The Sims 3 Recenze The Sims 3

The Sims 3

Jana Luhanová

Jana Luhanová

31. 5. 2009 22:55 22

V reklamních šotech mluví autorský tým hlavně o otevřenosti města. Zatímco v Sims 2 byla hráčova rodinka uvězněna na jednom pozemku, v Sims 3 může bez jakékoliv načítající obrazovky odejít k sousednímu domu, do nedalekého parku, na nákup nebo jen tak na procházku, objevovat křivolaké uličky, osamělé odpadkové koše a horská jezera. Je příjemné vidět kolem svého domku jiné domky, ne prázdno nebo nemotorné obrysy, je dobré vědět, že je možné kdykoliv kamkoliv jít, v praxi ale hráč stráví stejně nejvíce času doma a “otevřenost” světa znamená prostými slovy absenci oněch načítacích obrazovek, ne to, že by simík trávil víc času venku, mezi sousedy a přáteli.

Vše se odehrává v Sunset Valley, není zde na výběr měst víc, a chceme-li hrát za více rodin, musíme si město naklonovat, protože se celé ukládá a mění spolu s rodinou, za kterou hrajeme. Hodně veřejných budov funguje tak, že sim vejde dovnitř a po nějaké době zas ven a nemůžeme ovládat, ba ani nevidíme, co se děje mezitím. To jistě proto, aby mohly k Sims 3 vycházet datadisky podobné těm z předchozích dílů, zaměřené například na bary a restaurace, rekreaci nebo byznys, propracovávající vždy některý z těchto prozatím skrytých domů. Trochu vyděračský přístup k věci. V Sims 3 se také nemění počasí, není zde akademie ani nemůžeme jet na dovolenou nebo vlastnit víc domácích zvířat než zlatou rybičku.

Člověče, jaký jsi?

Další, o něco zajímavější novinkou, je systém vlastností. Každý sim jich má pět a ovlivňují, co může provádět s některými objekty, jaké z toho má uspokojení a jak mluví se svými spoluobčany. Hra tak přes objevování nových interakcí u rozdílných simíků nabývá jistou hodnotu pro opakované hraní. Vlastností je dost, například “mrzutý”, “milovník přírody”, “génius”, “pořádný”, “lenoch” nebo i “skvěle líbá”. Podle toho, jakou kombinaci vlastností hráč zvolí, se utvoří nabídka životních cílů, z něhož je třeba vybrat jeden, ke kterému pak sim směřuje. Vlastnosti také ovlivňují, jaká přání má během dne. Když nějaké splní, dostane bonus k náladě, stejně tak, když si žije pohodlně, sní dobré jídlo nebo si dobře zacvičí. Když se mu něco nepovede, nálada jde dolů.

Faktory ovlivňující náladu jsou seřazeny v nové tabulce, která také ukazuje, jak dlouho efekt potrvá. Je to zajímavý přídavek pomáhající hráči si představit, co se simovi honí hlavou. Naplňování běžných potřeb jako hlad, hygiena, zábava a společenskost je o něco snazší než v Sims 2, za prvé proto, že je jich o dvě méně, za druhé nepotřebují tolik úsilí k ukojení. Není snad rozdíl mezi “rychlým jídlem”, jablkem ze zahrady a pořádně připraveným obědem, vše bezpečně zasytí. Snadnější je i pořádání úspěšných večírků nebo postup v kariéře. Tento odklon od reality je mi paradoxně sympatický. Sims 3 je přese všechno hra, tedy by se měla soustředit na ty zábavnější části života, než je mytí záchodů a spánek.

Nekonečná řada věcí, které je třeba vykonat

S tím ostatně souvisí má hlavní výtka celé Sims sérii a ani trojka se s ní nijak nevypořádala: že jde o hru na čekání, kde si dopředu naskládáme akce a pak jen tupě koukáme do monitoru, jak je virtuální člověk dělá. Když je sim v práci, unaví se a vyhladoví, když mu ještě chceme dopřát po ránu koupel, nahromadí se za sebe všechny tyhle stále se opakující nudné úkony a i s použitím nejvyšší rychlosti se může stát, že hráč nemá třeba pět minut co dělat. Pak nastává dilema, co dělat, času to není mnoho na zahájení docela jiné činnosti a moc na to jen koukat do zdi za monitorem. Sims 3 má spoustu malých příjemných vylepšení, často taková, nad kterými zajásá každý hráč dvojky, protože si je při jejím hraní vysnil: možnost pokládat víc než jeden malý předmět na čtverec, to, že se sim nezasekne o každou malou věc, která mu stojí v cestě, víc událostí které se mohou stát v zaměstanání a také volba toho, zda tam pracuje usilovně nebo si radši povídá s kolegy. Zmiňuji to ale proto, že jednou z takových příjemných drobností je tlačítko, které zrychlí simíkovu akci na nejvyšší rychlost, a jakmile je tato dokončena, zpomalí vše na normální rychlost. To zabrání simíkovi odžít celý jeden den, pokud se při čekání, než dokončí koupel, někde zapomenete.

Páření, prstýnky a toaletní papír

Proti nudě v Sims 3 hraje především hráčova představivost, inspirovaná tím, co se děje na obrazovce. Vidíme jen vnějšek a pár symbolů, sami si musíme domyslet, o čem Sim mluví a co přesně cítí. Aby to bylo snadnější, přináší Sims 3 nový panel, ukazující, co si o sobě mluvící simíci myslí, a také možnost odhalovat vlastnosti a informace o tom druhém. Rozhovory jsou tak o něco zajímavější, přece jen se něco dozvídáme. Také členění možných témat a reakcí je jiné, jsou zavedeny nové kategorie jako přátelsky, romanticky, osobitě, hrubě a v nich se otevírají nové možnosti podle toho, jaký vztah s druhým simem máme. V tabulce známých se pak označují kromě rodinných členů a dobrých přátel speciálně i bývalí partneři, úhlavní nepřátelé nebo kolegové z práce.

Tvorba postavy je o něco propracovanější než v Sims 2, přijemná je možnost vybírat boty, ponožky, prstýnky, náramky a prostě víc všelijakých drobností. U oblečení jde měnit barva i textura, takže je možné sladit například sukni s odstínem sandálů. Totéž jde provádět s předměty, kterých je pro někoho zvyklého na předchozí díl se všemi datadisky poměrně málo a často jde o modely známé z minulého dílu, přenesené jen do o něco lepší grafiky. Chválím přidání drobností, jako je držátko na toaletní papír, blok s tužkou, ručník nebo krabice papírových kapesníků. Sim je k ničemu nevyužije, ale byt vypadá o dost realističtěji. Revizí prošly také zvukové efekty, které jsou povědomé a přece různorodější a zajímavější.

Dítě svých rodičů

Celkově působí Sims 3 tak trochu jako hodně povedený datadisk k Sims 2. Nepřináší převratnou změnu hratelnosti, propracovává, co jeho předchůdce začal, a v některých částech (plnění přání a potřeb) se vydává lehce jiným směrem, odklonem od reality k jakési lehkosti a hravosti, která ale místy hrozí spadnout do nudy, protože přestává být výzvou. Chybí také dost věcí, na které jsme zvyklí z datadisků k dvojce. Pokud jste fanouškem Sims, určitě bych doporučovala trojku zkusit, pokud jste žádnou simí hru nehráli, ale chcete, ještě lépe, protože nebudete mít pocit, že by mělo být novinek víc. Jestli vás ale toto hraní si na život nikdy nezajímalo a doufali jste, že třetí díl radikálně změní, jak hra funguje, můžete tuto sérii v klidu ignorovat dál.

The Sims 3
Nintendo 3DS 3DS

Sims 3 je trochu zábavnější a propracovanější verze Sims 2, kde je o něco snadnější udržet sima šťastného. Nekoná se žádná převratná změna herního systému, spíš jen spousta příjemných drobností.