The Hong Kong Massacre
The Hong Kong Massacre Recenze The Hong Kong Massacre

The Hong Kong Massacre

Pavel Makal

Pavel Makal

22. 1. 2019 13:37

Když v říjnu 2012 zazvonila horká linka do Miami, bylo jasné, že se stalo něco mimořádného a že se zrodil nový kult. Hotline Miami totiž nabídla vše potřebné k tomu, aby si okamžitě zajistila status pamětihodnosti – hratelnost, která člověka nutí s feťáckým zaujetím znovu a znovu zkoušet projít zdánlivě nepřekonatelnou úroveň, soundtrack, který se vám prožere do mozku a už jej nikdy neopustí, osmdesátkovou stylizaci okořeněnou notnou dávkou divnosti, která vás zkrátka nutí zjistit, co se to tu k čertu děje, no a to vše zalité takovou dávkou krve a vnitřností, jakou jen pixelart dovolí. Na The Hong Kong Massacre je hodně moc znát, že by se také rád stal takovou hrou. Bohužel mu k tomu ale přece jen něco chybí.

NEPTEJ SE A STŘÍLEJ

The Hong Kong Massacre je dílem miniaturního dvoučlenného švédského studia Vreski. Jak už název napovídá, inspiraci čerpal tým z Malmö především v hongkongské kinematografii, kterou zpopularizovala jména jako John Woo nebo Yun-Fat Chow. Na druhou stranu ale rozhodně nečekejte komplexní příběh nebo prokreslené charaktery postav – The Hong Kong Massacre je v první řadě o akci a zápletka je tak prostinká, že tak tak stačí jako důvod, proč děláte to, co děláte. Mrzí mě to protože prostředí ostrých hochů z triád není úplně obvyklé a rozhodně by stálo za trochu větší vytěžení.

Hratelnost je zcela jednoduchá – v každé z 30 úrovní je zapotřebí vymydlit všechny nepřátele, nic víc, nic míň.

Hru sledujeme pohledem shora, tentokrát se ale můžete těšit na plně 3D prostředí, které navíc lze částečně ničit. Ne že byste mohli probořit libovolnou zeď, ale okna, nebo prosklené stěny kulkám ani váze vašeho těla neodolají. Hratelnost je zcela jednoduchá – v každé z 30 úrovní je zapotřebí vymydlit všechny nepřátele, nic víc, nic míň. Kromě standardních levelů ještě na konci každé kapitoly (kterých je pět) následuje souboj s bossem, ten se ale prakticky pokaždé odehraje ve velmi podobném stylu – běžíte rovnoběžně od spodu obrazovky nahoru a snažíte se navzájem zabít, zpravidla vám ještě vaše snažení komplikují jeho pohůnci ve vaší trase. Tohle si v mírných obměnách vyzkoušíte pětkrát a je vážně škoda, že autoři nepoužili trochu víc invence, působilo to totiž asi jako ony dva souboje s vlkodlakem v The Order: 1886. Pořád je ale třeba mít na paměti, že The Hong Kong Massacre je dílem dvoučlenného studia a zaplatíte za něj 4x méně.

ÚTOČNÁ PUŠKA - VÁŠ PRŮVODCE HONG KONGEM

Také zapomeňte na jakékoli zbraně na blízko – po celou dobu budete využívat pouze čtveřici palných zbraní, a sice pistoli, brokovnici, samopal nebo útočnou pušku. Kromě pistole si ostatní zbraně musíte napřed odemknout, následně si můžete vybrat, s jakou z nich budete začínat úroveň. Pokud vás ale situace donutí, můžete zbraň sebrat i mrtvému nepříteli. Každou ze čtyř zbraní také můžete celkem 4x vylepšit – zvýšit kapacitu munice, zrychlit pohyb při jejím používání či získat trochu lepší kadenci. Odemykání zbraní a bonusů stojí hvězdičky, které získáváte za procházení úrovní a také za plnění bonusových úkolů. Ty jsou pokaždé stejné - každou kulkou tref nepřítele, nepoužij zpomalení času a stihni stanovený časový limit. Musím se přiznat, že mě hra příliš nemotivovala, abych se do podobných záležitostí nějak zvlášť pouštěl, a to především proto, že plně vylepšená útočná puška je tím zdaleka nejlepším, co ve hře můžete využívat, a po jejím získání už jsem neměl jediný důvod zkoušet jinou zbraň. Těžko říct, zda to považovat za designovou chybu, ale pokud má puška v zásobníku 50 nábojů a maximálně vylepšená brokovnice 8, přičemž nepřítel zemře vždy na jednu, v případě obrněnců dvě rány z jakékoli zbraně, je to velmi snadná matematika.

I vaše postava zemře na jediný zásah z libovolné zbraně a vzdálenosti. Aby k tomu nedošlo, máte k dispozici dva fígle. Jednak můžete zpomalit čas, abyste se v křížové palbě trochu lépe orientovali, případně můžete přes pravé tlačítko myši metat ladné kozelce, jaké známe od Maxe Payna, nebo, abychom zůstali styloví, od inspektora Tequily z filmu Hard Boiled. Kombinací těchto dvou prvků dokážete vykydlit i plnou místnost zlobivců na jeden zátah. Umělá inteligence vám moc klacků pod nohy nenaháže, můžete klidně rozpálit svou hlaveň doběla a panáci ve vedlejším pokoji si toho ani nevšimnou. A rozhodně se nemusíte bát, že by vás třeba pronásledovali nebo tak něco. Tam kde jste v Hotline Miami museli pečlivě zvažovat každý krok a plánovat co nejvýhodnější trasu, omračovat nepřátele třeba i hozením pistole do obličeje, aby vás nikdo neslyšel, a spoléhat se na neomylné a vytrénované reflexy, v Hong Kongu si vystačíte s trochou toho uskakování a kropením. Hra je kvůli tomu až na několik frustrujících pasáží velmi snadná a prolétnete ji tak za čtyři hodinky. A to i v případě, že budete mít smůlu na otravný bug a hra vás třeba donutí zabíjet jednoho bosse třikrát za sebou. Jedinou motivací, proč se po dohrání vracet, je snad splnění všech úrovní na tři hvězdičky.

NĚCO TOMU CHYBÍ...

Graficky vypadá The Hong Kong Massacre slušně, především na všem tom tříštícím se skle, tryskající krvi a poletujících mrtvolách si autoři dali záležet. Občas vás nějaká úroveň potěší nějakým hezkým detailem, ale po většinu času jsem byl poněkud zklamaný z nevýrazného level designu, který mě nenutil ke strategickému plánování optimální trasy. Řvoucí hlaveň pušky vyřešila jakékoli dilema. Po vzoru Hotline Miami se v jedné z úrovní podíváte také na diskotéku, ale kdyby to nebylo explicitně řečeno, asi byste to ani nepoznali. Na vině je asi fakt, že namísto DOKONALÉHO Miami Disco od Pertubatora tu hraje tuctový soundtrack, stejně jako ve zbytku hry. Hudba, která povznesla Hotline Miami do nebeských výšin, je v The Hong Kong Massacre zcela zapomenutelným elementem. Dílo člověka, který si říká Professor Kliq, sice není vyloženě hrozné, samostatně si jej ale nejspíš nepustíte.

The Hong Kong Massacre

I přes poměrně příkrá slova by bylo nefér tvrdit, že jsem se u hraní vůbec nebavil. Čas od času se člověku povede řetězit jednotlivá zabití do opravdu krásného masakru a z úrovně pak odchází s pocitem dobře odvedené práce. Hra je občas nefér a postaví vás do situace, kdy vám třeba provrtá hlavu zlobivec mimo kameru při skákání z jedné střechy na druhou, ale to jsou spíše ojedinělé problémy. Trůn zůstal zcela neotřesen a výtvor studia Dennaton Games stále nosí korunu krále žánru, jestliže byste si ale rádi zahráli něco podobného a parádního Ruinera už máte za sebou, klidně dejte hongkongskému masakru šanci. S cenovkou kolem 14 eur si to zaslouží.

The Hong Kong Massacre

Pokusu napodobit kultovní Hotline Miami bohužel chybí větší porce osobitosti, charisma a obtížnosti. Jako akční jednohubka s pěknými krvavými cákanci ale poslouží dobře.