inzerce

The Witness

Recenzovaná verze: PlayStation 4
3. únor 2016 12:00 / Jaromír Möwald / Recenze / Diskuze (28)

Související hra

Související články

Diskuze

Tvůj komentář

Pro přidávání příspěvků do diskuzí se prosím přihlašte!
20885578
PJ napsal 15. 2. 2016 v 15.32

Jaxx: ...mailík odeslán. Dorazil?

Nahlásit nevhodný obsah

8267133
Jaxx napsal 10. 2. 2016 v 02.28

PJ: Panejo, díky! Hrozně rád se dozvím víc o všech věcech, které jste tu popsal. Ozvěte se mi kdyžtak prosím přímo na mail jaromir.mowald@hrej.cz, abychom tu ostatním nespoilovali. Ještě jednou díky!

Nahlásit nevhodný obsah

20885578
PJ napsal 9. 2. 2016 v 01.46

Pane recenzente, oceňuju snad nejvyargumentovanější kritiku této hry, a proto Vám plním přání - zaregistroval jsem se a napíšu svůj názor z pohledu člověka, který má za sebou cca 140h hraní Witnesse.

Myslím, že nejste ani debil, ani borec, ale spíše smolař. Zejména z videa jsem se utvrdil v dojmu, že největší výtkou a frustrací bylo smazání postupu po dohrání hry (resp. dosažení jednoho z jejích konců). Mám PC verzi, takže nevím, jaká je situace na PS, ale smazání postupu je samozřejmě bug - rozhodně to NENÍ vlastnost hry.

Dále několik dílčích postřehů:

1) Ve hře nejsou pouze monology a citáty, jsou tam i dialogy. Jen je velice obtížné je najít.

2) Interpretace ostrova jakožto obřáho líbivého interaktivního menu pro výběr puzzlů je samozřejmě nesmysl - sám jste se zmínil o "collectibles", takže víte, že to není pravda a že puzzly jsou cca ve 200 případech přímo spojeny s prostředím ostrova a nemohly by vytržené jinde fungovat (na papíře či v mobilní aplikaci).

Nevím, zda jste se dále např. přišel na to, že jedna část ostrova dokonce slouží jako obří interaktivní mapa ostrova (a nemyslím mapku na lodi)...? Nebo co naznačují sochy zvířat a lidí? A že se jistá socha v průběhu hry mění?

3) Stojím si zatím, že VŠECHNY puzzly mají logiku a systém. Pokud jste náhodou trefil správné řešení a nevíte proč, tak jste to to prostě nepřišel. To není chyba hry, ale Vaší úvahy. Pokud naznačíte, v jaké části ostrova jste na takový problém narazil, mohu napovědět, aniž bych přímo explicitně daný systém popsal. Většina mechanik je v jádru velmi prostých, ale zcela souhlasím, že je mnohdy obtížné ona pravidla rozpoznat. Hlavně u "skrytých" panelů s trojúhelníkovými symboly, které představují pořádný oříšek (nicméně aplikované pravidlo je primitivní).

4) Kolega Dřevíkovský trefně poukázal na několik vrstev Braidu. Myslím, že vrstvy jsou i zde a první z nich se týká např. přímo těch "collectiblů", i když říci a ukázat to ve video považuju za hrubý spoiler, protože zbytečně obírá hráče o "wow" moment, kdy na to sami přijdou. Další vrstvy jsou už interpretačně náročné, ale čím dál se dostanete (a Vy jste se zase tak daleko nedostal ;-)), tím více se příběh začíná vynořovat (hlavně z dialogů, o jejichž existenci jste zřejmě nevěděl). Nečekejte ale žádné explicitní odhalení, vše je velice subtilní a nechává vysvětlení na hráči. Nelze se tedy divit, že spousta lidí nikde žádnou naraci nevidí. Buďto ji nenajdou nebo nejsou schopni vlastní interpretace - stejně tak bychom se mohli dohadovat, jaký příběh (potažmo zda-li vůbec nějaký příběh) je v Lynčově filmu Mazací hlava či v Joycově knize Oddyseus.

Já osobně jsem přesvědčen, že ostrov sám jako idea, koncept i jako metakoncept je ten největší a nejsložitější puzzle ze všech ;-)

Nahlásit nevhodný obsah

8267133
Jaxx napsal 5. 2. 2016 v 01.06

red-icius: Ja mozna nejsem nejchytrejsi clovek na svete, ale ty si to co pisu v recenzi zkus precist jeste jednou. Pisu tam, ze vsechny hadanky maji svoje logicky vysvetleni, jen to proste nekomu (napriklad mne) nemusi lezt do hlavy a nevidi to tam ani kdyby se na to dival celej den v kuse.

Nahlásit nevhodný obsah

20792015
TomKQT napsal 4. 2. 2016 v 19.33

red-icius: No já vycházel z recenze, hru jsem nehrál. Takže je možné, že se Jarda mýlí a všechny úkoly mají pravidla jasně dané.

Nahlásit nevhodný obsah

20809076
red-icius napsal 4. 2. 2016 v 18.52

TomKQT: to proste a jednoduse neni pravda, u kazdyho ukolu mas pravidla jasne definovany tim, ze ti uplne jako prvni da absolutne trivialni hlavolam, na kterym ti ukaze presne co mas udelat, idealne treba 4x hned po sobe, abys opravdu pochopil, co mas delat.. neni tam nikde, ze bys najednou mel problem, kdyz nerozumis hlavolamu co je pred tebou, tak se nic nedeje, jdes jinam a pak narazis na "vyuku" toho problemu a vratis se kdyz uz to budes umet.. navic ani nepotrebujes nekdy vyresit strasnou spoustu hlavolamu, abys vyresil "sekci", treba u veze muzes udelat vylozene jen pulku a druhou nemusis ani zkouset, atd.. je to pristupny jak blazen a pokud Jarda nepochopil zaklad, tak se pak tezko o necem bavit ..

samozrejme pokud nekdo nezvladne rubikovu kostku, tak tezko bude zvladat jinou logickou hru, ktera stoji jen a jen na pouzivani hlavy :)

Nahlásit nevhodný obsah

20792015
TomKQT napsal 4. 2. 2016 v 16.24

Po Videoboxu si tu hru zřejmě nekoupím, leda že by někdy v daleké budoucnosti byla za opravdu málo peněz.
Představa logické hry mě i lákala, ale nesedí mi do toho to "FPS" chození. A navíc všechny hádanky jsou o kreslení čar v mřížce? Nebo toto je zkreslené jen výběrem ukázek ve videu?

Nahlásit nevhodný obsah

20792015
TomKQT napsal 4. 2. 2016 v 15.56

Lex_: Tenhle závěr je založen na čem? :)

Nahlásit nevhodný obsah

20884991
Lex_ napsal 4. 2. 2016 v 15.51

je to tak těžký, že všecky sám nevyřešíš, to by ti mohlo trvat i rok bez toho aniž by si koukal jak to řešili ostatní...

Nahlásit nevhodný obsah

20875790
g2664065 napsal 4. 2. 2016 v 11.32

Zaujala, ale jak to autor hry tlačí horem dolem, bude brzo sleva. Láká mě to jako zmíněné Fish Fillets, a ty hraji když je nálada roky, takže nikam nic neuteče. :-)

Nahlásit nevhodný obsah

20792015
TomKQT napsal 4. 2. 2016 v 10.05

Masarkavtrenyrkach: Navíc ono u tohoto typu hry přece naprosto stačí jako motiv i prosté "vyřešit všechny hádanky".

Nahlásit nevhodný obsah

20792015
TomKQT napsal 4. 2. 2016 v 10.02

red-icius: Kritika Jardy je trochu moc tvrdá, nemůžeš přece vědět, nakolik inteligentní na podobný typ her je.
Na druhou stranu ale souhlasím s tím, že formulace "Zábava tu je ve formě naštvaného přecházení od panelu k panelu, až se vám jeden konečně povede vyřešit a postoupíte dál." není úplně šťastná v recenzi logické hry. Proč? No protože principem a základním obsahem té hry zřejmě je řešit logické hádanky. Takže se očekává, že hráč do hry jde s tímto vědomím a že řešení hádanek ho bude bavit - a bavit ho bude i ta případná frustrace z těžké hádanky, resp. uspokojení nad následným vyřešením.
To slovo "naštvaného" je tam prostě navíc, proč naštvaného? Ve spojení se "zábava" to pak zní čistě sarkasticky, jako že zábava tam vlastně není ;)

Ale jako celek vyznívá recenze v pohodě, tohle je jen drobnost. Mimochodem - u logické hry by mi asi vadilo to, co Jarda zmiňuje - že někdy nejsou zřejmá pravidla logického úkolu. V tomto ohledu byla naprosto skvělá Fish Fillets (hlavně 2. díl) - pravidla extrémně stručná, jednoduchá a naprosto jasná a právě toto dovolilo vytvořit ukrutně těžkou ale zároveň zábavnou logickou hru.

Nahlásit nevhodný obsah

20860016
Vojta Dřevíkovský napsal 4. 2. 2016 v 09.45

red-icius: Třeba protože Braid patří k jeho nejoblíbenějším hrám?

Nahlásit nevhodný obsah

20809076
red-icius napsal 4. 2. 2016 v 09.39

Tak rekneme si narovinu, Jarodva mozkovna proste nestacila, takze se u hry nebavil, ale pouze nervacil...
Me osobne kazda nova logicka zmena prisla jako paradni vyzva a vyreseni bez pouziti youtube se dalo prirovnat naprostymu uspokojeni ..

Jardovo hodnoceni je "Zábava tu je ve formě naštvaného přecházení od panelu k panelu, až se vám jeden konečně povede vyřešit a postoupíte dál." ... ne, nastvany prechazeni mezi panelama se nekona, pokud dokazete premyslet a dat recenzovat LOGICKOU hru nekomu, kdo dokaze zrejme pochvalit jen serii Halo a Forza, to bylo spatny rozhodnuti ;)

protoba ja taky nehraju sportovni hry, protoze sou mi "u prdele", tak proc zrovna Jarda recenzuje Puzzle hru? :D

Editováno: 4. 02. 2016 v 09.41

Nahlásit nevhodný obsah

20885235
TrusLiščí napsal 4. 2. 2016 v 08.55

Masarkavtrenyrkach: Souhlasím a podepisuji v plném rozsahu

Nahlásit nevhodný obsah

20878919
Tom11 napsal 3. 2. 2016 v 21.17

z videii mam stejny pocity a cena rozhodne neni lidova, urcite to neni neco co koupim, vyzkousim a pripadne nikdy nedohraju, jelikoz me to nebude bavit, 5euro proste risknu, 10 rozmejslim a cokoliv vejs uz proste musi jednoznacne "stat za to", a tohle me o tom nepresvedcilo

Nahlásit nevhodný obsah

20829777
deff napsal 3. 2. 2016 v 20.48

Zatím jsem nehrál a si hrát ani nebudu.. Mám z toho totožný pocit jako Jarda... Milion hadánek, ale hra jako celek pro mě postrádá smysl.. Buď ho nechápu a nebo nevím ...

Nahlásit nevhodný obsah

20881144
Cadaveria napsal 3. 2. 2016 v 18.41

Pěkná recenze. Souhlasím s Jardou ,-)

Nahlásit nevhodný obsah

20878639
Jsoucno napsal 3. 2. 2016 v 16.10

Ja u takovyhle her vzdycky cekam, ze z toho bude Myst (nejakym zpusobem) ale nikdy neni. Proc?

Nahlásit nevhodný obsah

20878742
Masarkavtrenyrkach napsal 3. 2. 2016 v 15.49

Mě to nedá nezastat se autora hry.
V podstatě se kritika nejvíc snáší na dvě věci:
1. Nejasný motiv hry (její "příběh" nebo "sdělení").
2. Cena

To první mi přijde pochopitelnější. Není jasný cíl hráčova snažení, pointa hry je nesrozumitelná. Na druhou stranu jak srozumitelnou pointu má třeba Twin Peaks, nebo seriál Lost? Uvádím je jako příklad.
Možná u téhle hry jen víc platí, že "i cesta je cíl"? Nebo jsou ve hře skryté významy, které jsou bohužel skrytější než bývá dobrým zvykem? Třeba to vše začne mít nějaký význam při druhém průchodu? A proto se save na konci smaže? Nevím. Je to záhada. Tím spíš, když přihlédnu k tomu, že Jonathan Blow asi není hloupý autor. A právě tohle mne osobně k té hře láká.

Druhý bod mi přijde nespravedlivý. Objevil se tu názor, že tahle prostá puzzle hra je za 2/3 ceny akční bombastické jízdy (Rise of the Tomb Raider, například). Znamená to tedy, že si tisícikorunou ceníme jen hodně výbuchů, hodně střílení, hodně běhajících paňáčků? Není to od nás povrchní?
Autor hry údajně jen několik let vymyšlel a piloval koncept a jednotlivé puzzly. Pak to vše bylo zasazeno do nádherně vytvořeného ostrova, a dělal to v týmu lidí další roky. Vytvořil něco, co tady ještě nebylo -- puzzly zasadil do něčeho na pohled velmi přitažlivého, co má atmosféru, a co je samo o sobě puzzle. Ano, The Talos Principle udělal něco podobného. A věřím tomu, že Blow byl asi zklamaný, když uviděl, že už není první. Ale přesto je tahle logická hra velmi originální.
A originalita je drahá.
A cenná.
Tisíc korun mi přijde jako dobrá cena za tolik zajímavého.
Proč by měl chtít za své dílo míň peněz? Protože si na mobilu můžeme stáhnout a zahrát úplně jinou logickou hru? Protože si na Steamu můžeme stáhnout níže zmíněné Infinifactory "jen" za 600,- korun? Těmhle argumentům nerozumím.

Nahlásit nevhodný obsah

20877652
GALBATOR napsal 3. 2. 2016 v 15.05

Nejlepší recenzent...

Nahlásit nevhodný obsah

20872214
marosho napsal 3. 2. 2016 v 14.20

Také přidávám velkou pochvalu Jardovi. Mě hra připadá.... Strašně mě baví řešit tyhle hádanky, vypadá to celé nádherně, ale tím to končí. Tak by se do téhle hry hodil nějaký tajemný příběh, wau moment na konci...

Editováno: 3. 02. 2016 v 14.29

Nahlásit nevhodný obsah

20874715
tomaskofi napsal 3. 2. 2016 v 14.14

Pěkná recenze. Hra mě celkem zajímala, ale viděl jsem pár videí a já tam nic zázračnýho nevidim. Vypadá to pěkně, nějaký nápad tam je, ta vynaložená práce je tam taky zřetelná. Ale pak je asi opravdu ten problém s cenou. Já teď třeba hraju Infinifactory a to mi přijde mnohem hravější, zajímavější a originálnější.

Nahlásit nevhodný obsah

20822354
Jiří Bigas napsal 3. 2. 2016 v 14.07

Syca: Ano, příští týden.

Nahlásit nevhodný obsah

20854147
Syca napsal 3. 2. 2016 v 14.04

Dockame se i Let's playe?

Nahlásit nevhodný obsah

20877959
Davidkkk napsal 3. 2. 2016 v 13.51

Velmi kvalitní recenze. Rád bych poznamenal, že já jsem hru nehrál a viděl ji pouze na videu. Popravdě mě vůbec nezaujala a již teď jsem si jistý, že si ji nekoupím. Nechci The Witness soudit, ale na to, že se dělala čtyři roky, vzniklo téměř nic. Docela mě to mrzí.

Nahlásit nevhodný obsah

20815771
Filias napsal 3. 2. 2016 v 13.50

tl;dr: 37€ za toto je moc, autor by se nad dalším tématem hry měl zamyslet.

Hru jsem nehrál a nejspíše jen tak hrát nebudu. Byť mi to nejen z Vaší recenze a Videoboxu přijde zajímavé. Co se mi na tom ale dost zajídá je cena.
Za 37€ dostanu něco co je běžně na mobilech zdarma nebo za 5€. Jako bonus k tomu dostanu ono 3D menu v hezké grafice. Což ale v době pokročilých herních engienů skoro zdarma a pixelových hrách co dostávají vyšší hodnocení za grafiku, nelze brát jako rozhodující.
Co tedy máme navíc co by cenu ospravedlnilo? Jakési hrátky s metafyzičnem a budováním vlastního příběhu. Tedy něco co Dear Ester a Stanley Parable zvládlo (nejspíše) i lépe a levněji.
Normálně je mi naprosto jedno jaké má názory tvůrce hry na svět. Ale tady je historie tvůrce asi celkem důležitá.

I ve VB jste řekli, že indiem hrám pomohl prorazit i Braid. Hra co byla výborná i sama o sobě. Které se podařilo do hry propašovat i psychologická témata a hru samotnou to obohatilo. Recenzenti i hráči byli spokojení z toho, že hry se můžou posunout i někam jinam a že je i pro indie žánr vedle AAA místo.
Teď se to celé posouvá na další level. Blow je přesvědčen zástupem svých fanoušků o své genialitě a ukazuje zde další směr vývoje indie her: "Za 2/3 cenu Tomb Raidera vám nabízím triviální puzzle hru okořeněnou mojí genialitu. Všichni co to nechápou jsou náctiletí omezenci co ničemu jinému než CoD nerozumí." (nebo to alespoň tak vypadá)
Jestli se to někomu líbí, proč ne. Mě osobně to jen odrazuje zkoušet další indie záležitosti a vybírat si hry především podle show na E3 :-/

Editováno: 3. 02. 2016 v 13.52

Nahlásit nevhodný obsah

The Witness

  • Výrobce: Jonathan Blow
  • Vydavatel: Sony
  • Žánr: Logická
  • Datum vydání: 26. 01. 2016
  • Platformy: PC, PS4, XOne