The Outer Worlds Recenze The Outer Worlds

The Outer Worlds

13. 11. 2019 10:20 8

Nejspíš jsi to, milý čtenáři, slyšel ze všech stran už nespočetněkrát, ale ano. The Outer Worlds se dají velmi jednoduše označit jako Fallout ve vesmíru. Přesněji řečeno Fallout: New Vegas ve vesmíru. Se vším co k tomu patří. S šílenými, apokalyptickými frakcemi, s bizarními postavami a osudy, s peprnými, kreativními a především ukrutně vtipnými rozhovory a s narativem sobě vlastním. Zároveň jsou temné, plné lidské nenávisti, prolhanosti a korupce. Především jsou ale Outer Worlds vším, co nám v dnešním herním světě chybí, jsou balzámem na duši, přesným opakem dnešního světahybatele Death Stranding. Tady je svět ještě “v pořádku” a zákony počítačových her neúprosně drží hratelnost v mantinelech.

Ale nepředbíhejme.

SKUTEČNÁ SPACE OPERA

Když se nad jedním stolem opět sešli otcové Falloutu, Tim Cain a Leonard Boyarsky, bylo zaděláno na slušnou zábavu. Samo duo se pyšní tím, že Cain do koktejlu namíchal ujetý humor, zatímco Boyarsky krotil veselí svým smyslem pro morbiditu. A jejich kreativní mysl i zkušenosti jsou na hře jasně patrné. Příběh hráče přenáší do budoucnosti, která nicméně vychází z alternativní minulosti přející megakorporacím a konzumu. Zjednodušeně řečeno je veškerý vesmírný pokrok v rukou nadnárodních společností a v celých slunečních soustavách neexistuje nic, co by se nedalo jednoduše koupit. Pod veselou slupkou se ale skrývá prohnilý svět byrokracie, kde luxus horního procenta stojí na utrpení spodních 99. Do toho připlouvá z matičky Země vesmírná loď Hope nabitá elitními vědci, lékaři a inženýry, tak trochu překvapivě ale ožívá jen jeden hrdina, který je okamžitě vržen do víru událostí, které změní osud celé soustavy Halycon. Klišé? Ano. Slibné? Rozhodně.

Středem všeho dění je loď výstižně nazvaná The Unreliable

Po stránce příběhu se ale přeci jen Outer Worlds nedrží léty vyjetých kolejí. V rámci větvících se linek hlavní hrdina cestuje po roztodivných planetách a umělých družicích, tu přiloží ruku k božímu dílu, tu trochu nabourá snahy místních, vyřeší konflikt, nebo naopak promění kolonii ve spáleniště. Středem všeho dění je loď výstižně nazvaná The Unreliable (Nespolehlivá), která kromě křižování vesmíru slouží i jako obydlí pro typicky roztodivnou posádku. Pod dohledem šíleného vědce Phinease Wellse se snaží získat látku klíčovou k probuzení posádky Hope a… více už prozrazovat netřeba.

KOLTY PROKLATĚ NÍZKO

Slušné pozadí by u RPG podobného formátu samozřejmě nefungovalo, kdyby nebyla dostatečně hutná samotná hratelnost. Pokud máte zkušenosti s Fallouty nové generace, zřejmě vás nic nepřekvapí. Při hraní se v různém poměru skloubí rozhovory a souboje (poměr záleží čistě na přístupu hráče), a zatímco dialogy jsou podmíněny především okolnostmi a schopnostmi hrdiny, přestřelky stojí a padají na postřehu a mušce hráče. Oproti Falloutu jsou přece jen o něco akčnější a hráči nezvyklí stříleček mohou být v mírné nevýhodě.

O to větší motivaci ale mají k alternativnímu přístupu k řešení problémů. Ano, přestřelky jsou akční, zábavné a gunplay až překvapivě povedený, subjektivně ale vyvolá intenzivnější tetelení v zátylku, když nepřítele místo olovem ubijete dobře voleným slovem. Spousta úkolů vás navíc přímo nabádá k tomu, abyste se nad svým chováním zamysleli a okamžite nezačali brát životy. Samozřejmě nechybí další možnosti, jako je čistý stealth (který tedy moc nefunguje), hackování a “páčení” zámků, tentokrát ale nečekejte žádné minihry. Všechno prolamování zamčených předmětů záleží pouze na úrovni schopnosti postavy a dostatku speciálního předmětu.

PARTA HIC

Vytvořenému hrdinovi můžete dát z počátku do vínku různé vlastnosti. V každé kolonce typu “chytrost”, “fyzická vybavenost”, “pozornost” pohybujete posuvníkem na čtyřech úrovních. Vedle základní normální nechybí ani vyšší a extrémně vysoká (inteligentní, geniální), zároveň ale můžete z postavy udělat úplného idiota nebo mrzáka. Systém ne nepodobný těm ze starších Falloutů se pak odráží při hraní, kdy extrémně inteligentní postavy umí řešit problémy úplně jinak (a jednodušeji), zatímco hlupák dokáže produkovat mimořádně vtipné odpovědi nebo rozhodnutí. Vlastnosti samotné si pak vylepšujete tradičně po každém level upu, netradičně však až do úrovně 50 investujete do skupin příbuzných vlastností. To značně zjednodušuje profilování postavy nezkušeným hráčům RPG.

Parvati je asi nejlépe a nejcitlivěji napsaný parťák za poslední dobu

Abyste se ale na lodi necítili osaměle, postupně ji naplníte parťáky ze všech koutů soustavy. Páteř tvoří nadšená inženýrka Parvati, outsider Felix, stylová pistolnice Ellie, zasmušilý Vicar Max, drsná lovkyně Nyoka a oddaný uklízecí robot SAM. Aby toho nebylo málo, na lodi operuje umělá inteligence, která se SAMem intenzivně flirtuje a vůbec… celý tým kolem vás více než partu elitních zabijáků ala Mass Effect připomíná nevybouřenou třídu na střední škole. To ale nahrává skvělým dialogům a dedikovaným questovým liniím. Především Parvati je asi nejlépe a nejcitlivěji napsaný parťák za poslední dobu.

PUTOVÁNÍ PO HALCYONU

Rovnice zatím vypadá pro Outer Worlds náramně. Slušný příběh, perfektně napsaná parta, dialogy a léty osvědčená hratelnost. Abychom ale jen nechválili. Graficky hra lehce zaspala dobu, nevypadá přímo špatně, ale v některých detailech by přece jen přitlačit mohla. Často omílaný design planet mi nevadí, hraje sice všemi barvami, ale problém tkví někde jinde. Na lokacích samotných je totiž nejvíce znát relativní nedostatek finančních prostředků. Jsou sice nabité obsahem a místy, kde se prostě něco děje, jinak ale exteriéry působí podivně levně a dost surově slepeně.

The Outer Worlds

Dva stěžejní hratelnostní prvky, zpomalení času a speciální maskovací nástroj, nedostávají tolik prostoru a možností k využití, jako by si zasloužily. A asi nejzásadnější je ten fakt, že i s vydatnou porcí vedlejších úkolů mi dohrání zabralo něco přes deset hodin herního času. Často natahovaného nekonečnými loadingy. Pečlivější hráči tvrdí, že úplně se vším všudy, i s pomalým vychutnáváním všech dialogů, se dokáže herní doba zhruba ztrojnásobit, na poměry výpravného vesmírného RPG je to ale prostě málo.

The Outer Worlds nelze upřít jistá sevřenost, a v dnešní době masivních otevřených světů i příjemná lehkost. Hlavní příběh i osudy parťáku si ale pár kapitol navíc zasloužily.

NA VLNĚ

Pokud vlastníte herní PC nebo Xbox One, a zároveň jste předplatiteli služby Xbox Game Pass, asi neexistuje důvod proč po hře nesáhnout a nevyzkoušet ji. Vypilovanou, zábavnou hratelnost s naprosto perfektními dialogy a humorem sráží snad jen citelně nižší produkční hodnoty. The Outer Worlds se tím ale netrápí a dělá to, co umí nejlépe. Bezelstně baví.

The Outer Worlds

Osvěžující zábava s perfektními dialogy a chudším zpracováním. Překvapení podzimu?