The Walking Dead: A New Frontier - Epsiode 4: Thicker Than Water Recenze The Walking Dead: A New Frontier - Ep. 4: Thicker Than Water

The Walking Dead: A New Frontier - Ep. 4: Thicker Than Water

David Rozsíval

David Rozsíval

3. 5. 2017 10:00 1

V žánru, do něhož v průběhu let studio Telltale přetvořilo klasické adventury, platí, že s kvalitou scénáře stojí a padá celkový hráčův zážitek. I proto mi nová epizoda nevyrovnaností not, podle kterých postavy tancují, hodnocení vůbec neusnadňuje. Ještě více než v předchozích dílech série záleží na tom, do jaké míry jste ochotni přehlížet vyloženě idiotsky napsané momenty, abyste si užili ty, jejž dají vzpomenout na zašlou slávu vypravěčů, kteří nás před lety první řadou stejnojmenného herního seriálu poslali do kolen.

Na kolenou začíná novou epizodu i hlavní hrdina Javier. I v novém dílu o něm platí, že jde o zajímavější postavu, než všechny vedlejší charaktery druhé řady dohromady. Skoro by až člověk zapomněl, že i v této sérii vystupuje Clementine, ale o to je její znovuobjevení příjemnějším překvapením. Javier s ní musí probrat jeden běžný životní problém a věřte, že tenhle dialog je vskutku kouzelný – nebo si ho takový alespoň můžete udělat. Nebyli by to ale Telltale, aby tenhle problém netrpělivě neodbyli hned další scénou.

PRŮŠVIHY A DEBILITY

A tak je to u nich se vším. V minulých dílech se podařilo vývojářům vystavět půdu pro opravdu zajímavý příběh, který by se snad i dokázal vymanit ze šablonovitosti, visící jako Damoklův meč nad každým jejich projektem. Jenomže… v Thicker Than Water si nechali většinu tohoto potenciálu protéct mezi prsty. Kdo podobně jako já čekal náznak politikaření v ulicích Richmondu, odejde zklamán. Postavy totiž, jako už tradičně, nenapadne nic lepšího, než se ozbrojit a jít si to s hlavním antagonistou vyříkat na férovku.

Nemožnost třetí volby, respektive nemožnost volbu neučinit je v kontextu Javierovy osobnosti naprostá zrada ze strany vývojářů.

A když si Telltale nevědí s něčím nebo někým rady, mají hned dva tradiční recepty – debilitu a průšvih. Debilitu postav, kdy do té doby rozumně uvažující jedinci najednou provedou něco, z čeho se vám obrátí oči v sloup, a průšvih, kdy se hlavním postavám přihodí nějaká kolosální kalamita (často samozřejmě následkem něčí debility), která „zahladí“ všechny příběhové nitky, s nimiž by si autoři nemuseli vědět rady.

Nejhorší ale je, když chtějí svojí debilitu přinést na hráče a v zájmu své vývojářské lenosti mu nedovolí třetí volbu. Ano – opět se vrací (ne)oblíbené „nech žít Pepu nebo Jardu.“ Obyčejně s tím nemám problém, ale jsem už opravdu alergický na situace, kdy hlavní zlobidlo nutí hrdinu vybrat toho, kdo zemře, a hrdina, místo aby se na podobnou taškařici z vysoka vykašlal, si opravdu někoho vybere. Nemožnost třetí volby, respektive nemožnost volbu neučinit je v kontextu Javierovy osobnosti naprostá zrada ze strany vývojářů, kteří se snaží svého hráče tlačit tam, kde ho potřebují. A dělají to hloupě.

RODINNÁ POUTA

Přijde vám, že si už pěkných pár odstavců jenom stěžuji? Vězte, že je to jen proto, že jinak je nová epizoda The Walking Dead zase velmi podařená – a o to víc pak mrzí zakolísání, kterých se autoři nevyvarovali. Dialogy mezi Javim a Davidem, Gabem, Kate nebo Clementine zas a znovu ukazují sílu téhle série – jde o rodinu. Rozkročen mezi city, které k němu cítí Kate, snahou nezklamat Gabeovu důvěru a zároveň zůstat věrný svému bratrovi Davidovi, to Javier vážně nemá lehké. Když se do toho přimíchá Clementine, která pro změnu bojuje o svojí rodinu, o třaskavé, ale i niterné situace není nouze.

Walking Dead by se bez zombií obešla už nějaký čas. Autoři beztak živé mrtvé využívali spíše jako deus ex machinu ve chvíli, kdy bylo potřeba hrdiny přinutit k nějaké akci – a je dobře, že v nové epizodě tohohle (doslova) kostlivce ze skříně v podstatě vytáhnout nemuseli.

Na tomto místě mi odpusťte drobný spoiler. Kate se v Thicker Than Water konečně vyzná Javierovi ze svých citů. A v kontrastu s výše zmíněnou Sofiinou volbou je překvapivé a potěšující, že vám autoři nechají volnou ruku v tom, jak s jejím srdíčkem na dlaničce naložíte. Zahodíte jej a zlomíte? Nebo zradíte vlastního bratra a jeho syna? Koho by napadlo, že v herním seriálu o světě plným chodících mrtvol bude tou nejzajímavější věcí k řešení milostný trojúhelník, ale je to tak.

CESTA TVÁ JE OHNILÁ

Ostatně, série The Walking Dead by se bez zombií obešla už nějaký čas - autoři beztak živé mrtvé využívali spíše jako deus ex machinu ve chvíli, kdy bylo potřeba hrdiny přinutit k nějaké akci – a je dobře, že v nové epizodě tohohle (doslova) kostlivce ze skříně v podstatě vytáhnout nemuseli. Mimochodem, zmíněný dialog mezi Kate a Javierem, v podstatě velmi klidná pasáž, patří bezesporu k tomu nejlepšímu (a nejnapínavějšímu) z celé epizody, ne-li série.

Co však dlouhodobě patří naopak k tomu nejhoršímu, je technické zpracování. Pořád si stojím za tím, že A New Frontier vypadá o poznání lépe, než předchozí seriály od Telltale, přesto je třeba uznat, že samotný herní engine už je sám tak trochu živým mrtvým. V novém dílu jsem si s ním užil své, a přestože šlo pouze o kosmetické vady, u hry, která zabere bratru devadesát minut, je přítomnost chyb nepochopitelná. Připravte se proto na problikávání a doskakování textur, nenavazující animace nebo místy špatný lipsync. Zážitek ze hry naštěstí chyby nijak zvlášť nepoznamenávají, jen je s podivem, že ve hře vůbec jsou.

CÍLOVÁ PÁSKA NA DOHLED

Čtvrtá epizoda má na poměry série nezvykle klidné tempo – hned dvakrát Vás autoři nechají chvilku trajdat s Javierem na malém plácku, což někteří autoři velkoryse označují jako „klasické adventurní pasáže“. Ve skutečnosti jde o část hry, která vyniká hlavně svojí mělkostí, ale každou možnost zvolnit ve ždímačce na emoce, kterou se Walking Dead snaží (občas i s úspěchem) být, jednoznačně vítám.

Zeptejte se sami sebe - co všechno jste ochotni hře odpustit pro pár velmi podařených dialogů?

Finálová scéna epizody Thicker Than Water je jedno velké COŽE, karty do posledního kola ale rozdává nanejvýš zajímavě a je těžké nebýt zvědavý, jak celá série dopadne. A jak je to tedy s epizodou aktuální? To se musíte vrátit na úvod a zeptat se sami sebe – co všechno jste ochotni hře odpustit pro pár velmi podařených dialogů? Já osobně hodně.

The Walking Dead: A New Frontier - Epsiode 4: Thicker Than Water
Android Android
PlayStation Vita Vita