The Talos Principle Recenze The Talos Principle

The Talos Principle

konfrst.jan@gmail.com

konfrst.jan@gmail.com

17. 11. 2015 14:00 12

The Talos Principle lze milovat i nenávidět, těžko ve vás však dokáže vyvolat jiné než tyto dvě zcela opačné emoce. Buď si Talos zamilujete, nebo jej při první příležitosti odhodíte do kouta. A byť je využití té druhé možnosti čistě na svobodné vůli hráče, tak na rovinu – byla by to věčná škoda. Pod slupkou first person logické hry se ukrývá velký příběh a především obrovský potenciál v potrápení šedé kůry mozkové.

LOGICKÝ RYCHLÍK

V zásadě je princip hry velmi jednoduchý – herní svět je rozdělen do několika prostředí, z nichž každé nabízí několik místností s hádankami. Budete procházet jednotlivými úrovněmi a v hlavolamech hledat díly skládačky připomínající kostky Tetrisu. Ty následně složíte v ucelený obrazec jen proto, abyste se mohli posunout k místnostem dalším. A takto to jde dokola. Místnost za místností, jeden svět za druhým.

Připravte se na filozofickou debatu o tom, co to je člověk, osobnost i co to znamená vědomí.

Zní vám to fádně? Tak to ani náhodou – úrovněmi vás bude doprovázet duo komentátorů a po celou dobu hraní tak povedete simultánně dva rozhovory. Prvním je dialog se cynickou a sarkastickou umělou inteligencí, která schraňuje pozůstatky vědění lidstva, jež se před nějakou dobou vytratilo neznámo kam. Druhý hlas patří jakési božské entitě, která k vám přistupuje jako ke svému žákovi či potomkovi. To je samo o sobě zajímavé, vývojáři však prohloubili vyprávění tak, že hráčům nabízejí konflikt těchto dvou diametrálně odlišných stran. Ten se postupem času rozvíjí a nabízí zcela nový pohled na prostředí hry i na to, co se v tomto univerzu nejen odehrálo, ale především, co se bude dít také s vámi a jaký vliv můžete mít na budoucnost herního světa.

NEVĚŘ NIKOMU

S umělou inteligencí komunikujete napřímo, za pomoci počítačových terminálů, které se v hojném počtu nacházejí různě po herním světě. Některé jsou k nalezení ihned, jiné se docela dobře ukrývají. Brzy nabydete dojmu, že umělá inteligence v terminálech má zřejmě něco za lubem a něco skrývá. Prvních pár hodin tak s ní budete pouze zápasit, protože vám počítač zprvu nevěří, že jste člověk, což budete muset dokázat. Připravte se na filozofickou debatu o tom, co to je člověk, osobnost i co to znamená vědomí. A věřte mi, je to jedním slovem mazec a garantuji vám, že vám počítač a vlastně tedy i autoři sami zamotají hlavu tak, že vám ona AI persona schovaná za monitorem dokonale vytře zrak. Budou vám pokládány otázky natolik záludné, že po chvíli snad ani nebudete tušit vlastního jména. A až bezradnost dosáhne míry největší, tak dostanete surový políček mající podobu nástupu chladné počítačové logiky a počítač vám v ten moment s úsměvem na displeji vmete do tváře všechny protichůdné argumenty, které jste během hovoru použili. Zkrátka geniální.

Navíc přitom vyvstává otázka, zda počítač komunikuje s protagonistou nebo s vámi jako s hráčem. Přece jen se jej snažíte přesvědčit o tom, že jste samostatně smýšlející bytost, paradoxem však je, že od počátku moc dobře víte, že hlavní postavou je robot. Ovšem kde ten se vzal a kdo jsou jeho tvůrci, to je opět jen jednou z mnoha zásadních otázek příběhu hry.

CENTRÁLNÍ MOZEK LIDSTVA

Komunikace s AI je brilantní nástroj k udržení pozornosti, vedle toho však všechny tyto terminály ještě zprostředkovávají vhled do minulosti světa v podobě zdánlivě nekonečné databáze předchozího poznání lidstva. Budete číst emaily, chaty, eseje, ale i platónské úvahy a útržky jiných filozofických textů.

Celá hra je totiž především o zamyšlení a tichém dumání. Ve vyšší vrstvě si při hraní dáváte dohromady obraz o světě, jeho historii a úmyslech představených postav a zabýváte se otázkami podstaty lidství, vědomí a svobodné vůle. Na druhou stranu, v té nejnižší, akutní a řekněme té nejuchopitelnější je The Talos Principle logická hra ve stylu Portalu. Hlavolamy v místnostech budete řešit rozestavováním krystalů, pomocí kterých budete ohýbat světelné paprsky tak, aby zasáhly svůj cíl a otevřely postup dál. Jednoduchý princip dokázali tvůrci vytěžit na maximum a kdykoliv si myslíte, že už s lomem laserových paprsků nelze nic vymyslet, další úroveň vás přesvědčí o opaku a třeba představí novou překážku v podobě dronů, kulometných věží, časových limitů nebo tlačítek, které je třeba zatížit.

Sami sebe se brzy začnete ptát, co je a co není skutečné, co je pravda a co je lež.

Proč ale všechny tyto úkony vlastně provádíte. Z vlastní vůle? Protože plníte příkaz? Či snad někdo robotího protagonistu ovládá? Proč ona božská entita žene hráče kupředu z jedné místnosti do druhé jen proto, aby sbíral tajemné symboly, další díly skládačky odemykající další postup i další tajemství?

TENKÁ HRANICE MEZI REALITOU A FIKCÍ

Logická hříčka tak dostává docela jiný rozměr – svět, ve kterém se odehrává, je fantaskní a sami sebe se brzy začnete ptát, co je a co není skutečné, co je pravda a co je lež. Navíc trio herních postav - robot, umělá inteligence a Bůh - zprostředkovaně doplňuje ještě hlas jedné vědkyně z dávné doby, kdy ještě tento svět zřejmě obývali lidé. Skrze audio logy vypráví svůj vlastní příběh, z pohledu hráče, z doby kamenné. I ten poskytuje jedinečný pohled na to, co The Talos Principle vlastně je a co se v něm vlastně děje.

The Talos Principle

Nad hrou a samotnými principy jejího světa visí tolik otazníků, až z toho zrak přechází. Vlastní dedukcí můžete odhalit historické pozadí dávné události, smysl všudypřítomný terminálů, umělé inteligence a její knihovny, nebo co či kdo je vlastně onen Bůh. Jak ostatně tvrdí sama hra, zvědavost je jeden z klíčových znaků inteligence, a nebude trvat dlouho, než začnete pochybovat o všem, co hra předkládá, včetně čistých úmyslů sebezvaného Boha a o jeho výslovném zákazu přiblížit se k tajemné věži stojící uprostřed herního světa.

SVĚT PLNÝ HVĚZDNÝCH HÁDANEK

Naprosto úchvatné jsou pozdější části hry, které geniálním způsobem propojují přízemní řešení světelných hlavolamů a šarádu, kterou s vámi postavy ve hře hrají. V některých místnostech je možné nastavit paprsek světla tak, že může vystřelit mimo jejich zdi a zasáhnout do jiného hlavolamu. Řešení hádanek tak náhle dostane další rozměr. Náhle zjistíte, že jedna místnost může ovlivnit jinou, a co víc, jedno herní prostředí, může zcela zásadně ovlivnit jiné. Jak jsem říkal, zkrátka geniální.

The Talos Principle na PS4 přichází s datadiskem Road to Gehenna, ve kterém vývojáři posunuli hádanky ještě o značný kus dále.

A do toho všeho chaosu pak přijdou ty zpropadené hvězdy. Jedním z největších tajemství jsou právě hvězdy – bonusové předměty, jež jsou ukryté snad až příliš dobře. Už při vydání původní PC verze hry autoři avizovali, že nechtějí, aby je někdo nalezl jen tak a ukryli je snad až příliš dokonale – bez spoilování, způsob dosažení některých hvězd připomíná sekvenci úkonů ve stylu "hráč musí stát při úplňku na levé noze, dosáhnout si jazykem na nos a vzývat v latině herní božstvo". K jiným hvězdám je třeba doskákat přes záludné plošinky s přesností otrlého neurochirurga. Je to podlé? Rozhodně, ale je to zkrátka nová výzva a vývojáři k tomu mají samozřejmě plné právo. A především důvody. Kdo totiž dokáže nalézt ony hvězdy a pak zvládne vykoumat, jak je vlastně použít (což je samostatná hádanka na druhou), ten dokáže dojít na zcela odlišný konec hry.

ZÁBAVA NA DLOUHÉ ZIMNÍ VEČERY

Než však k nějakému takovému dojdete, tak si vyhraďte minimálně pár desítek hodin času. Tedy alespoň pokud chcete dohrát hru poctivě a bez hledání na internetu. The Talos Principle je obrovský a na PS4 navíc přichází s datadiskem Road to Gehenna, ve kterém vývojáři posunuli hádanky ještě o značný kus dále. Můžete obdivovat komplikovanost a promyšlenost filozoficky laděného příběhu, můžete se rozplývat nad hádankami jednoduchými i zcela komplexními, můžete toho dělat mnoho.

The Talos Principle

Především si však lze The Talos Principle velmi snadno zamilovat – jistě, máme tu řadu nedostatků, některá největší tajemství jsou ukrytá za skákacími pasážemi a všichni dobře víme, jak "dobře" platforming funguje z pohledu první osoby. Hra se také někdy nevyhne nepříjemně doskakujícím texturám a samozřejmě pak dokáže člověka vytočit, že by samou frustrací toužil ten DualShock zkrátka a dobře sežrat. Na to ale platí stará rada: Chce to zkrátka klid a nohy v teple. A v nouzi nejvyšší také YouTube.

Ona by to totiž byla škoda opustit krásný svět vybudovaný snad pro jinou civilizaci a za tajemným účelem. The Talos Principle si nelze zahrát, ten lze pouze zažít, a pokud jste o něj na PC nezavadili a v obýváku se vám hřeje PlayStation 4, tak nemohu než doporučit. Chcete-li potrápit mozkové závity, tak v současné době jen těžko můžete nalézt lepší volbu.

The Talos Principle

The Talos Principle překvapuje i v konzolové edici. Croteam přinesli takřka dokonalé souznění hlubokého příběhu, který se vyplatí sledovat, a náročné hratelnosti logického titulu, který je náročnější každým odehraným okamžikem.