, která se odehrávala na zaoceánské lodi poblíž mexického zálivu Cozumel, musel aktivovat roznětku nálože připravené na zničení této výletní lodi. My jsme však po něm žádali odpalovací kódy a přístup k řídící jednotce bomby. Sam si musel vybrat, což rozhodně nebylo lehké. Ať už byla jeho volba jakákoli, tak to vždy znamenalo snížení spokojenosti jedné ze stran. Kdyby spokojenost, kterou Sam zprostředkovaně kontroloval skrze svoje PDA, klesla na nulu, jeho mise by okamžitě skončila, což se díky bohu nestalo. Fisher těžkou situaci pokaždé zvládl.

Napínavé, ale krátké dobrodružství

Než jsme JBA úspěšně zneškodnili, musel Sam projít celou řadou dalších misí. Na své konto si připsal celkem 12 úspěšných misí, které stihl absolvovat za neuvěřitelných 12 hodin (čistého času). Je však třeba poznamenat, že i přes náročné podmínky a nepříjemné volby, si Sam všechny mise pořádně užíval. Zejména silvestrovskou infiltraci hotelového mrakodrapu v noční Šanghaji, kterou mu zpestřil nádherný ohňostroj a fantastický rej neónových reklam v jeho okolí, který sledoval při slaňování po stěně hotelu. O potápění v ledovém Ochotském moři, kde měl zneškodnit posádku uvízlého tankeru, se také vyjadřoval v superlativech.

Překrásná grafika

Sam mi potvrdil, že tak nádherné prostředí prý neviděl ani na svém Xboxu 360 (konzoli používal při rekonvalescenci po té tragické nehodě s jeho dcerou). Když jsem skrze videotelefon viděl na obrazovce každou jeho vrásku a pot na pažích, říkal jsem si pod vousy, že i na čtyřicátníka vypadá opravdu dobře. Ale to jsem odbočil.  Při stejných videohovorech jsem však zpozoroval i menší problémy, které měl Sam se správnou volbou jasu a kontrastu. To mělo za následek moc tmavé prostředí při nočních misích, stejně jako přesvětlené scény za denního světla. Všechny problémy naštěstí vyřešila manuální korekce. Při odposlouchávání komunikace špióna s teroristy, nebylo často přesně rozumět. Tento problém by vyřešily titulky, které však naše zařízení prozatím nepodporuje. Potíže s jasem byly nejmarkantnější v tréninku, který Samovi připravili kolegové z Fort Meade. Nevím která chytrá hlava vymyslela cvičení ve virtuální realitě. Kvůli strohým bílým, nebo naopak černým prostorám a minimu vykládaných prvků, to bylo hotové peklo, navíc úplně zbytečné.

Naučit a zapomenout

Sam v akci jasně dokázal, že i přes svůj věk je ve výtečné kondici. Jen díky tomu jsme ho mohli naučit několik nových chvatů, jako je stažení nepřítele do vody skrze proražený led, nebo pacifikace protivníka zpoza úkrytu za rohem zdi. Sam se mi však přiznal, že jiné hmaty od minula pozapomněl. Ani přes léta praxe už třeba nedokáže přehodit oběť přes zábradlí. Mozek mu však i přesto slouží pořád skvěle. Fisher se o tom přesvědčil při hackování počítačů, odemykání zámků, nebo šifrování na způsob populárního Sudoku. Je sice pravda, že Sam nebyl, hned v několika případech, schopen provést tiché podchycení nepřítele zezadu, ale to bych mu nevyčítal. Chybu je třeba hledat někde jinde.

Nikdo není neomylný

Bez uzardění musím přiznat i několik koncepčních pochybení mého řádu, když jsme Sama zapomněli vybavit potápěčskými brýlemi a on se tak chudák musel v moři potápět bez nich. Beru na sebe i kritiku za nepřehlednou a chaotickou 3D mapu. Ještě že jsme Sama vybavili kapesním počítačem OPSAT, díky němuž měl pořád na očích nejenom své aktuální úkoly, ale i satelitní snímky oblasti, včetně rozmístění nepřátel. Průběh všech misí jsme se Samem průběžně archivovali díky prakticky neomezené možnosti ukládání aktuálních pozic. Naše plánovací oddělení navíc Samovi připravilo vhodně rozmístěné checkpointy, aby se během složitých akcí zbytečně nestresoval a mohl se kdykoli vrátit zpět. Třeba jen kvůli tomu, aby si vyzkoušel všechny 3 konce svého dobrodružství.

Více filmu do her!

K dobré náladě agenta Fishera pravidelně přispívala i výborná dynamická hudba, kterou jsme mu pouštěli do sluchátek spolu s prostorovými zvukovými efekty. Nakonec bych rád dodal, že vámi zaslaná videa, která nám měla napovědět před každým úkolem, jsou za prvé krátká a za druhé je jich moc málo na to, aby podrobněji vysvětlila všechny souvislosti. Stejně tak jsem nezaregistroval, jak se vlastně Fisher dostal po splnění rozkazů ven z věznice. Příště budu po výboru žádat přesnější informace. Sam by tak na začátku každé nové mise nemusel tolik tápat. I přes tento nepříjemný problém jsme však celou operaci zvládli na výbornou, takže mi nezbývá, než Samovi a všem svým kolegům, pogratulovat k další skvěle odvedené práci!

Tom Clancy's Splinter Cell: Double Agent
Windows PC
Xbox Xbox
PlayStation PlayStation 3
PlayStation PlayStation 2
PlayStation PSP
Xbox Xbox 360
Nintendo GameCube GameCube
Wii Wii

Verdikt

První Splinter Cell pro Xbox 360 nasazuje laťku audiovizuálního zpracování pěkně vysoko, což spolu s dalšími povedenými prvky a hutnou atmosférou potvrzuje fakt, že je tajný agent Sam Fisher i ve své čtvrté velké akci v parádní kondici.

Co se nám líbí a nelíbí?

Někdy až kýčovitě krásná a jemná grafika, fantastické provedení vody a ledu, napínavá atmosféra, několik nových a skvěle animovaných pohybů, zajímavé lokace i kooperativní online multiplayer
Stručná in-game videa, nepřehledná 3D mapa, nemožnost vracet se v rámci úrovně na už projitá místa, otravný a příliš krátký trénink, nevyladěný jas a kontrast některých scén, hra občas bez zjevného důvodu nepovolí usmrcení nepřítele.
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama