The Sims 4 Recenze The Sims 4

The Sims 4

8. 12. 2017 14:45

Čas. Čas je alfou a omegou pro celé pochopení a zhodnocení čtvrtých The Sims na konzolích. Čas, který dělí čtvrtý simulátor rodiny od vydání na PC, ale není jedinou konstantou, kterou musíme brát v potaz. To, že si na něj člověk musel počkat, je totiž to nejmenší. Mnohem větší rozdíl je v tom, jak se The Sims 4 hraje. S gamepadem v ruce to jde totiž tak trochu... pomaleji.

ŠMEJDĚNÍČKO ŠMEJDĚNÍ

Série The Sims je historicky od nepaměti doma na PC. Od prvního dílu si nedokázal nikdo moc představit, jak by se hrála bez myši a klávesnice. Kombinace stavění a starání o svou simí rodinku k používaní myši přímo vybízí. I to byl důvod, proč se Maxis dlouhá léta vyhýbal dobovým konzolím. Z čistě byznysového hlediska to dávalo ale smysl i z trochu jiného úhlu pohledu – The Sims je od nepaměti bráno jako holčičí hra. Tak trochu jako hrát si s panenkami, pro mužskou část herní sféry je to vlastně pasé. Ačkoliv se ke hrám čím dál více dostává i něžné pohlaví, dlouhou dobu nejevilo o hry zájem. The Sims ale přesto zná každá virtuální hráčka.

Je s podivem, že se EA rozhodlo vydat čtvrtý díl až tři roky po vydání na PC – značí to, že v roce 2009 nebyl konzolový trh na Simíky připravený. Dost možná je až teď.

Byla to totiž jedná z mála her, kterou chtěly tehdejší slečny hrát. Představovat si, že by kvůli ní kupovaly na tehdejší poměry drahou konzoli, bylo nemyslitelné. Evoluce značky tak byla úmyslně brzděna, aby The Sims korektně fungovalo i na zařízeních, která nejsou vyloženě herní. To platilo i v roce 2009 se třetím dílem, i v roce 2014, když vyšel díl čtvrtý. Tehdy si jej mohl zahrát téměř každý, kdo měl doma nějaký počítač nebo později alespoň relativně nový, klidně kancelářský notebook. Jenže hraní prostupuje stále více do dalších a hlubších sfér společnosti, a tak se nacházíme v době, kdy se počet mužů a žen u her vyrovnává. Dívky už nehrají příležitostně, ale se svými maskulinními protějšky si pranic nezadají. Mohou tak vlastnit jak PC, tak konzole. Už víme, odkud vítr vane?

NENÍ NUTNO, BÝTI SMUTNO

Dostali jsme se do fáze, kdy série The Sims na konzolích prokazatelně chyběla. Ne dnes, tato změna proběhla mnohem dříve a podobný krok bychom mohli datovat k vydání The Sims 3. Ano, už minulá generace simulátoru živobytí vyšla na Xboxu 360 a PlayStationu 3. Je tak s podivem, že se EA rozhodlo vydat čtvrtý díl až tři roky po vydání na PC – značí to, že v roce 2009 nebyl konzolový trh na Simíky připravený. Dost možná je až teď. Je naivní myslet si, že EA neví, co dělá (ano, i ve světle posledních událostí) a komu daný produkt hodlá prodávat. Pokud si cílovou skupinu nenašly verze z před osmi let, najdou si jí tentokrát.

Pokud je tedy konzolový trh na The Sims připravený, nabízí se otázka, zda je připravená samotná hra na křest ohněm. Ano, je. Má to ale samozřejmě háček, a jak už padlo v úvodu, je jím opět čas. Pokud chcete pracovat s gamepadem, připravte se na to hodit své zažité návyky z počítačů do koše jako kus zmuchlaného papíru a začněte trénovat. Pohodlně ovládat The Sims 4 na gamepadu nevyžaduje vůbec nic jiného, než trénink. Jen praxe vás naučí, kde se co ovládá, kde se co přepíná, a jak si ulehčit práci. Není chyba hry, pokud trpělivost nemáte, stejně tak jako není vaše chyba, že ji čtyřka na konzolích vyžaduje. Abyste od hry neodcházeli naštvaní, je potřeba vědět, co vyžaduje, stejně jako je potřeba, aby ona věděla, jak vám pomoci.

Nevýhodou recenzované hry je fakt, že nabízí hromadu možností, víc, než si člověk vůbec z PC pamatuje, a to všechno musí nějak řídit prostřednictvím deseti, dvanácti tlačítek. Chce to dobrého pamatováka.

O lidském faktoru nemůže být v objektivní recenzi ani zmínka, tudíž přejdeme k tomu, jak se The Sims 4 ovládá samo o sobě. Překvapivě pohodlně. Rozumějte, kdo hrál s gamepadem v ruce nějakou budovatelskou strategii, ví dobře, že analog není tak přesný jako myš, ví dobře, že si musí do paměti vrýt ovládací schéma jednotlivých tlačítek a spoléhat na různé zkratky, které vám usnadní práci s tím, co zrovna děláte. Nevýhodou recenzované hry je fakt, že nabízí hromadu možností, víc, než si člověk vůbec z PC pamatuje nebo kolik mu tam přijde, a to všechno musí nějak řídit prostřednictvím deseti, dvanácti tlačítek. Chce to dobrého pamatováka. Problémem může být neochota se hře podřídit a respektovat to, že zatím nikdo – ani The Sims (EA) – nepřišli s jednoduchým a funkčním ovládáním, které by dobrovolně uživatel myši vyměnil za ovladač.

TAH ŠTĚTCEM

The Sims se navíc musí co nejelegantněji vypořádat s tím, že se nemůže zbavit kurzoru á la myši. Mnoho strategií vlastně ani myš na devadesát devět procent úkonů nepotřebují a obejdou se jen s funkčními tlačítky, pokud ale svému simovi hodláte zadat úkol a nasměrovat jej jednou k televizi a podruhé k ledničce a poté na toaletu, těžko se kurzoru vyhnete. Sims problém řeší asi nejelegantněji, jak to jen jde – přepínačem volně-se-pohybujícího kurzoru a kurzoru, který skáče jen po aktivních prvcích. Většinou to stejně skončí tak, že druhým zmíněným něco vyberete a prvním následně umístíte, ale ačkoliv to může znít krkolomně, není to tak zlé, jak by někdo mohl myslet. Největší peklo ale spočívá ve vlastní zbrklosti, jednak když člověk hledá nějaký ovládací prvek a ví, že je někde na D-padu, jen nezná jeho polohu (pokus-omyl), nebo když myslí, že má přepnuto na jiný styl ovládání a přepíná jej na ten druhý, i když mohl mít zvoleno správně, jen brouzdal někde, kde nechtěl a nevšiml si. Standardní řehole člověka, který chce udržet rodinu v chodu.

HEZKY ČESKY?

The Sims 4

Ne, bohužel. Češtinu byste v The Sims 4 na konzolích hledali marně. Ne snad, že by se jednalo o problém, ale vědět byste to měli. Stejně tak to, že ani když máte ovládání v ruce, některé věci nevyřešíte. Zkuste třeba analogovým kurzorem chytit jdoucího Sima. Hezky zastavit čas a voilá, problém vyřešen. Nic není ideální, že?

Když už se naší recenzí proplétá čas coby činitel a hybatel osudu našeho verdiktu, je také potřeba zmínit, že ani v konzolové verzi nechybí cheaty. Ano, opět jsem to já, který vyzdvihuje jejich důležitost, ale přiznám se, že jsem se o nich dozvěděl až pro účely recenze. Z určitého pohledu ale bylo sympatické žít v přesvědčení, že vás hra bude nutit do pořádného dlouhého hraní. Cheaty ale nejčastěji využije člověk, který rád staví honosná sídla a chce tak mít k dispozici správný obnos peněz. Před jejich použitím a představou, že vám The Sims poslouží jako architektonické studio, ale musím varovat. Samozřejmě, že se jedná o validní použití hry, ale opět jde o to, kolik času perfekcionistickému ubytování obětujete. Mnohem příjemnější je dělat věci na etapy. Stavba malé garsonky vám i tak zabere nějaký čas, natožpak velkého paláce. Stavbou-hraním-rozšiřováním budete mít mnohem pestřejší zážitek, než když se na X hodin vrhnete do režírování stavby, když navíc zdaleka nebudete efektivní a rychlí tak, jako byste byli na PC.

POLÁMANÉ KOLEČKO

Asi už tak nějak tušíte, že konzolové The Sims nebude tak dobré jako verze pro osobní počítače. To ale asi nikdo ani čekat nemohl a je to jen kus toho, co dává dohromady výslednou známku. Dalším střípkem, který je potřeba brát v potaz, je kompletnost celé edice, kterou pořizujete. Přeci jen hru člověk kupuje minimálně tři roky po prvním vydání a EA si za ní účtuje nemalý obnos peněz. Za tu cenu ale hráči dostávají pouze základní hru. Pokud jsme v roce 2014 kritizovali novinku za nedostatek obsahu, tady to nebude jiné, především ve chvíli, kdy už se na PC prodávají DLC jak na běžícím páse. Cenová politika Simsů ale byla vždy poměrně... agresivní a vývojáři si za cokoliv navíc nechávali rádi zaplatit. Alespoň jedno DLC ale Electronic Arts jako projev dobré vůle přihodit mohlo, u těchto pozdějších vydání je to dobrým zvykem.

Pokud jen chcete vědět, jestli je The Sims 4 na konzolích hratelné, tak ano, je. Má to ale své ale, která nelze přehlížet.

To už ale není problém konzolové verze jako takové, spíš poukázání na fakt, že by do hodnocení měl opět vstoupit už několikrát zmiňovaný čas. Jsou hry, které si svou cenu drží přirozenou poptávkou, a jsou hry, které si jí drží neopodstatněně z tradice a absence jakékoliv konkurence. Tentokrát máme co do činění s druhým případem, a tak stejné chyby jako před lety za stejnou cenu jako před lety nemůžeme přecházet mávnutím ruky. Možná je ale někde mezi vámi člověk, který PC verzí dosud opovrhoval nebo ji z jakýchkoliv důvodů nechtěl. Možná, že pro něj by byla cena ospravedlnitelná a naprosto adekvátní. Možná, že jich mezi konzolovými hráči a jejich přítelkyněmi bude víc. A možná, že nic podobného zkrátka ani řešit nechtějí. Pokud jen chcete vědět, jestli je The Sims 4 na konzolích hratelné, tak ano, je. Má to ale své ale, která nelze přehlížet. A než hru nerozvážně koupíte, měli byste o nich vědět. Aby vás poté nepříjemně nepřekvapili. Protože o tom, jestli vezmete čtvrtý díl na konzolích na milost, rozhoduje stejně jen jediné – lidský faktor a ochota se podřídit.

The Sims 4

Nemůže se sice rovnat PC verzi, ale konzolové The Sims lze po chvíli cviku celkem pohodlně hrát i na gamepadu. Záleží jen na tom, jestli vás ta „chvíle cviku“ neodradí. Není to ale tak toporné, jak by se mohlo zdát, bez kompromisů by se to ale neobešlo.