The Wonderful 101 Recenze The Wonderful 101

The Wonderful 101

28. 9. 2013 22:23

Už jsme si zvykli, že hry ze země vycházejícího slunce jsou pro náš západní vkus trochu jiné. The Wonderful 101, nejnovější hra od tvůrců stylových her Viewtiful Joe, Okami a Bayonetta silně čerpá z “tradičních” japonských superhrdinských seriálů, ze kterých u nás známe leda Strážce Vesmíru. Nová Wii U exkluzivita obsahuje všechno potřebného - hrdiny v barevných kostýmech, trochu toho morfování, jednoduchý humor a především spoustu mydlení padouchů z vesmíru.

Úžasných 100 + vy

Když na Zemi náhle zaútočí šmejd zpoza hvězd, je nutné mobilizovat elitní jednotku 100 superhrdinů, The Wonderful 100, jež jediná dokáže naši planetu ochránit. Jejím vůdcem je Wonder Red, který je v normálním životě učitel na základní škole, avšak jako červený superhrdina se stává nezničitelným a supersilným obráncem nevinných. Díky svému Wonder přívěsku se může kdykoliv přeměnit v okamžiku do své superhrdinské podoby a být připraven do akce. Proti němu a dalším hrdinům stojí GETHJERKové, mimozemšťané s jediným úkolem, a to zničit veškeré lidstvo. Invaze je v plném proudu, hrdinové z celého světa přicházejí podat pomocnou ruku a během 36 úrovní Úžasná stovka zachraňuje planetární obranný štít, potýká se s obřími bossy, hláškuje jak divá, nachází ztracené sourozence a veskrze dělá všechno, co bychom čekali od superhrdinského seriálu, který běží v sobotu ráno v televizi.

Na úplném začátku hry je Wonder Red sám, ale dlouho tak nezůstane. Wonder přívěsek mu a potažmo všem superhrdinům z Wonderful 100 umožňuje dočasně učinit kteréhokoliv civilistu také nezranitelným superhrdinou. Takto vylepšení lidé pak hrdinu budou následovat a utvoří kolem něj skupinu, která přijde setsakramentsky vhod. Další schopností Wonder přívěsku je možnost vytvářet z lidí různé předměty: mosty, řetězy nebo zbraně - v případě Wonder Reda obří rukavici, kterou lze mimozemský padouchy mlátit. Unite-morph, tedy vytváření objektů z osob ve vaší skupince, je klíčovým prvkem celé hry. Zatímco pohyb vašeho hrdiny a jeho skupinky ovládáte levým analogem, pravým lze za zpomaleného času kreslit geometrické tvary po okolí... Lidmi z vaší skupinky. Stojíte-li před strženým mostem, můžete takto nakreslit linku z jednoho konce na druhý a super-civilisté z vaší skupinky se promění ve visutou lávku, po které můžete přejít. Když na létající lodi chybí střílna, lze dočasně postavit novou ze členů své skupinky a ostřelovat útočící UFO. Nejvíce ale použijete tuto schopnost v soubojích, kdy nakreslením jednoduchých obrazců měníte vůdce skupinky a společně s tím i primární zbraň, kterou můžete útočit. Vedle Wonder Reda, jehož obří rukavice je vhodná na silné rány z blízka, je k dispozici třeba hrdina Wonder Blue a jeho meč s dlouhým dosahem, Wonder Green a jeho pistole, kterou lze sejmout nepřátele na dálku, nebo třeba Wonder Pink, která umí svým trnitým bičem strhnout ostnaté brnění z jinak nedotknutelných nepřátel.

Morfujeme!

Na soubojích stojí celá hra a byla jim věnována patřičná péče. Bitky probíhají v arénách, kde se většinou ve dvou či tří vlnách objeví nepřátelé, kterých je ve hře poměrně dost druhů a každý vyžaduje odlišnou taktiku k efektivnímu poražení. Malé pěšáky je dobré pokosit dlouhým mečem, pomalé želvo-boty je třeba rozbít kladivem a na velké roboty se vyplatí použít rukavici, která rychle uzobává jejich životy. Samozřejmě je nutné mezi zbraněmi rychle přepínat neboť na vás většinou nejde nepřítel jen jeden a hbité prsty a využívání momentů mezi nepřítelovy útoky je kritické pro vyváznutí z potyčky ve zdraví. Souboje jsou tak různorodé, dynamické a pořádně zábavné; na druhou stranu vyžadují poměrně přesné ovládání a ačkoliv je měnění zbraní ve víru bitvy dobrý prvek, často se stane, že vámi nakreslený tvar systém nerozpozná a místo chtěného biče přezbrojíte na kladivo, v horším případě ze super-civilistů vytvoříte momentálně nepoužitelné rogalo.

"První dvě hodiny jsou ve hře opravdu zkouškou nervů, ale jak se postupně do hry dostáváte, překonávání vyšší obtížnosti hry se stane sladkou odměnou."

I přesto jsou jednotlivé bitky povedené, což platí dvojnásob při soubojích s obřími bossy, kterým je většinou věnován samostatný level. Jestli hra dělá něco opravdu dobře, tak to jsou právě filmové boss fighty, při kterých například unikáte mezi padajícími mrakodrapy obřímu robotovi, bojujete v letu s trojhlavou mechanickou saní nebo se kvůli záchraně člena týmu zmenšíte a uvnitř jeho cévního systému bojujete se zákeřným roboparazitem. O epické momenty se postará varianta na quicktime eventy, kdy místo stisknutí tlačítka musíte během několika chvil přezbrojit/nakreslit požadovaný tvar a uniknout tak jisté smrti... nebo reloadu. Pokud totiž během úrovně přijdete o všechno zdraví, máte ještě celkem 5 životů na to, abyste úrovneň dokončili. Objevíte se na tom samém místě s plným zdravím, ale skóre, které obdržíte na konci levelu, bude o stupeň horší.

A měli byste být připraveni na to, že zpočátku vaše skóre nebude nic moc. Hra se s vámi od začátku vůbec nemazlí a než přijdete na to, jaká zbraň je účinná na jakou potvoru, jak dokupovat nové schopnosti či jaké sekundární vlastnosti jednotlivé zbraně mají, nepřátelé vás pořádně proplesknou. Tutoriál ve hře existuje v podobě snadno přehlédnutelných okének s tipy, které se ovšem často zobrazují během soubojů a mohou tak uniknout vaší pozornosti. První dvě hodiny jsou ve hře opravdu zkouškou nervů, ale jak se postupně do hry dostáváte a učíte se efektivně používat uhybné a obranné manévry, překonávání vyšší obtížnosti hry se stane sladkou odměnou.

Wii Úžasné?

Jako Wii U exkluzivita se The Wonderful 101 snaží ospravedlnit svoje působení na unikátní konzoli tím, že využívá možnosti nabízené tabletovým ovladačem. Zatímco většinu hry strávíte s očima upřenýma na televizní obrazovku, kamera se přepne z izometrického pohledu na televizi do přiblížené pozice za zády vůdce skupinky na ovladači kdykoliv zavítáte dovnitř malých budov. Tenhle systém nefunguje vždy příliš dobře, většinou vás jenom zmate a způsobí chaotické narážení do stěn stísněného prostoru. Hra vás naštěstí nenutí do přehmatávání na touchscreen, což by rychlému tempu hry jen uškodilo, ale i tak si úplně neumí s netradičním ovladačem poradit.

The Wonderful 101 působí na Wii U jako takové malé zjevení. Péče, která do titulu zjevně šla, se při pohledu na čísla prodeje konzole zkrátka nejeví jako profitabilní. Zábavný mix superhrdinských seriálů a hratelnosti podobné akčním rubačkám typu Devil May Cry je další důkaz, že na nešťastnou platformu vycházejí skvělé hry. Ačkoliv se svým barevným ztvárněním a občasným dětinským vtípkem může zdát, že je hra namířena na dětské publikum, nejvíce si ji užijí hráči, kteří nemají problém se vrhnout na pořádnou výzvu. Hra rozhodně stojí za bližší prozkoumání a neměla by chybět ve sbírce jakéhokoliv hráče s Wii U.

The Wonderful 101
Wii U Wii U

Superhrdinská barevná akce klame vzhledem a nabízí spoustu nadsazené, byť trochu těžší zábavy pro zkušenější hráče. Pokud máte rychlé reflexy a baví vás dynamické souboje s různorodými nepřáteli, určitě neuděláte špatně pokud po této hře sáhnete.