The Walking Dead 2: All That Remains Recenze The Walking Dead 2: All That Remains

The Walking Dead 2: All That Remains

Dan Kremser

Dan Kremser

19. 12. 2013 23:00 2

Pojmenovat první epizodu druhé pětidílné zombie série od Telltale Games „All That Remains“ byl naprosto brilantní nápad. Nic totiž nevystihuje začátek druhé série The Walking Dead na motivy stejnojmenného komiksu lépe, než obrat: vše, co zůstává. Hodně lidí se domnívalo, že druhá série nemá kam vykročit a laťka je nastavena příliš vysoko. Opak je ale pravdou a malá Clementine opět přichází na obrazovky s brilantně zahraným divadlem.

Stavět něco na úroveň největšího dojáku minulého roku je více než odvážné, ovšem hned úvodní tři minutky první epizody vás dostanou. Ano, leckdo měl pochyby, ale tvůrci se svého odkazu rozhodně nezalekli a naopak přicházejí ještě s dospělejším vyprávěním, které dokáže rozehrát jemné nuance plné napětí, strachu a lítosti takřka s každým řádkem povedeného scénáře. A to dokonce i navzdory faktu, že hrajete za holku ztracenou v nelítostném světě plném krve, smradlavých zombíků a zmaru.

KDYŽ DÍVKY ROSTOU...

Řeči o malé holce nicméně nemusí být úplně na místě, protože Clementinem od posledního dílu předchozí série povyrostla. Ta tam je bojácná holčička, která uměla stěží vystřelit ze zbraně. Jestli se něco autorům opravdu povedlo, pak je to rozhodně její přerod z dívky, o kterou jste se báli, v silnou postavu, které byste se měli bát. S tím pak souvisí i celková nálada, která je v porovnání s první sérií temnější. Od apokalypsy už ostatně uplynul nějaký ten rok, a tak je více než logické, že lidé jsou stále zoufalejší a jejich činy méně pochopitelné. O tom je ostatně i původní komiks, a byť ve hře nesledujete stejný příběh, velmi silné propojení světa je jedním z hlavních trumfů první epizody.

Hodně vysoké karty ale autoři vynášejí i v momentech, kdy dojde na citové vydírání, což vás už zřejmě naučila první série. Vývojáři totiž nic zásadního neměnili a příběh se ubírá po podobné ose, která je plná schémat a veskrze černobílých postav podobně jako jednička. Smutný svět je tedy zaplněn pochmurnosti a je jedno, zda jde o umírajícího psa nebo truchlení nad zesnulými rodiči. Emoce ve vás opravdu vzbudí takřka cokoli a dostanou vás přesně tam, kam lidé z Telltale potřebují. Na papíře to možná zní trochu nudně, ale v praxi funguje jednoduché a přímočaré vyprávění jako skvělé pozadí pro dva, možná tři větší zvraty, které vám vyrazí dech podobně jako závěr poslední epizody minulé série.

První epizoda je také hodně akční a celá řádka nových postav přichází na scénu jen tak, mimoděk, až takřka v úplném závěru. Většina z nich je ale prozatím obestřena záhadou, protože se vývojáři v první epizodě chtěli věnovat především Clementine. A udělali dobře – mnohem dospělejší styl plný sarkasmu a jakési nezdolnosti ve stylu obrozené Lary Croft hlavní hrdince opravdu sluší. Zároveň si ale nemůžeme odpustit menší popíchnutí vzhledem k délce hry – necelé dvě hodinky jsou sice na poměry Telltale standardní, ale cíle první epizody by měly být mnohem vyšší a jen vágní načrtnutí ostatních postav by mohlo do budoucna způsobit problémy. Už jen půl hodinka navíc by z první epizody jistě učinila daleko ucelenější zážitek a položila jasnější základ pro budoucí budování vztahů. Upřímně, vlastně ani nevíme, jak se ostatní jmenují...

ZBYTEČNÁ ROZHODNUTÍ?

S plochým vykreslením charakterů ostatních postav se tedy musíme smířit, ani v nejmenším to ale neznamená, že byste se u hraní měli nudit. Do pozadí se totiž vedle známých mechanismů dostávají i konverzační pasáže s iluzorním pocitem svobody a autoři rovněž staví na inovovaných quick time eventech. Naštěstí v nich ale nejde jen o to, jak rychle zmáčknete Q nebo E, ve zmiňovaných pasážích dojde i na posouvání myší ve směru jednotlivých akcí nebo zapojení šipek. Přidáte-li k tomu tiché pasáže, kdy je radno zůstat mimo dohled nemrtvých, funguje All That Remains výborně. Obzvláště ve světle drsnějšího ztvárnění celého příběhu a vlastně i dialogů, což samozřejmě souvisí i s dosazením děvčátka za bývalého trestance do pozice hlavního hrdiny. Na místě je i přirovnání The Walking Dead k dílu designéra Davida Cage (Heavy Rain, Beoynd...), a jako takové má i své cageovské chyby.

Všechny předchozí volby a rozhodnutí jsou pro aktuální epizodu bohužel naprosto zbytečné...

Největší problém paradoxně vyvstal ještě před samotným hraním. Nemáte-li totiž po ruce uloženou pozici z předchozí série, musíte se do hraní pustit s náhodně vygenerovanými volbami. Nerozumíme, proč si těch pět zásadních rozhodnutí na epizodu nemůžeme jednoduše navolit ještě před zapnutím druhé série, jako prvek by to určitě mnoho hráčů potěšilo a ještě by si vývojáři šplhnuli. Tak jako tak, zatím nemusíte být příliš smutní – všechny předchozí volby jsou pro aktuální epizodu naprosto zbytečné. Je nám líto, ale snad pouze jedinkrát se rozhodnutí z první série přenesly do příběhu Clementine, a byť nás ty pravé twisty teprve čekají, vnímáme to jako zklamání. Zejména z toho důvodu, že si scénář během krátkých dvou hodin hned několikrát o provázání příběhů z obou sérií řekne, vývojáři ale zaujali neutrální postoj a ani se nesnaží zajímavou funkci prodat.

STARÉ BOLÍSTKY

Místo toho se vám snaží zavřít ústa fortelným audiovizuálním obalem, který snad nikoho neurazí a většinu spíše nadchne. Stylizace samozřejmě zůstává věrna jedničce, ale z každé obrazovky je cítit, že si tvůrci s grafikou přeci jen vyhráli mnohem více než minule. Jako celek do sebe všechno hezky pasuje a ladění příběhu je grafikou i skvěle padnoucí hudbou vhodně doplněno. K dokonalosti v tomto ohledu chybí už jen stabilní framerate a méně pádů, tedy problémů, které sérii trápí už od úplně prvního dílu a zřejmě jsou elementární vlastností použité technologie.

Zážitek si tím ale rozhodně nedejte zkazit! První epizoda druhé série totiž pouze nenásleduje už vyšlapanou cestičku, ale razí svojí vlastní, na kterou v Telltale vyrazili dravým krokem. Sice vás tím připraví o kapku svobody a ani vám prozatím nedají šanci zužitkovat minulost, ale všechno je vyváženo propracovanější akcí i důmyslnějšími závěry. Když se budou příště projevovat vedle Clementine i ostatní postavy, pak nemáme výtek a nákup, klidně i v podobě celého season passu, jednoznačně doporučujeme.

The Walking Dead 2: All That Remains
PlayStation Vita Vita

Pochmurnější ladění a akčnější pojetí značce rozhodně prospívá a navzdory očekávání zprostředkovává další unikátní zážitky. Do budoucna se ale musí zapracovat na vedlejších postavách řešení technických neduhů.