The Walking Dead: A New Frontier - Episode 3: Above the Law Recenze The Walking Dead: A New Frontier - Ep. 3: Above the Law

The Walking Dead: A New Frontier - Ep. 3: Above the Law

David Rozsíval

David Rozsíval

29. 3. 2017 08:49 1

Ještě před Vánoci jsem na posledních řádcích recenze k prvním dvěma epizodám třetí sezóny The Walking Dead pronesl odvážné tvrzení, že další epizoda vyjde do měsíce. „Jaký je to ten recenzent naivka a hlupáček!“ říkáte si teď jistě. Vypravěči z Telltale mě vypekli a další díl vypustili až s tříměsíčním odstupem. Díky tomu ale mohu znovu konstatovat jednu věc. První dvě epizody nové řady byly tím nejpodařenějším, co kalifornské studio vyplodilo od dob Wolf Among Us. Jak to vím? I po zmíněném čtvrt roce jsem si totiž byl schopen vybavit zvraty, které se v nich udály, a nepotřeboval jsem k tomu ani obligátní shrnutí na startu epizody s pořadovým číslem tři a podtitulem Above the Law.

OSTROV VYKOUPENÍ

Pravda, ze jmen mi utkvěl jen hlavní hrdina Javi, jeho bratr David (ze zjevných důvodů) a Ježíš – ostatní bych z hlavy lovil hůř než velkou násobilku. Charakterové rysy jednotlivých postav jsem si však vybavoval docela slušně.

Pokud věříte, že i herní firmy se mohou ze svých hříchů vykoupit, možná s překvapením uznáte, že jeden takový comeback právě sledujeme.

O seriálu Živí mrtví se říká, že liché série stojí za zhlédnutí a sudé jen za přetrpění. Jako by to snad měl být i případ videoherní adaptace Kirkmanova prohnilého světa. Je nad slunce jasné, že pokud se vám zástupy her, které manufaktura společnosti Telltale sype podle stejného mustru jak čínská fabrika, už opravdu zajedly, ani Above the Law s tím nic nenadělá. Pokud ale věříte, že i herní firmy se mohou ze svých hříchů vykoupit, možná s překvapením uznáte, že jeden takový comeback právě sledujeme.

ANIMÁTORY VYHÁZET

Co za ním stojí? Určitě ne technická stránka ani variabilita prostředí. Před Vánoci jsem Telltale za pokrok v mezích zákona, který se svým enginem udělali, pochválil. Je ale na čase jim doporučit, aby kromě grafiků vybičovali k lepším výkonům i animátory. Animace obličejů i pohybů postav totiž neztratily nic ze své topornosti, a když uprostřed obležení zombií pobíhá hlavní hrdina Javi doslova jako malá copatá holka, působí to spíš směšně, než věrohodně.

Mezi bolístky, které by v Telltale potřebovali pofoukat, patří i recyklace velmi podobných lokací. A tak se po skládce, lesu a městečku z prvních dvou dílů tentokrát podíváte... do skladu, lesa a městečka. O jedné konkrétní místnosti si dokonce myslím, že už jsem ji viděl v minulé řadě. Zatracovaná druhá série to u mě se svým zamrzlým jezerem a horskou chatou co do prostředí jednoznačně vyhrává.

SÁGA RODU GARCIŮ

The Walking Dead ale naštěstí není o místech, ale o lidech - a, panebože, Telltale nám tentokrát opravdu nadělili postavy, které mají osobnost, vzájemnou chemii a uvěřitelné motivace. Po cliffhangeru z druhé epizody jsem se trochu obával, co bude Javiho bratr David zač. Dalšího jednorozměrného padoucha už totiž svět videoher vážně nepotřebuje. A světe div se – David je, zatím, naprosto famózně napsaná postava, která má své vnitřní démony, ale, co je důležitější, také světlé stránky hodné ocenění.

Clementine tentokrát dostaneme na starost jen na pár bolestně krátkých minut.

Nadále tak platí, že rodina je ve třetí řadě The Walking Dead základ státu. Propletencem vztahů a citů mezi Javim, Davidem a Davidovou ženou Kate je radost kličkovat, a tak ani nevadí, že další postavy, zombie a vůbec všechno okolo jsou tu tak nějak do počtu. A to včetně Clementine, kterou tentokrát dostaneme z celé asi devadesátiminutové epizody na starost jen na pár bolestně krátkých minut.

NEZÍREJ A MAČKEJ TY ČUDLÍKY!

Kromě ságy rodu Garciů se i ve třetím díle točí děj kolem organizace Nová hranice. V Above the Law krátce nahlédnete pod pokličku téhle skupiny, ve které je to s lecčím složitější, než se na první pohled může zdát. V Nové hranici se totiž pletichaří ostošest. A nouzí netrpí ani o kudly do zad. Netřeba dodávat, že příběh z toho jednoznačně profituje.

Jako už tradičně vás budou z ponoření do děje s větším či menším úspěchem vytrhávat quick-time eventy. Chápu, že je potřeba vytvořit nějaké drama a tlak na hráče, ale v tomhle ohledu série The Walking Dead nikdy neexcelovala a už se to asi nezmění. Naštěstí jich je tentokrát opravdu poskrovnu. Podobně se to má s posledními reminiscencemi faktu, že Telltale kdysi vzešli z point-and-click adventurního prostředí. Pokud jste měli v minulých dílech v oblibě pasáže, kdy vás hra nechala bloumat po omezeném prostoru a využívat to málo z předmětů, jež vám tvůrci nabídli, budu vás muset zklamat. Během celé epizody si neužijete ani jeden podobný segment a inventář... tím už snad Javi ani nedisponuje.

PLIVU NA TVŮJ HROB

Jenže, nandejme si čerstvého mozku, hry od Telltale už dávno musíme hodnotit spíše jako televizní seriál než jako videohru. A na tomto poli se zatím zdá být třetí řada trefou do černého. Above the Law mě utvrdilo v tom, že americké studio se tentokrát překonalo a přineslo něco, co už dlouho ne – postavy, které nemáte chuť během chvíle pořádně profackovat. Přineslo příběh, který nedělá ze svých aktérů karikatury, ale plastické osobnosti s motivací. Přineslo vztahy, které konečně neoscilují jen mezi „bezmezně tě obdivuji“ a „plivu na tvůj hrob, čubčí synu.“

Pravda, hráč, nebo spíš divák, se moc nenadře, ale alespoň si může naplno užít příběh, který - chytit ho v televizi - jen tak nepřepnete.

The Walking Dead: A New Frontier - Episode 3: Above the Law
iOS iOS