The Warriors Recenze The Warriors

The Warriors

Jiří Pavlovský

Jiří Pavlovský

8. 1. 2006 23:48

Walter Hill je filmový veterán, jeden z několika klasických „macho“ režisérů. Svými snímky se často snažil přenést westernové schémata a nálady do současnosti a mockrát se mu to i povedlo. I když zase tolik bijáků nenatočil, většina z nich stojí za to (48 hodin, Dalších 48 hodin, Lotři, Red Heat, Operace „Southern Comfort“, Poslední zůstává)… a mezi těmi všemi filmy dodnes kraluje jeden z jeho prvním snímků - The Warriors. Zápletka už v té době (film vznikl v roce 1979) připomínala počítačové hry. Gang Warriors je neprávem obviněný ze zabití šéfa šéfů Cyruse, který chtěl sjednotit všechny gangy a ovládnout město. Warriors se tak rázem ocitli na černé listině a každý gang v okolí si dal jako novoroční závazek jejich likvidaci. Aby Warriors přežili, musí se probít přes celé město a dostat se až na své území… což znamená probojovat se přes území všech ostatních. Film byl skutečně pro hru jako stvořený. Každý z gangů, který se hrdinům staví do cesty má výrazně jiný styl, jsou tu skinheadi, ženský gang, různě pomalovaní zmetci… všechno v omlácených kulisách a všechno pojaté s pořádným stylem, takže je fakt divné, že si na herní verzi musel tenhle „kulťák“ počkat přes pětadvacet let.

Léta sedmdesátá v novém tisíciletí

Takže tu máme rok 2006 a s ním konečně přišel i herní přepis filmu z roku 1979. Hra The Warriors se nejenže drží originálního příběhu, ale i stylu původního filmu. A jelikož je film někdy ze sedmdesátých let, musíte se připravit na to, že budou tvrdí gauneři oblečení jako tanečníci z travesty show. Rozhodně působí tvrdě jako horda baleťáků… ovšem první pohled někdy může mýlit. V sedmdesátých letech se ještě nekropili ulice ze sapíků, ale gangy si vyřizovali souboje pěkně naférovku, pomocí nožů a tupých předmětů. To bude i vaše práce – The Warriors se točí hlavně kolem pouličních bojů, které jsou solidně zpracované. Jasně, můžete si zkusit vystačit s jedním úderem, ale proč, když tu máte desítky různých komb, můžete protivníka chytit do kravaty a v ní ho zpracovávat, můžete s ním házet… a ve chvíli, kdy leží na zemi, tak do něj ještě v pohodě kopat. A pozor – nebojujete sami. Do akce s vámi jde celý gang, takže jsou celkem klasické situace, kdy jeden protivníka drží a ostatní do něj mlátí vším, co mají k dispozici. Jakoby nestačilo to, že máte k dispozici obrovské množství různých hmatů a bojových komb - navíc můžete použít spoustu věcí, které se povalují všude kolem. A nic člověka nepotěší tolik, jako když může bezbranného protivníka zmrzačit kovovou rourou či prknem, ze kterého ještě trčí rezavý hřebík. Ona i láhev od piva dokáže udělat své. Ostatně, to všechno se naučíte v úvodní sekvenci, kdy si své bojové schopnosti budete moci natrénovat na ubohých bezdomovcích. Chudáci malí, vágusoidní. A to pořád není všechno - každý z chlapů, které vystřídáte (oukej, to znělo tepleji než jsme plánovali) umí bojovat trochu jinak… a každý má své možnosti. A že je budete potřebovat.

Život na ulici

Vaším hlavním cílem samozřejmě bude porazit konkurenční gangy – nejdřív jen kvůli rozšíření teritoria a postupně z důvodu holého přežití. Ale The Warriors není jen tupá mlátička. Abyste přežili, musíte se postarat i o ekonomickou stránku vašeho týmu. Což obvykle znamená to, že když potkáte nějakého obyčejného chodce, můžete ho přepadnout a cloumáním z něj vymlátit prachy. Ty se vám budou hodit na spreje, takže zapomeňte na to, že to s poctivostí nejdál dotáhnete. Taky se dají vykrádat auta, vylupovat prodejny a vůbec se chovat nezákonně. K většině těmhle úkolů patří i nějaká jednoduchá minihra, která vás ale velmi rychle přestane bavit. K právě takovým minihrám patří základní náplň vašeho gangsterského života - přesprejovávání nepřátelských tagů. Prostě musíte pomocí směrového tlačítka opsat vykreslenou dráhu a nápis je hotový. Čím složitější ten nápis je, tím víckrát a tím složitější dráhu budete muset projet. Tohle je vážně ta nudnější část hry. Ale budete dělat i jiné věcí. Nemusíte se vždycky rvát, někdy stačí protivníka odlákat vhodně hozenou láhví od piva. Nebo se k němu přiblížit ze zálohy a omráčit ho. To se hodí (tedy ta stealthová nenápadnost, ne to omračování) zvláště při konfliktech s policajty, kterým je lepší se vyhnout. Když bude hrát za šéfa gangu, budete moci i vydávat pokyny svým kolegům a říkat jím, co mají dělat, kdy se mají držet v pozadí, kdy vám mají krýt záda a kdy mají v okolí rozpoutat peklo na zemi. To, kdybyste si chtěli užít strategie. Je toho dost, co?

Poslední bitva vzplála

Inspiraci GTA se hra ani nesnažila zamaskovat – koneckonců proč by to dělala, vždyť GTA dělala ta samá firma co The Warriors. Takže pokud jste hráli GTA, budete se u Válečníků cítit jako doma. V každé lokaci máte vyznačené úkoly, ale můžete prohlížet okolí, přepadávat chodce a plnit vedlejší mise. Na druhou stranu, pokud vás boje nepřitahují, tak ve Warriors zase o moc víc nenajdete… a celkově se hra docela rychle stává monotónní. Rvačka, sprejování, rvačka, sprejování – může se to celkem snadno omrzet. Navíc zážitek ruší špatné ovládání kamery, kterou si musíte často upravovat, abyste viděli, co se kolem děje. Prostě, ne každá hra od Rockstaru je GTA… ale i tak musíme uznat, že si tahle firma vysokou úroveň udržuje. Takže pokud chcete prožívat příběh ze světa, kde vládnou pouze gangy, máte šanci.

The Warriors
Xbox Xbox

Pokud chcete něco podobného, tak sáhněte po GTA či po další podobné hře na tohle téma, westernovém Gunu. Dobrá řežba simulace života v New Yorku z doby, kdy by tam nikdo z vás nepřežil ani hodinu.