They Are Billions Recenze They Are Billions

They Are Billions

Adam Zámečník

Adam Zámečník

29. 7. 2019 12:15 6

Ještě předtím, než španělskou strategii They Are Billions vývojáři dokončili, šlo o návykovou kombinaci zombie apokalypsy a obrany vlastní základny. Přestože hra byla v mnohém kompletní už v době, kdy se psalo o prvních dojmech z early accessu, vývojáři měli vyšší ambice — chtěli přidat rozsáhlou kampaň, která by vykreslovala steampunkovou atmosféru post-apokalyptického světa. Povedlo se jim to v They Are Billions obsáhnout?

ZNOVU A STÁLE DOBŘE

V základu se hra příliš neliší od poslední verze vydané v rámci programu early access, a to hlavně v původním režimu Survival. Hráč v roli kolonisty v prostředí post-apokalyptického světa osidluje pustinu plnou zombies. Jak se ale osada postupně rozrůstá, stává se přitažlivou pro nemrtvé, kteří na ni útočí — kvůli tomu musí následně budovat opevnění a připravovat obranné jednotky. K základním jednotkám, budovám a nástrahám připraveným na nemrtvé se dále přidávají různé steampunkové technologie a léčky, které dokáží zneškodnit nejsilnější zombies. Ve výsledku je They Are Billions kombinací základů real time strategie, včetně sbírání surovin a verbování jednotek, s žánrem tower defense strategií.

Jeden slabý bod v opevnění může způsobit to, že nemrtví postupně osadu začnou obsazovat. Pak nezbývá nic jiného, než sledovat, jak z každé zničené budovy vycházejí další zombies

Stavba kolonie stojí na vhodném přerozdělení zdrojů a postupném rozšiřování a zvětšování. Každý osadník spotřebuje určité množství zdrojů, které je nutné vyprodukovat v jiných speciálních budovách. K výstavbě elektrárny či farmy je ale potřeba dostatek pracovní síly, což vyžaduje budování dalších domů. Rozdělení mapy do mříže omezuje hustotu budov v určitém rozpětí políček. Proto je hráč nucen k neustálé expanzi, bez které by osada neměla dost zdrojů k přípravě na nevyhnutelný útok nemrtvých.

V prostředí většiny map čelíme velkému nájezdu zombies, před kterým je nutné vybudovat dostatečně komplexní opevnění. Nevyhnutelný příchod nemrtvých je jedním z charakteristických prvků titulu. They Are Billions umí být obtížnou hrou, kde i rozsáhlá osada plná nástrah a ozbrojených jednotek může rychle padnout. Kvůli omezenému systému ukládání pozic proto často nelze prohře předejít. Hráč se sice dozví, odkud přesně útok přijde, ale v takové chvíli je většinou už příliš pozdě. Jeden slabý bod v opevnění může způsobit to, že nemrtví postupně osadu začnou obsazovat. Pak nezbývá nic jiného, než sledovat, jak z každé zničené budovy vycházejí další zombies, kteří se pomalu dostávají také do hlavního centra kolonie. Zmíněný mechanismus přerozdělování zdrojů a stavby osady jen posiluje destruktivitu nájezdu nemrtvých, který velmi rychle zničí celou infrastukturu. Proto když dojde ke zničení první řady budov a věží, je většinou už pozdě.

JE TO KAMPAŇ

Hra obsahuje také nově přidanou kampaň, která podle vývojářů má mít desítky hodin hratelnosti. Přestože je kampaň They Are Billions nepochybně dlouhá, v ničem nezlepšuje hratelnost představenou v původním Survival režimu. I tady mise často spočívají v tom, že hráč se snaží vybudovat osadu s určitým počtem obyvatel a následně přežít před útoky nemrtvých. Pokud vyhraje, je odměněn výzkumnými body, které odemykají další jednotky, drobná zlepšení nebo nové budovy.

They Are Billions je obtížnou hrou, což se vždycky vědělo, ale v kampani obtížnost způsobuje frustraci, opakování misí je tu velmi časté a až zbytečné

Právě systém výzkumu je ale problematický — zatímco v původním režimu mohl hráč využít každou z budov a jednotek, tady je nucen odehrát počáteční misi bez této možnosti. Až po nastřádání dostatečného množství bodů výzkumu lze další jednotky odemknout a použít v následujících misích. To by nebyl až takový problém, pokud by hra upravila obtížnost úvodních map, což se ale nestalo. Místo toho je hráč nucen využívat pouze ty nejzákladnější budovy a jednotky, které nevydrží vzdorovat útoku příliš dlouho. Při hraní na vyšší obtížnost mohou být některé z map frustrující, hlavně kvůli systému ukládání. They Are Billions je obtížnou hrou, což se vždycky vědělo, ale v kampani obtížnost způsobuje frustraci, opakování misí je tu velmi časté a až zbytečné — a to hlavně v případě, kdy je prohra způsobená pouze absencí budov a jednotek, které byly v původní verzi hry samozřejmostí. S tím souvisí také přemrštěné požadavky v jednotlivých misích, které hráče nutí k neustálé expanzi, avšak bez dostatečného množství obranných prostředků.

CO BYLO PŘED KONCEM SVĚTA?

Frustrující jsou bohužel i nově přidané hrdinské mise a režim obrany před útokem nemrtvých. V některých real time strategiích jsou hrdinské mise, kde je nutné projít lokacemi jen s tou nejsilnější jednotkou, příjemnou změnou. V They Are Billions nudí ale takové mise tím, jak jsou si podobné. Ať už jde o průchod bunkrem, laboratoří nebo základnou, vždy mise spočívá v hledání artefaktů z doby před apokalypsou. Náhled do prostředí světa They Are Billions v širším kontextu tu úplně chybí, a to platí bohužel i pro zbytek příběhových animací. Pozitivní na podobných misích je alespoň jejich délka, jsou totiž výrazně kratší než v případě výstavby samotné základny.

Další kategorie misí spočívá v mechanismech tower defense strategií, a těm nelze téměř nic vytknout, spíše naopak — příjemná je změna v cyklu hratelnosti, kde na chvíli není třeba uvažovat nad sbíráním surovin a stavbou domů. Místo toho hráč musí pouze rozestavět barikády a následně pozorovat blížící se shluk nemrtvých. Důležité je všimnout si také grafického zpracování celé hry, které kromě výrazné cell shade stylizace dokáže v jednom záběru zpracovat tisíce nepřátelských jednotek. V takových chvílích název hry nelže.

SLEPENEC

V mnoha případech je They Are Billions ukázkou příliš velkých ambicí vývojářského studia. Skvěle zpracovaný základ survival režimu a vysoká obtížnost dělá hru návykovou, a to i díky kombinaci stavení základny a následného boje o přežití. Z tohoto hlediska je They Are Billions skvělou hrou. Problematická je nově přidaná kampaň, která ubírá dříve představené složce na zábavnosti s tím, jak musí hráč čekat na odemknutí nových jednotek v systému výzkumu. Absence silnějších jednotek je umocněná vysokou obtížností kampaně. Zatímco v případě survival režimu se dá mluvit o výzvě, tady jde spíše o frustraci.

Kampaň sama o sobě proto připomíná spíš slepenec map než ucelený rámec, který by prohloubil hratelnost a vysvětlil příběh post-apokalyptického světa. Nově přidané hrdinské mise také postrádají cokoliv, co by je nějak ozvláštnilo. Ve výsledku je They Are Billions rozpačitou hrou, která sice mnohé zaujala už ve fázi early accessu, ale od té doby se nikam příliš neposunula.

They Are Billions

Skvělý základ hratelnosti kazí frustrující a nezajímavá kampaň, která uměle natahuje herní délku svojí obtížností.