The Humans Recenze The Humans

The Humans

Robotron3

Robotron3

25. 5. 2009 22:51

V roce 1992 vyšla hra na tehdejších herních mašinkách, i na PC samozřejmě. Ve svých verzích se nijak nelišila, případně snad v detailech grafického zpracování, podle výkonu dané platformy. Ač by dle obrázků The Humans mohla v některých hráčích evokovat vzpomínky na klasického Prehistorika 1 a 2, není tomu tak. The Humans jsou přímým remakem hry stejného názvu, která kombinovala prvky Lemmings a Lost Vikings.

To samo o sobě zní zajímavě. Kdo tyto hry ještě pamatuje, jistě uzná, že se jednalo o špičky ve svém žánru. Lemmings jako logický rychlík a Lost Vikings, též jako logická, avšak akční plošinovka sázející na spolupráci tří postaviček Vikingů. A The Humans jsou křížencem těchto her. Jako v Lost Vikings kontrolujete několik panáčků, zde roztomilých neandrtálců. S těmi se díky jejich spolupráci musíte dostat na určité místo a tam osvobodit třeba uvězněného pravěkého kamaráda nebo jen dojít do pravěké chatrče.

Hezkým motivem hry je, že sleduje od základu evoluci lidstva. V té nejprimitivnější formě, samozřejmě. Skoro jako v dávném večerníčku o Človíčkovi. Pamatujete? Nejprve človíček umí maximálně vzít svůj kyj a praštit s ním někoho po hlavě, třeba dinosaura. Brzy však objeví tajemství ohně a se zapálenou loučí jistě půjdou provádět zajímavější věci. Postupně objeví kolo a to už jsme skoro na civilizační úrovni Flinstounů.

Určující je spolupráce mezi človíčky po vzoru hesla “dejme hlavy dohromady“ nebo “ve dvou se to lépe táhne“. Človíček je tvor společenský a jeho základní vlastností je někam se postavit, nejlépe pod skálu, tam dát ruce nad hlavu, aby po něm druhý človíček mohl vylézt. Třetí se pak už jen pohodlně vyšplhá na skálu, kde např. sebere kopí. S tím pak skolí dinosaura nebo zákeřného bojovníka nepřátelského kmene. Kromě toho každý človíček může skákat přes propasti (s kopím dvakrát tak daleko). Může házet předměty na milá zvířátka, nebo předměty pokládat, které pak vezme človíček jiný. Tímto jednoduchým principem často narazíme na logické problémy, jak se s nějakým človíčkem dostat na dané místo? Aby tam např. přivolal plošinku pro postup dál? Když v dolejší části úrovně jiný človíček stojí před propastí? Nechápavě se kouká na druhou stranu, kam ani za všechny pohanské bohy nedoskočí? Stačí se jen přepnout na človíčka nahoře a kopí mu dolů shodit.

Sami vidíte, že herní princip je na dnešní dobu opravdu zastaralý, ba co víc! On je naprosto stejný, jako v roce 1992! Od remaku starší hry, která kdysi jistých kvalit dosahovala (ale přece jen se nestala takovým hitem), bych čekal, že tvůrci hratelnost nějak vylepší a obohatí. Ale nestalo se tak. V roce 2009 nám vývojáři předkládají nachlup stejnou hru, jen s modernějším grafickým zpracováním a obměněnými levely.

A když už jsme u toho zpracování. To zaspalo dobu stejně jako celý obsah hry. V současnosti si sice můžeme dovolit s výkonem dnešních počítačů vyšší rozlišení a vyšší počet barev na obrazovce než v roce 1992. Stejně tak můžeme použít plně 3D pozadí s 2D popředím a postavičkami (docela zvláštní kombinace, většinou tomu bývá naopak). To ale nic nemění na faktu, že stylově se hra za 17 let neposunula vůbec nikam. Naopak by leckdo mohl říci, že starodávný pixelart měl i přes svá technická omezení větší kouzlo než grafický stereotyp, předvádějící The Humans 2009. Levely jsou nezajímavé, fádní, graficky i herně. A bohužel jak ve hře dále postupujete, zvyšuje se dosti obtížnost. To znamená, že vás nic nenutí, abyste ve hře pokračovali dál. V podobných hrách, alespoň dříve tomu tak bývalo, bylo dobrým zvykem, že vyšší obtížnost a nároky na hráče se odměňovaly hezkými (často veselými) animacemi a novými prostředími a herními prvky, které ve vás vzbuzovaly pocit: Ano, bylo to těžké, ale stálo to za to! Ne tak ale ve staronových The Humans. To je nuda!

The Humans jsou hrou, která alespoň na PC zcela zaspala dobu. Dalo by se říci, že pokud vás zaujal herní princip logické plošinovky a líbí se vám prostředí naivní prehistorie, bylo by snad lépe si sehnat originální The Humans z roku 92. Možností máte mnoho. Ve verzi 2009 nespatřuji nic zajímavého, proč by taková hra měla byť jen spatřit světlo světa.

The Humans

Od The Humans ruce pryč! Je to nezábavná, špatně remakeovaná hra, která kdysi mohla mít své kouzlo. Ale dnes?

Logická hra, kterých na PC není nikdy dost