The Golf Club 2 Recenze The Golf Club 2

The Golf Club 2

1. 8. 2017 15:00 4

Pro někoho golf sportem je a pro někoho se jedná o pouhou „zábavu“ pro snoby. Jedni jej milují a druzí se na něj nedokáží dívat ani pět minut v televizi. Pokud ale stejně jako já patříte do první skupiny, ale nechce se vám utrácet za Zelenou kartu nebo byste svou nešikovností driverem akorát tak v lepším případě rozbili auto stojící někde na parkovišti u hřiště, v tom horším vzteky hlavu vašeho parťáka ve flightu, možná už jste se zajímali o golfové hry. Moc na výběr nemáte, ale Golf Club nebude krok špatným směrem.

JAKÝ UČITEL, TAKOVÝ ŽÁK

Člověka, jenž viděl golfový bag jenom z rychlíku, asi překvapí komplexnost a náročnost sportu a fakt, že to není jen plácání do míčku s co největší razancí. Ne, golf není fotbal a na rozdíl od něj jej nemůže hrát každý. Sebekratší a mírnější rána chce vyžaduje určitou techniku, bez níž se netrefíte ani do míčku, natožpak abyste jej poslali směrem ke greenu na místo, kam jste alespoň orientačně chtěli. Pravdou je, že pokud tohle všechno umíte a skvěle ovládáte, asi nečtete tuto recenzi a raději trávíte čas na nějaké devítce. Ale kdo ví. Golf Club (a i další golfové hry) je ale určený především lidem, které honba za co nejmenším skóre baví, ale neměli to štěstí a neumí jej z různých důvodů pořádně hrát.

Na druhou stranu jsou to většinou lidé ochotní se učit dalším a novým věcem, aby do tajů královského sportu pronikli, aniž by udělali krok ven ze dveří. Poměrně složitá technika se i z toho důvodu vepsala i do složitého ovládání. Golf Club vám v tomto ohledu nic nedaruje a pokusí se vás naučit co nejlépe to půjde golfovým pravidlům. Pravidlům a snad v ještě větší míře citu pro detail, který v golfu rozhoduje. Jakmile si ale osvojíte základy, můžete se jít zúčastnit prvních kol turnajů a začít postupovat na dovednostním žebříčku výše. Alespoň obrazně řečeno. Fakt ale je, že v žádné jiné hře nebudete pozorovat takový progres a nebudete se dobrovolně trýznit na přilehlé driving range, abyste vypilovali vlastní údery.

HVĚZDA VEČERA

Zvědavost člověku nedá a stejně vaše první krůčky povedou na první turnaj, ideálně čtyřkolový s celou hratelnou osmnáctkou. Posilněni zvolením nejlehčí obtížnosti a faktem, že jste zdárně absolvovali tutoriál, se vydáte atakovat přední příčky a záporná políčka ve vaší score kartě. První boogey vás možná lehce vyvede z míry, ale po dalším boogey přijde ideálně double boogy a vaše vysněná pozice se začne ztrácet daleko před očima. Nebudu to protahovat – první kolo svého prvního turnaje jsem zakončil s hrozitánským skóre +19. Jinými slovy v průměru téměř na každé jamce boogey. Realita byla ale spíše taková, že jsme se čas od času držel a zakončoval jsem jamky v paru, ale pak jsem přílišně agresivní hrou utopil míček a ideálně zahrál něco jako +3 a hůř.

PROTIP #1

Jako Jordan Spieth

Jordan Spieth sice není široké veřejnosti tak známý jako Tiger Woods nebo Rory McIlroy a další, ale lidé, kteří sledují Tour vědí, že se jedná o jednoho z nejpomalejších hráčů na hřišti. Buďte jako on! Není nic vhodnějšího, než si před ranou dát pár úderů na prázdno a vyladit dynamiku švihu.

Po prvním herním dni jsem se snažil potupně pláchnout z rozjetého víkendu, neboť se moji protihráči motali kolem paru hřiště a bylo jasné, že skončím beznadějně poslední. Znovu a lépe. Druhý turnaj, druhé kolo, mé výsledné skóre po prvním dni bylo +27. Tady už mi začínalo být jasné, že Golf Club není rozhodně během na krátkou trať a že pokud u něj vydržím, dá mi cennou lekci z pokory. Zářit rozhodně nebudete a budete chvíli přemýšlet nad tím, jestli tohle máte vůbec zapotřebí. Fakt ale je, že se vývojáři snaží co nejvěrněji nasimulovat to, jak by vypadala cesta ubožáka/hráče, který vezme hole do ruky poprvé v životě se slovy, že na tom nic není. Dopadl by stejně. Dokonce bych řekl, že by hra byla milosrdná.

WALKING FLIGHT SIMULATOR

Chtě nechtě se i druhý Golf Club stejně jako díl první řadí mezi simulátory. Být podobnou hrou fotbal, zvlášť ovládáte pravou a levou nohu a analogem musíte u toho určit, jestli merunu nakopnete nártem nebo placírkou. I u golfového švihu ovlivňujete spoustu faktorů, podle nichž dostane balonek svou trajektorii. Tím nejočividnějším, byť ne jediným ukazatelem je síla a dynamika nápřahu a následné rány. Pokud se netrefíte ideálně, může to znamenat ztrátu jen několika yardů nebo mírnou nepřesnost, ale také to, že budete svůj drive lovit někde z houští nebo že budete muset prohlásit svou ránu za neplatnou. Částečně hraje roli i směr vašeho pohybu palcem na analogu, protože jestli z ideální dráhy zezadu dopředu někam uhnete, dáte míčku nechtěnou rotaci a nastanou komplikace.

Pro směr míčku je mnohem snazší využívat sílu větru či to, zda chcete zahrát fade (rána zleva doprava) nebo draw (zprava doleva). Efektivita takové rány ale opět spočívá především na vaší preciznosti. U svého odpalu si můžete zvolit i rotaci a pokusit se ovlivnit trajektorii míčku se snahou docílit kýženého doskoku míčku. Přílišný backspin bude znamenat podstatně vyšší ránu náchylnější na vítr s minimálním odskokem, méně rotace pak spíše nižší ránu, která ale ještě doběhne po fairway nebo po greenu až na místo, kam jste chtěli. Nebo také ne. Hrátky s každou z ran je na Golf Clubu to nejzábavnější, ale pochopitelně také to nejzrádnější. Můžete si svůj odpal skvěle naplánovat, ale realita může být úplně jiná a v tu chvíli si můžete zkazit relativně slušně rozehrané kolo. Cíleně neříkám dobré, protože takové jsem během recenzování nezahrál ani jedno.

PROTIP #2

Jako Phil Mickelson

Mickelson, jeden z malá leváků mezi top hráči, nikdy nepatřil mezi nejdelší ranaře, přesto se pravidelně objevuje mezi nejlepšími golfisty posledních let. Může za to především příhra na green, ve které je excelentní. Čím blíže jamce budete, tím snáz budete skórovat. Bohužel s ní bývají ty největší problémy.

Zde přichází má první výtka, která je stejně tak logická, jako bylo rozhodnutí vývojářů kritizovaný mechanismus do hry implementovat. Před každou ranou vám totiž Golf Club vybere z bagu tu nejvhodnější hůl na základě vzdálenosti od jamky. Do výběru ale nevstupují proměnné jako je vítr nebo převýšení, které vás čeká mezi místem odpalu a místem dopadu, nebo až na výjimky podloží, odkud rozehráváte. Důvodů, proč změnit hůl, ale ani tak není mnoho. Nebo alespoň v základu, než golfu porozumíte. Jakmile začnete přemýšlet nad rotací a falší, jež můžete míčku při odpalu udělit, samozřejmě můžete využít i delší/kratší hole v závislosti na tom, co potřebujete. Ale protože už jsme si řekli, že je používání takových věcí sic zábavné, ale také velice zrádné, je často nejsnazší volbou napálit co největší silou „základní“ ránu a modlit se, že to dopadne tak jak má. Především při hraní kolem jamky a využívání chipů a pitchů anebo při hraní z bunkeru si můžete myslet, že volíte ideální ránu (přičemž vás v tomto vědomí utvrzuje ukazatel předpokládané délky rány), ale vy váš cíl ve výsledku o několik yardů přehrajete nebo naopak zůstanete krátcí.

OD MENŠÍCH TURNAJŮ AŽ NA MAJOR

Výrazného posunu podle všeho zaznamenala atmosféra na turnajích. Je to fajn... ale je to stále málo. U golfu si teprve uvědomíte, jak je důležité mít zvukovou kulisu bouřících fanoušků. Ušetřte své čelo a a zatím si na něj neklepejte, protože by některé možná až překvapila popularita golfových turnajů, především (ale nejen) těch nejznámějších majorů. Dvě stě až tři sta tisíc diváků není během čtyřdenního hracího víkendu žádný problém. A i když se podél jamek nefandí a neskanduje způsobem, jaký známe z jiných sportů, taková masa lidí dokáže dát hlasitě najevo svou spokojenost, zklamání nebo úžas. Za povedenou ránu vás počastují výrazným potleskem, po utopeném míčku a ráně mimo jejich zorné pole to jen zahučí. Na vaše první turnaje ale přijde jen několik desítek nejvěrnějších, a tak svou atmosférou připomíná spíš tour nižší kategorie. Ale má-li být golfová hra zábavnou, s ničím menším než místní obdobou PGA se nespokojíme.

Především proto, že je Golf Club během na dlouhou trať. A teď nehovořím jen tím, než jej dostanete do rukou, jak jsem psal v úvodu, ale obecně herní délkou. Odehrát celá čtyři kola vám sebere prakticky celý večer, a představa, že se člověk prokousává někam výš, není příliš reálná. Na druhou stranu v tom ani kariéra Golf Clubu nespočívá. Vývojáři na to šli poměrně šalamounsky a nechávají hráče vytvořit vlastní sezónu. Výraznějším oživením je ale až zmíněný major, který může přijít až po osmi turnajích. Až tam můžete čekat živější publikum. Jak ale vypadá celá hra velice slušně a engine Unity dělá svou práci dobře, nasimulovat diváky jinak než jako toporné panáky se vývojářům nepovedlo. V tu chvíli jsou stále vidět limity jakékoliv golfové hry, jelikož vznikají pro omezený a stále velice malý segment trhu.

PROTIP #3

Jako Jason Day

Jason Day je sice nenápadný šikula, ale častokrát vás překvapí rychlostí projektilu, který dokáže z teečka vypustit. Dlouhodobě patří mezi největší ranaře PGA Tour. Dlouhé rány vám v Golf Clubu častokrát pomohou, někdy je ale lepší zůstat kratší a hrát míček na jistotu.

Mluvili jsme celou dobu o golfu, ale závěrem se sluší dodat i pár vět o tom klubu, na nějž hra odkazuje už ve svém názvu. Nepřekvapivě se vývojáři z HB Studios snaží už tak malou hráčskou základnu spojit a propojit pomocí několika golfových klubů, k nimž se můžete přidat. Protože, jak už to tak bývá, největší zábavu si neužijete sami, ale s někým. Ačkoliv je sociální aspekt hry patrný na první pohled a je všudypřítomný, nebude vás nijak zvlášť otravovat a můžete ho ignorovat. Místo toho si můžete užít lokální multiplayer, kde se se svými přáteli střídáte po jednotlivých úderech. Hra se tím sice ještě více rozředí, ale pokud se sejdou dva golfoví nadšenci, vzájemné zápolení o lepší skóre ocení. Za zmínku také určitě stojí editor golfových hřišť, které můžete s ostatními sdílet a pokoušet se je překonat. Díky tomu jich je ve hře poměrně slušná porce. A pak už to bude jen o tom vylepšit si vlastní handicap, který vám Golf Club přidělí po několika turnajích. Ten můj je 22. A váš?

The Golf Club 2

Po herní stránce toho moc vytknout nejde, ani toho nejde příliš vylepšit. Problém je ale v prezentaci a druhému Golf Clubu by jednoznačně prospěla větší živost. A to i přes to, že se oproti předchozímu dílu autoři poučili. Pro fanoušky se ale jedná o povinnost.