The Showdown Effect Recenze The Showdown Effect

The Showdown Effect

Vojtěch Matěna

Vojtěch Matěna

1. 4. 2013 22:28

Jsou takové hry, u nichž cítíte potřebu znát příběhové souvislosti či se podrobně seznamujete s prostředím a hlavními postavami, abyste si mohli vytvořit plnohodnotný zážitek. U multiplayerové 2D akce s názvem The Showdown Effect je tomu právě naopak – hledání jakýkoliv souvislostí je jednak marné, ale hlavně nedůležité, neboť veškeré soustředění se ubírá do víru ryzí akce, u níž v rámci velkého hráčského zapálení není na zbytečné a rušivé vysvětlování nikdy vhodný čas.

Do sebe!

Je to právě nekomplikované podání, které se pozitivně projevuje na atraktivitě hry jako celku okem zejména nových nezaujatých hráčů. Možná že klasický souboj všichni proti všem v některé z arén nepůsobí nikterak velkolepě či jako nápad, za nějž by autoři měli získat hlavní cenu v kategorii invence, ale sladěním jednotlivých prvků lze ve výsledku mluvit o zábavném a velmi svižném zážitku, který stojí za to. Už třeba z toho důvodu, že se můžete chopit katany a rozpůlit soupeře v pohotovém skoku. Nebo se pro změnu chopíte zbraně střelné a během sjíždění stěny odpravíte zase jiného záškodníka.

Kombinace střílení a parkouru má své kouzlo a je to jedna z těch drobností, které i když třeba nevěnujete takovou pozornost, kladně přispívá celkové hratelnosti a dodává titulu něco navíc. Nezřídka máme pocit, že The Showdown Effect leccos okoukalo od Hollywoodských filmů a snaží se svým zpracováním vyvolat i obdobnou vlnu vášní. Jakoby se tvůrci snažili vytvořit svůj vlastní sport na herním poli, s vlastními pravidly a s kýčovitými hláškami hrdinů jako takovým oživením pro popcornového diváka. Úspěšně.

Dnes podáváme sekanou

Jakmile proti sobě vyběhne 8 hráčů s jediným cílem všechny zlikvidovat, můžete si být jistí, že jedna stěna nezůstane bílá a zůstane na ní mastný krvavý flek po jednom ze soupeřů. Vzhledem k velikosti map přitom často nezůstane jen u duelů, nýbrž čas od času nastane masová vřava, v níž si především díky instinktivnímu chování poradíte (protože na rozmýšlení není moc čas), nebo se v ní naopak utopíte a v tom případě je váš osud brzy zpečetěn. Vzhledem k vystavěné struktuře hry vám však není ani na moment dopřán odpočinek, po smrti následuje rychlý respawn na odvrácené straně mapy a hon začíná opět nanovo. To je velmi rozumné řešení nejen z důvodu zachování svižného tempa hry, ale rovněž jako vhodná satisfakce za ne vždy úplně spravedlivý výsledek některého ze soubojů.

Často je to prachsprostá náhoda či dílo štěstěny, následkem čehož padne vaše poražené tělo bezvládně k zemi a rozhodují tak v řadě případů opravdové milisekundy. Protože výdrž hrdinů není vpravdě velká, i souboje jsou logicky velmi rychle vyřízeny, tudíž než se někdy stačíte rozkoukat, už kape vaše krev z nabroušené katany jednoho ze soupeřů. Katana skýtá jedinečnou výhodu v tom, že se jí můžete na rozdíl od střelných zbraní chránit a odrážet útoky (podotýkám, že proti projektilům nezmůžete krom úskoků či kvapného úprku vůbec nic). Vzhledem k nutnosti přesně zaměřit na nepřítele, tj. ne za něj nebo před něj, však ani palná zbraň nepředstavuje ultimátní zbraň vhodnou do každé situace. Přepínání zbraní tedy představuje naprostou nezbytnost.

Kaše dobrá, chci nášup

Kromě základních zbraní se můžete chopit i různých nástrojů různě rozmístěných po mapách. I krucifix či hasicí přístroj pak může nadělat nepříjemnosti soupeřům - bohužel nikdy tak drastické, jako arzenál dostupný hned v úvodu, čímž tato možnost ztrácí valný význam z hlediska efektivity, ale jako věc k pousmání, proč ne. Kdybychom však mohli místo toho raději vybírat z většího množství map, měli bychom opět větší důvod k radosti. Pouhá čtveřice arén je na multiplayerovou akci žalostně málo, a přestože jsou po designové stránce nápadité a specifickými tématy rozličné, brzy se okoukají.

Nabízené módy jsou také čtyři, ovšem velmi sporadicky se setkáte v praxi s jiným, než s módem The Last Man Standing (Showdown), který v rámci popularity přebíjí jak možnost týmové spolupráce, tak princip hry jeden proti všem. Pojem Showdown označuje poslední úsek před koncem kola, v němž musíte jako jediný mezi soupeři přežít. Výhrou si zajistíte tučný bonus, který vás v bodovém ohodnocení výrazně vyšvihne nahoru.

The Showdown Effect aktuálně trochu zápasí s prázdnými servery, ale doufejme, že se časem komunita hojně rozroste. Nenáročná a s citem vybalancovaná hratelnost by si totiž větší zájem rozhodně zasloužila. Sice hra nemá takový potenciál, aby kdokoliv skákal ke stropu nadšením, na druhou stranu se ale jedná o příjemné odreagování, které může potěšit každého bez ohledu na oblíbený žánr.

The Showdown Effect

Povedený přírůstek do 2D akcí, který jde jednoduchým podáním ruku v ruce přístupnosti a mírně výstředním zpracováním naproti nekonvenčnímu pojetí zábavy. Jen herního obsahu mohlo být už v základní verzi o něco více.