The Testament of Sherlock Holmes Recenze The Testament of Sherlock Holmes

The Testament of Sherlock Holmes

Lukáš Kunce

Lukáš Kunce

28. 10. 2012 23:38 2

Dobrodružná série se Sherlockem Holmesem v hlavní roli už funguje několik let, doba zmlsaných pařanů jí ale nepřeje a bohužel stojí ve stínu všech těch moderních stříleček a erpégéček. Dostat se pod kůži širšímu publiku se pokouší The Testament of Sherlock Holmes, který je oproti svým předchůdcům podstatně jednodušší, přátelštější a také mnohonásobně hezčí. Takže co, jak se asi Sherlockovi vede?

To je vražda, pověděl

Všichni víme, že Sherlock je prostě frajer. Všechno ví, všechno zná, všechno vyřeší, a když ještě začně mluvit tou svou květnatou britskou angličtinou, nabyde člověk pocitu, že tenhle elegantní chlapík dosáhl dokonalosti. Jenže i Mr. Holmes má svoje chyby, své stinné stránky a místy se dokonce chová jako běžný, bezradný člověk. Sem tam zoufalý, sem tam zmatený. A právě Sherlockův prazvláštní charakter je v průběhu hry rozpitván v mnohem větším měřítků než v předchozích dílech.

Se starým přítelem Dr. Watsonem za zády se však do řešení případu pouští stejně neohroženě, jak již jste zvyklí. A nenechte se zmást úvodní sekvencí, ve které jde o pouhou krádež náhrdelníku – zápletka se postupem času pořádně zamotá a od záhadné vraždy biskupa se dostanete až k … . Jen si dejte pozor, aby vás od pozorného sledování příběhu neodradily dlouhé, občas bohužel i hloupé dialogy. Naštěstí pro českého hráče je ale hra plně
lokalizovaná-otitulkovaná, jinak by bylo třeba počítat i se slušnou znalostí angličtiny.

Adventura pro všechny

Už jsme v článku naťukli, že nový Sherlock není na hráče tak tvrdý, jak by třeba mohl být. Ačkoliv vám přímo do obličeje vrhne spousty náročných puzzlů a hádanek, po několika minutách nezdaru se vždy zázračně zjeví kouzelné tlačítko „skip“ a pouhým kliknutím tak můžete zastavit pocení svého mozku, k tomu byste se ale měli uchýlit jen případě, kdy se vám nedaří přijít ani na základní princip řešení. Právě náročné skládačky a jiné zapeklitosti jsou totiž důležitým kořením celé hry, vděční jsme pak především za to, že většinou nejde o prvoplánovou frustraci hráče, naopak bývají rébusy zábavné, dostatečně variabilní a složité tak akorát.

Kromě nejrůznějšími způsoby uzamčených skříňek, krabiček a jiných kontejnerů se budete muset vypořádat i s Holmesovou „dedukční tabulkou“. Během pozvolného postupu (tzn. nalézání důkazů, indícií a střípků informací) v jednotlivých částech případu se na ní objevují nové informace, které si vy sami musíte dát dohromady, přičemž výsledkem vaší snahy by mělo být odkrytí průběhu zločinu. Fakt, že hra sama vám řekne, kdy jste navolili správné varianty, sice působí krajně nerealisticky a zvláštně, ale aspoň hráče nedovádí ke znechucení a nenechá ho příliš dlouho bloudit v absolutní tmě. A to za žádných okolností – když jednoduše nebudete vědět kam, poradí vám Sherlockovův šestý smysl, jenž zvýrazní všechny důležité objekty v dohledu.

Jestli je v něčem „Testament“ opravdu zvláštní a neobvyklý, pak nepochybně v možnosti přepínat pohled, to navíc v reálném čase. Díky tomu si jej můžete vychutnat jak v tom nejklasičtějším point'n'click režimu, tak i v pohledech první a třetí osoby. Zejména FPSkový pohled nás zaujal natolik, že jsme v něm projeli většinovou část hry, a to určitě ne z toho důvodu, že bychom tradiční klikací adventurky neměli rádi. Rozhodně je rádi máme, jen je zkrátka těžké nepodlehnout možnosti vidět svět právě Sherlockovo očima.

Pro zánr jde navíc o tak netypický prvek, že alespoň k vyzkoušení strhne úplně každého, určitě ale nečekejte střílečkám vlastní akčnost – hra je úplně stejně pohodová ve všech režimech, ve výsledku jde jen o individuální preference. A omluvte drobnou nepřesnost v předminulém souvětí – v různých okamžicích se totiž dostanete i do kůže doktora Watsona, o dost víc nás ale překvapila mise, která nás postavila do role inteligentního psíka Tobyho. Trochu nás sice štvala jeho pajdavá chůze, jako ozvláštňovač hratelnosti však zafungoval naprosto skvěle.

Londýn smrděl

Atmosféra Londýna z konce 19. století je ze hry cítit dokonale a mohou za to nejen typicky britská slovíčka a vznešený přízvuk, ale především skvěle vybrané lokace. Projít se tak můžete po krásném Holmesově bytě, ještě krásnější zahrádce, mimořádně odporném přístavu, ještě odpornějším vězení a názor na svou osobu si vyslechnete v nejchudší londýnské čtvrti. V grafice „Testamentu“ je navíc opravdu na co koukat, troufáme si tvrdit, že v tomto ohledu si nezadá ani s daleko oblíbenějším LA Noire. Jen si připravte adekvátní hardware, vizuální pozlátko je holt drahá sranda...

The Testament of Sherlock Holmes je vázně povedenou hrou, o tom nehodláme debatovat. Je neskutečně příjemné vidět dnešní adventuru, která respektuje požadavky starých hardcore pařanů a zároveň nekašle na nezkušené nováčky, kteří spíše než po náročnosti a výzvě pokukují po pohodové zábavě a příběhu. A pokud se vám v knihovničce povaluje alespoň jedna z Doyleových knížek, hned nás zavřete a hrajte!

The Testament of Sherlock Holmes

Dokážete-li se přenést přes slabší technické zpracování, pár nesmyslů a neustále podstrkovanou berličku, budete se s Sherlockem bavit královsky.