Titanfall 2 Recenze Titanfall 2

Titanfall 2

1. 11. 2016 12:45 25

Jako launchový titul pro Xbox One byl první Titanfall asi nejlepší hrou, kterou si mohli hráči s novou konzolí od Microsoftu pořídit. Vývojářský tým složený z veteránů série Call of Duty přidal do rychlé vojenské akce snadný pohyb po členitých úrovních a parádního robotického parťáka a připravil tak hru, která se svezla na vlně popularity digitálního parkouru a nabídla něco zkušeným hráčům i úplným nováčkům. První tábor dostal sci-fi akci vycházející ze známých pravidel Call of Duty, ten druhý pak pomocnou AI ruku v podobě titulních titánů, kteří sloužili jako jejich ochránci.

S odstupem času se projevila mělkost herních systémů Titanfallu jako jeho největší slabina, což si uvědomili i samotní vývojáři a brzy po vydání se pustili do prací na pokračování. Po pouhých dvou letech přichází Titanfall 2 do úplně jiného světa. Sci-fi zasazení původní hry bylo ve své době originální, dnes jsou však hráči online FPS budoucností přejedení. Vývojáři z Respawn Entertainment zřejmě věděli, že pouhé zopakování toho, co nabídli poprvé s Titanfall, by na úspěch nestačilo. Proto vzali svůj herní debut, něco zjednodušili, mnoho toho přidali a výsledkem je nejen po naprosto všech stránkách lepší hra, ale také jedna z nejlepších stříleček, které jsem kdy hrál.

KDYŽ PILOT S TITÁNEM SNÍDÁ

Na základním principu hry se nic nezměnilo. Titanfall oživuje standardní pojetí FPS tím, že vedle hry za pilota, který představuje klasického protagonistu her svého žánru, můžeme nasednout do obřího robota a toho pak ovládat na bojišti. Titán má větší výdrž než pilot, ale zase není tak obratný. Zatímco pilot zvládá mrštné běhání po zdech, dvojité skoky a dlouhé skluzy po zemi, titán dusá tam, kam mu jeho rozměry umožní přístup. Kromě oplátování je také vybaven mocnými zbraněmi, nejrůznějšími kanóny, naváděnými raketami, gravitačními štíty i silnými lasery. Hra za pilota a titána je zásadně odlišná, ale vývojářům se opět podařilo oba styly propojit. Titán je navíc více než extenze pilotových schopností. Díky umělé inteligenci může na bojišti sám operovat a pilota buď následovat, nebo bránit bod, na kterém se nachází. Hráč tak má svého železného obra/parťáka, který mu kryje záda, dokáže se vhodně samostatně zachovat v konfliktech s nepřáteli a v nouzi nabídne pilotovi útočiště ve svých útrobách. Když pak dojde ke zničení titána, je třeba si zasloužit nového, činit se v boji, zabíjet nepřátele, za což se ubírají vteřiny do dokončení příprav, a následovně si titána zavolat z orbitu. Název hry pak odkazuje na ikonický pád titána na zem.

Největší novinkou a k mému velkému překvapení i jednou z největších devíz druhého Titanfallu je ale nová příběhová kampaň. Pryč je ten kočkopes z jedničky, který se naroubováním rozhovorů mezi NPC na multiplayerové zápasy přetvařoval za příběhovou linii. Tentokrát se Respawni vytáhli se skutečnou singleplayerovou kampaní, která sleduje první misi vojáka Jacka Coopera. Ten se ocitá ve válce na straně rebelské frakce Milita, která na kolonizovaných planetách bojuje proti útokům centrální lidské mocnosti IMC. Vojenská výprava na planetu Typhon nejde podle plánu, rebelská jednotka je zlikvidována žoldáky pracujícími pro IMC a Cooper se navzdory svému nedokončenému tréninku stává pilotem titána BT-7274. Improvizovaný tým se společně na ploše zhruba šestihodinové kampaně pokusí svojí misi splnit a zabránit IMC ve snaze zničit rebely jednou provždy.

ARIGATO, MR. ROBOTO

Ačkoliv je příběh jako takový poměrně klasický a žádná velká scénáristická překvapení neskrývá, je to náplň úrovní, která vám dá vzpomenout na nejlepší střílečky z minulé (a předminulé) generace. Hra si po celou dobu udržuje svižné tempo, mistrně střídá skvělé akční sekvence s chvílemi klidu, přestřelky míchá s platformingem a každou chvíli nabízí nový nezapomenutelný zážitek. Titanfall 2 se nebojí opakovaně přicházet s novými nápady, které se ve hře objeví jen na chvíli, aby uvolnily místo dalšímu oživení hry. Jednou tak zažíváme dlouhou přestřelku na výrobní lince, zatímco kolem nás robotické paže sestavují z jednotlivých součástek obytný dům. Později se snažíme přežít útok robotických lovců v malé aréně simulovaného sousedství. V další úrovni pomocí speciálního přístroje přeskakujeme mezi dvěma různými časovými liniemi, mnohdy i během intenzivních přestřelek a běhání po stěnách. Nikdy Titanfall 2 nepropadá opakování jednoho schématu a byť bych si například dokázal souboje s bossy představit nápaditější, tento vroubek vynahrazují schopnosti jejich titánů a zajímavá rozložení arén.

I ty cukrkandlové “bromance” momenty fungují a vytvářejí jedno z nejsympatičtějších herních partnerství v poslední době.

Oddanost Titanfallu 2 k vyždímání veškerého potenciálu z parkouru a titánů, jeho dvou poznávacích rysů, je chvályhodná, obzvlášť ve srovnání se současnou konkurencí. Titán BT je na rozdíl od robotů z multiplayeru schopný změnit svojí třídu dle vybavení, které postupně sesbíráte a není tak zamknutý jen v jedné roli. Během kampaně si tak můžete užít ohnivé schopnosti Scorche, teleportaci, meč a brokovnici hbitého Ronina, sniperské vybavení Northstara nebo nezastavitelný masakr v podání rotačního kulometu Legiona. Nakonec ani není tak těžké vzít na milost předvídatelný příběh, který se kromě hlavní klišovité zápletky věnuje i prohlubování přátelství mezi Cooperem a BT. I ty cukrkandlové “bromance” momenty, jako když se titán naučí ukázat palec nahoru, přece jen fungují a vytvářejí jedno z nejsympatičtějších herních partnerství v poslední době. Kdyby Respawni ještě zapracovali na umělé inteligenci nepřátel, kteří se všichni řídí heslem „Choď pomalu a nech se zastřelit“ a o konceptu úkrytu zřejmě nikdy neslyšeli, nebylo by vlastně co kampani vytknout.

VYMĚŇ VŠE, CO JE ROZBITÉ

Vlastně ano. Je škoda, že tato herní slast netrvá déle. Je třeba vývojáře přesvědčit, že velkorozpočtové singleplayerové střílečky nemusejí pocházet pouze od Bethesdy. Mít o pár úrovní (a hodin) více, šlo by Titanfall 2 doporučit i výhradně kvůli kampani. Takto se nelze zbavit dojmu, že závěrečné titulky přicházejí moc brzy a po jejich zhlédnutí mají hráči na výběr buď zkusit vysbírat poschovávané helmy ve všech úrovních, nebo se pustit do multiplayeru. Na hráče čeká 100 úrovní, které postupně odemykají přístup k novým zbraním, titánům, vybavení, modifikacím, ikonkám, skinům pro zbraně, zbroj i titány, ručním zabitím zezadu a obrázkům u jména. Když nechcete čekat, můžete si většinu z odemykatelných věcí koupit za herní kredity, které získáváte při levelování. Respawni prostě vědí, jak na mulťák a tady není co řešit. Odkaz Call of Duty druhý Titanfall nezapírá, byť ve srovnání s letošním Infinite Warfare je o něco pomalejší. Společně s robotickým pomocníkem, poměrně velkými mapami a zápasy pro 10 až 16 hráčů to ze hry dělá mnohem přívětivější zážitek.

Ještě více než v singleplayeru stojí v jádru úspěchu v mulťáku pohyb, a to pohyb ideálně co nejrychlejší. Pilot sám o sobě je poměrně křehký, stačí pár zásahů a je po něm. Pobyt v otevřeném prostranství mu moc nesvědčí, a proto se spíš stahuje do malých uliček, chodbiček a místností, jako zatímco venku lomozí titáni. Rychlost je však hlavní výhodou pilota a dá se snadno nabrat běháním po stěnách či při skluzech po zemi, a nejlepší bude, pokud se vám podaří pohyby ještě s dvojitým skokem řetězit tak, že uniknete z hledáčku svých nepřátel. Novinkou v Titanfallu 2 jsou unikátní výbavy pilotů, které jim například umožní se zneviditelnit, umístit sonar odhalující pozici nepřátel v oblasti nebo pomocí vystřelovacího háku létat po okolí, vytahovat se na střechy, případě zaháknout titána a vyšplhat mu na hrb.

Titanfall 2

Každý titán nyní s sebou nosí baterii, kterou mu při mechanickém rodeu pilot automaticky vytáhne. Ukradenou baterii navíc může pilot zasunout do svého či spřáteleného titána a v podstatě jej tak částečně opravit. Kradení baterie byla pro mě vždy adrenalinová záležitost, ať už jsem sám loupil nebo měl pilota za krkem. Titán se takovému útoku může bránit pouze, pokud má nabité vypouštění elektrické mlhy, která je pro pilota rychle fatální, ale v opačném případě nezbývá, než z titána vylézt a s pilotem za krkem si poradit za pomoci věrné zbraně. Přidat pohlavek k ponížení pak můžete titánovi bez baterie vhozením granátu do odhalené díry, což mu způsobí nezanedbatelné poškození. A to vám povídám, pocit, když jako malý David skolíte mechanického Goliáše, se nikdy v multiplayeru neomrzí.

PRO KAŽDÉHO NĚCO

Snaha promítnout potenciál dynamického dua pilota a titána se ukazuje i v nabídce celkem osmi multiplayerových módů. Základ tvoří nový Bounty Hunt, ve kterém se dva týmy snaží porazit vojáky a titány třetí AI strany, sesbírat za ně peníze a mezi koly je uložit do banku. Při smrti pak piloti přicházejí o polovinu nasbíraných peněz, a tak se vyplatí nejen zabíjet AI protivníky, ale i ty lidské. Osobně považuju Bounty Hunt za nejzábavnější mód, neboť má nejblíže ke kooperativnímu multiplayeru, který Titanfallu 2 citelně chybí, a nabízí různé taktiky boje - budete se soustředit na sbírání peněz, nebo vsadíte na šikanování soupeřů, čímž omezíte jejich příjmy?

A to vám povím, že pocit, když jako malý David skolíte mechanického Goliáše, se nikdy v multiplayeru neomrzí.

Změnu přináší i režim Amped Hardpoint, který klasické zabírání tří bodů na mapě vylepšuje o možnost posílení bodového zisku, pokud u zabraného bodu ještě chvíli počkáte a nabijete jej. Vrací se mód Attrition, takový team deathmatch, ve kterém máte za úkol nasbírat body za zabíjení AI vojáků i hráčů druhého týmu, přičemž více bodů vám přinese sestřelení hráče či titána, a klasické režimy Capture the Flag a Free for All. Dvojice Last Titan Standing a Pilot vs Pilot se soustředí buď na titány, nebo na piloty a celou osmici uzavírá velice zajímavý mód Coliseum. Do něj si nejdříve musíte koupit vstupenku za herní kredity, které získáváte za levelování. Zápas pak probíhá pouze mezi dvěma piloty na malé kruhové plošině. Hráči mají k dispozici jednu zbraň střílející elektrické koule a možnost zneviditelnění a hraje se na tři výhry. Svým konceptem do hry Coliseum moc nepatří, ale představuje náročný a vysoce soutěživý mód pro všechny, kdo mají o takový režim zájem.

JÁ SI SEM PŘIŠEL HRÁT S TITÁNY

Na Titanfallu 2 mě baví především hra s titány, proto mě Coliseum ani Pilot vs Pilot příliš nezaujaly. Hrát Titanfall bez titánů mi přijde škoda, protože rozšířené možnosti úpravy obřích robotů nyní vytvářejí ještě větší příležitosti, jak si svůj malý tým sestavit. Kromě základní definující zbraně má každý titán pasivní schopnost, kterou lze v rámci třídy měnit. U Ronina si tak lze zvolit například mezi odrážejícími se střelami a dvěma náboji do jeho elektrického meče, ohnivý Scorch si zase může vybrat mezi lepší obranou před vlastními plameny, delší výdrží štítu nebo více hořlavého termitu ve svých bombách. Tyto prvky se odemykají postupně za kredity a hráči tak nemusí být zahlceni vysokým počtem kombinací. Pokud se ale nad svými možnosti zamyslíme, můžeme si například pilota vybavit sniperkou, zatímco náš titán může obstarávat boj z blízka parádním mečem. Nebo se ve výbavě pilota úplně vykašlat na speciální protititiánské zbraně, vzít si rychlou pistoli a konfrontaci s mechanickými obry přenechat zcela na svém titánovi. Kombinací šesti tříd titánů a bohaté útočné výbavy pilotů lze dosáhnout velice zajímavých skladeb a jejich vymýšlení a testování je zábavná metahra, která původní hře chyběla.

Titanfall 2

V mnoha ohledech je Titanfall 2 výsledkem vyslyšení kritiky, která se snesla na první hru a při pohledu zpět činí z dva roky starého titulu takový betatest nového konceptu, který se také prodával. Rozšíření schopností titánů i pilotů činí z multiplayeru mnohem komplexnější hru přípravy a reakce na ostatní hráče, singleplayerová kampaň je pak velice příjemné překvapení, které chytne a nepustí. Zábavná a unikátní dvojí hratelnost pak potvrzuje, že mezi dvěma hlavními tahouny onlinových FPS existuje ještě místo pro třetího, které právem Titanfallu 2 náleží.

Titanfall 2

Spojení ladného pohybu pilota a úchvatné síly titánů je stále okouzlující. Titanfall 2 je nejen po všech stránkách bohatší a lepší než jeho předchůdce, ale také jedna z nejlepších stříleček poslední doby.