The Wolf Among Us - Ep. 4 Recenze The Wolf Among Us - Ep. 4

The Wolf Among Us - Ep. 4

Dan Kremser

Dan Kremser

7. 6. 2014 13:04

S vývojáři z Telltale je to složité. Nejdříve jim všechno trvá a na jednotlivá pokračování epizodických adventur čekáte doslova jako na smilování. Jen jich ale pár odbaví, už si zase přejete, aby trošku polevili a upřednostnili kvalitu před kvantitou. Nedávno recenzovaná třetí epizoda Walking Dead je toho ostatně jasným důkaz. Asi si teď ovšem říkáte, proč to tady vůbec tahám, když šerif Bigby si už svoji slabší chvilku vybral a teď by měla následovat jen chvála perfektní příběhové gradace a vzedmutí všech vypravěčských sil před velkým finále. Jednoduše proto, že ona willinghamovská krasojízda se nějak nekoná a čtvrtá epizoda se halí nejen do roucha beránčího, ale také do stínu té předcházející.

MÝTICKÁ ZRCADLA

Zároveň mě ale nesmíte špatně chápat. In Sheep's Clothing rozhodně není tak hrozný zážitek jako druhý díl a už vůbec se nekrčí na samém kvalitativním dně tak jako poslední epiozda The Walking Dead Season 2. Spíše se prostě jen jedná o standardně odvedenou práci solidních řemeslníků, které tak trošku chybí srdce a brilantní nápady stejně tak jako nějaké fatální problémy. Ke čtvrtému honu na mytického masového vraha a postupnému rozplétaní politických nitek Fabletownu perfektně sedí označení klid před bouří. Klid, který se v lecčem vrací k prvnímu dílu a opět se tak trošku zpronevěřuje herní filozofii.

Tím návratem mám na mysli opětovnou změnu ladění a atmosférický obrat o 180 stupňů. Čtyřka se příjemně nenuceným způsobem odklání od sond do niter jednotlivých postav a ostří na barvitý celek, který se nám tak líbil na úplném začátku a částečně také u opěvovaného třetího dílu. Prim tedy hraje Fabletown jako celek se všemi svými problémy a bolístkami. Autoři se nebojí tnout do živého a skrze témata chudoby, dluhů nebo třeba konzumnímu způsobu života nastavovat kouzelné zrcadlo dnešní uspěchané době.

The Wolf Among Us - Ep. 4

Stejně dobře se jim ale také daří v jakýchsi epizodických melodramatech ukazovat emoce a přímo učebnicovým způsobem je podle potřeby ohýbat jak do křečovitých úsměvů, tak i do uplakaných grimas. Všechny tyhle osobní příběhy skvěle uzavírají vztahový vývoj všech čtyř epizod a elegantně posouvá vyprávění k velkému finále. To však nepřichází v závěru téhle epizody a jakákoli příběhová gradace tlačená skrze scénáristickou uspěchanost a agresivní střihy vyznívá zcela naprázdno. Prostě ten klid před bouří, kterému chybí výrazný moment, a jenž v jednotlivostech vůbec nezaujme.

OBSAHOVÝ PRŮMĚR

I přesto je čtyřka po vypravěčské stránce povedenou jízdou. To samé bohužel nelze říci o hratelnosti a tam, kde tvůrci předvádějí takřka ukázkové vypravěčské defilé, zůstává také naprostá obsahová prázdnota. Lokací je málo a zdá se, že tvůrci také definitivně rezignovali na parádní audiovizuální ztvárnění v čele s noirovou hrou světla a stínu. Nejnovější zhruba hodinka a půl se vlastně odehrává pouze v zastavárně a řeznictví. Obě lokace jsou navíc vytvořeny bez jakéhokoli nápadu a ani těch pár přechodů zasazených třeba na radnici už po předcházejících třech epizodách nemůže překvapit.

Celá epizodě svým hodně svazujícím syžetem a důrazem hlavně na příběh Mýtů jako společnosti silně připomíná úplný začátek série.

Hlavní problém, podobně jako v případě posledních The Walking Dead, je především minimum interakce a ona obsahovou prázdnost, kdy vlastně nemáte co dělat. Pravda, filmem ještě čtyřku nazvat nelze a dojde i na parádní bitku, ale na ani ne dvouhodinové dobrodružství je to trochu málo. Opět se tedy připravte především na odklikávání dialogů - ty jsou mimochodem velmi dobře napsané - a sledování příběhu, vycházející ze skvělé komiksové předlohy, jež snadno zvládá hru s emocemi čtenáře a přenesně i hráče, či v tomto případě diváka.

Škoda jen, že se tvůrci nevrátili k lehké nelinearitě předchozí epizody a opět se vrhají do náruče klasické iluze svobody volby. To samé ostatně můžeme říci o celé epizodě, která svým hodně svazujícím syžetem a důrazem hlavně na příběh Mýtů jako společnosti silně připomíná úplný začátek série. I tam se totiž tvůrci moc nepárali s hratelností a stavěli spíše na solidním scénáři a výrazné grafice. To druhé sice v případě Bigbyho zahaleného v rouše beránčím neplatí, ale jinak tahle docela klidná epizoda opisuje kruh poměrně solidně.

The Wolf Among Us - Ep. 4

Ani propadák, ani trefa do černého. Čtvrtá epizoda vyznívá poměrně naprázdno a i navzdory solidnímu scénáři zastává kvůli chabé hratelnosti roli šedé myši.