The Settlers 2 10th Anniversary Recenze The Settlers

The Settlers

František Fuka

František Fuka

3. 8. 2007 22:17 1

Především je nutno upozornit, že hra, která nyní vychází na Nintendu DS pod názvem “The Settlers” je ve skutečnosti konverze PC hry “The Settlers II Gold”, což rozhodně není na závadu, protože dvojka je obecně pokládána z celé série za nejlepší.

Nebudu zde vysvětlovat, jak se hráli Settlers II a proč jsou geniální. Pokud je neznáte, DS verze z vás jejich fandy rozhodně neudělá. Vlastně, pokud Settlers II neznáte, máte smůlu, protože manuál k DS verzi je trestuhodně útlý a některé naprosto zásadní věci (útočení, povyšování vojáků, dopravu materiálu a předmětů) vysvětluje buď velmi stručně nebo nevysvětluje vůbec. A Settlers II jsou dost hardcore hra, která se svými kryptickými menu a desítkami ikonek rozhodně není user-friendly pro někoho, kdo ji nezná. Tutorial a kontextová pomoc jsou rozhodně nedostatečné.

Ale to by se ještě dalo překousnout, pokud bychom akceptovali, že hra je určená pouze pro pamětníky, kteří ji hráli a milovali před deseti lety a kteří ocení, že se herní principy nijak nezměnily a vše funguje stejně hardcorově jako tehdy (a nevadí jim absence jakýchkoliv bonusů, např. multiplayeru nebo editoru levelů).

Bohužel, konverze Ubisoftu je strašná. Prvním indikátorem toho, co nás čeká, je intro, které začne hned po úvodním animovaném logu Ubisoftu. Je to přesně totéž intro, které nebylo nic moc už před deseti lety, ale je trhanější, zubatější a v některých tmavějších záběrech vůbec není vidět, co se má na obrazovce dít. Po intru naskočí menu, ve kterém si musíte zvolit jazyk - vždy znovu, i když jste si ho předtím volili už desetkrát a máte ho nastavený v systémovém menu svého DS! Obojí působí velmi neprofesionálně. Ale teď už ke hře:

Asi nejzákladnější problém je v tom, že Ubisoft vůbec nepřemýšlel o tom, jak upravit grafiku a ovládání, aby hra fungovala na DS, a šel cestou nejmenšího odporu. Grafika je tudíž identická jako na PC, což znamená, že jednak není tak barevná a dobře animovaná, jak jsme dnes na DS zvyklí, a především je nesmyslně velká! Protože obrazovka Nintenda DS je podstatně menší než 640 x 480 pixelů PC verze, na celou DS obrazovku se vejdou tři, maximálně čtyři domečky, stojící těsně vedle sebe. Vypadají sice přesně jako na PC, ale hra je v této grafice zcela nehratelná, protože člověk naprosto nemá přehled, co se v jeho vesnici děje, a to ani když neustále scrolluje (což musí dělat ovládacím křížem, je to pomalé a nejde scrollovat diagonálně).

Pokud chcete mít trochu přehled o herní situaci, bezpodmínečně musíte odzoomovat, abyste viděli přibližně dvojnásobnou herní plochu (ale pořád o dost menší, než na jakou jste byli zvyklí na PC). Při tomto zobrazení se ovšem veškerá grafika zprzní tak, že nevidíte, co je co. Nerozeznáte suroviny, nerozeznáte povolání postaviček, nerozeznáte od sebe ani některé menší budovy. A jako bonus se při tomto zobrazení hra extrémně zpomalí, přičemž slovem “extrémně” myslím rychlost méně než dva frejmy za sekundu, takže odscrollování o jednu obrazovku trvá i deset sekund!

The Settlers
Možná si řeknete, že tedy bude zapotřebí neustále přepínat mezi těmito dvěma úrovněmi zvětšení, ale chyba lávky! Jednak jsou klávesové zkratky vyhrazeny pro naprosto zbytečné věci jako zobrazení mapy (což téměř nepotřebujete), zatímco kvůli přepnutí zoomu musíte zdlouhavě klikat na ikonu. Největší “vtip” ovšem spočívá v tom, že po každém přepnutí zoomu kamera přejede nad váš hlavní stan, načež musíte dlouhé sekundy pomalu scrollovat na místo, na které jste se chtěli dívat! To je tak neuvěřitelně odporná “featura”, že mi z toho skutečně jde hlava kolem a domnívám se, že jde o nějaký nechtěný bug, protože něco takového přece nikdo nemohl chtít záměrně. A Settlers II rozhodně nemají o bugy nouzi: ikona pro zoom někdy úplně zmizí (zůstane místo ní jen průhledný rámeček a musíte hru vyresetovat, aby se znovu objevila) a přibližně každé tři hodiny se mi celá hra prostě zasekla.

Výše uvedené by docela stačilo k tomu, abyste měli jasno v tom, že Settlers pro DS se nedají hrát, natož abyste se při tom bavili. Ale pokračujme ještě chvilku: Byl v podstatě přesně zachován systém “oken” z PC verze s tím, že větší okna se objevují na horní obrazovce. V oknech je ovšem spousta klikatelných věcí a na horní obrazovku se klikat nedá. Co s tím? Musíte tlačítkem L prohazovat obrazovky! Takže třeba kliknete na budovu, na horní obrazovce se objeví její okno, tlačítkem L horní obrazovku přehodíte dolů, změníte co chcete, okno zavřete, načež dolní obrazovka zůstane prázdná a hra dál běží v horní, odkud ji opět pomocí L musíte přehodit zpět dolů. Zvuky by pravděpodobně měly být stejné jako v PC originálu, ale chraptí a některé z nich jsou kratší (ne zkrácené, ale prostě useknuté). A ještě jedna perlička: Ukládání pozice trvá i déle než minutu!

V předchozích odstavcích zdaleka není uvedeno všechno, co je se Settlers pro DS v zásadním nepořádku. Celá hra působí dojmem, že jde o nějakou betaverzi, narychlo spíchnutou fanoušky Settlerů, kterým se podařilo jejich oblíbenou hru spustit na Nintendu DS v nějakém hodně pomalém PC emulátoru. Dohrál jsem tři mise na DSku jen s naprostým sebezapřením a hned poté jsem si s radostí pustil původní verzi na PC...

The Settlers 2 10th Anniversary

Tudy opravdu ne, přátelé. Ve všech ohledech dokonalý příklad toho, jak nedělat konverze pro DS.

Jsou to Settlers II (tedy “měli by být”)