The Solus Project Recenze The Solus Project

The Solus Project

konfrst.jan@gmail.com

konfrst.jan@gmail.com

9. 6. 2016 09:00 3

Projekt Solus představuje poslední pokus lidstva zachránit se a spasit dominantní rasu před hrozícím zánikem planety. Ta v roce 2151 z mapy sluneční soustavy mizí, prozřetelnost těch nejmoudřejších se však dokázala zapříčinit o evakuaci již o dva roky dříve. A od té doby se po celé generace lidstvo pokouší nalézt nové a obyvatelné světy.

Na jednom takovém se hlavní hrdina ocitá po nepochopitelným jevem zapříčiněné katastrofě. Hlubších detailů netřeba, jako hráč se ocitám na planetě Gliese-6143-C a jsem zřejmě jedním z mála přeživších, ne-li rovnou tím jediným. Úplně sám však v tomto neznámém a tolik nehostinném světě možná přeci jen nejsem a od počátku lze nacházet nejen pozůstatky někdejšího inteligentního života, ale především lze neustále cítit přítomnost něčeho aktuálního.

HUTNÝ SURVIVAL BEZ KOMPROMISŮ

Pár minut po spuštění hry z česko-švédské koprodukce se ocitám ve velmi nezáviděníhodné situaci – jsem na cizí planetě, na jejímž povrchu sice existuje tekoucí voda a spolu s ní i podmínky pro život, jsou však krajně extrémní a přežít tam jen tak něco nedokáže. Jaké jsou tedy naděje, že zrovna toto místo by mohlo přinést spásu nejen mně, ale snad i celému lidstvu?

Na nejlehčí obtížnost je to ještě legrace a jedná se o sympatickou explorativní adventuru. Na tu nejtěžší se už ale jedná o nelítostný souboj člověka s přírodou.

To  už záleží na umu hráčů samotných – The Solus Project je survival titulem se vším všudy. Na nejlehčí obtížnost je to ještě celkem legrace a jedná se o sympatickou explorativní adventuru, jež maximálně čas od času připomene avatarovu žízeň. Na nejtěžší obtížnost se už ale jedná o nelítostný souboj člověka s přírodou, ve které číhá smrt na každém rohu.

SVĚT PLNÝ TAJEMSTVÍ

Povrch Gliese-6143-C je pokryt především vodou a hráč se pohybuje po sérii ostrovů s cílem navázat komunikaci s flotilou na oběžné dráze. Je zapotřebí vystavět komunikační věž, brzy je ale přitom jasné, že má postava není jedinou, kdo měl tento nápad. Nic to však nemění na tom, že v moment děje jsem zřejmě jediným přeživším, tedy pokud budu šikovný.

Survival prvky The Solus Project spočívají v potřebě obstarat si obživu, dodržování pitného režimu i toho spánkového, během nějž lze dokonce i zemřít. Je třeba vyrobit si základní nástroje, u čehož je sympatické, že hra příliš nenapovídá. Na nejlehčí obtížnost se ještě ukáže směr dalšího cíle, jak se k němu ale mám vlastně dohrabat, to už mi nikdo neřekne, a hra tak málokdy vede vesmírného trosečníka za ručičku.

PRŮZKUM JAKO NÁSTROJ PŘEŽITÍ

Je tedy zapotřebí chopit se vlastnoručně vyrobené pochodně a jít na průzkum. Hra se skládá z několika obrovských otevřených úrovní, každá ukrývá řadu tajemství a může poskytovat i cenné stavební prvky komunikační věže. Velký důraz na průzkum prostředí je tedy nejen silnou stránkou hry, ale dokonce i jejím jádrem a tím pádem The Solus Project ani nejde „jen tak prolétnout“.

Zamčené dveře mohou znamenat nutnost hledání skrytého tlačítka, anebo poskytnutí možnosti provětrat teleportační zařízení.

Průzkum přitom nejednou zarazí zamčené dveře či environmentální hádanka, kterou je potřeba obejít za pomocí vlastního důvtipu či vlastnoručně vytvořených prvků výbavy. Sympatické přitom je, že mnohé takové překážky jdou obejít vícero způsoby a na první pohled neprodyšně zapečetěné dveře mohou znamenat kupříkladu nutnost hledání skrytého tlačítka, anebo poskytnutí možnosti provětrat teleportační zařízení. A pokud navíc hráč nalezne i bonus v podobě skrytého předmětu, tak jedině dobře.

VÝCVIK SUPERKOSMONAUTA

Ačkoli je tedy hra víceméně lineární, tak se i díky těmto drobným volbám nedá mluvit o ryze přímočarém zážitku. Jednotlivé oblasti poskytují bohaté možnosti průzkumu a mnohdy k cíli vede i více než jediná cesta. Během ní navíc máte možnost výrazně vylepšit své šance na přežití.

The Solus Project

The Solus Project totiž přichází rovněž s prvky RPG a také zde lze narazit na vylepšování statistik. Ty lze posouvat za pomocí ukrytých předmětů, a pozornější hráči proto mohou v pozdějších fázích hry například rychleji a déle běhat, jsou obdaření větší odolností vůči mrazu či ohni nebo mohou přijít i k většímu zdraví. Tradiční vylepšování statistik sice chybí, ale na škodu to není, jelikož The Solus Project je přeci jen o něčem jiném.

ŘEKNĚTE WOW

Snad každá složka herní náplně totiž směřuje k tomu nejdůležitějšímu – ke snaze přežít. V roli ztroskotaného kosmonauta jsem mohl jen sotva jásat nad tím, co se ve světě hry odehrávalo, v roli hráče jsem ale plesal radostí. Dynamické proměny počasí, neočekávané bouřky, tornáda a jiné atmosférické jevy byly efektní i nebezpečné zároveň a dokázaly vykreslovat jedinečnou atmosféru, kterou nadále dokreslovaly i prvky další.

Hrdina je sám, nebo si to alespoň myslí, a začne tak brzy hledat svého vlastního Pátka, přičemž halucinace na sebe nenechají dlouho čekat.

Osamocení na takto nehostinném místě začne brzy dělat své s mentální rovnováhou hlavní postavy a atmosféru opuštěnosti a odlehlosti brzy dokreslí navíc "rozpadající" se psychika hrdiny. Ten je sám, nebo si to alespoň myslí, a začne tak brzy hledat svého vlastního Pátka, přičemž halucinace na sebe nenechají příliš dlouho čekat. A takový zážitek s bandou dětí hrajících Cukr, kávu, limonádu rozhodně patří k těm nejsilnějším momentům hry.

SCI-FI JAK MÁ BÝT

K atmosféře v případě first person adventury nadále rozhodně patří i technická stránka věci a v tomto ohledu rozhodně nelze titulu The Solus Project nic zásadního vytknout. Hra se sice nemůže poměřovat s nejnáladnější AAA produkcí dneška, ale to od indie projektu ani očekávat nelze. Tak jako tak umí použitý Unreal Engine vykreslit fantastické scenérie a menší počet polygonů či slabší rozlišení textur zážitek nijak pokazit nedokáže.

Kolem a kolem je tedy The Solus Project parádní podívanou i hutným survival zážitkem a navrch nabízí perfektní atmosféru. Z herního hlediska se jedná o bravurně vyvedený celek, k jehož hraní žene kupředu touha po záchraně a objevování. K dokonalosti chybí málo, snad možná poutavější příběh, výraznější snaha odlišit se či intuitivnější ovládání, nejsou to ale nedostatky, které by vás měly odradit. Žánr sci-fi survival her sice možná nedostal nového krále, ale o korunního prince se rozhodně jedná.

The Solus Project

Málem perfektní survival dobrodružství zasazené do fantaskního světa vzdálené exoplanety nabízí kromě smrtelných dobrodružství také řadu tajemství a krás k objevování.