The Next BIG Thing Recenze The Next BIG Thing

The Next BIG Thing

Marek Švrkala

Marek Švrkala

26. 5. 2011 22:00 1

Španělský vývojářský tým Pendulo Studios se do srdcí fanoušků adventur nesmazatelně zapsal sérií Runaway. Když ji v závěru roku 2009 vývojáři třetím dílem (A Twist of Fate) ukončili, těšili jsme se, co nového připraví. Chlapíci z Pendula se nakonec obloukem vrátili ke své starší tvorbě. The Next Big Thing totiž tematicky navazuje na Hollywood Monsters, u nás nikdy nevydanou adventuru z roku 1997, v níž se dvoučlenný tým novinářů objevil v bizarním prostředí plném oblud z hororových filmů.

Také point and click adventura The Next Big Thing se odehrává v alternativním světě, kde vedle lidí pokojně žijí různé obludy, příšery a roboti. Ta nejbizarnější stvoření se každoročně schází na vyhlašování filmových cen, které organizuje společnost MKO Pictures. Americký plátek The Quill vyšle na akci, po níž tradičně následuje rozjařená afterparty, dva reportéry – životem unaveného sporťáka Dana Murraye a Liz Allairovou, nadšenou elévku společenské rubriky. Zatímco se Dan poflakuje u zapůjčeného bouráku, Liz zjistí, že se v kancelářích šéfa MKO Pictures odehrává cosi podezřelého. Reportérka ucítí příležitost na zajímavou kauzu a vrhne se do vyšetřování. Někomu se ale nelíbí, kde mladá dívka čmuchá, a tak je Liz unesena. Zprvu odtažitý kolega Dan ji nakonec ve štychu nenechá. Svou kolegyni se vydá hledat a bláznivé dobrodružství začíná...

Zafunguje chemie?

Hratelné jsou obě hlavní postavy, Liz a Dan se střídají v jednotlivých kapitolách. Pokud čekáte, že mezi sebou budou vtipně špičkovat, budete zklamáni. Vtípků mezi touto dvojicí není moc, jen málokdy se totiž na obrazovce společně setkají. Humor ústředního páru zčásti nahrazuje interakce s jinými figurkami. Hned v úvodu zaujme Tobby – masožravá rostlina, která hlídá honosnou vilu namísto klasického psa, nebo přerostlý romantický básník Poet of Pain, jehož hlavní inspirací je bolest. Stačí mu podat kaktus a poeta už se sám zraní, aby dokázal stvořit kvalitní verš. Jedním z nejcharismatičtějších hrdinů je profesor Fly, napůl člověk, napůl hmyz. Šílenému vědci se před lety nepovedl jeden z pokusů, což vedlo k tomu, že se proměnil v poloviční mouchu. Profesor bere vše s humorem, vždyť nyní může létat, čehož hojně využívá. Podobně zaujme ještě několik dalších postav, zdálo by se tak, že skvělému zážitku plnému legračních momentů nic nestojí v cestě.

Avšak ani zajímavé charaktery ještě neznamenají, že vše bude dohromady ladit s dějovou linkou. Hlavním problémem The Next Big Thing je nedotažený scénář. Zdánlivě zajímavý děj se utápí v plytkém podání, mnoha těžko pochopitelných momentech a vyumělkovaných situacích. Scenáristé Pendula prosluli bizarními nápady, v případě tohoto kousku ale zašli poněkud daleko. Děj jako celek nefunguje, spíše jde o nucený slepenec několika více či méně povedených epizodek, které k sobě příliš nesedí a spojuje je jen hlas vypravěče, jenž vždy vysvětlí, co se stalo. Vše vrcholí v průběhu hry, kdy se ocitnete ve snech hlavní hrdinky, kde tvůrci uzdu své fantazii popustili nejvíce. Tvoříte bláznivé kombinace předmětů, plníte zdánlivě zbytečné úkoly. Jakoby autoři nevěděli, zda držet vtipnou realističnost naznačenou v úvodu, nebo se na ni úplně vykašlat.

Jednoduché až běda

Pokud ovšem přivřete oči nad rozporuplným scénářem, nic nebrání hraní protkanému spoustou menších vtípků. Vše má slušný spád, bláznivé kombinování předmětů totiž spolehlivě vyřeší nápověda, tedy pokud si ji v úvodu zpřístupníte. Na začátku (v průběhu hry nelze obtížnost měnit) si můžete zvolit obtížnost, přičemž při volbě té nejnižší je možné využívat zobrazení aktivních bodů a rady vypravěče. Ten vám na požádání poradí, co dál dělat. Neřekne sice přímý postup, naznačí ale, jaký předmět máte použít, či s kým je nutné promluvit. Vzhledem k tomu, že je v celkem šesti kapitolách vždy přístupných pouze několik obrazovek, jednoduše zjistíte, jak se posunout dál. Možné vážnější záseky tak představují pouze dvě rozporuplné logické vsuvky, při nichž musíte luštit egyptské hieroglyfy a s pomocí několika nástrojů složit melodii tanga. Nic pro hudební antitalenty. Při jinak ničím nerušeném hraní bohužel vynikne na adventurní žánr krátká herní doba, kdy i úplný začátečník onu „velkou věc“ odhalí za méně než deset hodin.

Přes průměrný dojem z příběhové části nelze tvůrcům odepřít to, co prostě umí. Adventury od madridského studia Pendulo tradičně vynikají kvalitním zpracováním, nejinak je tomu rovněž v případě The Next Big Thing. Malovaná grafika v HD rozlišení upoutá svou detailností, nápaditostí a barevnou škálou, která ještě více upoutá ve zdařilých cutscénách, jimiž je hra naplněná až po okraj. Jediným drobným kazem na jinak skvělé vizuální stránce je nápadné klouzání postav po podlaze při přesunech. Naštěstí lze hrdinu na určené místo dvojklikem teleportovat, a tak se tomuto neduhu ladně vyhnout.

Kouzelné komiksové zpracování

Velmi povedený je anglický dabing, postavy působí věrohodně a zapáleně (v případě Dana dostatečně znuděně). The Next Big Thing se dočká české lokalizace v podobě titulků, čímž bude pro naše hráče jistě atraktivnější. Uvidíme, jak se překladatelé Hypermaxu, který u nás tento kousek hodlá distribuovat, popasují s dialogy, v nichž se nachází množství někdy více, jindy méně povedených fórků. Zajímavostí je, že se po vybrání všech možností v dialozích znovu objeví stejné otázky. Tvůrci v tomto nešli ruku v ruce se současným trendem a nutí hráče zjišťovat, zda se v v rozhovorech časem nenaskytne nová volba.

The Next Big Thing je tak projektem, který na jednu stranu nadchne, na druhou ale zase zklame a blíží se tak spíše průměru. Hra sice má své kvality a mnohokrát pobaví, avšak nedotažený scénář za vynikajícím zpracováním pokulhává a v mnoha momentech náročnějšího pařana rozladí. Autoři za svým klenotem v podobě série Runaway zaostali.

The Next BIG Thing

The Next Big Thing je adventura, které nedotažený scénář zabraňuje, aby se stala skutečným hitem. Chlapíci z Pendula bohužel na sérii Runaway navázali pouze vynikajícím zpracováním, ujetý děj tentokrát na špíčku nestačí.