The Walking Dead: Episode 1 - A New Day Recenze The Walking Dead: Episode 1 - A New Day

The Walking Dead: Episode 1 - A New Day

Lukáš Kunce

Lukáš Kunce

22. 5. 2012 22:00 3

Né, žánr adventur fakt jenom odpočívá. Fajn, možná chvilkově usíná, ale probudit se umí. A nejen Češi (máváme trávákům z Botaniculy) umí dělat kvalitní klikací dobrodružství. Telltale Games jsou v tomhle oboru obecně zvanými odborníky, protože v současnosti mají na svědomí právě oni nejvíce adventurních titulů. Povedený návrat Monkey Islandu a podobně solidní práci odvedenou v sérii Sam & Max později vystřídala rozporuplně přijatá hra z prostředí Jurského Parku, a tak přišel skutečný důvod k napravení reputace. Zadařilo se - první epizoda z pětidílné série The Walking Dead svým předlohám rozhodně nedělá ostudu.

Bacha na oči

Asi hned zkraje je vhodné si ujasnit, že tady by člověk jen těžko hledal nějakou bulvy drtící grafiku, natož snad nadvesmírné umělecké zpracování nebo oslňující efekty. Vážně ne. Tentokrát se o všechno stará primitivní cartoonová stylizace, které samozřejmě nechybí tolik typický cel-shading. Proti tomu by leccos mohli namítat ti, kteří se nechali zlákat hororovou tématikou s velice pohlednými prvky brutality, jež se s kresleným ztvárněním skutečně dostává do křížku. To je ovšem jen malinká kaňka ve srovnání s kvalitami, kterými dílko baví svět.

V případě hry, která se nemůže chlubit všudypřítomnou akcí a dynamikou, je rozhodně potřeba dohánět tenhle "nedostatek" v jiných rovinách. Kromě níže vychvalované příběhovosti se o výslednou atraktivitu stará kompletní namluvení postav, které potěší nejen tím, že vůbec existuje, ale zejména svou kvalitou, což celému ději značně přidává na uvěřitelnosti a filmovosti. Té dopomáhá i šikovné využití kamery, jež se zaměřuje především na jasně vypovídající mimické exprese a opravdu stěžejní momenty.

Zabij nebo budeš sežrán

Představme si společně takovou modelovou prekérní situaci. Neznámý Afroameričan (nazvěme ho Lee), poklidně sedící v policejním autě, čelí obvinění z vraždy. Přestože je pan policista docela výřečný a našemu subjektu mírně zlehčuje nepříjemnou cestu, Lee si nemůže přát nic jiného než havárii, znehybněného fízla a následný úprk. Je to skoro neuvěřitelná náhoda, ale přesně takhle se Walking Dead představuje!

Ale to je ovšem to klasické Pyrrhovo vítězství. Sice na svobodě, ale s ošklivě poraněnou nohou, pochybně vypadající mrtvolou policajta před očima a to všechno v nebezpečně klidném lesíku. Jeden by dokonce hádal, že tady se vůbec nic nemůže stát. Že si pan Lee v pohodě odkráčí směrem "pryč" a nadobro zmizí. No jo, jenže to by náš kamarád nesměl být uprostřed hnízdečka dravých zombie. A co teď? Jéé, hele, na zemi leží brokovnice a jeden jediný náboj...

Páchne jak "těžký déšť"

Hra se má hrát, jenže toho hraní, jak ho my hráči normálně vnímáme, abychom lupou hledali. V podstatě celá hratelnost je založená na vašem rozhodování v méně či více vypjatých situacích. Když jde přátelským postavám o život, je pouze na vás, kterému z nich darujete dalších pár hodin života a strachu, ale bohužel, musí se počítat i s těmi negativními důsledky. Spřízněné duše zemřelého vás logicky začnou nenávidět a pohled celé partičky na vás se může změnit jak k lepšímu, tak k horšímu. To má samozřejmě dopad i na další dění, a tak se příběh vyvíjí právě podle hráčových činů. Menší dopad na vnímání Leeho okolí mají i vaše volby v jednotlivých dialozích. Takže za drsňáka nebo hodnýho taťku?

Na rozdíl od těch úplně nejtradičnějších point'n'click adventur se Walking Dead nespoléhá na pouhá tlačítka myši, ale využívá i směrových tlačítek/kláves. Člověk by si po téhle pozitivní větičce vysnil určitou volnost pohybu, ale kdepak – koridor, tunel, úzká ulička a neviditelné či nesmyslné překážky. Z toho plynoucí linearitu ale jen těžko označit za klad nebo zápor – otevřeností by totiž hra mohla ztratit na plynulosti a zmíněné filmovosti, díky kterým je tak zajímavá.

V žánru adventur se obvykle velká část pozornosti ubírá právě k řešení rozmanitých rébusů a hádanek, jenže ani do těchto vod se Walking Dead neodvážil hlouběji ponořit. Takřka nikdy není potřeba cokoliv světového vymýšlet, protože všechny situace se dají jednoduše vyřešit za pomoci pouhé intuice a ti méně zkušení mohou využít zvýraznění aktivních objektů na obrazovce. Samozřejmě lze tuhle lamáckou fičuru zneškodnit, a tak se hardcore mozkovny mohou nerušeně vypořádat se všemi nástrahami úplně sami.

The Walking Dead je dobrá ???. Za "???" ať si každý dosadí dle svého uvážení, protože jako hru jej lze klasifikovat jen obtížně. Pokud se vám na disku válí alespoň pár dílů seriálu nebo jste takovými fanoušky, že dobře znáte i komiksovou předlohu, pak se po "hře" vrhněte jak oživlá mrtvola po kusu živého masa. Stejnou činnost navrhujeme i zapřísáhlým příznivcům dobrodružných a napínavých příběhů, ale všichni ostatní se bez těch tří hodinek kecání a klikání určitě obejdou.

The Walking Dead: Episode 1 - A New Day

Kvalitně napsané, kvalitně nahrané. Dobře stravitelné pro lovce příběhů, hardcore pařan se ale uzívá k smrti.