The Whispered World Recenze The Whispered World

The Whispered World

Marek Švrkala

Marek Švrkala

27. 5. 2010 22:35 19

Tvůrci adventur z Německa patří k těm nejplodnějším. Z poslední doby si stačí vzpomenout na pokračování klasické české adventury Posel smrti (Black Mirror), které vytvořil německý tým Cranberry Production, nebo na další trampoty kouzelníka Šimona z dílny berlínských Silver Style Entertainment. Daedalic Entertainment z přístavního Hamburgu, které stojí za The Whispered World, patří k dosud méně známým studiím. Vzniklo až v roce 2007 a žádný z jeho projektů dosud díru do světa neudělal. Zatím poslední kousek by si ale všichni fanoušci pořádných adventurních dobrodružství rozhodně měli zapamatovat.

Přijel cirkus s povedenou rodinkou

Hlavní hrdina Sadwick je prachobyčejný prťavý klaun, který jezdí po mystickém světě s jedním malým rodinným cirkusem. Ani ve veselém prostředí ale není šťastný. Starší bratr ho neustále sekýruje a dědeček dokonce zase zapomíná, že malý Sadwick vůbec existuje. Sadwick o smyslu svého bytí také pochybuje, nechat se vystřelovat dělem při cirkusové show prostě není ono. Raději by s návštěvníky vedl filozofické debaty nebo jim četl poezii. Taková proměna by ale pravděpodobně nebyla příliš zábavná, a tak se včas ozývá druhá rovina příběhu. Malého klauna totiž trápí zlé sny, kde noční můry hrozí tím, že sám Sadwick zničí celičký svět. Nešťastný hrdina si své nemilé představy ještě potvrdí setkáním s věštkyní a nezbyde mu tak, než se vydat svět zachránit.

Nějaká velká proměna v sebevědomou postavu se ale přesto nekoná. Šišlavý klaun je totiž stále oním pesimistickým budižkničemou, jemuž se jen díky štěstí a lítosti ostatních podaří odvrátit chystanou apokalypsu. A nebo taky ne. Scénář je prostě napsaný výtečně, hlavní hrdina je neokoukaný a charismatický, i ostatní charaktery nepostrádají nápad a šmrnc. Není se ale třeba bát, že při prožívání takto smutného osudu budete neustále v pesimistické náladě. Tvůrci do hry zasadili spoustu vypečených vtípků. Užijete si je zejména při rozhovorech, ale také při objevování předmětů. Sadwick totiž častokrát připojí nějakou tu vtipnou průpovídku. Své kouzlo má i Sadwickův malý zelený mazlíček a pomocník, jenž vás všude doprovází. Malou velkou housenku Spota využijete při řešení mnoha zapeklitých situací, umí se totiž proměňovat do pěti různých podob. A je tak roztomilý!

Práce grafiků na jedničku

Dobrému příběhu o čtyřech aktech slouží také úžasná prostředí. Tentokrát jde o čisté 2D, úroveň detailů je úctyhodná. Párkrát jsem se dokonce přistihl, jak si jen tak prohlížím některá malovaná pozadí, ostatně posuďte sami z přiložených screenshotů, že stojí za to. Rozhodně je na co koukat. Rovněž samotné postavy jsou vypracované do poslední drobnosti a jejich animace jsou živé. Ještě více pak obživnou v několika cutsénách, škoda, že jich je tak málo. Jednotlivé lokace většinou nabízí spoustu různých předmětů a aktivních bodů, bohužel tu a tam se stane, že nejsou ideálně vidět. Je tak škoda, že se zviditelnění bodů pomocí mezerníku stane u většiny hráčů asi pravidlem. Občasná nepřehlednost mě trápila i v inventáři, některé předměty na hnědém pozadí nejsou tolik vidět. Nejde ale o nic zásadního.

Samotná herní náplň je složena ze spousty postupných úkolů, které plníte klasickým hledáním, kombinováním a používáním předmětů. Několikrát jde o skutečně hodně náročné hádanky, co bez pořádného důvtipu a přemýšlení asi mnozí nerozlousknou. Nebo by vás napadlo hledat za dveřmi myší díru, ulovit v ní hlodavce do ponožky a následně jej chytnout za ocas a nechat jím vytáhnout kalhoty zachycené na hradbách? Podobných bláznivých kombinací a nepříliš logických prvků je ve hře hned několik. Na druhou stranu je ale nutné dodat, že tvůrci vedle několika nelogických postupů zároveň připravili i spoustu zajímavých a důmyslných řešení situací, kde po jejich odhalení budete mít opravdovou radost. Třeba když díky všestranně použitelným dědečkovým teplákům zprovozníte výtah a vyvezete Sadwicka k nádherné lokomotivě. Vítanou novinkou do jinak klasického adventurního konceptu je časté používání různých podob Spota. Část hry, kdy hrajete pouze za tuto roztomilou housenku, dokonce patří k těm nejlepším.

Budete si muset pomoci sami

U několika adventur z poslední doby hráči mohli využít nejrůznější nápovědu, bohužel v tomto kousku nám tvůrci nic takového nenabízí. The Whispered World tak lze jen těžko doporučit adventurním začátečníkům. Takoví hráči by museli často hledat řešení v návodu a to zábavu dokonale zkazí. Samotné ovládání je naprosto pohodové, klasické point and click dovádění s myškou a s ovládací mincí známou třeba z klasiky devadesátých let Full Throttle od LucasArts. S předmětem tak můžete pokecat (občas doporučuji vyzkoušet i u neživých věcí), prozkoumat jej a samozřejmě použít. Jednoduché a účelné, jak prokázalo mnoho titulů historie žánru.

Anglický dabing bývá u menších studií tradičně nevyvážený a nejinak je tomu i tentokrát. Některé postavy a jejich průpovídky jsou vynikající, avšak jiné naopak zanechávají slabší dojem. Kupříkladu chudičký Sadwick se svým hláskem vyžaduje jistý čas, než si na styl jeho řeči zvyknete. Výraznější výtky bohužel musí zaznít u hudby. Melodie různých nástrojů sice nejsou špatné, je jich ale proklatě málo, a tak se vzhledem k délce řešení některých problémů opakují až příliš často. Opět škoda. Stačilo přidat ještě pár skladbiček a hudební stereotyp by byl ten tam.

Promarněná šance na síň slávy

Autoři z Daedalic Entertainment měli s melancholickým dobrodružstvím jednoho nebohého klauna zaděláno na velký úspěch. Bohužel postup na nejvyšší příčky zkazilo několik herních prvků a dalších drobností, které jinak vynikající dojem hlavně z grafiky a zajímavého příběhu poněkud sráží. Pokud se ale nebojíte vyšší obtížnosti a občas až příliš složitých a překvapivých řešení herních situací, můžete se těšit na více než 20 hodin zábavy.

The Whispered World

Příjemná melancholická adventura boduje nádherným grafickým ztvárněním a chytlavým příběhem, sráží ji ale některá nepředvídatelná řešení situací a několik dalších drobností.