The Walking Dead: A New Frontier - Episode 5: From the Gallows Recenze The Walking Dead: A New Frontier - Ep. 5: From the Gallows

The Walking Dead: A New Frontier - Ep. 5: From the Gallows

David Rozsíval

David Rozsíval

2. 6. 2017 13:30 2

Třetí řada videoherního seriálu The Walking Dead mě po většinu času nepřestávala příjemně překvapovat, a to zejména zásluhou receptu, na který bývali v Telltale specialisté – totiž výborně napsaných postav a zajímavě se rozvíjejících vztahů mezi nimi. Postupem času však bylo stále těžší přehlížet přešlapy, na které americké studio hřeší rovněž už pěknou řádku let. Byl jsem tedy zvědavý, jestli a jak se vývojářům podaří uzavřít velmi poutavě načrtnutý příběh. Nakonec se ukázalo, že i když nejde o totální výbuch, kankán radostí z poslední epizody asi také tančit nebudu.

TITULKY, NEŽ SE NADĚJEŠ

Ve středu všech problémů epizody From the Gallows stojí fakt, že je velmi krátká, a to i na poměry her od Telltale, které vždy vystačily tak na jednu misku popcornu. Tentokrát budete mít co dělat, abyste ji vůbec stačili zkonzumovat. Když řeknu, že díl trvá devadesát minut, ještě mu nějakou tu minutku přidávám. S množstvím příběhových nitek, které si do posledního dílu autoři schovali k rozmotání, je asi jasné, že děj omezenou stopáží musí nutně trpět. Postavy mizí prakticky bez mrknutí oka a během chvilky je pryč i srdcobol z jejich ztráty. Některé klíčové scény hra neuvěřitelným způsobem podehrává. Hlavně ale překotným vývojem děje trpí to, co v předchozích epizodách naopak vynikalo – totiž uvěřitelnost jednání postav.

Vrací se tak pocity z druhé řady The Walking Dead a ostatně i dalších seriálů z pera amerických vývojářů. Pocity, že všechny postavy jsou do nebe volající nevděční budižkničemové, kteří hrdinovi bez ustání něco vyčítají. Nálada postav se ve From the Gallows proměňuje rychleji než situace na newyorské burze. Tu chtějí to a za minutu zase ono, a jediné, v čem jsou zcela konzistentní, je domněnka, že za všechno může nebožák Javier. Děkuji Telltale alespoň za to, že hráče většinu času nechají smeč vrátit a výčitkám kumpánů se bránit, ale efekt to má mizivý. I Javier se občas, navzdory vašim volbám, chová jako idiot, můžeme se ale utěšovat tím, že díky tomu alespoň zapadne mezi ostatní postavy.

ZÁBLESKY NA ČASY

Přitom ale i v pátém díle probleskují momenty, které jsem si tolik oblíbil v dílech předchozích. Některé konverzace a situace mezi Javierem a Clementine a Javierem a Davidem jsou docela silné, a byť se neopakuje slzavé údolí z konce první sezóny, zcela chladnými vás From the Gallows také nenechá. Jenže k čemu to je, když se v poslední epizodě všechno děje překotně bez rozumného vysvětlení a tvůrci se nebojí ani šlapat po vratké logice svého, potažmo Kirkmanova, světa? Příkladem budiž situace, kdy hrdinové nejprve složitě obcházejí houf zombií, aby si takřka v cíli Clementine vzpomněla, že se přece stačí pomazat vnitřnostmi živých mrtvých a člověk si s nimi nemusí dělat starost.

Snaha šokovat diváka překvapivými veletoči rozbíjí fasádu uvěřitelných a propracovaných charakterů.

Do poslední epizody si tvůrci samozřejmě nachystali spoustu „nečekaných“ zvratů. A víte, co by bylo tím opravdu nečekaným zvratem, o který bych stál? Kdyby se žádný nečekaný zvrat nestal. To bych totiž opravdu nečekal. Snaha šokovat diváka překvapivými veletoči naopak rozbíjí fasádu uvěřitelných a propracovaných charakterů, stejně jako v posledním díle nadužívaná deus ex machina rozbíjí fasádu promyšleného a logikou podepřeného příběhového celku. Je opravdu smutné, že autoři nenašli odvahu vydat se konzervativní cestou, protože bych dal ruku do ohně, že méně dramatických překvapení by v tomto případě bylo skutečně více.

ŠEVČE, PROSÍM TĚ, DRŽ SE SVÉHO KOPYTA!

Telltale nejsou mistři epických výjevů ani propracovaných soubojů. V čem američtí vývojáři excelují, jsou intimní scény a často i zcela banální dialogy, které ale prohlubují pouto hráče s postavami víc než tisíc uražených hlav v přinejlepším průměrných QTE sekvencích. Poslední epizoda tento fakt dokazuje hned v několika vtahujících scénách. Proto naprosto nechápu, proč se Telltale tak usilovně snaží, aby hráč své svěřence neměl rád, když právě hrdinové, v čele se stále okouzlující Clementine, jsou tím hlavním trumfem, který by vývojáři měli v potřebných chvílích vynášet.

Zvlášť je to potřeba v případech, kdy se adventurní náplň ze hry zcela vytratí. Poslední epizoda je přísně lineární, nedočkáme se tentokrát ani jedné pasáže, kdy bychom mohli s Javierem volně prozkoumávat nějakou lokaci, což je navíc možná trochu silné slovo pro území menší než obývák vaší babičky. Místo toho autoři dali From the Gallows do vínku celou spoustu quick-time eventů.

VÝPADEK PROUDU V DABINGOVÉM STUDIU

Kromě lapsů v příběhu a náplni hry se ve hře objevují i selhání technického rázu. Na různé glitche, jejichž hlavním aktérem byl tentokrát teleportující se kůň, jsme si už u Telltale zvykli, a i když je naprosto nepochopitelné, jak k takovým přešlapům může dojít na ploše jednoho fotbalového zápasu (bez nastavení), jde spíše o komickou vložku než o něco, za co by si hra zasloužila trestat. Daleko větší trápení pro mě v epizodě From the Gallows představovala rozklížená kvalita dabingu, který mnohdy, zejména v první polovině hry, profesionální kvality rozhodně nedosahoval. K problémům technického rázu, zejména nevyrovnaným hladinám hlasitosti, se připojují i neslavné herecké výkony vedlejších postav. Chvílemi tak máte z dabingu pocit, že jej tvůrci snad pořídili v garáži programátora a ne v nahrávacím studiu. Alespoň, že na představitele hlavních rolí je pořád spolehnutí – ti totiž stále odvádějí solidní, v některých případech i vynikající, výkony.

SKVĚLÝ ROČNÍK, ALE S TRPKOU PŘÍCHUTÍ

Za mě je From the Gallows jednoznačně nejslabší epizodou jinak velmi podařené série. Extrémně krátká herní doba, technické problémy a hlavně neschopnost uspokojivě naložit se zajímavě se vyvíjejícími osudy Javiera a jeho okolí ukazuje v plné nahotě slabiny tvorby studia Telltale. A pro ty, kdo hledí na čísla – přiznám se, že jsem chvíli uvažoval i o hodnocení ještě o stupeň nižším. Ke zbytku série by však taková známka byla až příliš krutá. Pořád ale platí, že From the Gallows představuje docela trpké vystřízlivění.

I když jsem Telltale většinu této řady chválil, pořád totiž platí, že se až příliš zarytě drží dávno vyčpělého receptu.

Modlím se, že až se s Clementine uvidíme příště (další řadu autoři potvrzují přímo na konci poslední epizody), bude to za lepších okolností a v lepší kvalitě než ve From the Gallows. I když jsem Telltale většinu této řady chválil, pořád totiž platí, že se až příliš zarytě drží dávno vyčpělého receptu. Takže, pánové ze San Rafaelu, otevřete kuchařky a příště zkuste uvařit něco skutečně svěžího!

The Walking Dead: A New Frontier - Episode 5: From the Gallows
iOS iOS
Android Android