The Keep Recenze The Keep

The Keep

Adam Zámečník

Adam Zámečník

10. 4. 2017 11:35 6

Zatažené záclony, popsaný čtverečkovaný papír a pot na tváři – asi tak si většina lidí představí dungeon crawlerové seance v době jejich největší slávy. Od vydání Dungeon Mastera nebo Ultimy Underworld však uběhla pěkná řada let a žánr sám zmizel kdesi v digitálním podsvětí. Naštěstí ale existují herní studia, která se jej snaží oživit, jako tomu je v případě série Legend of Grimrock a nyní také titulu The Keep od českého studia Cinemax. Jakožto konverze původně handheldového RPG, vydaného na Nintendu 3DS, PC verze The Keep vzbuzuje mnoho dotazů. Poradili si vývojáři z Cinemaxu s konverzí? Jedná se o plnohodnotný titul, či o pouhou kapesní hříčku? A hlavně…je The Keep opravdový dungeon crawler, jak se patří?

ČERNOKNĚŽNÍK, DRAHOKAMY A MAGIE

Mocichtivý zlosyn Watrys trůní ve svém temném sídle, kde kuje proradné pikle a touží po kouzelných modrých krystalech. Je pouze na vás, švarném bezejmenném jinochovi, abyste tomuto zlovolnému černokněžníkovi zatli tipec a zachránili přitom tunu unesených dětí z Watrysova žaláře. Nu, a to je asi tak vše, co se příběhu týče. The Keep si na nic světoborného nehraje, jako ve správné pohádce zde musí dobro zvítězit nad zlem, žádné morálně našedlé volby menšího zla á la každé druhé dnešní fantasy RPG se tu nekonají. A víte co? Ona to je vlastně strašně příjemná změna.

Veteráni žánru budou jako doma, hra zdatně vyvažuje souboje s všemožnou havětí, počínaje surovými bachaři a jedovatými pavouky konče, s jednoduchými puzzly plnými hledání klíčů a zatěžování dlaždic kamením.

Tradiční žánrové konvence se neboří ani v případě samotné hratelnosti. Před hráčem čeká deset pater plných pastí a potvor, které se musí zdolat. Veteráni budou jako doma, hra zdatně vyvažuje souboje s všemožnou havětí, počínaje surovými bachaři a jedovatými pavouky konče, s jednoduchými puzzly plnými hledání klíčů a zatěžování dlaždic kamením. Za pokořené soky je hráč samozřejmě odměněn zkušenostními body, jež si může umístit do svaté trojice schopností – inteligence, obratnost a síla. Leveling tu sice není nikterak propracovaný, ale svou roli splňuje dobře. Přestože jednotlivá patra Watrysovy věže nejsou příliš rozlehlá, lze v nich nalézt různé poklady a výbavu, které vašemu rekovi dále pomohou v hrdinném boji proti zlovolnému čaroději. Hledání silnějšího brnění a mocnějších zbraní je ale nanejvýš dobrovolné, znalý hráč se proseká všemi deseti patry bez větších obtíží tak jako tak. Pověstné zákysy u tuhých hádanek z praotců žánru se v The Keep nekonají, po zdech jsou v případě nouze napsané všemožné nápovědy a vzhledem k relativně malé rozloze místností se i s metodou pokus omyl dokáže hráč dostat na konec kobky.

MÍSTO TUŽKY MYŠ

Příliš jednoduché? Inu, ano i ne. The Keep dává hráčí možnost zvolení režimu Permadeath, kde se smrt rovná návratu na start. Největší potenciální obtíže přichází se samotnou konverzí. Vývojáři ze Cinemaxu se přirozeně snažili využít všech předností handheldu 3DS. Real-timeový soubojový systém byl postaven na několika základních horizontálních a vertikálních pohybech stylusu po 3x3 mřížce zobrazené na dotykovém displeji. PC verze samozřejmě tento relativně inovativní systém také využívá, stylus byl pouze zaměněn za myš, se kterou hráč musí dělat všemožné výpady. Nejedná se však o systém postavený na náhodě a pohybu, ona mřížka totiž znázorňuje tři různé zásahové zóny nepřátel. Pokud na vás tedy vyběhne obrněný pěšák se štítem, největší poškození mu uštědříte zásahy do nohou. Podobně tomu je i u zvířecích protivníků, údery do vyšších zón logicky pavouky a jiné menší tvory vůbec nezasáhnou. Souboje tudíž po hráči vyžadují lehce strategické myšlení, jednotlivé údery totiž stojí energii a po chvíli neúčinných úderů z vašeho prince Krasoně zbyde ledatak krmivo pro místní zvířenu. Zvyknout si na boje v The Keep chvilku trvá, první hodina od hráče vyžaduje trpělivost a prst připravený na klávese F5. Proto je ostatně vhodné s režimem Permadeath chvilku počkat, náhle vyskočivší hrob vaší postavy totiž uvidíte docela často.

Nebylo by to ale pořádné fantasy, kdyby se v The Keep nevyskytovala kouzla. Podobně jako u boje zblízka i systém magie využívá pohybové ovládání. Na rozdíl od pouhých tahů nahoru či dolů se kouzla skládají z kombinování všemožných run. V kostce hráč při průchodu hrou sbírá specifické runy, kupříkladu runu ohně, kterou následně kombinuje s dalšími runami – trojkombinace ohně, projektilu a útoku tvoří klasický fireball a tak podobně. Bohužel se nejedná o zcela odlišný způsob hraní, boj zblízka hraje prim a vaše postava se musí svým protivníkům hlavně postavit čelem. Přesto jde o další ukázku kreativity Cinemaxu a jejich snahy trochu osvěžit pomyslně zatuchlý žánr dungeon crawleru.

MALÁ VELKÁ KOBKA

Hlavní kámen úrazu The Keep se bohužel nachází právě v jeho původu. Zatímco soubojový systém se povedlo převést i na PC, mnoha dalších handheldových aspektů se The Keep nezbavilo. Samozřejmě, nejedná se o skutečně velké chyby, přesto tyto drobné nešvary kazí dojem z výsledného produktu. Stejně jako prvotní sžívání s bojovým systémem je i celkové uživatelské rozhrání původcem nesčetné frustrace. Jednotlivé položky uživatelského rozhraní jsou čistě a jednoduše příliš veliké – inventář zaclání hernímu dění, stejně tak jako mapa. V boji tudíž ke smrti stačí jeden omylný překlep tlačítka nebo snaha najít předmět hlouběji v inventáři. Při hraní The Keep si zároveň nelze nevšimnout jakési celkové malosti, každá úroveň se skládá z několika chodeb, místností a skrýší, hra tudíž v porovnání s prapůvodními velikány jako Ultima Underworld bledne. Možnost ztratit se je tu skutečně velmi nízká, a to i s vypnutou mapou a ignorovaným kompasem. Jediné zmatení přichází pouze v případě velmi nízkého počtu textur zdí. Z hledání skrytého tlačítka ve zdi se stává noční můra klikání na jednotlivé zdi, pečlivý pohled tu žádnou roli opravdu nehraje.

The Keep

Naštěstí jsou všechny tyto výtky zanedbatelné, spíše je nutné k The Keep přistupovat s trochou nadhledu a znalosti původu této hry. Tak tomu je ostatně i v případě technického zpracování, jež rozhodně není tak tragické, jak někteří mohou tvrdit. Hra si zachovává punc pohádkovosti, nepřátelé tu v jinak šedém prostředí vynikají svojí výraznou stylizací, která připomíná knižní ilustrace. Pro veterány žánru bude The Keep spíše předkrmem nežli hlavním chodem, není však lepšího titulu pro naprosté nováčky a zelenáče.

The Keep
Nintendo 3DS 3DS

Pokud se hráč odprostí od velkých očekávání nekompromisního krokovacího dungeonu překypujího skrytými kouty, rozhodně nebude zklamán. The Keep jako takový je hlavně zábavnou hrou na pár sezení, nostalgickým ohlédnutím do let minulých se svěžím a svérázným bojovým systémem.