Tom Clancy's HAWX Recenze Tom Clancy's HAWX

Tom Clancy's HAWX

Zdeněk Princ

Zdeněk Princ

3. 3. 2009 23:56 6
Reklama

Jak si určitě dobře pamatujete, preview verze hry Tom Clancy’s HAWX nezůstala u nás v redakci ležet bez povšimnutí. Těch několik misí, které nám vývojáři z Ubisoftu nabídli jako ochutnávku z plné verze, zafungovalo úplně stejně, jako když dáte dítěti bonbon a pak jej přinutíte, aby ho vyplivl. Děcko se rozeřve, dupe do země, mlátí pěstičkami… Jenže my už nejsme děti. Umíme si počkat na ten správný okamžik, který po měsíci konečně přichází. A bojoví piloti? Ti to mají úplně stejné – než s plamenným výrazem odpálí jednu ze svých raket proti nepříteli, také nejdřív chodí okolo a vyčkávají na ten správný moment. Na ten zlomek vteřiny, kdy palubní počítač zakvílí signál zaměření a palec stiskne smrtonosné tlačítko. Ano, přesně, zamířit a vystřelit!

Budoucnost světa v rukou soukromých organizací?

Pokud se k této recenzi omylem dostali hráči, kteří ještě o Tom Clancy’s HAWX neslyšeli, jistě jim už došlo, že se dnes budeme bavit o další z nemnoha leteckých her pro konzoli Xbox 360 (hra samozřejmě vychází i pro PS3 a PC). Pikantní na tom je, že HAWX plní roli vůbec prvního leteckého simulátoru v rodině her s nálepkou Tom Clancy, čímž vývojáři z Ubisoftu jasně dokazují, že se nemusí omezovat jen na akci v podání lidí jako takových. I přes to ale můžeme HAWX považovat za tu samou střílečku jako například Rainbox Six, ovšem s tím rozdílem, že se odehrává v oblacích a za přítomnosti široké plejády ladných stíhaček. S přihlédnutím k tomuto faktu hře vedle singleplayerové kampaně a instantních bitev nechybí ani kooperativní multiplayer, který jsme ale ještě neměli šanci vyzkoušet.

Zpět tedy k tomu hlavnímu, což je příběhový mód, v němž hra nevybočuje z nastaveného trendu – opět budeme řešit globální konflikt, který stojí na časové přímce někde mezi začátkem teroristických nepokojů většího měřítka v Ghost Recon: Adwanced Warfighter a třetí světovou válkou ve strategii EndWar. Konkrétně se ujmete role pilota Davida Crenshawa, který na začátku hry odchází z armády Spojených států a připojuje se k soukromé vojenské organizaci Artemis. V rámci ní plní různé podpůrné a převážně obranné mise podle toho, kdo si Artemis zaplatí a tím pádem najme. Vše bude tímto způsobem probíhat přibližně do dvou třetin hry, kdy se ale zvrtne pár vcelku klíčových záležitostí a… Prozrazovat vám i to málo z jinak dynamicky a poutavě vyprávěného příběhu by bylo nefér, přesuneme se tedy raději k letadlům.

V rukou pilotů, kteří byli vykázáni z armády?

Z informací, které byly známy během vývoje, možná víte, že HAWX není v žádném případě simulátorem, proto už na začátku můžeme směle pozvat i úplné letecké zelenáče, kteří se ve hře určitě neztratí. Ti zkušenější ale určitě uvítají možnost zvolit si těžší obtížnost, která se svým pojetím v určitých místech simulace dotýká. K dispozici vám všem bude postupně se odemykající hangár s těmi nejznámějšími letadly, včetně speciálně upravených kousků. Jmenovat všechny by bylo zbytečné, proto jen namátkou vybíráme slavnou F-16, Su-27, Eurofighter a třeba také stařičký Mig-21. Letové vlastnosti jednotlivých letounů zde nehrají příliš velkou roli, rozhodující je pouze systémem pěti hvězdiček obodovaná účinnost na pozemní a vzdušné cíle, podle čehož byste se měli před začátkem každé mise rozhodnout. Hra sama vám vybere ideální letadlo, nicméně můžete rady ignorovat a létat si s čím uznáte za vhodné, takže žádné zbytečné svazování. Podobně je to i se zbraňovou výbavou, kde je ale vhodné neexperimentovat, aby vám případně nechyběla specifická zbraň pro danou misi a nemuseli jste všechno složitě dohánět přes palubní kulomet.

Po krátkém brífinku se již společně s dvojicí wingmanů ocitnete ve vzduchu a až na výjimky to nebude trvat dlouho, než se na radaru objeví první nepřítel. Vše je závislé na typu mise, ve které zrovna letíte, a obecně se dá říci, že dokola nepravidelně rotuje kolečko složené z eskortních, útočných, obranných a špionážních misí. Každá úroveň, trvající přibližně od deseti do třiceti minut, je pak rozdělena několika předěly, které mohou, ale nemusí, vykopnout zápletku boje do další roviny. Příkladem budiž rutinní mise, při které čistíte pole před postupujícími pěšími jednotkami. V momentě, kdy jste už odveleni zpět na základnu, se ale najednou ozve naléhavé volání o pomoc, se svojí letkou musíte otočit a znovu vysekávat ty dole z bryndy. Jen škoda, že tyhle zlomové momenty již budete ke konci hraní sami dobře rozpoznávat a HAWX tím tedy  bude v závěru ztrácet dech.

Pilotů, kteří zastavují letadla v letu a otáčí je o 180° na pětníku?

Samotný boj probíhá velice intenzivně a jako správný velitel v něm nesmíte ztratit hlavu. Zřejmě nejpodstatnější je chytré zacházení se zmiňovanými parťáky, které můžete vysílat třeba i na opačnou stranu mapy, aby zde zažehnali blížící se problémy v zárodku, zatímco vy se budete snažit odvrátit bezprostřední hrozbu. K ruce vám bude jak kulomet, tak samozřejmě celá plejáda raket a bomb, s nimiž je i pro laika zábavy víc než dost. Systém navádění funguje naprosto bezproblémově, horší to však je s manévry, pomocí kterých se budete muset dostat do palebného postavení. Jednou vám může pomoci tlačítkem vyvolaná navigace, kdy se průletem trojúhelníkovým tunelem dostanete přesně na místo, které potřebujete, jindy můžete využít kompletního asistenta. V tomto případě snímá kamera letadlo zboku, aby měl hráč větší přehled, a zároveň mu dovoluje provádět opravdu krkolomné manévry. Nejpůsobivějším z nich je tzv. vzdušný smyk, pomocí něhož jste schopni i ve veliké rychlosti prakticky zabrzdit na místě, převrátit letoun přes záda a za burácení proudových motorů vyrazit na úplně opačnou stranu. Jediné, na co si ale budete muset dávat pozor, je moment, kdyby letadlo ztratilo vztlak a začalo se propadat vzduchem. Vyrovnat obávaný stall je někdy problém a alespoň ze začátku budete často končit v plamenech rozmáznutí o zem.

Za žádných okolností za to ale nebude moci ovládání, na které jsme si v prvních dojmech stěžovali. Po delším hraní ale vyšlo najevo, že namapovat ovládací prvky na gamepad zkrátka lépe nejde a až vám přejde do krve, nebudete chtít hrát žádnou jinou leteckou arkádu jinak. Co víc, připočíst k tomu musíme i možnost udílet jednoduché rozkazy prostřednictvím headsetu, podobně jako v EndWar. Budete se cítit, že vašemu tělu narostla další ruka, protože soustředit se na pekelně ostrou zatáčku a mít tu moc vyslat raketu pouhým slůvkem SHOOT, je slast. Stejně jako zadávání rozkazů wingmenům nebo přepínání zbraní podle potřeby ve vertikálním klesání směrem k pozemnímu cíli.

Ano! Proč by ne?!

Právě tohle bude zřejmě jediný okamžik, kdy si budete moci prohlédnout perfektně zpracované prostředí, nad kterým se budou odehrávat jednotlivé mise. Vývojáři k tvorbě použili satelity GeoEye, které plní funkci nejlepších komerčních zařízení, pro pořizování satelitních snímků. S přesností na centimetry uvidíte zpracované Rio de Janeiro stejně jako Washington nebo anonymní poušť kdesi v Asii, rozhodně ale bude těch pár vteřin stát za to. Ostatně jako celý HAWX, který sice není bez chyby a v porovnání s Ace Combat 6 stojí na stejně vysoké, i když odlišné úrovni. Pokud ale máte rádi tenhle realisticky se tvářící fiktivní svět velkého válečného problému zítřka, neměli byste minout.

Tom Clancy's HAWX
Windows PC
PlayStation PlayStation 3
Xbox Xbox 360

Verdikt

Tom Clancy's HAWX je větrákem, který žene do rodiny her s Tomem Clancym na obálce svěží vichr. Jednoduché, přístupné, krásné. Škoda malých chybek a drobností, které místy hraní otravují, jinak jde ale o must-have titul, alespoň tedy na konzoli.

Co se nám líbí a nelíbí?

Vynikající atmosféra vzdušných soubojů, jednoduchost a rychlé sžití se železným strojem, hlasové ovládání, nádherné prostředí a grafika celkově
Náplň misí se ohraje, v asistenčním módu jde střílet jen obtížně, spolupráce s wingmany ne vždycky funguje na výbornou
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama