Technomancer Recenze The Technomancer

The Technomancer

Tomáš Krajča

Tomáš Krajča

28. 6. 2016 10:00 10

Technomancer si žádá srovnání se třetím Zaklínačem zdaleka ne jen pro to, že spadá do stejné žánrové škatulky RPG. Ačkoliv se to u hry, která má k fantasy daleko, a jejími kulisami jsou marsovské kolonie ve 23. století, zdá až nemožné, probudí mnoho okamžiků důvěrně známé vzpomínky. Hlavní hrdina Zachariáš je iniciován na "technomancera," který je super-vojákem a čarodějem schopným usměrňovat elektrickou energii. Utajovaná povaha mutanta a rozporuplné postavené ve společnosti jsou mu pojítkem se zaklínači a autoři se nebáli ani takových odkazů, jakými jsou například zúžené zorničky nelidsky jasně zelených očí protagonisty. Schází už jen dlouhé šedivé vlasy a dvě bojové hole zkřížené za zády.

ŠPINAVÁ MARSOVSKÁ POLITIKA

Tvůrci to neuslyší rádi, ale na mnoha místech otevřeně ze hry polského CD Projektu opisují. Zároveň jim však patří bod za odvahu otevřít příběh a umožnit hráči projít vlastní cestou pochopení marsovských událostí, podstaty válečného konfliktu, který se odehrává jaksi na pozadí hlavního dění, a motivace jednotlivých stran. Plnění úkolů vyžaduje nelehká rozhodnutí, zejména pro hrdinu vychovaného k hájení vzácného života a loajálního svým velitelům a koloniální vládě. Už úvodní nutnost popravy dezertérů, či rozhodování, zda nechat rebely a "teroristy" přežít, zemřít či uvěznit a odsoudit tak možná ke krutému mučení, připraví horké chvilky vašemu morálnímu kompasu. Z dějového pohledu Technomancer výborně zvládá předvést hráči mnohotvárnost svého světa a vytváří mu zážitek v podobě osobního vývoje sympatií k jednotlivým frakcím a hrdinům, aniž by některá z cest byla výrazně preferována či singalizována jako "ta jediná správná".

Hlavní i vedlejší úkoly hráči přinášejí k řešení otázky ceny lidského života, podstaty lidství a vztahu "čistých" k mutantům, kteří jsou v Abundance opovrhovanou otrockou pracovní sílou.

Korporátní kolonie Abundance a její okolí jsou samy o sobě těžkým místem k přežití. Vedle monumentálních sídel vlády a pořádkových sil tu jsou chudinské slumy, kde bují prostituce, nelegální obchod či brutální zápasy v aréně, i stoky a špinavé uličky z odvrácené strany, kterými do města prosakují nebezpeční tvorové a mutanti. Hlavní i vedlejší úkoly hráči přinášejí k řešení otázky ceny lidského života, podstaty lidství a vztahu "čistých" k mutantům, kteří jsou v Abundance opovrhovanou otrockou pracovní sílou. A dojde i na prozkoumávání zajímavých lokací "tam venku". Otevřenost hry ani velikost světa právě již zmíněnému Zaklínači 3 konkurovat samozřejmě nemůže, ale hlavní vyprávění v kombinaci s množstvím rozvětvených sub-questů i tak přinese zábavu na poctivých 20+ hodin, na kterých je znát, že si scenáristé chtěli zasloužit svůj plat.

VŠESTRANNÝ ZACH MANCER

Vývoj postavy hrdiny a vztahu k jednotlivým frakcím řídí přehledný systém karmy. "Mechanické" levelování a zlepšování pak otevírá schopnosti v rozvětveném stromu (opět s nepokrytým odkazem na Zaklínače!), vylepšuje základní vlastnosti a přidává perky, takže pak hráč může získat výhodu v rozhovoru, odemknout zámek nebo zlepší svou bojovou odolnost. Hra obsahuje i systém craftingu, kde lze na vybraných místech zasazovat do socketů na zbraních a vybavení upgrady přidávající procenta k způsobenému poškození, kritickému zásahu, brnění a podobně. Rozsah craftění je právě takový, aby hráče shánění surovin a kombinování zásadně nezdržovalo od plnění úkolů a děje, ale aby měl tu a tam radost, když se mu podaří o píď vylepšit svou technomancerskou hůl. Sám bojový systém se tváří hodně komplexně. Postava totiž může zaujmout až tři různé pozice pro boj. Válečnická znamená držení obouruční, ideálně zelektrizované hole a útočný přístup. Také je ale možné chopit se obušku a do druhé ruky vložit štít, což je pozice, která umožňuje efektivně vyblokovávat útoky nepřítele a je pro hrdinovo přežití o poznání bezpečnější. A konečně nechybí ani stealth "zlodějská" pozice, v níž se kombinuje dýka v jedné ruce a střelná zbraň ve druhé. (I v nebojových scénách pak lze přejít do stealth módu a plížení občas přinese drobnou výhodu či informaci.)

Hlavní vyprávění v kombinaci s množstvím rozvětvených sub-questů i tak přinese zábavu na poctivých 20+ hodin.

V praxi si ale hráč vybírá oblíbený styl, kterým jdou řešit všechny souboje – typicky je to válečnický s holí, protože technomancerské štítové kouzlo (znamení Quen? Ale ne, už mlčím...) nahradí bukléř v levici a využívání různých úderů holi, kopů, otoček či kotoulů (čau, Geralte!) je ještě navíc krásně efektní. Druhou, zásadnější výtkou k bojovému systému, je na PC velká setrvačnost ovládání, respektive fakt, kolik si hra pamatuje příkazů. Dost často tak hrdina udělá o skok či kotoul navíc nebo jeden či dva výpady ve chvíli, kdy už by hráč potřeboval úplně jiný manévr. Také orientace v prostoru při uzavřenějších bitvách v uličkách slumů je dost slabá a výsledkem je relativně častá frustrace z pocitově "nespravedlivé" rány či smrti. Jasně, Dark Souls veteráni teď asi pohrdlivě zvednou obočí, ale síla Technomancera je spíše ve vyprávění než v nelítostné na výzvách postavené hratelnosti.

BÉČKOVÉ RPG

Velkou, i když před vydáním průběžně opravovanou slabinou Technomancera, je pak technické provedení. Hra v recenzní PC verzi trpěla špatnými úhly kamery, prolínáním textur a několikrát dokonce i spadla. Vysloveně laciné je nadabování, kde pohříchu právě hlas hlavního hrdiny má hodně nevyrovnanou hereckou úroveň. Občas přehrává, občas zní zase, jako by chtěl mít už sfouknuté ty poslední tři repliky natáčecího dne... Grafika není vůbec špatná po umělecké stránce, ale opět se stěží může měřit se Zaklínačem v oblastech jemných detailů, například mimiky a gest při cut-scénách a rozhovorech, režií příběhových scén a pestrostí animací postav.

Končit se ale má s písní na rtech, a tak pojďme všichni: Kdo vytáhne tě z nesnází? Kdo hrdinně život nasadí? Kdo vaši misi zachrání? Volej Zaka Mancera, Technomancera...

Ale vážně. The Technomancer je příjemné béčko, které se produkčně, rozsahem a dotažením jednotlivých prvků nemůže vysokorozpočtové konkurenci rovnat. Od doby Mars: War Logs je ale znát velký posun v přívětivosti prostředí, zajímavosti děje a pro ty, kdo už dohráli Zaklínače 3 se všemi jeho datadisky, mají na 100 % projetou celou sérii Mass Effect a rádi by si v létě ukrátili volný čas, může jít o velmi dobrou volbu.

Technomancer

Solidní otevřené RPG z velmi zajímavého světa, kde hoří nečernobílé konflikty. I přes otevřenou inspiraci Zaklínačem, slabší boje a technickou stránku jde o příjemné dobrodružství.