The Warriors Recenze The Warriors

The Warriors

Michal Křivský

Michal Křivský

22. 4. 2007 22:34

Název The Warriors může leckomu znít povědomě. Koncem roku 2005 se tato hra totiž objevila na konzolích PlayStation 2 a Xbox. Nyní se dočkala reinkarnace na platformu PSP. Proč si nepřipomenout povedenou gangsterku, zasazenou do konce sedmdesátých let? Ostatně za oceánem si ji připomínají i příznivou cenou (20 dolarů), zatímco na evropské trhy dorazila za běžnou cenu. Škoda. Ale The Warriors není jen hra. Je to i kultovní film z roku 1979, v němž se to hemží ujetými charaktery a týpky, kteří pro ránu nejdou daleko. A toho se chytla i hra.

Tak ty seš novej?

The Warriors není hra striktně určená pamětníkům a vyznavačům kultovních filmů. S filmem totiž má společný námět, postavy (obličeje odpovídají hercům), ale příběh je doplněný. Ve filmu se mocný vůdce nejsilnějšího newyorského gangu, Cyrus, rozhodne svolat sjezd, na nějž mají přijít zástupci všech gangů. Podmínkou vstupu je, že všichni dorazí beze zbraně. Luther, šéf gangu Rogues, tento zákaz poruší a konkurenta z nejmocnějšího klanu Riffs zastřelí. Podezření však padne na gang Warriors, jehož členové musí prchnout do bezpečí na své území. Hra sice tuto úvodní scénu přehraje, ale příběh se točí kolem zcela jiných událostí ještě před samotným sněmem. Na filmovou linii se napojuje až někdy v polovině hry. Takže fanoušci si mohou doplnit oblíbený snímek. Ostatní si užijí bizarní příběh plný násilí a krve zasazený do špinavých ulic velkoměsta.

Radim ti, kámo...

Ve hře nebudete ztělesňovat jen jednu postavu, ale prostřídáte jich několik. V úvodu se dostanete do kůže nováčka. Rembrandt je obratný zejména při sprejování graffitti, ale vůdce gangu je potřebuje prověřit, jestli má i dostatek síly a odvahy, aby se postavil přesile. V tomto duchu se vede úvodní tutoriál, kdy před zraky šéfa musíte doslova seřezat partu bezdomovců (ti se za láhev chlastu nechají mlátit dobrovolně, takže je vše v pořádku... zatím). Hra tímto nenásilně představí všechny ovládací prvky a dokud je nezopakujete, neprojdete dále. Naučíte se nejen rozlišovat lehký a těžký útok, ale budou vám rovnou představeny veškeré finesy, jichž je hra plná. Například se dozvíte, že je dobré protivníka popadnout a praštit s ním o zeď, ale také, že krom běžných úderů tu jsou komba či megaúdery. Při nich musíte stisknout palcem dvě tlačítka naráz. Ale to není zdaleka všechno, co The Warriors na několika tlačítkách nabízí. Když přejdeme „poučné“ doplňování vymlácené energie šňupnutím toho správného materiálu, jsou zde libůstky jako týrání protivníka – stačí jej správně uchopit (zakroutit ruku) a pak již musíte otáčet analogovou páčkou, na obrázku znázorňujícím bolestivá místa hledat aktivní zóny (a to vše rychleji, než se protivník vymaní z držení). Takovým způsobem se třeba dají obstarávat informace. Na vymezování svého území a dráždění ostatních gangů potřebujete barvy pro vytváření tagů. Ono i na to „léčení“ potřebujete pár babek. A kde jinde je sebrat než na ulici. Můžete okrádat spoluobčany, ale z toho moc nekápne. Je lepší se soustředit na autorádia nebo rovnou na obchody. Vše má opět vtipnou vložku. U auta musíte nejprve rozbít okénko a poté vyšroubovat rádio (tentokrát rychlým a precizním kroužením analogové páčky). Podobné to je při vykrádání obchodu, přesněji při rozlamování zámku. The Warriors obsahuje mnoho originálních prvků, jež vás zejména v počátku ohromí.

The Warriors

Tohle město je naše

Herním stylem by se The Warriors dalo zařadit na rozmezí GTA a Manhunt. K dispozici máte vždy kus města a můžete si v něm provádět činnosti dle libosti, ale rozlehlost rozhodně není jako v GTA a navíc jste svázáni příběhem a úkoly. Řada těchto „volných disciplín“ je také omezuje na bonusové úkoly. To znamená, že můžete i mimo hlavní misi přetagovávat nápisy konkurenčního gangu. V tomto duchu se také nese úvod, kdy se s partičkou Warriorů vydáváte do ulic, abyste poškorpili konkurenční Destroyery. Zde si vyzkoušíte první tagování, které není jen tak. Musíte opět za využití analogové páčky obtahovat různé variace písmene W. Pokud přetáhnete, ztratíte několik vteřin, ale také zásobu barvy. Při tom všem samozřejmě potkáváte hlídky konkurenčních gangů, tu ta tam policisty. Pěsti musí být stále v pohotovosti. Později se začnou přidávat mise v arénách (gangsterské minisoutěže), ale také zúčtování s konkurenčními bossy. Vedle misí-mlátiček se také objeví trocha kradmého plížení ve stínu. V každé nové misi se těšíte, co vás čeká, kdo vás přepadne, komu co provedete apod. Například budete drancovat čtvrť konkurence, vybírat výpalné, ničit galerii konkurenčního gangu, účastnit se nočního pouličního rabování při velkém výpadku proudu, ale také několikrát budete prchat před přesilou a mnoho dalšího. K ruce budete mít vždy své věrné vojáky (někdy je možné je doverbovat až na ulici). Pro jejich ovládání slouží příkazové tlačítko, přes které jim můžete udílet povely jako „zničte vše“, „kryjte mě“, „za mnou“ a další. Dostupnost těchto příkazů je trochu složitější, jelikož je musíte pěkně po jenom proklikávat jedním tlačítkem.

Když se nudíš

Centrem všeho dění je ústředí Warriorů. Je to skladiště, kde se „vojáci“ scházejí, žijí. Něco ve stylu save pointů a posilovny v GTA. Můžete si zde naskočit do další mise, ale také vstoupit do odemčených bonusových misí. Další zajímavou volbou je trénink u boxovacího pytle, kde pilujete komba a zlepšujete kondici. Také si můžete projít statistiku – kolik misí máte za sebou, kolik jich ještě čeká, počet odemčených bonusů atd. Můžete se vrhnout i jen tak do ulic nebo do arén a vypráskat libovolné protivníky. Nejzábavnější je ale coin-op automat se hrou Armies of the Night. V tomto režimu se z 3D pohledu přenesete o několik desítek let zpět a zahrajete si 2D arkádovou pouliční mlátičku ve stylu klasik jako třeba Final Fight. Nezdá se to, ale je to ohromná zábava a skvělé zpestření (dohrání zabere necelou hodinku). Nemělo by se zapomínat ani na multiplayer, který byl u původní hry pro PS2 a Xbox klíčový. I PSP verzi mohou hrát dva hráči najednou (včetně Story módu, tedy misí), a to přes Ad-Hoc spojení. Možnost hry po internetu chybí.

The Warriors

Zakuckáváš se? Zvykneš si...

Ovládacích prvků je hodně a zapamatovat si všechna komba snad ani není možné. Po čase si asi každý najde oblíbené údery a zbraně (hodně toho lze ve městě rozbít a následně použít jako zbraň). Problém nastává při volbě pohledu kamery, lze ji sice přizpůsobit, je také automatická, ale někdy se prostě ztratíte. Nejcitelnější to je při nutnosti přeskakovat po střechách a různých plošinách. Zde se také projeví citlivost ovládání – těžko se při „kroutící se“ kameře drží rovný směr běhu. The Warriors je zpracována opravdu osobitě. Ponuré prostředí špinavého předměstí plné odpadků doplňují členové gangů, kteří se nevyznačují jen afro účesy a stylem oblékání, ale co gang, to originální ztvárnění. K tomu si připočtěte povedený soundtrack a drsný slovník (přímá řeč se vlastně skládá jen ze slangu a hrubých výrazů). Délka hry je přiměřená – bez plnění bonusových misí se pobavíte nějakých dvacet hodin. Kaňkou na hře je místy klesající rychlost. V přelidněných arénách, či v místech, kde je hodně objektů (vozy, oheň) se hra zacuká. Ale dá se to přežít. The Warriors je ve všech ohledech stylová hra a pokud vás minula PS2 či Xbox verze, tak PSP verzí nic nepokazíte.

The Warriors
Xbox Xbox

Fanoušci filmu si doplní příběhovou linii. Ostatní se mohou kochat exkurzí do světa pouličních gangů a jejich zápolení o moc nad městem.